Hulp nodig bij keuze nieuwe monitor 1080p 144 Hz 24" (€300)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wy17
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Beste mensen,

Langdurige lurker maar heb toch uiteindelijk een account aangemaakt. :)
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor aangezien mijn huidige (Dell U2312) al vrij oud is.

Aangezien m'n systeem ook al aardig oud is wil ik het houden op 1080p maar ik wil wel graag meekomen met de huidige trend van 144Hz refresh rate.
Tevens ben ik ook een gewoontediertje en wil ik blijven in de 24 inch klasse. Ik weet dat je ook 1440p monitoren kan krijgen in deze grootte maar dat heeft voor mij weinig meerwaarde.

Ik zoek een?
Monitor, 1920x1080, 144Hz en 24 inch.

Wat is je budget?
€300,- of €400,- voor een monitor met G-Sync.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij niet uit maar ik wil niet een monitor die ouder is dan van 2016, dus zoiets als de populaire Asus VG248QE valt buiten beschouwing.
Speakers heb ik niet nodig, heb zelfs liever een model zonder speakers want sommigen kunnen geluiden maken zelfs met het volume op 0.
USB hub vind ik wel een plus.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i7-5820k
GTX 970 4 GB

De monitor zal dagelijks worden gebruikt voor gewone taken zoals browsen, media bekijken en ebooks lezen.
Ik game ook veel maar ik speel bijna geen AAA spellen die hoge vereisten hebben: ik speel vooral Dota 2 en Grim Dawn en indie games zoals Hollow Knight.
Als ik eens een zwaardere game speel ben ik niet bang om de meeste instellingen op 'laag' te zetten om een hoge FPS te behouden.

Zelf heb ik online al wat gezocht, vooral op Reddit en via reviews op tech sites en natuurlijk de Pricewatch hier.
Op basis daarvan heb ik drie kandidaten op het oog:

pricewatch: Acer Predator XB241H Rood, Zwart
Deze is de enige van de drie met G-Sync en is op de meeste sites goed ontvangen. Vanwege de 970 is dit een logische keuze, maar ik vraag mij af of G-Sync voor mij genoeg meerwaarde heeft (zie onder).

pricewatch: ViewSonic XG2401 Rood, Zwart
Deze monitor wordt vrijwel overal aangezien als één van de beste voor dit budget dus hij is mijn eerste keus voor een monitor zonder G-Sync.
Hij heeft ook het pluspunt dat het de enige van de drie is met een USB hub.

pricewatch: Samsung C24FG70 Zwart
Ook een monitor met een goede reputatie voor beeld kwaliteit maar deze heeft ook vele QC problemen waarvoor ik een beetje huiverig ben. Wel is interessant dat deze een VA paneel heeft terwijl bijna alle anderen met deze specs TN gebruiken, dus heb ik hem in het lijstje gehouden.

Mijn vragen voor GoT zijn dan:

1) Hoe nodig is G-Sync in mijn situatie?
Ik begrijp dat in principe hoe hoger je FPS is, hoe minder je aan G-Sync hebt en dat het vooral handig is als je zware spellen speelt waarbij je schommelt van 144Hz naar lagere waarden.
In Dota 2 zit ik vrijwel altijd boven de 180 FPS en in Grim Dawn haal ik 120-140 maar tijdens drukkere momenten zakt het wel naar 60-80 omdat die game gewoon slechte optimalisatie heeft.

Wat ik mij afvraag is of de Samsung of ViewSonic niet gewoon betere monitors zijn als je de G-Sync niet meerekent, omdat die feature altijd €150+ aan het prijskaartje toevoegt.
Als de FreeSync monitoren beduidend beter zijn in kwaliteit vind ik het zeker niet erg om €100,- te besparen en één van die te kiezen.
Ik denk dat mijn tijdsverdeling ongeveer 70% normale taken en 30% gaming is, dus vind ik de beste beeld kwaliteit (kleuren, tekst scherpte, contrast, enz.) belangrijker dan potentiële screen tearing.

2) De Samsung en de Viewsonic hebben beide een nieuwere versie: hebben die meerwaarde tegenover de oudere?
Ik lees dat voor beide ze hetzelfde paneel hergebruiken maar ze een andere voet of nieuwere firmware hebben.
Voor de Samsung las ik dat ook de nieuwere versie de problemen heeft waar de oudere berucht voor is maar hij is wel een stuk duurder.
De ViewSonic is tevens nog niet goed verkrijgbaar in NL, hij staat alleen bij Max ICT maar daar pas ik voor. :)

3) Heeft het zin om te wachten op een nieuwe reeks van 2018?
De panelen van de drie monitoren zijn van 2016 of nog ouder, dat is toch vrij oude tech waarvoor je bijna de volle prijs betaalt.
Ik ben ervan bewust dat het meestal geen zin heeft om op nieuwere PC componenten te wachten omdat er altijd wel wat nieuws om de hoek is, maar ik vind het niet erg om een aantal maanden te wachten als er iets echt duidelijk beter op komst is.
Mijn budget is ook niet vreselijk hoog waardoor nieuwe tech zoals HDR waarschijnlijk sowieso niet betaalbaar is dus ik denk dat het geen zin heeft om daarop te wachten, nietwaar?

4) Zijn er andere monitoren die een betere keus zijn dan mijn huidige kandidaten voor mijn vereisten?
Iets zoals de pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart heeft de reputatie als een betrouwbare monitor maar er is daarover minder info te vinden op Amerikaanse sites.

