[Vakantie] Baltische Staten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
Een van de regio's waaraan je niet snel zal denken voor een vakantie, zijn de Baltische Staten.
De gemene deler (overeenkomst) van deze 3 landen, (Litouwen ; Letland & Estland), is dat deze landen aan Rusland grenzen en daardoor ook de buitengrens van de EU vormen.
Quick Facts
Estland

Hoofdstad: Tallinn
Munteenheid: Euro
Taal: Eesti/ Estisch

Letland
Hoofdstad: Riga
Taal: Latviešu / Lats

Litouwen
Hoofdstad: Vilnius
Taal: Lietuvių / Litouws

Afbeeldingslocatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_states#/media/File:Baltic_states_regions_map.svg

Overige feiten zijn netjes op een Wiki te vinden :P

Hoe kom ik daar?
Auto

De Baltische Staten zijn geheel over land te bereiken, zowel via Polen als via "oblast Kalingrad" (Rusland).

!! De route via Oblast Kalingrad kent sinds 2 jaar GEEN 3daagse doorreisvisa meer. Dat betekend dat er een volwaardige visa voor Rusland aangevraagd dient te worden bij de ambassade. Een andere belangrijke voorwaarde is dat je een uitnodiging van een bedrijf (hotel bijv.), organisatie of persoon (Russisch staatsburger) hebt ontvangen. Zonder deze uitnodiging is het erg lastig om een visa te verkrijgen.

Praktisch: Hoewel het ongeveer 150 km korter is voor de doortocht naar Riga/Tallinn, zal de tijdswinst aan de grens verdampen vanwege allerlei checks aan voertuig en personen.

De Route via Polen <> Litouwen is grensloos, omdat beide landen het Schengen verdrag ondertekenend hebben en EU lidstaat zijn. Hetzelfde geld voor Litouwen <> Letland & Letland <> Estland.

Alternatieven zijn met de Ferry via Duitsland, Zweden of Finland.
Ferry
Van en naar Baltische Staten varen veel ferries voor lange afstand.
De meest populaire (links) zijn:
- Tallinn <> Helsinki | tot 16 afvaarten per dag | 2uur met fast ferry / 3 uur overige ferries.
- Paldiski <> Stockholm | tot 2 afvaarten per dag
- Klaipéda <> Kiel | tot 3 afvaarten per dag | 22 uur varen
- Klaipéda <> Karlshamm - 2 afvaarten per dag | 12 uur varen

Noemenswaardig:
- Kiel / Travemunde <> Helsinki is de langste vaartocht: 36,5 uur en kent 5 afvaarten/week
- Kiel / Travemunde <> Liepaja is een prima alternatief als je vanuit Letland wil starten
- Virtsu <> Saarema lokale ferry in estland welke je naar het grote eiland Saarema brengt in 25 min. Saarema is zelfs op de Europese Landkaart (tijdens het weer) zichtbaar.
- Rodby <> Travemunde/Lubeck: Deze link heeft totaal niets met de Baltische Staten te maken, maar heeft iets unieks. Een echt "Dafuq" moment: Er gaat een RegioBahn (trein) mee.

Rondtrip
Een rondtrip is mogelijk door in Zweden te starten, naar Estland (Paldiski) te varen. Vanuit Paldiski naar Tallinn te rijden, af te zakken naar Klaipéda en daar op de ferry te gaan naar Kiel.

Vanuit Tallinn is het ook goed mogelijk om een dagtrip naar Helsinki te maken. Laat je de auto staan, dan is het soms mogelijk om voor 25 euro pp (14:00 uur heen, 21:30 uur terug) een retourtje te halen. Dit is wel een actie tarief.

