Toon posts:

Light OS (windows) welke voor 1,5ghz laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi allemaal,

pricewatch: MSI S12T 3M-037NL

Deze laptop heb ik al een tijdje in bezit en kwam met windows 8 en werkte redelijk oke. Sinds windows 10 is alles zo traag als een slak. (heb geen spyware en er staan verder geen programma's op, kale installatie dus).

Nu kwam ik in de trein iemand tegen die zei dat er speciale (officiele of niet officiele) windows versies zijn speciaal voor langzame laptops zodat alles wat vlotter werkt.

Iemand tips wat ik moet installeren?

Belangrijk voor mij is dat ik kan werken met words/excel en google.

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou maar eens je loglijsten nakijken of er problemen zijn, alle hardware voorzien van de juiste drivers?.
Verder een smart test voor je ssd en een geheugentest uitvoeren.
Het is geen snelle cpu, maar wel een quad core, dus zou voldoende moeten zijn.
Kijk ook in taakbeheer wat de cpu load is als je systeem draait, wellicht is daar iets vreemds te zien.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas niet, alles zit oke en is schoon geinstalleerd (heb daar wel ervaring in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan goed zijn dat die std SSD/Solid state geheugen erg traag is. Dat zou de boel een hoop vertragen. Zou je eens met CrystalDiskMark de nummertjes kunnen draaien?

Daarnaast, wat je treincompanion bedoelde was Windows 10 S gok ik. Maar dat gaat je niet bar veel helpen. W10 zou eigenlijk prima moeten draaien op die machine. (mits de SSD je van afdoende snelheid kan voorzien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 09:06
Ik installeer altijd LTSB versies van Windows 10.

Is een officiële gestripte versie van Windows 10 zonder Metro, Windows Store etc. etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Diecke op 11-01-2018 20:37 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

LTSB is niet bedoeld voor consumenten. Maar voor systemen die lang ondersteund moeten worden en kritisch zijn en niet de nieuwste "gadgets en opties nodig heeft"

Dus geen selective sync van onedrive of exploit guard wat 1709 met zich mee brengt.

De kernel komt verder wel overeen. Kan me niet voorstellen dat je hier een grote performance winst mee gaat maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden! @Verwijderd ik zal t morgen even proberen. Heb net Windows opnieuw geinstalleerd (dit keer creators edition en niet education) hij gaat iets vlotter maar ik denk dat de processor van 1,5ghz het gewoon is dat alles zo langzaam blijft.

Denk je (of iemand anders) dat het installeren van Linux of Ubuntu deze laptop sneller maakt en dat excel/words sneller opent ofzo of maakt dat niets uit?

Alvast bedankt!

ps: een processor van een laptop valt niet te overklokken zeker via een omweg? (kleine overclock naar 1,8 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Voor windows is er het Windows Clients forum WOS (windows operating system)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:12

TheVMaster

Moderator WOS
DarkSide schreef op Thursday 11 January 2018 @ 20:41:
LTSB is niet bedoeld voor consumenten. Maar voor systemen die lang ondersteund moeten worden en kritisch zijn en niet de nieuwste "gadgets en opties nodig heeft"

Dus geen selective sync van onedrive of exploit guard wat 1709 met zich mee brengt.

De kernel komt verder wel overeen. Kan me niet voorstellen dat je hier een grote performance winst mee gaat maken.
Daarnaast is Windows 10 LTSB niet per definitie sneller of minder zwaar als de Windows 10 Semi-Annual releases. Je HDD vervangen door een SSD kan in veel gevallen ook helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 12-01-2018 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JackSparrow schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 01:24:
[...]

Daarnaast is Windows 10 LTSB niet per definitie sneller of minder zwaar als de Windows 10 Semi-Annual releases. Je HDD vervangen door een SSD kan in veel gevallen ook helpen.
Een SSD zit er al in, maar ik vermoed een erg trage. Overclock kan op een laptop niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 16:42
Ik denk haast niet dat de cpu je probleem is, ik heb laatst bij iemand nog een oud systeem opnieuw geinstalleerd met windows 10 waar een oude ssd in zit en die laptop is nog prima te doen voor het dagelijkse werk browsen en office etc.

Ik denk toch echt dat je een aantal zaken moet nakijken.
1) hoe snel is de ssd?
2) zijn de juiste drivers geinstalleerd?
3) wat voor een software draait er nog meer op?

Verder over je vraag kwa linux, ik denk niet dat een full blown ubuntu installatie veel verschilt met windows 10 kwa snelheid, je zou wel kunnen kijken naar een andere linux distro die er op gebouwd is om op tragere\oudere hardware te draaien.
ik heb zelf positive ervaringen met Linux Lite.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1