Zin van Protonmail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computeraar2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-03 08:06
Hoi, ik had een vraagje over Protonmail.
Het lijkt me wel interessant om een versleuteld email aan te maken.
1 Maar heeft het wel zin als ik mails verstuur naar, ontvang van een outlook of gmail adres?
2 Kan je het eigenlijk alleen goed/veilig gebruiken tussen proton adressen?
3 Kan je het alleen maar gebruiken voor b.v email van mijnoverheid, verzekeringen en banken?

Met vriendelijke groet,
Laurens de computeraar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan mij prima een OpenPGP/GPG versleutelde e-mail sturen naar mijn gmail adres (via alles dat PGP/GPG ondersteund).
Graag zelfs, dan kan Google niet meelezen.

Hoe? Nou gewoon, mijn locale e-mail applicaties hebben de private key en die haalt de e-mails op bij Gmail.

En dan over de (on)zin van Protonmail: ik hoef het niet, mijn locale e-mail app ondersteund het.

[ Voor 22% gewijzigd door DJMaze op 11-01-2018 18:39 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computeraar2013
Dank je wel voor je reactie.
Ik ben geen techneut sorry. Is het gebruik van protonmail aan te raden, om zeg maar een iets veiliger gevoel te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:59
Computeraar2013 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:43:
Hoi, ik had een vraagje over Protonmail.
Het lijkt me wel interessant om een versleuteld email aan te maken.
1 Maar heeft het wel zin als ik mails verstuur naar, ontvang van een outlook of gmail adres?
Je hebt twee manieren om een E-Mail te versturen;
1. Standaard: gewoon normaal zoals je anders ook doet - onversleutelt naar andere (niet-ProtonMail)adressen.
2. Encrypted: dan kies je een "sleutel" waarmee het bericht wordt versleuteld. Dan krijgt de ontvanger een bericht zoals "Je hebt een bericht ontvangen van een protonmail gebruiker - bekijk uw bericht [HIER]" - dan moeten ze de eerder aangemaakte sleutel gebruiken om jouw bericht te kunnen lezen in een protonMail-portaal.
2 Kan je het eigenlijk alleen goed/veilig gebruiken tussen proton adressen?
Nee dus, heel makkelijk is wellicht anders, maar het went wel. Je kan binnen die portal wel direct reageren - dus dat is ook geheel versleuteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 17:55
Computeraar2013 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:41:
Dank je wel voor je reactie.
Ik ben geen techneut sorry. Is het gebruik van protonmail aan te raden, om zeg maar een iets veiliger gevoel te hebben?
Naar welke veiligheid ben je op zoek?

Wil je een email sturen naar iemand die Gmail gebruikt dan zal de email in plain tekst verstuurd worden en alle mailservers die de mail verwerken kunnen nog steeds meelezen.

Stuur je een email naar een andere Protonmail gebruiker dan zal deze mail de Protonmail servers niet eens verlaten en is end2end encrypted.

Protonmail heeft een optie om een email encrypted versturen naar bijvoorbeeld een Gmail gebruiker en deze kan de mail lezen en beantwoorden door middel van een afgesproken wachtwoord.

Protonmail is een zero knowledge provider. Jouw email is versleuteld opgeslagen en ze kunnen dit zelf niet inzien, ze scannen jouw inbox dus niet om zo een reclameprofiel te maken.
Dit reclameprofiel is de prijs die jij betaald voor het gebruik van gratis email diensten zoals Google en Microsoft.

Om antwoord te geven op jouw vragen.
1. Voor gewone mail heeft dit geen zin, maar je kan de encrypted mail optie van Protonmail gebruiken in het geval je privacy gevoelige informatie wil versturen.
2. Niet per se, je kan jouw public key aan iemand geven en zo versleutelde email ontvangen, versturen van encrypted email via PGP kan op dit moment nog niet.
3. Voor zover ik weet bieden instanties niet de mogelijkheid jouw versleutelde email te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computeraar2013
Dank jullie voor jullie reactie Eric1 en OctiMod voornamelijk.
Ik ben nu iets wijzer geworden, ik ga het gewoon thuis allemaal uitproberen.
De 'veiligheid' die ik beoog is gewoon algemene veiligheid, wat prive is behoort prive te blijven. Ik zal dan een enkele mail versturen naar iemand die al de sleutel heeft.
Jammer dat emails van b.v. MijnOverheid, Digid, je bank of verzekeraar dan toch over teveel servers gaat om veilig aan te komen bij mijn protonmail. Ik ga me hier verder in verdiepen voordat ik bij al deze instanties mijn emailadres aanpas.

In ieder geval bedankt voor de heldere uitleg!
Groetjes,
Laurens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 17:55
Computeraar2013 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:44:
Dank jullie voor jullie reactie Eric1 en OctiMod voornamelijk.
Ik ben nu iets wijzer geworden, ik ga het gewoon thuis allemaal uitproberen.
De 'veiligheid' die ik beoog is gewoon algemene veiligheid, wat prive is behoort prive te blijven. Ik zal dan een enkele mail versturen naar iemand die al de sleutel heeft.
Jammer dat emails van b.v. MijnOverheid, Digid, je bank of verzekeraar dan toch over teveel servers gaat om veilig aan te komen bij mijn protonmail. Ik ga me hier verder in verdiepen voordat ik bij al deze instanties mijn emailadres aanpas.

In ieder geval bedankt voor de heldere uitleg!
Groetjes,
Laurens
Graag gedaan :)

Wat mijnoverheid, banken en zorgverzekeraars vaak doen is een melding sturen dat er een bericht klaar staat in jou berichten inbox.
Deze inbox staat op hun servers en is dus al veel veiliger dan een gewone email.
Het zou mooi zijn dat deze instanties een mogelijkheid bieden om jouw eigen public key achter te laten, ik verwacht dat dit in de toekomst ook wel gaat komen.

Mocht je veel persoonlijk contact hebben met financieel adviseurs etc. dan kan je natuurlijk altijd vragen naar de mogelijkheden om veilig te mailen.

Wat betreft jouw privacy standpunt ben ik het helemaal mee eens, dit is ook de reden waarom ik zelf Protonmail gebruik.
Ik zou het niet fijn vinden dat zomaar iedereen door mijn papieren gaat zitten bladeren die thuis in de ordners zitten, dus ook niet mijn inbox.
Pagina: 1