Pas op voor fake videokaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.526 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

454232

Topicstarter
En daarmee bedoel ik niet al die mooie GTX1070s van €250 op Marktplaats maar een ander, zeer zorgwekkend fenomeen:

Neem deze advertentie bijvoorbeeld, een splinternieuwe GTX960 4GB voor €99:
https://link.marktplaats.nl/m1242929268

Het aangeboden kaartje is GEEN GTX960 maar een GTS450 1GB met geflashte BIOS.

Op zich zijn deze praktijken al minstens 2+ jaar bekend maar helaas is er de laatste tijd echt een explosie geweest van aanbieders van dit soort neppe troep, vooral op Ebay en dan HK/China, helaas zie je deze kaarten nu ook op kleinere, lokale sites zoals Marktplaats te koop aangeboden bij diverse webwinkels.

De kaarten worden massaal op E-bay aangeboden voor 40-60 dollar. Je krijgt in bijna alle gevallen een GTS450 voor terug en soms een GTX550Ti als je een GTX750Ti denkt aan te schaffen.
Via Ebay kun je nog je geld terugvragen en de kaart houden (daarmee wil ik niemand aanmoedigen om deze rotpraktijken verder een draai te geven) maar op sites zoals Marktplaats ben je simpelweg je geld kwijt.

Neem ook even een kijkje naar deze filmpjes voor extra uitleg en tips:
YouTube: Don’t Get Scammed By This $50 GTX 960
YouTube: The Fake Chinese Graphics Cards Problem
YouTube: Fake GTX 960 graphics card eBay scam

[ Voor 37% gewijzigd door 454232 op 11-01-2018 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 14:03
maar dan heb je wel een echte NVIDEA...omg :(
bedankt voor de waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

If it sounds too good to be true, it is.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 17:15
Toen ik de link bekeek was het eerste wat ik me afvroeg of er er 960's bestonden met een VGA aansluiting.

Mja zoals 42dpi al zegt, en daarnaast vind ik Marktplaats een zeer slecht platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

Topicstarter
@42dpi
@Deadsy
En toch wordt er dagelijks voor duizenden euro's opgelicht op Marktplaats maar ook op Tweakers, helaas :(
Zolang dit soort neppe troep en 2good2betrue deels bestaan, is er genoeg volk om daar in te trappen.

[ Voor 28% gewijzigd door 454232 op 11-01-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 22:27

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

42dpi schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:11:
If it sounds too good to be true, it is.
Zo simpel is het vaak wel inderdaad.
Thanks @Martin900 voor de heads-up, maar heel vaak ben je met een beetje gezond verstand en bovenal gezonde achterdocht jegens zaken die te mooi lijken om waar te zijn, heel behoorlijk beschermd tegen zulke praktijken.
Marktplaats biedt toch ook de mogelijkheid om verdachte advertenties te rapporteren?
Kan me niet voorstellen dat een adverteerder onder deze naam lang zijn gang kan gaan op deze manier.
Misbruik van vertrouwen door kwaadwillenden is nooit helemaal uit te sluiten, maar heel veel kwaadwillenden vallen vrij snel door de mand als je een beetje goed leest en/of wat verder gaat zoeken en vergelijken.
Of ik heb heel veel mazzel gehad in de 41 jaar die ik op deze aardkloot rondloop of het is toch niet bepaald rocket science om niet in 7 sloten tegelijk te lopen wat dit aangaat. Nee, ik ben geen raketgeleerde. :)

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

Toevallig vanmorgen net een video van Phil's computerlab gekeken over dat onderwerp, nu was dat 60 Aus$ (Australische dollars zijn volgens mij niet zoveel waard als US $ ) maar hier 99 euro voor eigenlijk een GF450 pffff, das wel erg duur.

Jammer dat zulke dingen gebeuren, het is niet nieuw (met dingen zoals geheugenkaartjes, USB sticks en RAM gebeurde het ook al langer) maar vrees ook dat er zat mensen zijn die er met beide benen intrappen.

