Stabiel Internet Studentenhuis (16 personen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jawz0r
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-08-2022
Hey hoi,

Ik woon sinds kort in een studentenhuis met in totaal 16 personen. Erg gezellig, maar iedereen loopt maar te klagen dat de internetverbinding zo sh*t is. Niemand doet er echter wat aan. De verbinding valt vaak weg, alsof de modem nogal overbelast raakt (wat ik me goed kan voorstellen).

Een tijdje terug heb ik voorgesteld om over te gaan op powerline adapters. Lijkt een mooie oplossing; als je er eentje hebt met een WiFi access point in de adapter, dan heeft iedereen zijn/haar eigen sterke signaal en ook nog eens een of twee LAN poorten! Dit hele idee werd echter teniet gedaan door het feit dat dit blijkbaar al eens eerder geprobeerd is, en vaak juist alsnog het hele netwerk op z'n gat lag. Hoe dit kan? Geen idee. Ze beweren overbelasting.

Is er een manier om alsnog 16 personen van een stabiele internetverbinding te voorzien, zonder kabels door het hele huis te hoeven leggen? (Kabels leggen is mij ook afgewezen, aangezien het om een ouder huis gaat zonder de voor geïnstalleerde gaten en aansluitingen.)

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:38
Iets meer informatie zou fijn zijn
- Via wat komt het internet van de ISP binnen? Glas/koper/adsl
- Wat is de snelheid die de ISP levert en hoeveel heb je als een laptop direct op de router aansluit?
- Hoeveel verdiepingen?
- Hoeveel wifi AP's zijn er?
- Welke AP/router wordt er gebruikt?
- Zitten jullie op 2,4ghz of op 5ghz. Mochten jullie op 2,4ghz zitten. Zijn er veel wifi verbindingen binnen bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Powerline is idd vaak niet stabiel. Het gebruikt immers het stroomnetwerk waar ook allerlei storingsbronnen op zijn aangesloten. En dan wil je ook nog per powerline-adapter een wifi-accesspoint, wat inhoudt dat er 16 wifi-ap's (en de andere van de buren etc.) door elkaar heen staan te blazen. Niet echt bevorderlijk voor de snelheid.

Ik zou idd eerst de oorzaak proberen te achterhalen van het wegvallen. In mijn studententijd was het regelmatig dat meerdere mensen tegelijk bittorrents zaten te downloaden. Als de bittorrent-applicatie teveel verbindingen tegelijk openzet (kun je instellen in de applicatie) ging de router compleet over de zeik. Wat dat betreft zou je een router moeten aanschaffen met beheermogelijkheden op dat gebied. Maar misschien heeft het bij jullie wel een andere reden. Graag wat meer info dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 12-01-2018 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:41
16 kamers met allemaal een eigen access point is vragen om problemen omdat het gewoon ontzettend druk wordt met signalen.

Kabels trekken in een ouder huis is juist goed mogelijk. Ik denk dan aan houten vloeren en stenen muren i.p.v. betonnen muren. Je wilt de back bone juist met draad leggen omdat dat gegarandeerde performance geeft waar performance bij powerline die niet kan bieden.

Het best geef je iedere kamer een eigen aansluitpunt naast dat je wireless uitrolt. Draad is voor mensen die graag draad willen; denk bijvoorbeeld aan mensen die online gamen, een desktop hebben of willen skypen met video (afhankelijk van waar in huis je zit kun je je daar met wifi problemen mee hebben). Draad is gegarandeerde performance! Lees geen gezeik en toekomstbestendig.

Verder moet je afspraken maken over het gebruik van bittorrent clients. Die moeten verstandig, lees conservatief ingesteld worden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je hebt maar 1 optie en dat is zorgen voor een goede aansluiting en dan goed verdelen. Dat laatste doe je via kabels want de rest is prutswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:25
Zoals al opgemerkt: Kabels geven de enige betrouwbare stabiele verbinding. Omdat het een oud huis is, zou dit juist makkelijker aan te leggen moeten zijn (houten vloeren met ruimte er tussen, wanden met gipsplaat ervoor). Vaak kun je ook langs de verwarmingsbuizen keurig kabeltjes leggen.

Verder denk ik dat de problemen ook vooral veroorzaakt worden doordat gebruikers elkaar in de weg zitten. Zorg voor een verbinding met voldoende bandbreedte en een geavanceerde router (dos niet zo'n een uit de PC-winkel om de hoek) die de bandbreedte netjes verdeeld over de gebruikers (zodat niet 1 of 2 gebruikers de verbinding dichttrekken).

De oplossing met powerline-adapters is niet handig, omdat je hier last hebt van storingen op het elektra-netwerk (om niet te spreken over de mogelijkheid van meerdere fasen in huis). Ook iedereen z'n eigen Wifi is een slecht plan, omdat al die netwerken voor nog meer storing zorgen.

In mijn ogen zou de meest ideale oplossing een bekabeld netwerk zijn, met een gigabit switch (1 stuks, niet rommelen met meerdere switches) en een router waar iedereen een PPPoE-sessie naar opzet zodat je de bandbreedte keurig per gebruiker kunt limiteren. Hebben mensen meer dan 1 apparaat of houden ze niet van PPPoE, dan zetten ze lekker een eigen routertje op hun kabel dat voor ze inlogt en de verbinding deelt.

Waarom PPPoE en niet limiteren op IP-adres of MAC-adres? Omdat je eenvoudig de bandbreedte wilt beperken per gebruiker, niet per apparaat. Bovendien hoef je dan alleen eenmalig een account uit te delen en niet steeds fixed IP-adressen of MAC-adressen toe te voegen als iemand een nieuw apparaat meebrengt.