Bus
De Q-liner soort is erg populiar in de Baltische Staten en dat is met de reden:
Lux Express en Eurolines rijden afstanden van 2 a 5 uur met het prijskaartje van duur fastfoodmenu en zijn ook nog eens van best wat gemakken voorzien: multimediascherm, 1x 230v stopcontact voor elke 2 stoelen, Wi-Fi voor de nop (snelheidupgrade mogelijk, tegen betaling) en airco.
Op de populaire routes rijden deze bussen 1 a 2 per uur, van 04:00 uur totaan 23:45 - Binnenlands en 24 uur / dag voor grensoverschrijdend verkeer.

Wie voor de grap naar de bijzondere tijden kijkt, kan voor 2 euro (enkele rit) van Tallinn naar Tartu of Parnü. Dit zijn reisafstand van 2 a 2,5 uur.
Duurste wat ik gezien heb op de route Tallinn <> Parnü was 19 euro. Deze persoon kocht een last-minute in de bus.

Wie met de bus vanuit BE of NL in de Baltische Staten wil komen, zal dit doen via Polen (Meestal Warschau). Prijstechnisch is dit alleen niet heel erg interessant: 125 euro heb ik meestal zien staan voor de rit Rotterdam - Warschau - Riga, naast het feit dat je ~ 42 uur onderweg bent.

trein
De verstokte treinliefhebber kan natuurlijk niet worden overgeslagen, echter heeft deze reiziger nog een beetje pech: Vanaf 2022 moet het Rail Infra project RailBaltic operationeel zijn. Het doel van dit project is om Helsinki met Warschau te verbinden via Tallinn en Riga middels Europees Normaalspoor.
Letland gaat momenteel hard in de spoorupgrades, zij het niet dat het ergens ook wel nodig was.

De uitdaging van het heden:
Vanuit BE / NL zal eerst naar Polen gereisd moeten worden. Vanuit Polen gaat af en toe een trein de grens over met Litouwen, meestal via de Oblast Kalingrad !

Eenmaal in Litouwen is het mogelijk om naar de grens met Letland te reizen en daar over te stappen. Een integraal spoorprogramma komt namelijk pas met het Rail Balitica project.

Vliegtuig
Liever snel in de Baltische staten? Het vliegtuig gaat je daarbij helpen en vaak nog tegen een leuk "bang-for-bucks" prijsje.

Amsterdam Schiphol <> Tallinn: 2x per dag directe vlucht | 2 uur vliegen | Transfer via Riga voegt nog eens 2 mogelijkheden toe, via Helsinki 3 mogelijkheden.
Amsterdam Schiphol <> Riga: 2x per dag directe vlucht | 2 uur vliegen |
Amsterdam Schiphol <> Vilnuis: 1x per dag directe vlucht | 2: 2,5 uur vliegen| Transfer via Riga voegt 2 mogelijkheden toe.

Van Brussel ben ik alleen bekend met een directe vlucht op Riga, welke ongeveer 2 uur duurt.

Liever low cost?
Weeze <> Tallinn met RyanAir is mogelijk

Getting Around
Auto/verkeer

Litouwen
Litouwen kent 1 prachtige 2 baans autosnelweg (A1 - Klaipéda <> Kaunus ) , die volgens Duits/oosteuropees principe is ingericht:
vangrail op de meeste plaatsen, zowel links als rechts, met smalle vluchtstrook en een Vmax 130 km/h. (Duitse logica)
Voor een afrit houdt de vluchtstrook op en wordt deze de afrit. (oosteuropees -- echter wordt dit in NL ook gebruikt op bijv N33,N34,N57)

De overige A-wegen zijn meer vergelijkbaar met onze autowegen (N33 / N34 / N57), waar een Vmax geld van 90 Km/h (tenzij anders aangegeven). Deze wegen hebben zelden een op- of afrit.

Helaas is de kwaliteit van het asfalt niet overal even goed. Blijf dus opletten voor "potholes"!

Handige Tip: Litouwen stuurt flitsbonnen na. Mocht je met een NL-/BE- tekenen rijden, dan kan dit 3 a 4 maanden duren en zijn vaak pittig geprijsd.

