Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 15:04
Hoi,

Momenteel heb ik een Asus RT-N16 staan die dient als router en als WAP.
De dekking daarvan is niet zo goed en aangezien vrouw en kinderen beginnen te klagen erover is het tijd voor een fikse upgrade.

Momenteel heb ik 5 powerlines liggen die voor alle verbindingen naar de computers zorgen, maar de verbinding tussen deze vallen regelmatig weg.

Paar bemerkingen:
  • Er is geen UTP kabel voorzien in het huis.
  • Er is ook geen mogelijkheid om UTP kabel bij te leggen.
Na enig opzoekwerk dacht ik aan volgende oplossing:

Gelijkvloers:
  • Cable modem
  • Ubiquiti UniFi Security Gateway
  • Ubiquiti UniFi AP AC PRO (Verbonden met de USG)
Eerste verdiep
  • UniFi AP AC PRO of Lite (draadloos verbonden met de AP Pro op gelijkvloers
Tweede verdiep
  • UniFis AP AC PRO of Lite (draadloos verbonden met de AP Pro op gelijkvloers
Gaat dit goed werken?
Of moet ik meer kijken naar een Mesh oplossing zoals de Netgear Orbi of de Amplify?
Ik heb gemerkt dat Ubiquiti ook een Mesh AP heeft. Kan ik die gebruiken ipv de AC PRO?

Alle suggesties en opmerkingen zijn welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door A-star op 12-01-2018 11:57 ]

Beste antwoord (via A-star op 15-01-2018 10:41)

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Bedraad werkt altijd beter (stabieler) dan draadloos. Ik vraag met persoonlijk af of je vanaf de tweede verdieping nog genoeg signaal hebt naar gelijkvloers om een stabiele en snelle verbinding te onderhouden.
Is het voor jou geen optie om die "lan over 220" setjes te gebruiken. Plaats dan een unit bij je AP pro en verdeel je internet met meerdere units over je 220 netwerk. Als je een setje koopt uit het betere segment heb je aan de ontvangende kant ook mogelijkheden met een (of meerdere) lan aansluitingen en wifi. Zelf gebruik ik een dergelijk setje om wifi in de tuin te realiseren, werkt goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liever GEEN mesh etc.... Dat gaat later "problemen" geven.

Beter is ECHT ECHT ECHT WAAR, om een kabel te trekken. Ben je de eerst volgende 20 jaar klaar mee.

Als dat "echt niet kan".... dan moet je kijken naar MoCa (UTP over coax als deze er ligt), of anders met powerline spelen. Alhoewel dat ook geen perfecte oplossing is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Bedraad werkt altijd beter (stabieler) dan draadloos. Ik vraag met persoonlijk af of je vanaf de tweede verdieping nog genoeg signaal hebt naar gelijkvloers om een stabiele en snelle verbinding te onderhouden.
Is het voor jou geen optie om die "lan over 220" setjes te gebruiken. Plaats dan een unit bij je AP pro en verdeel je internet met meerdere units over je 220 netwerk. Als je een setje koopt uit het betere segment heb je aan de ontvangende kant ook mogelijkheden met een (of meerdere) lan aansluitingen en wifi. Zelf gebruik ik een dergelijk setje om wifi in de tuin te realiseren, werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:55:
Liever GEEN mesh etc.... Dat gaat later "problemen" geven.

Beter is ECHT ECHT ECHT WAAR, om een kabel te trekken. Ben je de eerst volgende 20 jaar klaar mee.

Als dat "echt niet kan".... dan moet je kijken naar MoCa (UTP over coax als deze er ligt), of anders met powerline spelen. Alhoewel dat ook geen perfecte oplossing is.
Powerlines heb ik al (heb de eerste post aangepast). Maar deze werken niet zo goed.
Ccoax heb ik liggen maar ik heb een Telenet installatie.
Alle coax komen uit een NIU (soort van coax verdeler) en ik weet niet goed hoe dit allemaal aan te sluiten.
Kunnen de wireless AP's via coax dan aangesloten worden en zo dan het netwerk verder verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moka werkt óók met een Telenet installatie. Gewoon de gebruiksaanwijzing volgen. Hirschmann heeft zelfs een mooie video gemaakt hoe je het moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
Sparkiee schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:58:
Zo een setje (5 intotaal) heb ik momenteel al, maar de verbindingen tussen de verschillende units vallen regelmatig weg (soms meerdere keren per dag).
Daarmee dat ik draadloos wou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:10:
Moka werkt óók met een Telenet installatie. Gewoon de gebruiksaanwijzing volgen. Hirschmann heeft zelfs een mooie video gemaakt hoe je het moet aansluiten.
Heb even het filmpje bekeken en dit lijkt me idd wel een goede oplossig.
Eens kijken of ik dit werkend krijg erop.
Pagina: 1