[ Voor 31% gewijzigd door jurri@n op 12-01-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Hoewel ik ook voorstander ben van bekabelde netwerken, kan ik me zo voorstellen dat dat voor TopicStarter geen optie is aangezien het om een studentenwoning gaat. Studentenwoningen zijn vaak in eigendom niet van de studenten zelf :P maar van een huisbaas. Je kan er donder op zeggen dat zo'n huisbaas er niet op zit te wachten dat er allemaal gaten geboord moeten worden en kabels getrokken over de plinten door 'zijn' hele huis.

Het zou natuurlijk mooi zijn als die huisbaas daarin een beetje wilt meedenken maar helaas is de realiteit dat veel huisbazen met zo weinig mogelijk moeite geld willen verdienen.

Indien er geen sprake is van een huisbaas (of wel, maar dan een huisbaas die het allemaal niet interesseert), dan zou ik ook zeggen: Begin vandaag nog met kabeltjes leggen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier een soortgelijke situatie meegemaakt.
Wij zijn in eerste instantie met de huisbaas in overleg gegaan.
Deze heeft toen op zijn kosten Netwerkkabels vanaf het punt waar de router hing laten aanleggen naar centrale punten in de plafonds van de gangen op elke verdieping.
Vervolgens hebben wij zelf op elke verdieping een Unifi accesspoint gehangen en een EdgerouterX geplaatst.
Ook de verbinding van Ziggo geupgrade naar de hoogste variant. Daarna nooit meer problemen gehad.
Het probleem in studentenhuizen is vaak dat er een lullig huis tuin en keuken routertje hangtdie zo'n heel pand moet bedienen. Dat is gewoon vragen om gezeik...
Het is misschien wat duurder maar met 16 man ook al ben je student best te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 20:00

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even 2 vragen:

1. Moet de internetrouter vaak geherstart worden? (zoja.. tijd voor een professionelere)
2. Is er op sommige momenten te weinig bandbreedte beschikbaar (rechtstreeks op het modem meten)? (Dus zitten er een aantal flink te downloaden?)
2 tips:
1. Je hoeft natuurlijk niet iedereen een eigen wifi netwerk te geven, maar een paar strategisch geplaatste MESH-routers doen al wonderen.
2. Zorg dat je een router hebt die Quality of Service goed kan doen, zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat bepaalde protocollen/devices voorrang krijgen.

Alles staat natuurlijk met hoeveel verbinding je naar buiten hebt.. met 16 studenten verwacht ik daarom toch minimaal 100mbit glasvezel.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 12-01-2018 08:34 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 22:14
Gewoon een Wifi netwerk maken of
16 verschillende netwerken voor iedereen een.
Stel iets op een contract of zo over internet gebruik laat het door iedereen teken.
Daarmee dek je jezelf mee in als jullie allemaal op een netwerk zitten en naar buiten gaan.
kan kiezen on ip / mac adressen op te slaan mocht het een keer fout gaan kan je het mac adres / apparaat achterhalen. Unifi AP of Pro's zijn prima ABGN ac op elke verdieping een

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daffie
Raoul.TLS schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:38:
Gewoon één Wifi netwerk maken, of 16 verschillende netwerken (voor iedereen een).
Stel iets op (een contract of zo) over het internet gebruik en laat dit door iedereen ondertekenen.
Daarmee dek je jezelf in aangezien jullie allemaal op één netwerk zitten en naar buiten gaan.
Je kan ervoor kiezen om IP/MAC adressen op te slaan. In het geval dat het een keer fout gaat kan je het MAC adres / apparaat achterhalen. Unifi AP of Pro's zijn prima: WiFi A/B/G/N/AC, op elke verdieping één.
Interpunctie doet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
Falcon schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:33:
Even 2 vragen:
2 tips:
1. Je hoeft natuurlijk niet iedereen een eigen wifi netwerk te geven, maar een paar strategisch geplaatste MESH-routers doen al wonderen.
2. Zorg dat je een router hebt die Quality of Service goed kan doen, zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat bepaalde protocollen/devices voorrang krijgen.

Alles staat natuurlijk met hoeveel verbinding je naar buiten hebt.. met 16 studenten verwacht ik daarom toch minimaal 100mbit glasvezel.
Ik zou persoonlijk, zeker als, zoals vaak bij studenten, budget een issue is, zeer ver weg blijven van Mesh oplossingen. Een kabel met een of meerdere strategisch geplaatste APs geeft veel meer performance per euro dan mesh.

Verder denk ik dat je de verbindingen in studentenhuizen een beetje overschat. Vaak is er wel een aansluiting met fatsoenlijke snelheid, maar ik ben ook vaak genoeg ADSL-abonnementjes tegen gekomen die vooral goedkoop moesten zijn, want internet is internet toch?
Raoul.TLS schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:38:
Gewoon een Wifi netwerk maken of
16 verschillende netwerken voor iedereen een.
Stel iets op een contract of zo over internet gebruik laat het door iedereen teken.
Daarmee dek je jezelf mee in als jullie allemaal op een netwerk zitten en naar buiten gaan.
Persoonlijk denk ik dat dit voor de meeste studentenhuizen niet haalbaar is. Iedereen zit nu ook al op dezelfde lijn en vriendje/vriendinnetje van neemt vaak ook even de laptop mee, dan moet je gaan loggen. Ik snap dat de oplossing die je aandraagt ongetwijfeld prima zou gaan werken, maar wie gaat t beheren?