Verder is het fenomeen drempel ook in deze achterhoek van Europa bekend (helaas)

Zijn die Litouwers dan nog ergens slim geweest? JA! Op de doorgaande hoofdroutes hebben ze ringwegen (A18 bijv) aangelegd, zodat je niet door de steden moet met verkeerslichten ;)

Letland
Letland kent alleen rondom Riga meerbaans A-wegen, maar kent ook een tussenvariant voor de 3 baansweg (totaal), voorbeeld: https://www.google.nl/map...xNn-Bg!2e0!7i13312!8i6656

De meeste rijden zoveel mogelijk links, zodat er van beide kanten in het midden voldoende ruimte is om in te halen.
Vmax is op de brede smaak 110 km/h, op de smalle smaak 90km/h. (Tenzij anders aangegeven)

Flitspalen die ik gespot heb, zijn de smalle digitale die sinds ook in Nederland staan. Type: Flitsend in de rug

Estland
Estland kent niet echt het principe van een autosnelweg (Mantee / Ringmantee ), hoewel "weg" 11 aardig in de buurt komt: een ringweg (ringmantee) welke met een boog om Tallinn heen gaat, knooppunten ongelijkvloers en een Vmax van 110 km/h bij 2 banen in 1 richting.

--
Snelheidstechnisch is het wel een eitje:
Buiten de bebouwde kom:

1 baan per rijrichting: 90 km/h Vmax
2 of meerdere banen per rijrichting: 110 km/h Vmax

Binnen de bebouwde kom:
1 rijbaan per rijrichting: 30 of 50 km/h Vmax (zie borden)
2 rijrichting: 70 km/h Vmax, tenzij anders aangegeven.
--
Tips:
1) Kijk verder niet raar op als je fietsers op de smalle vluchtstrook ziet rijden, terwijl het gemotoriseerd verkeer doorgaat met een gangetje van 85 tot 110 km/h. (120 km/h kan ik ook wel noemen, men houdt in het algemeen van doorrijden)

2) U-Turns op 110km/h Vmax wegen zijn geen uitzondering en helaas als tegemoetkomend verkeer alleen zichtbaar als een mooi "gat" in de vangrail.

3) Verder is er alleen KM-nummering (klein vierkantje bordje, witte omlijning, blauwe achtergrond en het getal), terwijl de werkzaamheden in hectometers genoemd worden.

Flitspalen zijn op de mantees makkelijk te spotten, deze zijn dezelfde als in Frankrijk en Spanje.
(Witte kasten in een groen landschap vallen overdag erg op :P )
Type: in de rug flitsend.

OV

1) Bus: frequenties van de bussen is meestal geen luxe zoals in Nederland, maar schaalt wel op hetzelfde principe: Hoe groter de plaats, hoe hoger de frequentie en des te meer buslijnen. Sneldiensten (buslijnen welke bij sommige haltes niet stoppen) zijn een uitzonderingen

In het algemeen kennen alle Baltische Staten dezelfde bus soorten:
1) Klein busje (VW Transporter / Mercedes Sprinter/enz): Spitsversterking in de steden en buurtbus. Buurtbussen kennen een zeer lage frequentie (1 bus missen kan in het slechte geval 1 dag wachten betekenen)
2) Stadsbus: vergelijkbaar met de full size in NL / BE
3) Streekbus: vergelijkbaar met de full size in NL / BE
4) Lange afstandbussen: Meestal van Lux Express of Euroliners. Afhankelijk van de plaatsen op de route, wordt ook gestopt in de kleinere plaatsen, daar waar deze "Qliners" in Nederland vaak doorgaan.
Ook rijden deze bussen grensoverschrijdend verkeer, bijvoorbeeld:
Tallinn <> Riga | Riga <> Kaunus | Riga <> Warschau

In Estland keek dan ook verbaasd dat de Lux Express liner Tallinn <> Parnü stopte in het kleine plaatsje Are.

>> Wordt vervolgd, TS in aanbouw <<

[ Voor 84% gewijzigd door D_Jeff op 25-02-2018 13:15 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
Al meerdere keren die kanten op geweest. Bevalt prima!

