Toon posts:

Handleiding voor quatrovox

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik ben druk bezig met verhuizen, en ik wou zelf m'n quatrovox voor elkaar maken. Maar ik kan nergens een handleiding of wat vinden? Weten jullie misschien een site/handleiding te vinden hoe ik zo'n ding exact aan moet sluiten...

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
voor welke quatrovox wil je de handleiding hebben die voor de quatrovox II heb ik hier liggen kan ik wel ff kopieren voor je mail maar ff

Verwijderd

Topicstarter
quatrovox zit nog in de doos.... kan ik zo neit zien, zal 2 jaar oud zijn denk ik.... zo'n grijz/zwart kassie..

Maar je mag hem wel mailen, zal ik eens kijken
jh.kamphuis@planet.nl

Ps. ik wil ook s0 aansluiten, dat heeft niks met quatrovox te maken toch?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 12 juli 2001 17:28 schreef arjo_kamp het volgende:
quatrovox zit nog in de doos.... kan ik zo neit zien, zal 2 jaar oud zijn denk ik.... zo'n grijz/zwart kassie..

Maar je mag hem wel mailen, zal ik eens kijken
jh.kamphuis@planet.nl

Ps. ik wil ook s0 aansluiten, dat heeft niks met quatrovox te maken toch?
S0 is je ISDN bus.

Zeg maar het CAT5 kabeltje wat uit je NT1 komt, en in je Quattrovox of andere ISDN apparatuur gaat.

Aannames zijn fataal.

• kermi011
zal hem ff inscannen

Verwijderd

Topicstarter
okay, ik ga het ff proberen te omschrijven zoals ik het denk, correct me where i'm wrong
ik begin onder in de meterkast:

Daar komt een kabel uit de grond van de KPN

Deze monteerd de kabel af op een NT1 kastje

vanuit je NT1 kastje ga je naar je quatrovox

vanuit je NT1 kastje ga je naar je S0-bus

vanuit je quatrovox ga je naar je analoge
lijnen (tel-fax-modem-etc.)

Vanuit je S0-bus kastje ga je naar je ISDN kaart in je pc.

zo dacht ik erover....

ps. handleidingen van quatrovoxen gevonden op site van kpn, dus niet meer nodig om te sturen!

• kermi011
yep dat klopt aardig

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Kabel uit de grond naar KPN afmonteerpunt. (ook wel ISRA-punt genoemt)

Van ISRA-punt naar je NT1.

Alles wat uit je NT1 komt heet "S0" Bus.

S0 bus word op randapparatuur aangesloten. (Quattrovox, ISDN-kaart, whatever)

Quattrovox is niets meer dan een D/A A/D convertor. (D = Digitaal A = Analoog)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
okay,

S0 is dat een begrip, of een apart kastje.

wat ik bedoel is ga je van NT1 ---> S0 -----> naar computer

of van NT1 -----> naar computer (omdat het signaal toch al digitaal is?

alvast bedankt..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nou naar huis, ik kom morgen weer, ik zal zeker dit topic even bekijken of iemand nog gereageerd heeft.

nog even iets

als ik de handleiding lees, gaat men er vanuit dat de monteur van kpn de quatrovox al heeft aangesloten op NT1 kastje, volgens mij is dit niet het geval, hoe werkt dat dan? RJ45 connectoren, en zo ja, zijn deze kabels straight?

alvast bedankt,

Ciao!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

"S0" is de naam van het UTP kabeltje wat je randapparatuur met de NT1 verbind. Is dus een stukje hardware in de vorm van een CAT5 kabel. ;)

Op je NT1 en op je randapparatuur kun je gewoon standaard "straight" netwerkbekabeling gebruiken met de gewone RJ45 connectors.

Eigenlijk is dus NT1 -> Quattrovox precies hetzelfde als PC -> Hub.

Het kabeltje wat je bij je PC gebruikt heet "netwerkkabel" en bij de NT1 heet het kabeltje "S0"

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
tnx game-over, twordt me stukken duidelijker, dus van NT1 lopen 2 kabeltjes (utpcat5e) 1 naar quatrovox, en 1 rechtstreeks de pc in (dat kabeltje heet toevallig s0, maar is gewoon utp.

