Veel BSOD's op Surface Pro 4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik bezit een Surface Pro 4 die ik al een jaar naar tevredenheid gebruik. Sinds begin dit jaar heb ik erg veel BSOD's ervaren onder Windows 10. Vaak gebeurde dit als het systeem in standby-mode stond. Via de event viewer kom ik erachter dat dit een DRIVER_POWER_STATE_FAILURE zijn geweest, deze is ook wel eens tijdens het werken opgekomen.

Dit weekend heb ik een herstelinstallatie uitgevoerd en is Windows weer helemaal schoon. De vreugde was maar kort, want vanmiddag kreeg ik een heel andere BSOD (DPC_WATCHDOG_VIOLATION) welke ik nog nooit eerder heb gezien. Dit zou drivergerelateerd kunnen zijn. Tijdens de herstart was er wel een 'system update' van de Surface zelf, maar deze was volgens windows update niet echt heel recent uitgebracht.

TOoen ik zojuist terugkwam zag ik slechts een zwart scherm met het Surface logo, en weer de DRIVER_POWER_STATE_FAILURE volgens een BSOD event viewer.

De Microsoft Surface haalt al z'n drivers en updates via WIndows update en is dus helemaal up-to-date. Herkent iemand deze problemen en/of een idee wat ik hiermee kan doen? Ik krijg soms het gevoel dat het hardware-gerelateerd is.

Gerelateerde problemen;

Windows Surface pro 4 BSOD again

Wat ben ik nu aan het proberen?

Het is een long-shot, maar ik gebruik de Surface Dock waarvan ik de aansluitkabel niet helemaal lekker vind. Hij maakt wel wat slecht contact als je er aan wiebelt. Ik gebruik nu de originele adapter om te kijken hoe dat gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 11-01-2018 20:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axe0
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03-2024
Kun je de bestanden in C:\Windows\Minidump uploaden naar dropbox, onedrive of google drive en een share link posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
axe0 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:57:
Kun je de bestanden in C:\Windows\Minidump uploaden naar dropbox, onedrive of google drive en een share link posten.
https://www.dropbox.com/s...875-01%20%281%29.dmp?dl=0

https://www.dropbox.com/s...875-01%20%282%29.dmp?dl=0

Bij deze :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• axe0
De 0x133 is een kernel dump voor nodig, de benodigde data is niet aanwezig in de minidump :(

De 0x9F, lijkt erop dat een internet/ethernet driver een unsupported verzoek heeft gedaan met communicatie.
Als je toevallig een USB wifi adapter hebt, kijk bij de fabrikant voor driver updates, of herinstalleer ze, anders verwijder de wifi apparaten in apparaatbeheer en start Windows opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
axe0 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:06:
De 0x133 is een kernel dump voor nodig, de benodigde data is niet aanwezig in de minidump :(

De 0x9F, lijkt erop dat een internet/ethernet driver een unsupported verzoek heeft gedaan met communicatie.
Als je toevallig een USB wifi adapter hebt, kijk bij de fabrikant voor driver updates, of herinstalleer ze, anders verwijder de wifi apparaten in apparaatbeheer en start Windows opnieuw op.
De ethernet-adapter gebruik ik via de Surface Dock, die ik dus al verdenk van problemen vanwege de wellicht brakke aansluitkabel (kabelbreuk ergens). Nu gebruik ik de normale adapter en werk via Wi-Fi. So far so good....

Die melding van dat verzoek ben ik idd wel in de Event Viewer tegengekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 11-01-2018 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04

TheVMaster

Moderator WOS
Heb je naast Windows 10 (en alle Surface drivers) ook nog 3rd party software geinstalleerd die mogelijk de problemen kan veroorzaken? Heb ook een SP4 en heb eigenlijk (draai zelfs altijd de laatste Fast Builds) nooit issues met BSODs.

Mogelijk is het meer hardware gerelateerd en dan zou ik gewoon een Service-verzoek aanmaken om hem te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
JackSparrow schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 01:29:
Heb je naast Windows 10 (en alle Surface drivers) ook nog 3rd party software geinstalleerd die mogelijk de problemen kan veroorzaken? Heb ook een SP4 en heb eigenlijk (draai zelfs altijd de laatste Fast Builds) nooit issues met BSODs.