1 keer met de auto maar meestal gewoon vliegen.

[ Voor 32% gewijzigd door The Fatal op 14-01-2018 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:51
Erg leuke landen! Aardige mensen! Heb er niet heel veel tijd doorgebracht, maar wil er in de toekomst nog wel een keer naartoe.

Ik ben er op doorreis naar St. Petersburg langskomen. Heen ben ik omgereden, de terugweg heb ik via Kaliningrad gedaan.
Mocht je al over een Russisch visum beschikken dan is het een aanrader om Kaliningrad mee te pakken, aangezien het best een interessant stuk land is. Een mooie bonus is dan dat de benzine daar de helft kost van wat hij in Polen en de Baltische staten kost.
Grenscontroles zijn inderdaad een dingetje. Bij Sovietsk was ik zo de grens over, maar bij de Poolse overgang heb ik er wel 2 uurtjes gestaan.
Iemand meenemen die de Russische taal machtig is, of minimaal Cyrlisch kan lezen is wel een aanrader, overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Pyramiden op 14-01-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ga hier even meekijken.

Ik wil met mijn vriendin in April een soortgelijke tocht maken. Alleen niet via Rusland.

Zelf dacht ik om naar Talinn te vliegen en daar een auto te huren. En dan in een dag of 12 naar het zuiden te rijden en onderweg de leuke bezienswaardigheden meepikken.
Het is maar een uur of 8 rijden van Talinn naar Vilnius dus dat is met de auto allemaal prima te doen.

Minsk is zelfs te doen, dan is het een kleine 11 uur. Maar ik denk dat we dan weer visa nodig hebben.

Alleen... Ik kan zo snel geen autoverhuurbedrijf vinden dir het toelaat de auto in Litouwen achter te laten.
Terugrijden is natuurlijk een optie maar dat kost zo veel tijd.

Ik moet alles nog gaan uitzoeken (dit idee is nog jong).
Iemand die een verhuurbedrijf weet die het toestaat de auto in Litouwen of Wit-Rusland achter te laten?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Basszje

Reisvaap!]

Nyarlathotep schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:38:
Alleen... Ik kan zo snel geen autoverhuurbedrijf vinden dir het toelaat de auto in Litouwen achter te laten.
Terugrijden is natuurlijk een optie maar dat kost zo veel tijd.

Ik moet alles nog gaan uitzoeken (dit idee is nog jong).
Iemand die een verhuurbedrijf weet die het toestaat de auto in Litouwen of Wit-Rusland achter te laten?
Kan vast in een v/d Baltische staten, maar dat is meestal wel erg duur. Kijk naar de grote autoverhuurders in zo'n geval. Kan je sowieso niet in een nacht terugrijden naar plek van aankomst, Riga bv?

Wit-Rusland kan je bij mijn weten helemaal niet binnen zonder uitnodiging. Er zijn tegenwoordig tijdelijke toeristenvisums te verkrijgen, maar uitsluitend bij binnenkomst op Minsk internationale luchthaven en niet op landgrenzen.

Als het al kan moet je sowieso een visum in Nederland aanvragen. Wellicht dat het kan als je een hotel vind dat je uitnodigt. Je auto achterlaten (als je al binnen mag in een huurauto) daar ben ik nog skeptischer over :+ . Maar goed, je weet nooit.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Basszje schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:12:
[...]

Kan vast in een v/d Baltische staten, maar dat is meestal wel erg duur. Kijk naar de grote autoverhuurders in zo'n geval. Kan je sowieso niet in een nacht terugrijden naar plek van aankomst, Riga bv?

Wit-Rusland kan je bij mijn weten helemaal niet binnen zonder uitnodiging. Er zijn tegenwoordig tijdelijke toeristenvisums te verkrijgen, maar uitsluitend bij binnenkomst op Minsk internationale luchthaven en niet op landgrenzen.