Mijn suggestie:
- Fatsoenlijke switch (tip, kijk ook 2e hands, die dingen kosten de wereld niet meer) met voldoende poorten.
- Waar mogelijk kabels naar de kamers/gebruikers
- Afhankelijk van de oppervlakte van het pand Accespoints plaatsen. Zorg vooral voor goede 5 Ghz dekking.
- Afhankelijk van de modem/router die je nu van je provider hebt een andere, krachtigere, router plaatsen.
- Goede afspraken maken over downloaden/torrenten etc. Je deelt een douche en een toilet, dan moet dat ook nog wel lukken.
- Overleg met je huisbaas over het trekken van de kabels. Ik heb in het verleden in een huis gewoond waar de huisbaas hier prima aan mee wilde betalen mits fatsoenlijk aangelegd (dus netjes afmonteren met wandcontactdozen etc.) Afhankelijk van jullie klus-skills kun je dit ook laten doen. Bij ons is alle materiaal volledig betaald, we hebben een klus/poets-weekend uitgezocht voor alle andere dingen die er in huis nog gedaan moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
Bah powerlines, en dan ook nog een Wi-Fi ap op zo'n ding gebruiken... Kabels trekken, switches, en access points op de plekken. Dat is de beste oplossing. (En een goede internetverbinding ofc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMMM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 14:00
Beste optie : kabels trekken en zorgen dat alle componenten up to par zijn
Makkelijkste optie : Google WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Jawz0r zoals andere ook al aangeven, wat meer informatie zou handig zijn:
- Wat wordt er nu gebruikt?
- Wat voor internetverbinding is er?
- Wat voor problemen zijn er?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:16
En specifieker: werkt het wel vlot met een kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de eerder gegeven adviezen met als toevoeging dat als je niet al teveel bandbreedte hebt een transparante proxy behoorlijk kan helpen (alhoewel door de stijging van HTTPS, welke moeilijk te proxien is, de effectieviteit afneemt).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
ff uitgaande van goedkope adapters.. set van twee voor €50,- is voor 16 studenten dus €400,- en ben je ook nog es NIET beter af...

16 poorts switch en een bundel cat6+ kabel... kost ook geld, maar beetje shoppen dan ben je veel beter af...en waarschijnlijk ook nog es goedkoper...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
En als je je ethernet kabel via het plafond laat lopen heb je ook nog eens een mooie strakke waslijn

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 18:05
Als de bandbreedte het probleem is en de boel er steeds uit dondert door bv torrents e.d. kan je kijken naar een PFsense bak als router en daar middels ALTQ de bandbreedte gaan verdelen zodat iedere huisgenoot een stukje gereserveerd heeft.

In een ver verleden heb ik het zo opgelost in een studentenhuis, toen hadden wij een mager 20-1 lijntje, de upstream is dan het probleem omdat die verzadigt raakt. Iedere bewoner dus een achtste stuk gegarandeerd gegeven van die mbit, en daarbinnen in weer verschillende prioriteiten gemaakt voor ACK port 80 en 443 en VOIP porten. Én de boel zo ingesteld dat als niet iedereen zijn bandbreedte gebruikt deze geleend kan worden aan andere groepen.

Het resultaat mocht er zijn: iedereen kon zonder nadenken torrents vol laten stampen, en tegelijkertijd surfen en gamen zonder enige merkbare vertragingen.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Waarnemer schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:23:
ff uitgaande van goedkope adapters.. set van twee voor €50,- is voor 16 studenten dus €400,- en ben je ook nog es NIET beter af...

16 poorts switch en een bundel cat6+ kabel... kost ook geld, maar beetje shoppen dan ben je veel beter af...en waarschijnlijk ook nog es goedkoper...
mwah, 16 kamers van een netwerkkabel voorzien is wel wat anders dan in je eigen huis een kabeltje naar de bovenverdieping trekken. Als elke kamer afzonderlijk een kabel krijgt moet dat wel een beetje professioneel worden weggewerkt (uit het zicht, via een kabelschacht of leidingen in de muur oid). 16 kabels over een plintje trekken is denk ik ook vragen om problemen. In zo'n huis wordt veel verhuisd en met spullen gesleept, waardoor de boel zo kapot is.

Wat je misschien in eerste instantie zou kunnen proberen is om op elke verdieping een wifi access point neer te zetten en die bekabeld aan te sluiten (hoef je maar 1 kabel te trekken). Of misschien wel beter een router per verdieping. Dan heb je wel router achter router, maar dan is het wel een afgesloten netwerkje en hebben mensen minder last van elkaar.

Maargoed, dit is nog allemaal gebaseerd op aannames. Eerst moet TS even aangeven wat daadwerkelijk het probleem is. Als de wifi-ontvangst bij iedereen prima is kan het ook liggen aan een te langzaam internetabonnement of een ontoereikende router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
Het is een studentenhuis, 90% zal geen ethernet apparatuur hebben/willen. Wifi only dus.

Allereerst moet je zorgen dat er een fatsoenlijke glsavezel het pand binnenkomt, 100mbit minimum zou ik zeggen. Vervolgens lekker de ISP-router vergeten en een degelijke industrieel modelletje neerzetten, en die zijn hand niet omdraait voor ~32 verbindingen (phone+laptop) en betonnen muren. En dan, afhankelijk van de afmetingen van het pand, op elke verdieping zo'n AP, op aparte Wifi kanalen en bij voorkeur direct via 1000mbit ethernet op de ISP router.

Kijk ook evt naar een zakelijk abbo.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:19
Voordat we op pagina 2 verder gaan. Misschien moet @Jawz0r eerst zelf weer even reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Vergeet in elk geval powerline als je snelheid en stabiliteit wil.
Ik heb het ooit gehad met één basis, en 2 Wifi adapters.
Never again.

Een paar goed geplaatste AP's die met draad verbonden zijn is zeker de oplossing.
En kijk niet op 20€ als je de AP's kiest.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 22:14
Een Poe Switch en dat AP die via de switch gevoed worden

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jawz0r
Ben ik weer! Ik zal even iets verder op de punten van rens-br ingaan.

"Wat wordt er nu gebruikt?"
We maken nu (zover ik weet, immer) gebruik van een enkele router (ASUS RT-AC68U) met een hoop repeaters hier en daar. Niet optimaal zou ik zeggen, alhoewel het hele huis dus in principe genoeg signaal dekking heeft.

