Scherm met een lage minimale helderheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:16
Ik ben op zoek naar een scherm met een lage minimale helderheid. Momenteel heb ik een Dell Ultrasharp U23, wiens idee van een minimale helderheid een gemiddelde zonnegolf heeft. Helaas kan ik nergens sorteren op minimale helderheid, en wordt het in reviews ook niet aangestipt. Ik heb al even in de pricewatch gekeken of er ergens een scherm benoemd werd met een lage helderheid, maar kon het niet vinden. Het zou mooi zijn als hij qua helderheid net zo laag kon als een iPad pro, maar ik snap dat dit, gezien het formaat van het scherm, niet haalbaar is.

Heeft iemand een goede suggestie? Ik heb een budget van rond de €300 en wil graag een 2560x1440 scherm. De grootte maakt me niet zo heel veel uit, iets groter dan 23" is al prima. Qua paneel wil ik graag een IPS houden.

Beste antwoord (via Knul op 11-01-2018 17:32)

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Heb je enig idee naar welke minimale helderheid je op zoek bent? De U2312HM heeft een minimale helderheid van zo'n 110-120 cd/m² als hij nieuw is (dit zal over z'n levensduur wel flink afnemen door slijtage van de backlight), wat inderdaad erg hoog is als minimale helderheid. In een compleet donkere ruimte zou je bijvoorbeeld nog een stuk lager willen dan dat, dan kan 50 cd/m² al zat zijn. Voor normale kantoorverlichting tot licht verduisterd is 100-120 cd/m² wel prima.

Maar als je bijvoorbeeld naar de U2417H kijkt dan heeft die een minimale helderheid van zo'n 30 cd/m². De beste optie is om beeldschermreviews te bekijken om te zien welke schermen een lage minimum helderheid hebben. Let er daarbij wel om dat de beeldschermen het liefst geen PWM gebruiken, of met een erg hoge frequentie van minimaal 10 kHz. Er zijn bijvoorbeeld ook schermen met een PWM frequentie van maar 140 of 175 Hz en dan wordt je echt gek van het geflikker van het scherm bij lage helderheidsstanden.

Voor beeldschermreviews kan je het beste terecht op TFT Central (Engels) en PRAD (Duits).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Heb je enig idee naar welke minimale helderheid je op zoek bent? De U2312HM heeft een minimale helderheid van zo'n 110-120 cd/m² als hij nieuw is (dit zal over z'n levensduur wel flink afnemen door slijtage van de backlight), wat inderdaad erg hoog is als minimale helderheid. In een compleet donkere ruimte zou je bijvoorbeeld nog een stuk lager willen dan dat, dan kan 50 cd/m² al zat zijn. Voor normale kantoorverlichting tot licht verduisterd is 100-120 cd/m² wel prima.

Maar als je bijvoorbeeld naar de U2417H kijkt dan heeft die een minimale helderheid van zo'n 30 cd/m². De beste optie is om beeldschermreviews te bekijken om te zien welke schermen een lage minimum helderheid hebben. Let er daarbij wel om dat de beeldschermen het liefst geen PWM gebruiken, of met een erg hoge frequentie van minimaal 10 kHz. Er zijn bijvoorbeeld ook schermen met een PWM frequentie van maar 140 of 175 Hz en dan wordt je echt gek van het geflikker van het scherm bij lage helderheidsstanden.

Voor beeldschermreviews kan je het beste terecht op TFT Central (Engels) en PRAD (Duits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:16
Ik heb even gekeken naar een iPad Pro 2016 10.5" die ik vaak in het donker gebrui, en die heeft een minimale helderheid van 3,16 cd/m2. Nu zal dit wel niet één op één vertaalbaar zijn naar een groter scherm, maar qua lichthoeveelheid wil ik graag zoiets.

Ik ga de genoemde sites bekijken. Bedankt voor je uitgebreide antwoord in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat is wel extreem laag hoor. Er zijn maar weinig schermen die wit onder de 50 cd/m2 kunnen weergeven.