Als het al kan moet je sowieso een visum in Nederland aanvragen. Wellicht dat het kan als je een hotel vind dat je uitnodigt. Je auto achterlaten (als je al binnen mag in een huurauto) daar ben ik nog skeptischer over :+ . Maar goed, je weet nooit.
Over Wit-Rusland: Ik las het. Óf je moet een visum weten te krijgen, óf je mag vijf dagen zonder visum het land in maar alleen als je met het vliegtuig komt. En dan moet je ook nog de nodige papieren overhandigen waaruit blijkt dat je 'kredietwaardig' genoeg bent om er die dagen door te komen.

Het wordt dus een drielanden rit. Een klein minpuntje is dat ik geen rijbewijs heb. Mijn vriendin gelukkig wel, maar ik wil haar niet te veel laten rijden.
Maar die zeven uurtjes gaan wel lukken denk ik. Ze komt uit Brazilië (maar heeft gelukkig ook een Portugees paspoort) en is lange afstanden wel gewend :)

We moeten nog even de knoop doorhakken, maar ik kijk nu al uit naar het (losjes) plannen van deze reis!
Omdat de afstanden relatief klein zijn is een strakke planning niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Wit-Rusland blijft een beetje een raar land qua visums. Zo mag je tegenwoordig ook niet meer de grens van Rusland naar Wit-Rusland over als buitenlander, zelfs als je een geldig visum hebt. Ik snap ook niet waarom ze het allemaal zo streng houden, want volgens mij hebben ze daar helemaal geen baat bij.

Je zou even kunnen kijken of er hotels of particulieren (visumbureau's) zijn bij wie je aan een uitnodiging kunt komen. Voor Rusland is dat best makkelijk, maar ik kan me voorstellen dat de markt voor Wit-Rusland iets kleiner is.

Mijn ervaring is dat de infrastructuur in de Baltische staten prima is, en dat het meestal rustig is op de weg. Je kunt dus prima flink kilometers maken, en in een noodsituatie kun je er zelfs in één keer doorheen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaPrinciple
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-06-2023
Vorige zomer 3 weken rondgetrokken met gehuurde camper door de Baltische staten. Over het algemeen erg vriendelijke mensen, enkel in Litouwen zijn de mensen eerder gesloten en afstandelijk. De Russische overheersing is daar nog het meest voelbaar. De natuur is prachtig maar qua cultuur moet je niet al te veel verwachten (hangt er natuurlijk van af wat je gewend bent ;-) ). In de hoofdsteden en zeker Riga wel natuurlijk.
Aanrader: kruisenheuvel in Litouwen (weet de juiste naam niet onmiddellijk maar via Google moet je dat makkelijk kunnen vinden); heel speciale sfeer daar.

Wij mochten onze camper trouwens gewoon oppikken in Estland en achterlaten in Letland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Autohuur in Estland - Terugbrengen mogelijk in:

Letland, Litouwen, Finland en Polen.
Niet bij elk bedrijf en heeft een toeslag tot 1500 eur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

D_Jeff schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:19:
Autohuur in Estland - Terugbrengen mogelijk in:

Letland, Litouwen, Finland en Polen.
Niet bij elk bedrijf en heeft een toeslag tot 1500 eur ;)
Dat doen we dan maar niet...

We hebben zeker 10 dagen, misschien 11 of 12. Ik denk dan dat we de auto gewoon terugbrengen naar Tallinn, en maken we er dus een letterlijke rondreis van :)

Zijn er echt must-see's in deze landen naast de hoofdsteden?
Ik ga deze week zelf op onderzoek uit.
Het is wel makkelijk dat dit allemaal EU landen zijn, dus geen gedoe met telefoonkosten die oplopen en dus gewoon lekker Gmaps en Waze gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Nyarlathotep Ik moet de TS nog afschrijven (zit pas op 1/4e :P )

Ik heb zelf in Litouwen, Letland EN Estland rondgereden met carnavi en Waze.
In het algemeen houden ze buiten de kernen/steden wel van doorrijden.