"Wat voor internetverbinding is er?"
We hebben glasvezel van Ziggo. Ik heb nog geen mogelijkheid gehad mijn device aan de hoofdrouter vast te maken om de maximale snelheid te meten, maar draadloos kom ik via 5GHz tegen de 100mbit down / 100mbit up aan.

"Wat voor problemen zijn er?"
Problemen zijn vooral een wegvallende verbinding. Compleet signaal weg, dus niet alleen de internetverbinding zelf. Heb zelf ook mijn verbinding met de router gepingd via de command prompt. De resultaten leken te wijzen op een regelmatige lagspike met over het algemeen toch redelijke response. (Over het algemeen 1ms, maar af en toe oplopend tot 15ms of soms wel 95ms.)

Ik hoop jullie iets meer informatie te hebben gegeven. Sorry als ik niet direct reageer, ben zelf ook druk!

EDIT: Alle 16 kamers (verspreid over 4 verdiepingen met elke 4 kamers) zijn momenteel van 16 verschillende eigenaren. Niet erg handig overleggen dus. Binnenkort wordt echter de complete boel zeer waarschijnlijk overgenomen door een grote verhuurinstantie. Misschien dat ik dan al meer kans heb als ik over het trekken van kabels begin, aangezien het hele pand dan dus wel eigendom is van een enkele instantie.

[ Voor 15% gewijzigd door Jawz0r op 12-01-2018 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Repeaters zijn killing voor je bandbreedte - die eerst eruit gaan halen en in de prullenbak gooien. Daarna, zoals al eerder aangehaald, een bedrade backbone maken met wat accesspoints: 4 verdiepingen met 4 kamers lukt je misschien nog wel met 4 accesspoints op de (centraal gelegen?) gangen. Hoef je ook niet op de verschillende kamers zijn.

Voor de simpele roaming optie: op alle AP's hetzelfde SSID en wachtwoord instellen, begane grond en 4e verdieping op hetzelfde 2,4Ghz kanaal (bijv 1), op de 2e verdieping dan kanaal 6 en op de 3e verdieping 11. Op 5Ghz (als je APs dat ondersteunen) lekker automatisch laten kiezen.

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 12-01-2018 13:23 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jawz0r
Hmmbob schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:14:
Repeaters zijn killing voor je bandbreedte - die eerst eruit gaan halen en in de prullenbak gooien. Daarna, zoals al eerder aangehaald, een bedrade backbone maken met wat accesspoints: 4 verdiepingen met 4 kamers lukt je misschien nog wel met 4 accesspoints op de (centraal gelegen?) gangen. Hoef je ook niet op de verschillende kamers zijn.

Voor de simpele roaming optie: op alle AP's hetzelfde SSID en wachtwoord instellen, begane grond en 4e verdieping op hetzelfde 2,4Ghz kanaal (bijv 1), op de 2e verdieping dan kanaal 6 en op de 3e verdieping 11. Op 5Ghz (als je APs dat ondersteunen) lekker automatisch laten kiezen.
Klinkt tof! Met bedrade backbone neem ik aan dat je kabels door de muur naar elke access point bedoelt? De gangen zijn trouwens inderdaad centraal gelegen.

Zou het ook mogelijk zijn om vanaf de access points (mocht er bijvoorbeeld een switch idee ingebouwd zijn) kabels te trekken naar de kamers op die verdieping? Zo zou iedereen ook een bedrade verbinding kunnen hebben, naast alleen draadloos verbinding te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Jawz0r schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:28:
[...]

Klinkt tof! Met bedrade backbone neem ik aan dat je kabels door de muur naar elke access point bedoelt? De gangen zijn trouwens inderdaad centraal gelegen.
Exact wat ik bedoel.
Zou het ook mogelijk zijn om vanaf de access points (mocht er bijvoorbeeld een switch idee ingebouwd zijn) kabels te trekken naar de kamers op die verdieping? Zo zou iedereen ook een bedrade verbinding kunnen hebben, naast alleen draadloos verbinding te kunnen maken.
Ja, dat kan als je de juiste AP's kiest.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

De meeste goede AP's hebben maar één poort. Dus je kan dan beter twee kabels trekken. Eentje naar de AP, en eentje naar de kamers. Met de grote GEBRUIKSAANWIJZING: GEEN eigen WiFi kastjes (lees: routers) aansluiten op de kabel. Anders sloopt die ene persoon een boel signalen.

Zo kan je ook netwerken segmenteren. LAN en WiFi. Later kan je makkelijker "policies" toepassen wat betreft de snelheid, hoeveelheid data etc....

Ja, en WiFi Ap's, kan je om de 10 meter in de gang hangen. Begin éérst met 5 GHz, en kijk of alle apparaten van alle mensen erop kunnen (lees: als ze het wifi netwerk zien). Mocht het nou zo zijn dat er meer appraten zijn die aléén op 2,4 GHz kunnen, kan je voor die apparaten één SSID aanmaken met een ander wachtwoord.

