OVH vps reageert soms even niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 20:08
Mijn vraag
Ik heb al ruim een jaar een VPS (type SSD 2016, basisversie + 50GB extra schijf) bij OVH en tot voor kort werkte deze perfect. Deze dient als back-end voor 2 Android-apps en er draaien dan ook verschillende services op (Apache, PHP, Java, MariaDB database).

Sinds kort is de server echter op sommige momenten even niet responsief. Op zo'n moment kun je niet inloggen met SSH, bevriest een terminal als je al was ingelogd en worden requests dus niet afgehandeld. 1x stond er in dmesg "cpu stalled" maar de server deed het daarna weer wel.

Ik heb geen applicaties die ineens heel veel geheugen, cpu, of disk gebruiken.
De vastlopers gebeuren op willekeurige momenten. Niet eens als de apps heel veel worden gebruikt, ik heb de server zien werken met veel hogere requests / s dan wat er plaatsvindt wanneer deze soms vastloopt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- OVH VPS SSD 2016 (1 core, 2gb ram, 10gb storage + 50gb additional disk)
- Ubuntu Server 16.0.4 (up-to-date)
- Java (1.8.x, openjdk)
- PHP (7.0.x)
- Apache (2.4.x)
- MariaDB (10.0.x)
- Netdata (monitoring tool)
- SSH (geen password authenticatie, alleen public / private key)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Server rebooten
- Software updaten via apt
- Poortscan en security test via pentest-tools.com, om te zien of er geen malware actief is. Alleen mijn bekende poorten stonden open (80, 443, 22 en 19999) en er waren geen verdachte bestanden aanwezig
- Netdata dashboard bekeken (= poort 19999) om te zien welk proces er heel veel cpu / disk etc. gebruikt. Er staat rond de vastlopers heel even 100% cpu door iowait (disk gebruik), maar bij de disks staat op datzelfde moment helemaal niets waardoor deze belast zouden kunnen worden.
- Enkele dagen geleden een support-ticket bij OVH aangemaakt. Nog geen reactie ontvangen.

Heeft iemand een idee waardoor dit komt? EN is het ook mogelijk om te updaten naar de high-availaibilty VPS (VPS Cloud) zonder dat je alles opnieuw moet inrichten?

[ Voor 2% gewijzigd door arjan1995 op 12-01-2018 17:57 . Reden: Toegevoegd dat ik al contact met OVH heb geprobeerd op te nemen. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 17:27

TommieW

Numa numa.

Mijn onderbuikgevoel zegt dat OVH een beetje veel VM's op die host heeft staan, waardoor jouw VPS moet wachten totdat de scheduler besluit dat je weer een beetje CPU mag hebben. Heb je dit al gemeld bij OVH?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

^^ Dat. Vraag om opheldering van je VPS provider.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
Hero of Time schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:48:
^^ Dat. Vraag om opheldering van je VPS provider.
Ik heb daar al enkele dagen een ticket uitstaan maar nog geen reacti gekregen. Zal het even in de OP er bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook een SLA op je VPS?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
Nee, want het is geen zakelijke VPS (ik heb geen eigen onderneming). Je kan echter wel een support issue aanmaken. Dat wordt alleen niet heel snel beantwoord (want klanten met een SLA gaan natuurlijk voor). Heb dat 1x eerder gedaan en duurde ongeveer een week. Wil eigenlijk alleen weten of het iets is wat ik zelf kan fixen, om dit niet pas na een week of langer van hun te horen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik dacht even... OVH staat bij mij op de blacklist (en bij vele anderen) dus hangt je script ofzo.

Maar toen je over CPU begon dacht ik aan Metldown/Spectre.

Gewoon je ticket response afwachten of verkassen (en dan niet naar Hetzner)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DJMaze schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 18:49:
Ik dacht even... OVH staat bij mij op de blacklist (en bij vele anderen) dus hangt je script ofzo.
offtopic:
Waarom?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
DJMaze schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 18:49:

Maar toen je over CPU begon dacht ik aan Metldown/Spectre.

