Plafondlampen ophangen met een haakje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-04 05:57
Hallo mede tweakers,

Twee maanden geleden ben ik verhuist en eindelijk zijn we op het moment gekomen dat we het huisje kunnen schilderen. Ik heb alle plafordlampen eraf gehaald en apart gelegd.
Alleen ik zit nu met kleine dilemma. De lampen hangen met schroeven en plug in de muur, maar alle muren zijn zo zacht dat de schroef eruit valt. Als ik een nieuwe gat maak, dan valt de muur zo wat uit elkaar en moet ik weer opvullen met spul. Het is geen gips, maar ook geen beton. Ik zit nu te denken om de plafondlampen te vervangen voor nieuwe lampen die je met een haak kunt ophangen op de elektra doos. Deze bozen zitten stevig vast. Ik kan alleen nergens zulke lampen vinden?

Iemand enig idee of tips?

Beste antwoord (via Xieoxer op 23-01-2018 10:52)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vaak genoeg een lamp vastgezet met boutjes in de plafonddoos (M4). Is heel vaak een beugeltje die je dan kunt vastschroeven. De lamp zelf maak je daar dan weer aan vast.

[ Voor 0% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-01-2018 12:10 . Reden: M3 moest M4 zijn. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Je zou onderstaande kunnen proberen en dat is een wokkelschroef. Of als er een ruimte achter de plaat zit een hollewandplug.

Afbeeldingslocatie: https://webshop.vandijk.com/DIJK_WEB/images/0005744.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:32

Onbekend

...

Elke hanglamp heeft een mogelijkheid om aan het plafond op te hangen. Welke lampen heb je al gevonden die dat niet zouden hebben?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wij hebben een hangende lamp boven de eettafel. Die hangt aan zo'n haak. Gewoon bij de Ikea gekocht voor een paar tientjes inclusief kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
Fisher sx pluggen willen ook nog welleens helpen of duopower.
Mocht er echt niks meer werken neem dan tochler alligatorpluggen (maar die krijg je er nooit meer uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Bedankt voor alle tips, maar even simpel een gat boren is een behoorlijke uitdaging in dit huis. Ik heb al een aantal muren flink beschadigd door dat ik een schilderij wou ophangen. Ik heb het gat toen weer netjes opgevuld en nu zie je er gelukkig niks meer van. Ik heb op dit moment 1 Ikea lamp die je netjes met een haakje kunt ophangen, maar deze lamp is veel te groot voor de hal. Ik kan op verschillende websites voor lampen ook geen filter vinden over de montage.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vaak genoeg een lamp vastgezet met boutjes in de plafonddoos (M4). Is heel vaak een beugeltje die je dan kunt vastschroeven. De lamp zelf maak je daar dan weer aan vast.

[ Voor 0% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-01-2018 12:10 . Reden: M3 moest M4 zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
rustig boren zonder kloppen. kom je er niet in dan kan je klopboren. (met een klopboormachine)
met een sds boor kan je zwakke muren inderdaad beschadigen.
en heb vervolgens een mega gat. waar je niks meer mee kan.
waarschijnlijk cellenbeton(wit met gaatjes/enigzins ruw.) of open beton/licht beton(grijs)heel erg. De laatste is echt een drama. ongeveer dat je na gaat denken om er nieuwe muren in te zetten om er maar vannaf te zijn.

.

[ Voor 48% gewijzigd door miciel op 12-01-2018 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 07:32
In mijn vorige jaren 20 woning hetzelfde probleem. Ik gebruikte geen pluggen meer.
Stuk hout aanpunten en die in het gat meppen. Daarna afbreken of zagen. Daar kun je dan gewoon in schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:49:
Vaak genoeg een lamp vastgezet met boutjes in de plafonddoos (M3). Is heel vaak een beugeltje die je dan kunt vastschroeven. De lamp zelf maak je daar dan weer aan vast.
Ik zou M4 proberen. M3 is een wanddoos. ;)

Hedendaagse lampen hebben vaak wel een beugel die net niet over de schroefpunten van de plafonddoos gaat, moet je alsnog een gat boren.