Voor jouw opzet, zou Unifi van Ubiquiti wel handig zijn. Centraal (via cloud eventueel) te managen. Alle statistieken zijn int te zien etc... Ik denk dat je met 8 AP's en een (hard of software) controller goed uit de voeten komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 12-01-2018 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:36:
... Ik denk dat je met 8 AP's en een (hard of software) controller goed uit de voeten komt.
Ik denk dat het aantal AP's aardig lastig te adviseren is zonder te weten hoe groot de woning is, hoeveel verdiepingen, hoe groot de ruimtes zijn, materiaal van de muren, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:05
Jawz0r schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:01:

We hebben glasvezel van Ziggo. Ik heb nog geen mogelijkheid gehad mijn device aan de hoofdrouter vast te maken om de maximale snelheid te meten, maar draadloos kom ik via 5GHz tegen de 100mbit down / 100mbit up aan.
Sinds wanneer levert Ziggo glasvezel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Capa schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Sinds wanneer levert Ziggo glasvezel? :?
Dat doet Ziggo al een tijdje. Niet voor privé personen, maar wel voor zakelijke gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:14
scartissue schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:21:
Deze heeft toen op zijn kosten Netwerkkabels vanaf het punt waar de router hing laten aanleggen naar centrale punten in de plafonds van de gangen op elke verdieping.
Vervolgens hebben wij zelf op elke verdieping een Unifi accesspoint gehangen en een EdgerouterX geplaatst.
Ook de verbinding van Ziggo geupgrade naar de hoogste variant. Daarna nooit meer problemen gehad.
Het probleem in studentenhuizen is vaak dat er een lullig huis tuin en keuken routertje hangtdie zo'n heel pand moet bedienen. Dat is gewoon vragen om gezeik...
Het is misschien wat duurder maar met 16 man ook al ben je student best te overzien.
Yes! eindelijk iemand die het snapt én een huisbaas die meewerkt. Klasse.
Perfect voorbeeld hoe het wel moet.

Aan kabels trekken ontkom je eigenlijk niet om het GOED te doen, al doe je alleen de AP's.

Verder zou ik beginnen met de router, koop een goede. Ubiquity is prima en goed te snappen spul bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 12-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:28
Gewoon op elke verdieping een AP plaatsen en iedere kamer een eigen ssid geven met bandbreedte beperking. Dit kan je heel goed doen met bv Unifi en hun controller dmv usergroups en ssid's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:26
Ziggo levert ook Ruckus-accesspoints voor 10€ per maand. Dan hoef je geen grote investering te doen. In mijn studentenhuis hebben we twee accesspoints en is de bekabeling door de huisbaas gedaan, nu hebben we een perfecte verbinding en geen gedoe meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ruckus, Aruba en andere professionele spul heeft alleen meerwaarde bij VEEL gebruikers. Lees: conferentie hal, vergaderingen, publieke gebouwen etc....

Deze kunnen de grote hoeveelheden mensen tegelijk aan. Die "goedkope" AP's trekken dat niet.

Maar 3 á 4 gebruikers per AP kan die Unifi makkelijk trekken. Anders de Pro versie nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Wanneer iemand zwaar denk te gaan downloaden met bittorrent dan help dat meteen het hele netwerk om zeep. Dat is op het niveau van de internetverbinding. Om internet voor iedereen te garanderen is het naar mijn mening belangrijk dat de router beperkingen oplegt per client. Ieder IP-adres mag bijvoorbeeld maximaal 100 verbindingen maken en maximaal 1/10 deel van de totaal beschikbare bandbreedte gebruiken. Als je dit voor elkaar wilt krijgen dan heb je een wat uitgebreidere router nodig.

Wat betreft draadloos WIFI toegangspunt is het noodzakelijk om een tekening te hebben van het gebouw en de gebruikte materialen in wanden en vloeren. Dan is er misschien iets te zeggen over het aantal draadloze toegangspunten dat er nodig zijn. Houdt rekening met maximaal 15 devices per toegangspunt. Dus als er 16 mensen wonen met ieder drie devices dan zijn dat al 48 apparaten. Als er dan nog wat gasten over de vloer komen dan kan het betekenen dat er op een piekmoment zomaar 100 apparaten op het netwerk zitten.

Stel dat je daarvan uitgaat dan zou ik voor pakweg 7 access points gaan en die op strategische plekken plaatsen. Het beste is om een ruime kunststof kabelgoot te gebruiken om alle netwerkkabels doorheen te leggen. Netjes naar een centrale switch in de meterkast waar je de router / modem plaatst. Het resultaat van power-line adapters hangt heel erg af van de kwaliteit van de bedrading en werkt doorgaans niet heel geweldig in oudbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:41:
Ruckus, Aruba en andere professionele spul heeft alleen meerwaarde bij VEEL gebruikers. Lees: conferentie hal, vergaderingen, publieke gebouwen etc....

Deze kunnen de grote hoeveelheden mensen tegelijk aan. Die "goedkope" AP's trekken dat niet.

Maar 3 á 4 gebruikers per AP kan die Unifi makkelijk trekken. Anders de Pro versie nemen.
De grootste uitdaging bij studentenhuizen is niet de hardware an sich, maar het beheer. Waarschijnlijk zou je de boel in deze situatie met een WRT router of USG icm een paar UniFi AP's die bedraad aangesloten worden wel recht trekken. Maar wie gaat zorgen dat het overeind blijft, dat er getroubleshoot wordt als iemand problemen heeft en zelfs kleine dingen als logingegevens genereren voor nieuwe bewoners (en de credentials van oud-bewoners revoken!)?

Als de huisbaas dit kan is het ideaal, maar de gemiddelde huisbaas weet niets over networking. Vaak heb je wel bewoners die iets weten, maar bewoners komen en gaan en er is geen enkele garantie dat als een whizzkid vertrekt er iemand anders gevonden kan worden die de beheerdersrol kan en wil overnemen.

Juist daarom vind ik de suggestie om een managed service (of die nu van Ziggo komt of van een andere partij) te nemen een goede. Het heeft een meerprijs, maar die verdient zich prima terug door ontbreken van gezeik en geen afhankelijkheid te hebben van individuele bewoners of beheerders.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
scartissue schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:21:
Dit wilde ik ook voorstellen, bedankt voor het voorwerk :)

Simpel 16 vlans met de complete incoming bandbreedte verdeeld. Iedereen evenveel snelheid en de edgerouter valt niet om bij de eerste de beste torrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan ook kijken naar bv. Cisco Meraki. Dat is volledig web based (inclusief app voor de telefoon). Letterlijk, plug in, 10 minuten wachten, alles staat goed (met SSID's en VLAN's etc...).