Mogelijk is het meer hardware gerelateerd en dan zou ik gewoon een Service-verzoek aanmaken om hem te laten fixen.
Nee, ik heb ook een jaar eigenlijk probleemloos gedraaid. Dit omdat ik met een vrij kale her-installatie ook deze problemen heb ervaren, met enkel wat standaard-software geinstalleerd (Firefox, Steam, Adobe Acrobat etc)
Vandaar dat ik de Surface Dock met de brakke kabel nu ook verdenk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 12-01-2018 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik ben er nu bijna zeker van dat het probleem in de Surface Dock zit. Sinds ik de originele adapter gebruik en hem aan laat staan en uiteindelijk in standby, heb ik geen BSOD crashes meer gehad.

Even kijken of ik deze omgeruild krijg bij Microsoft, aangezien ik hem (nieuw) via marktplaats heb gekocht.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 13-01-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04

TheVMaster

Moderator WOS
Gunner schreef op Saturday 13 January 2018 @ 11:43:
Ik ben er nu bijna zeker van dat het probleem in de Surface Dock zit. Sinds ik de originele adapter gebruik en hem aan laat staan en uiteindelijk in standby, heb ik geen BSOD crashes meer gehad.

Even kijken of ik deze omgeruild krijg bij Microsoft, aangezien ik hem (nieuw) via marktplaats heb gekocht.
Volgens mij moet dat, als je hem online geregistreerd hebt, wel lukken. Heb nog nooit gehad dat men om een factuur vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
JackSparrow schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:46:
[...]

Volgens mij moet dat, als je hem online geregistreerd hebt, wel lukken. Heb nog nooit gehad dat men om een factuur vroeg.
Volgens mij heb ik dat niet gedaan, maar ik vermoed dat Microsoft niet zo moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Toch weer een crash gehad :-(
Bleef hangen op een zwart beeld met Surface logo

BTHUSB:
The local adapter does not support an important Low Energy controller state to support peripheral mode. The minimum required supported state mask is 0x491f7fffff, got 0x1fffffff. Low Energy peripheral role functionality will not be available.
The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000009f (0x0000000000000003, 0xffffad8a4340d060, 0xfffff8038ba5b7f0, 0xffffad8a4184f010). A dump was saved in: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Report Id: af7f3be2-337b-4c85-bd99-8849f62168f0.
The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device HID\VID_045E&PID_07E8&Col06\6&302348a5&0&0005.
Deze meldingen zijn van 14:28, het moment van herstart dus ik weet niet of ze gerelateerd zijn aan de crash.

Edit: Heb een rollback gedaan van de Surface UEFI driver.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 13-01-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axe0
Als je nog een crash kijgt, aub de nieuwe dumps ook uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
axe0 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:59:
Als je nog een crash kijgt, aub de nieuwe dumps ook uploaden.
zal ik doen. dank voor je moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Helaas weer een crash gehad terwijl ik zat te werken, de DPC_WATCHDOG_VIOLATION op igdkmd64.sys
Dat is in ieder geval een driver waar je wat mee kan, dus ik zoek even wat het is.

De link naar de minidump; https://www.dropbox.com/s...q/011418-9515-01.dmp?dl=0

Overigens kom ik wel vaak tegen dat de meest recente Fall update last heeft van deze (video?) driver en BSOD's

Grote nadeel van zo'n Surface is dat alles lekker via Windows Update gaat en je bijna niets meer kan beinvloeden....

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 14-01-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axe0
Alle dumps uploaden die nog niet aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
axe0 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:02:
Alle dumps uploaden die nog niet aanwezig zijn.
Inmiddels doet hij helemaal niets meer en lijkt compleet defect..... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axe0
Volledig defect als in je ziet geen lichten nadat ie aan is gezet?
Als dat zo is, dan kan ik weinig helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
axe0 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:27:
Volledig defect als in je ziet geen lichten nadat ie aan is gezet?
Als dat zo is, dan kan ik weinig helpen.
Nope. alle toetscombinaties gebruikt die een apparaat aan zouden moeten laten gaan maar geen soelaas. Is inmiddels RMA aangemaakt richting Microsoft voor een vervangend exemplaar.

Wellicht waren de BSOD's en crashes een voorteken voor een vroegtijdig einde.

Pagina: 1