advies voor nieuwe monitor quad HD of 4k

Pagina: 1
Acties:

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2025
Beste allemaal,

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe 27" monitor

Wat is je budget?
Budget is max 750 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De monitor wordt gebruikt voor 2 systemen;
1. (game) PC met een Geforce 970. Draait Windows 10. Op dit systeem game ik games als WoW en Cities Skylines
2. Macbook Pro 13" 2017. Op dit systeem programmeer ik en hobby foto bewerking.

Ik ben eerder op zoek naar een monitor met goede/echte kleur weergave etc dan dat de focus op gamen ligt. USB-C verbinding naar MBP is een mooie toevoeging. Ik kom dan tot dit lijstje Waarbij een lichte voorkeur uitgaat naar de LG 27UD88 vanwege 4k...

edit: ik ben tot deze 3 monitoren gekomen, waar USB C geen pre is

Maar mijn grootste vraag nog meer. Waar staan we begin 2018 in het verhaal 4k vs quad HD. Tegen welke problemen loop ik aan met 4k of is quad HD al snel achterhaald?

Kleine noot; de monitor komt aan een vesa mount te hangen, het standaard gaat er dus vanaf

Graag jullie advies

[ Voor 8% gewijzigd door Rhain op 12-01-2018 17:18 ]

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Het probleem met 4K is dat je huidige grafische kaart het erg moeilijk gaat hebben, 1440p is dan al een pak haalbaarder. Je moet ook de schermgrootte in acht nemen, 27" is perfect voor 1440p en er rekening mee houden dat Windows 10 enorm slecht schaalt mbt 4K.

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar iets van een Dell Ultrasharp, bvb de S2718D

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DenHond schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:07:
Het probleem met 4K is dat je huidige grafische kaart het erg moeilijk gaat hebben, 1440p is dan al een pak haalbaarder. Je moet ook de schermgrootte in acht nemen, 27" is perfect voor 1440p en er rekening mee houden dat Windows 10 enorm slecht schaalt mbt 4K.

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar iets van een Dell Ultrasharp, bvb de S2718D
Windows 10 gaat prima op een 27" 4k scherm. Wat stel je daar nu? Zelf heb ik een ander 4k Dell Ultrasharp model. Mijn videokaart is ook wat ouder, Radeon 280x 3GB, maar dat los ik eenvoudig op door op fullHD te gaan gamen. Dat ziet er gewoon nog steeds geweldig uit en merk je niets van in game. (zeker bij de wat snellere bewegende games zoals shooters. Strategy misschien wat meer maar dan kun je alsnog op 4k spelen, omdat het doorgaans minder veeleisend is.)

Voor al je programma's heb je dan nog steeds het grote voordeel van 4k scherm met goede kleurweergave.
Ik zou niet voor 1440p gaan, want dat schaalt slechter als je op lagere resoluties gaat gamen. 4k naar "k" schaalt perfect!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2025
@DenHond en @Hann1BaL alvast bedankt voor de reacties. De S2718D is een mooie monitor, waren het niet dat de voet er juist af gaat, had ik wellicht wel kunnen vermelden :(