Het is niet goedkoop, maar rete stabiel, volledig te managen via een app of webbrowser. Levenslange garantie op de AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Inderdaad oplossingen te over. De ene misschien iets meer buiten budget dan de ander. Een hogere initiële investering zorgt voor lagere tijdsinspanning / minder kosten met betrekking tot beheer. Lagere investering zorgt doorgaans voor meer tijdsinspanning / hogere kosten voor beheer. Maar volgens mij is iedereen het er wel over eens dat bedraad de beste methode is en power-lan het beste vermeden kan worden. Niet te verwarren met POE, power-over-ethernet wat juist weel heel erg fijn is om te gebruiken. Maar goed zonder indicatie van het budget of schetsen van de bouwkundige situatie gaat het lastig worden om met een sluitend advies te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Laatst online: 25-02 03:16
Kabels trekken, powerlines etc gebruiken haalt niks uit als de bandbreedte volledig belast is.
Als 1-2 gebruikers beginnen te downloaden en de lijn plat trekken gaat de rest nog steeds klachten hebben.

Zoals andere posters al aangehaald hebben is een oplossing is een oplossing dan om een managed oplossing te gebruiken. Kan perfect met Meraki AP's, Ubiqity is een goedkoper alternatief. Dan kan je de nodige policy's etc instellen. Eventueel met aparte VLAN's zodat ook niet iedereen in hetzelfde lokale netwerk zit.

Wie is overigens eigenaar van de verbinding? Firewall is wellicht ook geen overbodige luxe.
Eigenaar van de lijn is immers verantwoordelijk voor hetgeen de gebruikers ermee uitspoken..

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Skimovic schreef op zondag 14 januari 2018 @ 02:02:
Kabels trekken, powerlines etc gebruiken haalt niks uit als de bandbreedte volledig belast is.
Als 1-2 gebruikers beginnen te downloaden en de lijn plat trekken gaat de rest nog steeds klachten hebben.

Zoals andere posters al aangehaald hebben is een oplossing is een oplossing dan om een managed oplossing te gebruiken. Kan perfect met Meraki AP's, Ubiqity is een goedkoper alternatief. Dan kan je de nodige policy's etc instellen. Eventueel met aparte VLAN's zodat ook niet iedereen in hetzelfde lokale netwerk zit.

Wie is overigens eigenaar van de verbinding? Firewall is wellicht ook geen overbodige luxe.
Eigenaar van de lijn is immers verantwoordelijk voor hetgeen de gebruikers ermee uitspoken..
Cisco Meraki is natuurlijk een geweldige oplossing maar als het budget 1500 euro is dan kun je daar net anderhalf access point voor aanleggen. Daarom zou een indicatie van budget enorm kunnen helpen met de zoekrichting. Ubiqity is goedkoper in de aanschaf maar gaat je wat meer moeite en tijd kosten in het beheer en daardoor kan dit aan het einde van de rit "duurder" uitkomen. Een goede firewall die het uitgaande verkeer een beetje in de gaten houdt kan inderdaad geen kwaad. Ook deze zal onderhouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS heeft te maken met verschillende eigenaren waardoor afspraken maken en tot één oplossing komen erg lastig wordt. Bedenk dat je niet langer dan de duur van je studie er gebruik van gaat maken. Wees dus voorzichtig met grote investeringen.
Ik zou voor mezelf en een roomie eerst powerline proberen. Met en beetje geluk houd je 30 Mbit over op je kamer. Met de kanttekening dat het heel goed mogelijk is dat op sommige momenten de lijn dichtgetrokken wordt door een aantal heavy users. Of en hoe je dit verkeer kan shapen is een andere uitdaging waar je ook tegenaan gaat lopen met de beste router en UTP naar elke kamer.

[ Voor 27% gewijzigd door JJ Le Funk op 14-01-2018 21:54 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
MrJayMan schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:48:
TS heeft te maken met verschillende eigenaren waardoor afspraken maken en tot één oplossing komen erg lastig wordt. Bedenk dat je niet langer dan de duur van je studie er gebruik van gaat maken. Wees dus voorzichtig met grote investeringen.
Ik zou voor mezelf en een roomie eerst powerline proberen. Met en beetje geluk houd je 30 Mbit over op je kamer.
Valt idd ook wel iets voor te zeggen. Je zou natuurlijk altijd kunnen proberen om het alleen voor jezelf op te lossen dmv. powerline of een rechtstreeks kabeltje trekken naar jouw kamer. Dat is nog wel te overzien en als je het met van die plakkabelgootjes doet of met tie-wraps langs verwarmingsbuizen ofzo dan kun je de kabel ook zo weer weghalen als de huisbaas moeilijk gaat doen.
Voor het hele huis is idd meer iets wat de huisbaas of VVE moet beslissen. Er zijn in dit topic genoeg oplossingen genoemd, maar daar hangt altijd een prijskaartje aan. Ik zou eerlijk gezegd als ik een studentenkamer huurde ook niet bereid zijn om hier veel aan mee te betalen (>100 euro) en zo zijn er vast wel meer bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-03 23:19
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:41:

Ik gaf laatst een feest bij me thuis, op een bepaald moment waren er 29 mensen met één UAP-AC-LITE verbonden (5 users 24 guests), en tot mijn verbazing trok het AP het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 18:05
MaxTheKing schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:12:
[...]