Vilnius en Kaunas heb ik gemist, ligt niet lekker op de route naar Riga/Parnü/Tallinn.

Edit:
Kun je wat voorbeelden geven wat je gaaf/mooi vind?

[ Voor 9% gewijzigd door D_Jeff op 21-02-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Basszje

Reisvaap!]

De kust als het lekker weer is :P Maar daar zou ik in April niet vanuit gaan. Edoch kan je kijken. Niet ver van Riga ligt een aardig strandplaatsje bv.

-edit Jurmala volgens mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Basszje op 21-02-2018 23:20 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zag al een leuk nationaal park ten oosten van Talinn (Laheema). Mét watervallen. Dat gaat mijn vriendin leuk vinden :)

Er is eigenlijk best wel veel te zien. Ik denk dat we een dag of 10-11 hebben voor de drie landen. Nu maar gaan plannen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
In het buitengebied van Rakvere (mooi stadje om doorheen te rijden), in de bossen heb ik een zwarte beer en een aantal vossen gezien. Hou daar ook even rekening mee.

Een paar tips:

Eesti:
Saarema -> Kuressaare
Tartu (2e stad van Estland, tevens Uni stad)
Paide
Haapsalu

Letland vond ik niet zo heel spannend. Wil je eerst iets kunnen bereiken, zorg dat je Russisch spreekt.
Engels is lastig.

Litouwen:
Wikipedia: Trakai Island Castle | Staat nog op mijn to do lijst. Ligt totaal niet op een gunstige route, maar ziet er zo machtig mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Ik ben kort in Kaunas geweest. Best een leuke stad, maar niet heel speciaal, voor de tijd dat ik er was. Het stadscentrum is best leuk en qua architectuur zijn er best wat mooie gebouwen, maar ik zou er zeker niet voor omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tijdje sinds ik in die streken rondgehangen heb, maar kan het ten zeerste aanraden, zeker nu het zo makkelijk is met alles Schengen en alles Euro.

Paar gedachtes:
- ipv auto te huren in Talinn en dan ofwel forse toeslag betalen om dat ding in Vilnius achter te laten danwel helemaal terug te rijden kun je ook een auto huren voor binnenlands rondreizen in EE, dan met bus naar LV, daar desgewenst weer auto huren, terugbrengen en bus naar LT. Is iets complexer, maar ws stukken goedkoper en flexibeler.
- trein via Kaliningrad heb ik nooit van gehoord, meeste USSR treinen gingen van Warszawa via Brest naar Vilnius, oftewel via BY. Niet dat dat (zoals al geschreven) makkelijker is dan via RU, maar het is iig een andere uitdaging.
- al die visumperikelen voor BY/RU zijn helemaal niet zo dramatisch, gewoon hotel boeken voor een nacht en vragen om uitnodiging. Het kost je wel geld, maar zeker BY is een totaal eh... andere... ervaring en daarom de moeite waard. Juist omdat er verder nul toeristen komen ben je als buitenlander uitermate interessant en kun je dus een goede ontvangst verwachten van de locals. Van politie/KGB heb je geen last zolang je je niet met politiek bemoeit daar dat ik dat wel gedaan heb is een van de redenen dat ik er afgelopen 17 jaar niet meer geweest ben :o . Alleen al voor de metro van Minsk is het een bezoek waard :P
- in LT is de Grutas Parkas een bezoek waard. Een megalomane paddestoelenkweker (hoe verzin je het...) heeft een gulag nagebouwd en bevolkt met allemaal oude Soviet-standbeelden. Neem wel de propaganda dat je ziet met korrel zout - ja, USSR was uitermate brak op genoeg vlakken, in het bijzonder tegenover de mensen in de Baltische staten, maar nee, het waren geen bloed-drinkende satanisten, zoals op filmpjes daar afgebeeld 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Hmm.. Zag dit topic in mijn bookmarks nog staan om verder af te maken.

Nog tips/wensen voor de TS?

Pagina: 1