Al verkoopt die 'gast' (of zal er een grotere criminele organisatie achter zitten? grote kans van wel) slechts 1 of 2 kaarten, dan heeft die al dikke winst gemaakt (99 euro + 7 verzendkosten).

Nu kun je er dus ook haast op wachten tot er fake modellen komen van wat populairdere kaarten (die erg schaars zijn door mining), denk aan Radeon 400/500 series, of GeForce 1060's en dergelijke.

Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor 2, al vrees ik dat de meeste mensen die in zulke advertenties intrappen hier al niet op Tweakers zitten en zo'n topic zien. Ik denk echter als die oplichters het hier in V&A willen proberen dat ze vrij snel een ban op hun naam hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

454232

Topicstarter
@Nemesizz
De oplichters verbannen is een kleine moeite, behalve dat zij over 2 minuten weer online zijn. Dat kun je tegenwoordig niet tegenhouden, want door dingen zoals TOR, anonieme simkaartjes met WhatsApp etc. zijn ze in no-time weer aktief.

Hier nog een partij van soortgelijke nepkaarten:
https://link.marktplaats.nl/m1243219039
https://link.marktplaats.nl/m1243401093

FYI even de foto's hier plaatsen zodat men sneller de fakes kan spotten. Let o.a op de "NVIDIA" op de fans, met name het lettertype en naamplaatje aan de achterkant. Verder kun je op sommige kaarten aan de achterkant de productiedatum zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TME4m7p.png

De getallen 11 06 betekenen week 6 van 2011, terwijl de echte 960 in januari 2015 op de markt verscheen.
2011 wijst dus duidelijk op een Fermi kaart.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFg3NTA=/z/zaUAAOSw1GlaVlB9/$_86.JPG

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFg3NTA=/z/W9EAAOSwbWZaVlB~/$_86.JPG

[ Voor 75% gewijzigd door 454232 op 11-01-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb er zelf toevallig gisteren nog een filmpje over gezien. Maar voor mij is het toch vaak al duidelijk vanwege het Nvidia logo op de fans. Ik heb nog nooit een andere videokaart gezien met die logo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:12
Ik heb een aantal advertenties op marktplaats gerapporteerd. Hopelijk een paar oplichters minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Een videokaart bestellen bij een shop met een @yahoo account is zowiezo vragen om problemen. Het is jammer dat de gemiddelde consument dat nog niet weet. Of nog meer, dat er mensen zijn die dat weten er misbruik van maken.

There is no better protection than education

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

Topicstarter
Heijmenberg99 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:39:
Ik heb een aantal advertenties op marktplaats gerapporteerd. Hopelijk een paar oplichters minder.
Dank je, zo te zien heeft het gewerkt - eentje is al verwijderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar shopping maar eerlijk gezegd "what else is new" met slotje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

454232 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:15:
@42dpi
@Deadsy
En toch wordt er dagelijks voor duizenden euro's opgelicht op Marktplaats maar ook op Tweakers, helaas :(
Zolang dit soort neppe troep en 2good2betrue deels bestaan, is er genoeg volk om daar in te trappen.
Mensen dit met dit soort dingen worden opgelicht is gewoon domme hebzucht iedereen kan gewoon Googlen en als een kaart normaal tussen de 200 en 350 euro kost dan kan moeten alle alarmbellen afgaan als het nieuwe in eens voor 99,- aangeboden wordt.

Ze hebben blijkbaar een Batch in China gevonden met 550/460's die geflashd kunnen worden en mensen hier in Nederland proberen daar aan mee te verdienen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:EEN WAT MINDER SCHREEUWERIGE TOPICTITEL MAG OOK WEL! (Die heb ik dus gelijk gefixed.)

Tevens gooi ik dit topic op slot. Deze discussie is al vaker langsgekomen en het antwoord is en blijft dan ook, "if it sounds too good to be true, it probably is." Zie bijv. ook Over: (Veilig) tweedehands handelen voor meer informatie over veilig handelen op de V&A en op andere sites, als Marktplaats.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.