Ik gaf laatst een feest bij me thuis, op een bepaald moment waren er 29 mensen met één UAP-AC-LITE verbonden (5 users 24 guests), en tot mijn verbazing trok het AP het prima!
Er is natuurlijk een groot verschil tussen 16 gebruikers die vol internetten or 29 telefoontjes die hier en daar wat syncen, wat jabber traffic genereren en af en toe wat surfen of youtube.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
terror538 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Er is natuurlijk een groot verschil tussen 16 gebruikers die vol internetten or 29 telefoontjes die hier en daar wat syncen, wat jabber traffic genereren en af en toe wat surfen of youtube.
Daar heb je gelijk in. Maar wat versta je onder "Vol internetten"? Bedoel je dan hier en daar een Netflix streampje? Of mensen die met zijn dertigen tegelijk een steam game downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
  • Laatst online: 25-02 03:16
Jawz0r schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:01:

"Wat wordt er nu gebruikt?"
We maken nu (zover ik weet, immer) gebruik van een enkele router (ASUS RT-AC68U) met een hoop repeaters hier en daar. Niet optimaal zou ik zeggen, alhoewel het hele huis dus in principe genoeg signaal dekking heeft.

"Wat voor problemen zijn er?"
Problemen zijn vooral een wegvallende verbinding. Compleet signaal weg, dus niet alleen de internetverbinding zelf. Heb zelf ook mijn verbinding met de router gepingd via de command prompt. De resultaten leken te wijzen op een regelmatige lagspike met over het algemeen toch redelijke response. (Over het algemeen 1ms, maar af en toe oplopend tot 15ms of soms wel 95ms.)

Ik hoop jullie iets meer informatie te hebben gegeven. Sorry als ik niet direct reageer, ben zelf ook druk!

EDIT: Alle 16 kamers (verspreid over 4 verdiepingen met elke 4 kamers) zijn momenteel van 16 verschillende eigenaren. Niet erg handig overleggen dus. Binnenkort wordt echter de complete boel zeer waarschijnlijk overgenomen door een grote verhuurinstantie. Misschien dat ik dan al meer kans heb als ik over het trekken van kabels begin, aangezien het hele pand dan dus wel eigendom is van een enkele instantie.
Met 16 eigenaars een verbinding delen zonder beheer is een risico waar men helaas vaak niet bij stil staat. Bedoel je echter 16 eigenaars of 16 huurders? Neem aan dat jullie huren?

Consumenten aansluitingen met wat repeaters kan technisch best prima werken en is lekker goedkoop.
Men is zich dan meestal niet bewust van de nadelen. De snelheid is slechts een van de factoren.

- Contract etc op naam van een student die meestal voor beperkte tijd bewoner is, geen continuiteit.
- Verdelling van bandbreedte op piekmomenten (puur praktisch), is vaak een knutselopstelling zonder beheer.
- Beveiliging en kennis op vlak van networking, Vlans etc? Vaak zo lek als een mandje.. Je hoeft maar een keer een handige huurder hebben die zich verveelt terwijl iedereen op hetzelfde netwerk zit.

Mag dit trouwens volgens de voorwaarden van het abonnement van ziggo doorverhuurd worden? Zullen ze wss niet controleren.

Als je 16 wisselende users hebt op een aansluiting moet je ook gewoon in bepaalde mate kunnen loggen en policies hebben. Als ineens een idioot kinderporna op gaat zoeken komt de politie invallen bij jullie omdat de verbinding op jullie naam staat. Dan is het wel fijn een beheerd netwerk met logs waarmee je aan kan tonen dat jij het als beheerder niet was.. Binnenkort komt daar GDPR nog bij.

Lijkt overdreven, maar ik ben echt al bij non-profit organisatie's geweest waar ze onderdak boden met wifi en zulke zaken mee hebben gemaakt.

Neem aan dat er op de kosten van de aansluiting ook wel een bepaalde verdeelsleutel zal zitten? Dan is de contractant dus aan het doorverhuren en zakelijk bezig. Los van de voorwaarden van de ISP is hij/zij hierdoor (waarschijnlijk onbewust) grotendeels verantwoordelijk als iemand de lijn misbruikt. Is er geen overkoepelend orgaan of cooperatie die verantwoordelijk is voor het gebouw, een verhuurder?

Eigenaar van een studentengebouw zou dit eigenlijk moeten proffesioneel moeten regelen met beheer erop. En dan verrekenen in de huur zodat ze studentenkamers inclusief 'redelijk managed' internet aanbieden met toch tenminste iets van beveiliging.. Daarnaast eventueel de optie dat studenten een individueel abonement nemen met eigen modem als ze het niet willen huren.

Wil je niet bang maken maar ken wel een aantal voorbeelden waar het gebeurd is, bijvoorbeeld opvangcentra die via een basic consumenten lijn wifi aanboden aan 30 bewoners zonder beheer of firewall. Bij de winkel om de hoek een goedkope AP gekocht en opgehangen op advies van een neefje van een van de directieleden. Managed oplossing was onnodig veel te duur en het kon zo veel goedkoper volgens hem, werkte thuis ook prima.. Firewall was ook niet nodig want dat gebruikte hij thuis ook niet.. Noemde ons nog net geen oplichters omdat we dat wel aanbevolen.

Signaal en dekking zal best gewerkt hebben. Tot een van de bewoners dus kinderporno opzocht en de politie binnen viel. Toon dan zonder beheer met een consumentenlijn (waarvoor iemand dan persoonlijk verantwoordelijk is), zonder beheer/logging mac adressen/verschillende vlans etc. Zonder firewall met loging en beperkingen maar eens aan dat je onschuldig bent. Dit voorbeeld is uiteindelijk na veel gedoe goed afgelopen, neefje hoeft nooit meer te adviseren..

Je sprak ervan dat er misschien een eigenaar zou komen voor het geheel, ideal zou zijn dat die het dan gewoon een ICT bedrijf inschakeld om de hele boel te vervangen, monitoren en te beheren. Verhuurder gewoon verantwoordelijk zijn voor het geheel en zich indekken door het uit te besteden.

Eigenaar zal ook langer eigenaar blijven dan de studenten en kan gewoon een contract voor het hele pand afsluiten. Kan het dan wss toch over 5 jaar afschrijven, delen door 16 kamers en als opnemen in het huurpakket.

