Actieve speakers aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Mijn setup
Mijn setup bestaat uit een Pioneer VSX 920 K versterker en 2 actieve Bang en Olufsen Beolab 6000 speakers. Momenteel zijn de Beolab speakers aangesloten op de hoofdtelefoon aansluiting, aangezien er geen bruikbare pre-out aansluiting op de versterker zit voor speakers, alleen voor een subwoofer. De hoofdtelefoon aansluiting aan de voorkant fungeert als een pre-out aansluiting, maar ziet er niet mooi uit aangezien er een dikke kabel van voor naar achteren loopt. En het probleem is dat er vrijwel niks ingesteld kan worden qua EQ.

Mijn wens
Ik zou toch graag beide B&O speakers willen aansluiten op deze versterker, zonder gebruik te maken van de hoofdtelefoon aansluiting. Ik ben momenteel aan het verhuizen en kan op het moment nog geen geld investeren in een betere versterker, dus een upgrade kan voorlopig nog even niet.

Mijn vragen
1. Ik ben al een paar jaar aan het zoeken en heb nu een line 2 phono converter gekocht. Om precies te zijn een Omnitronic LH-042 line 2 phono converter. Deze heeft 4 RCA aansluitingen; L+R IN en L+R OUT. Op welke aansluiting moeten de speakers aangesloten worden, en op welke de versterker?

2. Zoals ik het begrijp moeten de speakers aangesloten worden op een Output van de versterker. Voor speaker kabel zijn deze er genoeg, maar welke kan ik gebruiken voor RCA? In de handleiding op pagine 28 zie je bij CD-R/Tape OUT staan. Kan deze gebruikt worden? Of werkt geluid dan puur en alleen op de CD-R/Tape optie van de versterker?

Hardware:
Versterker: Pioneer VSX 920 K
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-latin.com/downloads/vsx-920-k_ga_b@100127@l.jpg
Speakers: Bang en Olufsen Beolab 6000
Line 2 phono: Omnitronic LH-042
Afbeeldingslocatie: https://sound-affair.com/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/254692c5d529242f802ac5ee4bedf4cd/b/e/beolab-6000-connections_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/313381_BB_00_LO/omnitronic-lh-042-line-phono-converter.jpg?x=520&y=520

Sources:
Pioneer VSX 920 K Manual

Beste antwoord (via Qubus op 24-01-2018 19:49)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Qubus schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:58:
Dank allemaal voor de snelle reacties :)

Ik heb de link naar de handleiding aangepast, deze was inderdaad niet correct.

De Line 2 phono kon ik zowiezo nog gebruiken voor m'n platenspelers dus dat is geen verloren geld.

Dan gebruik ik voorlopig nog de hoofdtelefoon output totdat er kan worden geupgrade naar een beter versterker met de nodige ouputs.
Op zich kan je de front speakeraansluitingen wel gebruiken door een line level converter aan te sluiten. Dat is eigenlijk een aantal weerstanden die ervoor zorgt dat je (veel te harde) speakersignaal weer wordt omgezet naar een line niveau.

Hiervoor kan je ook converters kopen. Het wordt meestal in car audio gevonden, maar teufel verkoopt ze ook. Een van deze jongens en wat kabeltjes en je bent de man.

https://www.teufelaudio.n...er-ac-5011-ap-p10088.html

Afbeeldingslocatie: https://d3gfhqqfijchn9.cloudfront.net/media/teufel/oart_0/k451/k452/k1159/k2827/thumbs/11832_257992.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 12-01-2018 20:56 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) Die is in dit geval net zo nuttig als een HDMI naar VGA converter.
2) Je hebt een zone2-out. Kan je daar niet iets uit toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:41

OmeJoyo

This is me

Je kan toch gewoon de zone 2 pre-outs gebruiken?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:05
Je zou ook een high level converter kunnen gebruiken; die maakt van de main speaker outputs een line level output.

Die line to phono converter heb je niet zoveel aan aangezien die gaat verzwakken en een riaa curve gaat toepassen op het signaal; is bedoeld om een normale line bron op een phono (platenspeler) ingang aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
OmeJoyo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:15:
Je kan toch gewoon de zone 2 pre-outs gebruiken?
Waar zie je aan dat Zone 2 pre-out is. Volgens mij is alleen de subwoofer dat. Verder heb je wel gelijk. Voor actieve speakers heb je eigenlijk gewoon pre-outs nodig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Nee, de sub out is meer rechts. Verder naar linls zit een zone 2 out. Dat kan een optie zijn, maar qua instellen is het gemakkelijker de cd-r/tape out te gebruiken. Dat is ook line level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

PageFault schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 00:00:
Nee, de sub out is meer rechts. Verder naar linls zit een zone 2 out. Dat kan een optie zijn, maar qua instellen is het gemakkelijker de cd-r/tape out te gebruiken. Dat is ook line level.
Zone 2 gebruiken zou ik afraden. Receivers in deze prijsklasse worden beperkt in de opties van Zone 2. Zo zet de genoemde Pioneer alleen maar geluid door van analoge inputs. Dus geen HDMI of S/PDIF.

De Tape Out gebruiken is ook geen optie aangezien die uitgang voor de volumeregeling zit en dus altijd op volle sterkte zal spelen.

Edit:
Volgens mij gaat er ook wat mis met de gelinkte handleiding in de TS. De receiver komt niet overeen kijkende naar bijvoorbeeld de achterzijde.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 12-01-2018 00:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus

De Line 2 phono kon ik zowiezo nog gebruiken voor m'n platenspelers dus dat is geen verloren geld.

Dan gebruik ik voorlopig nog de hoofdtelefoon output totdat er kan worden geupgrade naar een beter versterker met de nodige ouputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
@Qubus de line 2 phono kun je juist niet gebruiken voor een platenspeler. Daar zou je een phono 2 line voor nodig hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 12-01-2018 18:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Qubus schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:58:

Op zich kan je de front speakeraansluitingen wel gebruiken door een line level converter aan te sluiten. Dat is eigenlijk een aantal weerstanden die ervoor zorgt dat je (veel te harde) speakersignaal weer wordt omgezet naar een line niveau.

Hiervoor kan je ook converters kopen. Het wordt meestal in car audio gevonden, maar teufel verkoopt ze ook. Een van deze jongens en wat kabeltjes en je bent de man.

https://www.teufelaudio.n...er-ac-5011-ap-p10088.html

Afbeeldingslocatie: https://d3gfhqqfijchn9.cloudfront.net/media/teufel/oart_0/k451/k452/k1159/k2827/thumbs/11832_257992.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 12-01-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
@blissard Damn, dan heb ik het verkeerd begrepen tijdens het bestellen.

@JvS Thanks! Ik had al rond gekeken voor zo'n converter maar kwam ze alleen tegen voor car audio of de prijzen waren 200 euro+. Ik heb er zojuist eentje besteld, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
Na alles aangesloten te hebben werkt het nu perfect met de teufel! De kwaliteit van het geluid is een klein beetje minder maar het stoort zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Top. Hoe is het geluid minder? Dit zou theoretisch helemaal niets uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28

Jag

Dan moet je even goed naar de instellingen kijken. Large / small en Eq instellingen etc, zijn allemaal van toepassing. Zon verzwakking netwerk doet niks met het geluid behalve het zachter maken en daarmee geschikt voor een Line ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 16:33
Wat een gedoe allemaal. :?
Als dit de enige speakes zijn doe je niets met het surround gedeelte.
Waarom niet gewoon een stereo voorversterker kopen of een stereo versterker met lijnuitgangen. Gebruikt is dat allemaal goed te doen
Pagina: 1