5) Zijn de QC problemen met de Samsung echt zo erg als sommige mensen zeggen?
Ik ga niet moeilijk doen over dingen die je bij normaal gebruik nooit ziet of expres problemen opzoeken, maar ik had een video op YouTube gezien waar voorwerpen een duidelijke paarse tint kregen bij beweging en dat stoort wel. Heeft elk model daar last van?
Het verschil zit hem tussen die VA en TN, anders had ik de Samsung al uit het lijstje gehaald want de ViewSonic is iets goedkoper en blijkbaar veel betrouwbaarder.
Aangezien ik 5+ jaar die Dell met een IPS paneel gebruikt heb, vraag ik me af of de switch naar een TN monitor moeilijk te wennen is en of de Samsung dan een goede compromis is.

Ik heb dus al redelijk wat research gedaan, maar zoals je kunt zien heb ik geen ervaring met nieuwere monitoren dan die antieke Dell van mij. Dus wil ik graag de wijsheid van mensen die goed bekend zijn in dit segment en/of hands-on ervaring hebben met de genoemde modellen.

Bij voorbaat dank voor je tijd & expertise en met het helpen van het doorhakken van de knoop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
1)
Alleen al vanwege de enorme meerprijs zou ik G-Sync buiten beschouwing laten. G-Sync op 1080p144Hz voegt naar mijn mening niet genoeg toe om het prijskaartje te veroorloven. Ultra HD/4K op 60Hz is een ander verhaal, maar daar kijken we hier niet naar. Voor high framerate gaming is het voor mij niets meer dan een gimmick.

2)
De FG73 heeft inderdaad een verbeterde voet ten opzichte van de FG70. Ik dacht ook dat er een paneelprobleem van de FG70 was verholpen in de FG73, echter kan ik mij het specifieke probleem niet meer herinneren en ook de bron kan ik niet meer vinden.

3)
Zo kun je eeuwen blijven wachten, er komt altijd wel iets beters. Heb je iets nodig, koop het dan nu. :)

4)
Ik heb de oudere broer, de B2, hier zo'n 15 maanden staan en ik ben er zeer over te spreken, productreview: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart review door TheTinusNL. De B3 is volgens testresultaten net even wat beter dan de B2 en gezien de prijs zou ik hem zeker aanraden.

5)
Nu ik het lees... dat was wat ik bij 2 bedoelde. De bron kan ik echter nog steeds niet vinden, maar de FG73 loste het paarse probleem van de FG70 op.
VA is niet per se beter dan TN of andersom: dat hangt te veel af van de kalibratie. Voor testresultaten vind ik de buren een goede plek om te zoeken.

Had ik in jouw situatie gezeten, dan had ik de Iiyama B3 gekozen voor een leuk geprijsde en kwalitatief goede 144Hz monitor.

Echter zou ik jezelf nog eens de vraag stellen of een 1080p144Hz monitor wel is wat je zoekt. Ik maak uit jouw verhaal niet op dat je snelle shooters speelt. In dat geval zou ik een 1440p monitor met 60-75Hz en een IPS paneel aanraden boven een 1080p TN paneel op 144Hz.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wy17
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Dank je wel voor je input.
Na wat meer research denk ik ook dat G-Sync in mijn situatie de meerprijs niet waard is en tevens wil ik niet die NVIDIA praktijken ondersteunen door ervoor te betalen.
Voorlopig blijft de pricewatch: ViewSonic XG2401 Rood, Zwart mijn eerste keuze. Hij is een tientje duurder dan de Iiyama maar hij heeft zich meer bewezen als betrouwbaar.

De Samsung heb ik uitgesloten want de QC problemen zijn een dealbreaker voor me. Hij heeft 18% 1 ster reviews op Amazon en dat vind ik te veel, daarmee wil ik niet gokken. Weliswaar de oudere versie maar voor de nieuwe zijn er bijna geen reviews daar.

En ja, 1080p144Hz is wat ik wil. 1440p zal mijn GFX kaart niet goed trekken en er zit in de afzienbare toekomst geen upgrade daarvoor in (mining prijzen 8)7).
Ik denk dat als ik ooit die upgrade doe, gewoon voor AMD ga en de ~€200,- die ik bespaar op G-Sync lekker gebruik om een betere kaart te kopen.
Dan kan ik alsnog een beter scherm kopen en de huidige koop gebruiken als 2e monitor, dan zit ik ook niet met een 1080p G-Sync scherm dat €400+ kost, wat ik toch te veel vind voor die resolutie.

Ik speel geen shooters maar vooral Dota, en daar zal de resolutie upgrade juist een nadeel zijn omdat ik vele jaren 1080p gewend ben.
Wel denk ik erover om misschien te wachten tot de XG2402 verkrijgbaar is, hij schijnt niet meer dan een week of 2 weg te zijn.
Wel jammer dat de voorlopige prijzen in webshops €320-350,- zijn terwijl op Amazon.com beide modellen $260 zijn.

Ik laat het topic open opdat er misschien nog meer nuttige info bijkomt in de tussentijd.

Edit: gevonden op Conrad voor €299,-.
Er staat levertijd in 4 weken maar ik vind het niet erg om daarop te wachten aangezien ik de monitor jaren wil gebruiken, dan is een paar weken niks.

[ Voor 9% gewijzigd door Wy17 op 13-01-2018 23:48 ]