Zijn er ook aansluit schema's verkrijgbaar?

Over welke kabels op welke pinnetjes?

Verwijderd

3 4 5 6
wit/groen blauw wit/blauw groen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 juli 2001 09:39 schreef CheS het volgende:
3 4 5 6
wit/groen blauw wit/blauw groen
Is dat het NT1 kastje, of de rj45 connector, en vanaf welke kant begin je te tellen?

Verwijderd

Topicstarter
op een gegeven moment ga ik een kabel trekken van nt1 naar een afmonteer punt (zo'n rj45 gat in een afbouw doos, nou lees ik op de site van kpn het volgende:

"Maximaal kunt u 12 wandcontactdozen (dus die afsluitpunten waar ik het net over had, in mijn geval dus maar 1) aansluiten. In de laatste wandcontactdoos dient u een afsluitplug te plaatsen"

was da zo'n afsluitplug, moet ik ook zo'n ding hebben?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op vrijdag 13 juli 2001 10:02 schreef arjo_kamp het volgende:

[..]

Is dat het NT1 kastje, of de rj45 connector, en vanaf welke kant begin je te tellen?
Check ff mijn FAQ in NT voor de kleurcodering. Zoals gezegd, gewoon een "straight" kabel maken.

Die afsluitplug is een soort "Terminator".

Zo'n ISDN opbouw (of inbouw) doos, beschikt over twee poortjes, waar je dus twee RJ-45 connectors in kan doen. Je patched echter maar één aansluiting, de tweede aansluiting op het doosje is doorgelust vanaf het eerste poortje. Het laatstse poortje in zo'n "keten" moet voorzien zijn van zo'n afsluitplug. (Terminator) in jouw geval dus moet in dat ene doosje in één van de twee poortjes een Terminator zitten. Zo'n Terminator is een RJ-45 stekkertje met een weerstandje erin. (Ik dacht iets vak 50 Ohm, kun je gewoon kopen bij de primafoon.)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 juli 2001 10:20 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Check ff mijn FAQ in NT voor de kleurcodering. Zoals gezegd, gewoon een "straight" kabel maken.

Die afsluitplug is een soort "Terminator".

Zo'n ISDN opbouw (of inbouw) doos, beschikt over twee poortjes, waar je dus twee RJ-45 connectors in kan doen. Je patched echter maar één aansluiting, de tweede aansluiting op het doosje is doorgelust vanaf het eerste poortje. Het laatstse poortje in zo'n "keten" moet voorzien zijn van zo'n afsluitplug. (Terminator) in jouw geval dus moet in dat ene doosje in één van de twee poortjes een Terminator zitten. Zo'n Terminator is een RJ-45 stekkertje met een weerstandje erin. (Ik dacht iets vak 50 Ohm, kun je gewoon kopen bij de primafoon.)
straight kabels maken stelt nix voor dat weet ik ook wel, maar IN het NT1 kastje aansluiten en IN de quatrovox aansluiten, da's andere koek natuurlijk.

En van die terminator baal ik van, want ik heb 2 inbouwdozen Per inbouwdoos zitte n2 RJ45gaten ik wou dus 1 x analoge foon 1 x analoge fax 1 x utpcat5e netwerk en 1 x ISDN s0 bus, maar dan kan ik um niet terminaten, want dan heb ik m'n gaatjes vol!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op vrijdag 13 juli 2001 10:29 schreef arjo_kamp het volgende:

straight kabels maken stelt nix voor dat weet ik ook wel, maar IN het NT1 kastje aansluiten en IN de quatrovox aansluiten, da's andere koek natuurlijk.
Da's helemaal geen andere koek, want in de NT1 en in de Quattrovox zitten gewoon RJ-45 gaatjes, zoals op een NIC of een Hub... :P
En van die terminator baal ik van, want ik heb 2 inbouwdozen Per inbouwdoos zitte n2 RJ45gaten ik wou dus 1 x analoge foon 1 x analoge fax 1 x utpcat5e netwerk en 1 x ISDN s0 bus, maar dan kan ik um niet terminaten, want dan heb ik m'n gaatjes vol!
Dat gaat sowieso niet werken met die ISDN opbouwdozen, omdat poort 1 en poort 2 aan elkaar gelust zijn, dus die kun je alleen maar voor ISDN gebruiken, (Bus-topologie) je kunt ze niet afzonderlijk gebruiken.