Maar met wat voor een apparaat boor je? Als je een boorhamer op een zachte muur zet, dan werkt dat als een veredeld breekijzer en krijg je inderdaad kraters. Bij gibo blokken kan je gewoon met een boortje in je accumachine boren. Juiste plug erbij (ik ben fan van Toggler) en daar gebeurt niks meer mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Ah, nooit geweten dat daar verschil in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
M4x16 is de standaardmaat. Gewoon bij het schroefjesschap M4x20 en M4x30 halen en die in je gereedschapskoffer stoppen. Dan kan je altijd één schroefpunt gebruiken voor je armatuur. Met mazzel misschien twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 18:57
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Hedendaagse lampen hebben vaak wel een beugel die net niet over de schroefpunten van de plafonddoos gaat, moet je alsnog een gat boren.
Een gat boren vlakbij de plafonddoos, weet je waar al je elektra leidingen lopen? Voor je het weet draai je een schroef in je elektra leiding. Ik heb laatst 2 lampen aan het plafond gemonteerd inderdaad met m4 op de plafonddoos. De beugel liet dit niet toe, schroefgaten net iets te dicht bij elkaar. Met een Dremel de schroefgaten iets uitgefreesd en nu past het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolblue
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-05 09:32
De Hyby plafondlamp (€10) van Ikea kun je bevestigen aan de haak van de plafonddoos en ook nog aandraaien, wij hebben er 10 hangen in een tijdelijk huurhuis, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, je kan in de doos kijken waar de leidingen zitten. Sowieso maximaal vier kanten op, maar als er geen draad uitkomt, zit daar ook niks. Daarbij komt dat een breedplaatvloer minimaal 5cm dik is en kanaalplaat 20-25 cm. In die zone zitten geen leidingen. Bij een tunnelcasco vloer zit je nog met onderwapening voor je bij de elektra bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Coolblue schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:22:
De Hyby plafondlamp (€10) van Ikea kun je bevestigen aan de haak van de plafonddoos en ook nog aandraaien, wij hebben er 10 hangen in een tijdelijk huurhuis, ideaal.
Ik heb nu in 1 kamer zo lamp hangen, zeker ideal! Maar helaas gaat er in zo lamp twee E27 lampen in. Persoonlijk vindt ik dat een beetje zonde om zo veel energie te verspillen voor kleine kamers.

Sommige muren zijn zo zacht als ik ik een gat kan maken met een schroef. Vervolgens haal ik de schroef eruit en doe ik een plugin erin, maar de plug blijft niet zitten. Zelfs met een grote plug blijft hij niet zitten, want de grote plug maakt het gat eigenlijk alleen maar groter ipv dat het moet klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
2xE27 is maar 10W met LED en kost 1,98 bij IKEA.

Ik zweer bij deze pluggen voor moeilijke wanden: https://www.toggler.nl/pl...-wanden/alligator-pluggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:37:
2xE27 is maar 10W met LED en kost 1,98 bij IKEA.

Ik zweer bij deze pluggen voor moeilijke wanden: https://www.toggler.nl/pl...-wanden/alligator-pluggen
Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:55
Ik heb alle lampen in huis op de plafonddoos met M4 boutjes vast gezet, zelfs een complete plafondwaaier (moet de plafonddoos natuurlijk wel goed vast zitten in het beton). Het is makkelijker om in de armatuur van de lamp een gaatje bij te boren dan in het plafond.

Ik snap heel goed je frustraties met zachte muren, hebben de buren hetzelfde probleem, als zij er ook tegengelopen zijn dan zullen ze vast ook een oplossing hebben.

Met cellenbeton heb ik ook ervaring mee (vorige huis), daar had ik speciale Fischer gasbetonpluggen voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Ingelogd op 27-01-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Plafonlamp aan muren bevestigen moet je altijd weten van welk materiaal de muur is. Hetzelfde geldt voor plafond. Eerdere getoonde plug van @Anoniem: 235591 is goed te gebruiken voor gips en andere hollewand. Je moet ook de juiste plug bij schroef gebruiken en diep genoeg boren. Je hebt houtboren metaalboren en betonboren. Voor gips gebruik ik metaalboortje in de accuboor zonder klop. In plafonds klopboormachine met betonboor.

edit: voor ligte zaken als schilderij tik je wat spijkers ipv pluggen en schroeven
(gewichtsafhankelijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 27-01-2018 17:43 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1