Gewoon je ticket response afwachten of verkassen (en dan niet naar Hetzner)
Je springt nogal van de hak op de tak. Begrijp ik:
- dat je OVH geen goede hosting / vps provider vindt ("staat bij mij op de blacklist")? Indien dit zo is, kun je dat misschien toelichten (zie ook post hierboven)?
- dat je dacht dat de cpu door 1 van die meltdown / spectre issues vastliep, of juist door de patch daartegen?
- de reactie op mijn ticket wacht ik af ja. Ben alleen benieuwd of daar wat zinnigs uit komt, heb er op 1 of andere manier weinig vertrouwen in.
- verhuizen qua provider doe ik liever niet, ik heb tegenwoordig een fulltime job en dus weinig tijd meer voor dit soort projecten. Het bijhouden / kleine wijzigingen doorvoeren gaat wel, maar grote dingen aanpassen die ik liever niet. Of het moet écht niet anders kunnen...

Trouwens, zou het misschien helpen om tzt een 2e core erbij te nemen, of om met een scriptje juist een beetje meer load te genereren (zeg 10-15%)? Dit zodat de server dan altijd actief blijft en niet weggescheduled kan worden? Of slaat dat laatste echt helemaal nergens op?

[ Voor 3% gewijzigd door arjan1995 op 12-01-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
Zou best kunnen dat OVH jouw VPS geregeld van server X naar server Y migreert om de load te verdelen. Dat kan dergelijke kwalen wel verklaren.

Geen idee of je een backup-service afneemt, maar dat kan een VM ook nog wel eens tijdelijk freezen.

Al met al zal je even je ticket af moeten wachten. (Al is het de vraag of ze zoiets zullen toegeven / onderzoeken)

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 12-01-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
eric.1 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:31:
Al met al zal je even je ticket af moeten wachten. (Al is het de vraag of ze zoiets zullen toegeven / onderzoeken)
Dan ga ik dat doen. Zo te zien is er niets wat ik zelf kan doen, dus ik zal even geduld moeten hebben.
Ik zal het laten weten wat de uitkomst is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
arjan1995 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:44:
[...]

Dan ga ik dat doen. Zo te zien is er niets wat ik zelf kan doen, dus ik zal even geduld moeten hebben.
Ik zal het laten weten wat de uitkomst is geworden.
Naja, of je moet iets curieus zien in de logs. Maar met een enkele "cpu stalled" (ga er even van uit dat je verder je logs wel hebt doorgespit) lijkt me niet dat de oplossing in jouw handen ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 12-01-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
eric.1 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:59:
[...]

Naja, of je moet iets curieus zien in de logs. Maar met een enkele "cpu stalled" (ga er even van uit dat je verder je logs wel hebt doorgespit) lijkt me niet dat de oplossing in jouw handen ligt.
Heb inderdaad diverse logs doorgespit:
- Apache access logs tonen even een paar minuten geen requests, daarvoor / daarna niets bijzonders.
- Apache error logs tonen niets vreemds. Er zijn ook bijna nooit errors, en dat is alleen maar mooi ;)
- Dmesg toonde voor de reboot ook bijna niets (de bootup log en een paar keer wat firewall info, maar meer niet), op 1x die cpu stalled error na
- Syslog toont niets vreemds (maar staat wel vol met output van mijn java applicatie, dat terzijde), behalve dat er door het netdata monitoring systeem mailtjes werden verstuurd rond de tijden dat de server was vastgelopen. Dit vanwege de ssmtp server die dan actief werd. Omdat ik weet dat netdata de mailtjes vanaf de server zelf stuurt, heb ik nog 1 andere monitor applicatie (anturis). Die kijkt alleen of de server zelf nog wel online is. Deze gaat pas bij een downtime van meer dan 5 minuten iets doen, en komt dus niet of zelden in actie (de vastlopers zijn dan ook meestal korter). Nu zul je misschien denken: waarom zoveel monitoring? Dat komt omdat de app server best veel gebruikers bedient, maar de requests zelf zeer licht zijn (vandaar een basis vps)

Dus nee, eigenlijk niets in de logs en denk dus ook niets hieraan te kunnen doen...