Dan moet je normale RJ-45 dozen gebruiken, niet die KPN rommel. Dan kan het wel.

Die terminator is aan te raden, maar het gaat ook vaak zat goed zonder. (Zeker met weinig ISDN devices.) Als je nul 10 centrales aan zou moeten sluiten is het een ander verhaal.

Maar het idee wat jij had, dat je met 2 doosjes met 2 poorten in het totaal 4 bruikbare poorten zou hebben gaat dus niet op. Daar moet je "normale" RJ-45 dozen voor hebben, niet die KPN ISDN dozen.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
dat was ook de bedoeling, gewoon van die contra rj45 connectoren in zo'n inbouw doos, komt alleen 1 isdn kaart achter te hangen, thats all.

Wat ik met dat NT1 kastje bedoel:

KPN monteerd af een een afmonteer doos.

Dan moet ik vanaf de afmonteerdoos naar NT1 toe, maar dit moet ik toch doen dmv een kabeltje an de binnen kant af te monteren?

Netzoals je aan de 4 uitgangen van quatrovox ook moet afmonteren?

Verwijderd

misschien een beetje late reactie,
maar handleidingen voor verschillende quattrovox'en zijn gewoon te downloaden vanaf de officiele site van kpn, dit heb ik althans een keer gedaan.
mvg,

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, daar heb ik zo nou ook weg.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op vrijdag 13 juli 2001 11:24 schreef arjo_kamp het volgende:
dat was ook de bedoeling, gewoon van die contra rj45 connectoren in zo'n inbouw doos, komt alleen 1 isdn kaart achter te hangen, thats all.

Wat ik met dat NT1 kastje bedoel:

KPN monteerd af een een afmonteer doos.

Dan moet ik vanaf de afmonteerdoos naar NT1 toe, maar dit moet ik toch doen dmv een kabeltje an de binnen kant af te monteren?
Je bedoelt het stukje van het ISRA punt naar de NT1. Dat zijn twee draadjes. :P Vaak monteert de KPN ook de NT1 gelijk aan het ISRA punt.
Net zoals je aan de 4 uitgangen van quatrovox ook moet afmonteren?
Aan de achterkant van de Quattrovox zit :

1X RJ45 (ISDN input)
4X RJ11 (Analoog Output)

Een gemiddelde telfoon heeft vaak een RJ11 stekkertje, die vervolgens in zo'n ouderwetse lompe plug geklikt zit. (dat 4 potige stekkerding)

Als je telefoon niet over een RJ11 beschikt : Stekker afknippen, en rood en groen in het midden van de RJ11 patchen. (RJ11 is 4 posities)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 juli 2001 16:23 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Je bedoelt het stukje van het ISRA punt naar de NT1. Dat zijn twee draadjes. :P Vaak monteert de KPN ook de NT1 gelijk aan het ISRA punt.
[..]
En als ze dat nou niet doen, want ik heb nt1 kastje in een doosje in opslag liggen, volgens mij monteerd kpn alleen het door jou genoemde ISRA punt.
Aan de achterkant van de Quattrovox zit :

1X RJ45 (ISDN input)
4X RJ11 (Analoog Output)

Een gemiddelde telfoon heeft vaak een RJ11 stekkertje, die vervolgens in zo'n ouderwetse lompe plug geklikt zit. (dat 4 potige stekkerding)

Als je telefoon niet over een RJ11 beschikt : Stekker afknippen, en rood en groen in het midden van de RJ11 patchen. (RJ11 is 4 posities)
dan stelt het niet zoveel voor gewoon zorgen dat de kleur combinatie van de 4 draadjes die in de rj11 (ik dacht dat het rj8 heette, maar doet er niet toe)zitten ook dezelfde volgorde heeft op de 4 middelste puntjes van de contra rj45 connector.