Meraki is leuk materiaal, Ubiqity kan voor een dergelijke omgeving ook perfect als alternatief gebruikt worden. Heb je al volledig managed met servicecontract voor een tientje per maand, kan je praktisch elke kamer al managed wifi geven...

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skimovic schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 02:07:
[...]

Je sprak ervan dat er misschien een eigenaar zou komen voor het geheel, ideal zou zijn dat die het dan gewoon een ICT bedrijf inschakeld om de hele boel te vervangen, monitoren en te beheren. Verhuurder gewoon verantwoordelijk zijn voor het geheel en zich indekken door het uit te besteden.
Dit. Of die horrorverhalen gebeuren of niet (risico is klein maar inderdaad reeel), 'normaal' gezeik met niet kunnen verbinden, hardwarematig falen en dergelijke is gegarandeerd en dat gezeik wil je niet aan je hoofd hebben, of je nu verhuurder bent of bewoner.
Eigenaar zal ook langer eigenaar blijven dan de studenten en kan gewoon een contract voor het hele pand afsluiten. Kan het dan wss toch over 5 jaar afschrijven, delen door 16 kamers en als opnemen in het huurpakket.
Als je het als dienst neemthoef je niet eens een investering doen die afgeschreven moet worden, gewoon x-bedrag per maand, verdeeld over de kamers.
Meraki is leuk materiaal, Ubiqity kan voor een dergelijke omgeving ook perfect als alternatief gebruikt worden. Heb je al volledig managed met servicecontract voor een tientje per maand, kan je praktisch elke kamer al managed wifi geven...
Meraki is IMHO redelijk overpriced voor wat het biedt. Ruckus biedt voor minder betere (antenne)hardware, Aerohive biedt voor minder gevavanceerdere controllersoftware. En beide hebben ze minder draconische licentiebeleid. Dan nog, groot gelijk dat een UniFi oplossing waarschijnlijk voldoet. Het gaat uiteindelijk vooral om het beheer in je servicecontract. Zolang de hardware minimaal competent is, is het verder jouw probleem niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
Ik snap niet goed wat de bedoeling is. Wil je met een voorstel naar de huisbaas(bazen) of ga je in je eentje van alles beginnen te knutselen? In ieder geval denk ik dat je voor beide gevallen niet zoveel moeite moet doen.

Stap 1 is dat je naar één van de huisbazen gaat of degene die het meest te zeggen heeft en vraagt of je een voorstel mag uittekenen. Dat komt altijd netjes over. Als je met een hele "businessplan" komt zeg maar, dan is de kans enorm groot dat je zo iemand kunt overtuigen. Waar dat alles netjes in staat van hoeveel het zal kosten, hoeveel uur werk etc... Want zulke mensen hebben meestal geen tijd voor lucht, ze willen dat altijd op papier zien.

Zo niet, dan heeft heel deze topic weinig zin; buiten dat er mensen er nog iets bij leren, dat is altijd wel tof uiteraard.

Stap 2 is dat je terug naar hier komt en verder komt discussiëren over wat het beste is :)

Advies dat ik je nog kan meegeven - mocht je een akkoord hebben van je huisbaas -:
Hangt er niet te veel toeters en bellen aan, en blijf bij de basics. Wat je zeker gaat nodig hebben:

Modem Ziggo
Pfsense / of een deftig router
L2 switch (voldoende poorten)
Per verdiep, 2 AP's.

Dit zijn standaard apparaturen. Koop het van een deftig merk en je zult geen last hebben. De kenners bij Tweakers zullen je wel helpen met welke merk e.d., dat is niet zo mijn field.

Ik weet niet of jullie al een alarmsysteem hebben, Maar zo een systeem is kant en klaar om eender welk alarm systeem te integreren dat is ook een goede argument die je kan gebruiken! En vergeet ook niet IP camera's bij te melden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MaxTheKing schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:12:
[...]

klopt. Maar als die 24 guests allemaal eenYoutube filmpje of wat anders (data slurpend) aanzetten.... (even ervan uitgaand dat je internet aansluiting het trekt),.... geen idee....

Maar als op jouw feestje 24 gasten allemaal naar hun schermpje staan te staren, dan is het een saai feestje.... En dááraan kan een goede of slechte AP niets aan veranderen.... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxTheKing
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:22:
[...]

Maar als op jouw feestje 24 gasten allemaal naar hun schermpje staan te staren, dan is het een saai feestje.... En dááraan kan een goede of slechte AP niets aan veranderen.... >:)
Dat was gelukkig niet het geval! Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-04 00:40
Op zoek naar een oplossing voor het internet waar ik woon kwam ik deze thread tegen, en ik vroeg me af, is er ergens een overzicht van alle oplossingen om bandbreedte te verdelen en de voors- en tegens ervan?

Een paar vragen naar aanleiding van de voorgestelde oplossingen in deze thread:

Ubiquity zou hiervoor gebruikt kunnen worden, maar hoe werkt dit precies? Als ik ernaar google kom ik dit tegen: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204911354-UniFi-How-to-Set-Traffic-Bandwidth-Limits, dit gaat over het per gebruiker instellen van limieten maar een systeem dat deze limieten tijdelijk opgerekt kunnen worden als er weinig mensen op het netwerk zitten kan ik niet vinden. Hoe werkt dit? Ik denk dat idealiter dit mogelijk is, plus een limiet aan het aantal connecties per gebruiker.

Een router met dd-wrt: als ik zoek op "dd-wrt bandwidth control" kom ik niet heel veel tegen, hoe werkt dit met een dd-wrt router? Zoek ik met de juiste termen?

En w.b.t. een managed service, dus een externe partij het laten doen, welke komen hiervoor in aanmerking?

Links naar leesvoer meer dan welkom!
Pagina: 1