[ Voor 5% gewijzigd door arjan1995 op 12-01-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@arjan1995 ik weet niet of je de Nederlandse helpdesk aanschrijft, als je in het Engels communiceert lijkt het momenteel wel vlotter te lopen. Ik schreef tot nu toe in het Nederlands (alles suggereert dat ze ook support in het Nederlands geven) maar ik vermoed dat dat een heel beperkt aantal medewerkers is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
Borromini schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:52:
@arjan1995 ik weet niet of je de Nederlandse helpdesk aanschrijft, als je in het Engels communiceert lijkt het momenteel wel vlotter te lopen. Ik schreef tot nu toe in het Nederlands (alles suggereert dat ze ook support in het Nederlands geven) maar ik vermoed dat dat een heel beperkt aantal medewerkers is.
Heb het in het Engels omschreven. Is het daarmee ook bij de Engelse helpdesk beland? Kan ik ergens zien waar het is ingeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had het initieel naar support@ovh.nl gestuurd. Daar heeft het dan meer dan een week geduurd voor iemand reageerde met de mededeling dat ik het in 't Engels mocht opsturen, anders konden ze geen snelle reactie beloven.

Een keer ik 't dan in 't Engels stuurde ging het wel snel, maar ik ben ook niet echt te spreken over de reactiesnelheid van hun helpdesk. Een week is tot nu toe het gemiddelde (...). Maar goed, ze hebben dan ook zowat de goedkoopste VPS op de markt.

@DJMaze het zou leuk zijn als je jouw bedenkelijke opmerking over OVH nader kan toelichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Borromini ik heb wel eens contact gehad met OVH SAS i.v.m. vele spam runs, inbraakpogingen en DDOS op mijn servers vanaf hun servers.
Dat contact verliep voor geen meter, met name omdat er blijkbaar maar 1 student/junior aan het werk was die het hele park moest beheren.
Heb toen maar besloten om hun CIDR blokken te gaan blokkeren en er geen tijd meer aan te besteden.

Natuurlijk leiden nu de goede websites onder de kwade, maar tot nu toe heeft nog géén één klant geklaagd dat belangrijke communicatie niet aankomt.
Naast OVH zijn er ondertussen meer server ranges geblokkeerd en mijn klanten zijn tevreden dat het aantal spam is gereduceerd tot een minimum en ik blij dat de servers het rustig hebben.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dank je voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:20
arjan1995 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:17:
- Netdata dashboard bekeken (= poort 19999) om te zien welk proces er heel veel cpu / disk etc. gebruikt. Er staat rond de vastlopers heel even 100% cpu door iowait (disk gebruik), maar bij de disks staat op datzelfde moment helemaal niets waardoor deze belast zouden kunnen worden.
Een cpu spike vanwege iowait hoeft niet zo zeer te duiden op problemen op jouw machine zelf. De cpu wacht op dat moment namelijk op io vanuit disk. Ik vermoed eerder dat OVH een probleem heeft tussen de hypervisor host en de storage. Ik heb verder geen idee of OVH met een SAN netwerk (filers) of local storage werkt.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
Server ligt er nu helemaal uit. Vanmorgen deze mail gekregen:
Ons monitoringsysteem heeft een storing ontdekt
op uw VPS vps338347.ovh.net. De storing werd opgemerkt
op 2018-01-15 06:57:00

Het kan zijn dat uw VPS nog correct functioneert,
hoewel een paar valse alerts kunnen verschijnen:
- na een reboot van de VPS waarbij een automatisch gestarte data-systeemcheck (fsck), de reboot vertraagt
- na het instellen van firewall-regels die de monitoringverzoeken van OVH blokkeren (151.80.118.108)

Indien u niet wilt dat uw VPS wordt gemonitord door ons systeem, kunt u het deactiveren:
- Vanuit uw control panel:
https://www.ovh.com/manager/web/login.html

- via de door OVH beschikbaar gestelde RESTful API onder slaMonitoring:
https://eu.api.ovh.com1.0/vps/vps338347.ovh.net

Wanneer u de monitoring voor uw VPS deactiveert, zal dit ticket niet worden behandeld door onze medewerkers en na 15 dagen inactiviteit zal het
automatisch worden gesloten.
EDIT: Server rebooted met het control panel van OVH en lijkt nu weer te werken...

[ Voor 4% gewijzigd door arjan1995 op 15-01-2018 08:51 ]

Pagina: 1