Ok, heb ik nog een vraagje (ik maak het je niet makkelijk gameover)

als je die contra rj45 dingen hebt (die je inbouwt in de muur, als je er van de bovenkant opkijkt zien ze er zo uit
--------
| - - |
| - - |
| - - |
| - - |
--------

waarvan de 8 middelsten de aansluit puntjes zijn, aan de zijkant staat er een beschrijvinkstickertje opgeplakt met 2 mogelijkheden. He weet je nou als ik hem ergens indruk, welk contakt punt van de rj45 connector hij aankomt (1t/m8)

Het lijkt superonduidelijk, khoop dat je me snapt.

Verwijderd

Ligt een beetje aan het merk, maar er staat waarrschijnlijk op het stikkertje ergens een A en een B.
Volgens mij is het de kleurcode die bij B staat wit/oranje1 oranje 2 wit/groen3 blauw4 wit/blauw5 groen6 wit/bruin7 bruin8

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips mensen,

Ik ga naar huis, ik ga morgen nog wel ff naar de zaak om dit topic te bekijken.

prettig weekend mensen!!!!!

en bedankt he!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op vrijdag 13 juli 2001 16:55 schreef arjo_kamp het volgende:

En als ze dat nou niet doen, want ik heb nt1 kastje in een doosje in opslag liggen, volgens mij monteerd kpn alleen het door jou genoemde ISRA punt.
Dan kan die aardige man van de KPN vast wel vertellen waar die twee draadjes voor jouw NT1 opgeprikt moeten worden. ;)
dan stelt het niet zoveel voor gewoon zorgen dat de kleur combinatie van de 4 draadjes die in de rj11 (ik dacht dat het rj8 heette, maar doet er niet toe)zitten ook dezelfde volgorde heeft op de 4 middelste puntjes van de contra rj45 connector.
Precies.
Ok, heb ik nog een vraagje (ik maak het je niet makkelijk gameover)

als je die contra rj45 dingen hebt (die je inbouwt in de muur, als je er van de bovenkant opkijkt zien ze er zo uit
--------
| - - |
| - - |
| - - |
| - - |
--------

waarvan de 8 middelsten de aansluit puntjes zijn, aan de zijkant staat er een beschrijvinkstickertje opgeplakt met 2 mogelijkheden. He weet je nou als ik hem ergens indruk, welk contakt punt van de rj45 connector hij aankomt (1t/m8)

Het lijkt superonduidelijk, khoop dat je me snapt.
Ik snap hem, maar ik ben die dingen gewend met kleurcoderings-stickertjes ernaast, dus ik weet niet hoe die pin-layout zich verhoud, misschien zit daar per merk doosje wel verschil in.

Bij mij was het altijd zo :

linksboven : bruin = contactje 1
straight doorpatchen tot naar linksbeneden = blauw/wit = contactje 4

rechtsboven = blauw = contactje 5
straight doorpatchen tot naar beneden = oranje/wit = contactje 8.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 13 juli 2001 17:15 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Dan kan die aardige man van de KPN vast wel vertellen waar die twee draadjes voor jouw NT1 opgeprikt moeten worden. ;)
[..]

Precies.
[..]

Ik snap hem, maar ik ben die dingen gewend met kleurcoderings-stickertjes ernaast, dus ik weet niet hoe die pin-layout zich verhoud, misschien zit daar per merk doosje wel verschil in.

Bij mij was het altijd zo :

linksboven : bruin = contactje 1
straight doorpatchen tot naar linksbeneden = blauw/wit = contactje 4

rechtsboven = blauw = contactje 5
straight doorpatchen tot naar beneden = oranje/wit = contactje 8.
tnx, er staan inderdaad kleurcodes op de zijkant, een a en een b ofzoiets.... maar ik ga nou weekend houden, ik ga het eerst proberen, mocht ik er niet uit komen weet ik jullie te vinden. Nogmaals hartelijk bedankt!!!
Pagina: 1