Upgraden workstation

Pagina: 1
Acties:

• MasEnzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-02-2023
Mijn vraag

Beste Tweakers,

Bij mijn huidige baan, willen wij onze pc's gaan upgraden.
Gelieve meer RAM geheugen om zwaar tekenwerk aan te kunnen gaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wij gebruiken voornamelijk Autocad, maar zijn mondjes maat naar REVIT aan het overstappen.

Huidige PC is een DELL Precision T1700

Intel i7-4790 3.6gHz
RAM 8 gb
AMD Firepro w4100

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

https://www.alternate.nl/...er_2729=1.0#listingResult

Hier zijn er verschillende soorten types, alleen kan ik door de bomen het bos niet meer zien .

Graag wil ik weten, welke geheugen wij kunnen toepassen.

Dank!

[ Voor 11% gewijzigd door MasEnzo op 11-01-2018 16:41 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Croga

The Unreasonable Man

En wat wil je nu van ons weten?

Tip: Bel degenen waar je de PCs gekocht hebt, laat hen het regelen. Iedere minuut die jij er aan besteed is duurder dan het prijsverschil van proberen het elders goedkoper te krijgen.

Verwijderd

Ik mis vooral _waarom_ er zo nodig meer RAM geheugen in moet. Zijn er benchmarks gedaan? Is er getest of geheugen wel de bottleneck is?

• MasEnzo
Croga schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:42:
En wat wil je nu van ons weten?

Tip: Bel degenen waar je de PCs gekocht hebt, laat hen het regelen. Iedere minuut die jij er aan besteed is duurder dan het prijsverschil van proberen het elders goedkoper te krijgen.
Wij hebben die persoon gecontacteerd, alleen geven zij prijzen aan die 2x zo duur zijn.
Heb toen zelf even gekeken bij alternate, maar zie timings en blauwe behuizingen en zonder behuizingen.
Vroeg mij dus:

Kan ik elk soort geheugen erin plaatsen?

• MasEnzo
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:44:
Ik mis vooral _waarom_ er zo nodig meer RAM geheugen in moet. Zijn er benchmarks gedaan? Is er getest of geheugen wel de bottleneck is?
Ik werk zelf met een Logitech G13 en zie daar op mijn scherm heel vaak mijn RAM geheugen tot 96% lopen.
Mijn CPU gaat niet hoger dan 15%.

Ging hiervan uit dat het aan de RAM geheugen lag.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:44:
Het gaat hier om zwaar tekenwerk. Werk wat over het algemeen voor dik meer dan €100 per uur gefactureerd wordt.

Dat betekend dat als je 2 uur besteed aan diagnose, je al goedkoper uit geweest bent door 3 PCs gewoon vol te stouwen met geheugen.

In een zakelijke omgeving is je eerste ingeving gewoon uitproberen over het algemeen veel efficiënter en effectiever dan te proberen dit te analyseren.

Verwijderd

Croga schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:12:
[...]

In een zakelijke omgeving is je eerste ingeving gewoon uitproberen over het algemeen veel efficiënter en effectiever dan te proberen dit te analyseren.
Ik heb in een grote diversiteit aan zakelijke omgevingen gewerkt. Mijn ervaring hierin is dat alleen MKB een dergelijke manier van werken heeft.
In de grotere omgevingen (KLM, Provinciale Waterstaat) is ging er wel degelijk een analyse vooraf aan een in gebruik nemen van nieuwe hardware (hetzij nieuwe PC, hetzij upgraden van bestaande PC)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:17:
In de grotere omgevingen (KLM, Provinciale Waterstaat) is ging er wel degelijk een analyse vooraf aan een in gebruik nemen van nieuwe hardware (hetzij nieuwe PC, hetzij upgraden van bestaande PC)
Dat klopt. Bij grotere omgevingen is men al lang vergeten hoe kosten/baten werkt...

Verwijderd

Ach kom op zeg. Doe mij de leverancier die voor 200 euro 3 pc's van 64GB RAM kan voorzien. Ik bestel gelijk per kilo...
_Ieder_ bedrijf dat blind aan het upgraden van apparatuur doet op basis van een gevoel is gewoon verkeerd bezig. Dat heeft helemaal niets met 'vergeten hoe kosten/baten werkt' te maken...

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:25:
Ach kom op zeg. Doe mij de leverancier die voor 200 euro 3 pc's van 64GB RAM kan voorzien. Ik bestel gelijk per kilo...
_Ieder_ bedrijf dat blind aan het upgraden van apparatuur doet op basis van een gevoel is gewoon verkeerd bezig. Dat heeft helemaal niets met 'vergeten hoe kosten/baten werkt' te maken...
Voorbeeld van hoe een groot bedrijf werkt:
- Ik gebruik een laptop van de zaak. Daarmee doe ik werk voor klanten. Die klanten betalen daar €150 per uur voor.
- Het geheugen van mijn laptop is te klein. Het resultaat is dat ik 1 uur per dag aan het wachten ben in plaats van aan het werken. óf de klant óf mijn baas verliest daardoor iedere dag weer €150
- IT afdeling doet een analyse. Dat kost mij wederom 2 uur die ik niet facturabel ben. Weer €300 down the drain
- Een week later is er een conclusie
- Weer twee weken later is er een oplossing
- Totale kosten: € 2550 aan verloren tijd

Voorbeeld van hoe het bij een bedrijf werkt die er wél over na denkt:
- Ik gebruik een laptop van de zaak. Daarmee doe ik werk voor klanten. Die klanten betalen daar €150 per uur voor.
- Het geheugen van mijn laptop is te klein. Het resultaat is dat ik 1 uur per dag aan het wachten ben in plaats van aan het werken. óf de klant óf mijn baas verliest daardoor iedere dag weer €150
- Ik bestel bij de boer op de hoek extra geheugen
- Twee dagen later is het extra geheugen binnen
- Totale kosten: € 500

Mijn "gevoel" mag dus 4 keer fout zijn voordat het een probleem wordt.

Dus ja, bij grote bedrijven is de link kosten/baten al LANG van tafel. Het enige wat nog telt is het proces volgen. En in dit geval is het proces simpelweg fout. ALLE tijd die je hier besteed aan analyse is weg gegooid geld. In zo'n 80% van de gevallen is het gevoel namelijk gewoon juist.
(En let wel dat ik bij dit voorbeeld heel erg richting het grote bedrijf aan het schrijven ben. Over het algemeen kun je de tijden rustig verdubbelen)

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 11-01-2018 17:33 ]

Verwijderd

Je maakt de denkfout dat een proces bureaucratisch en log moet zijn. Beslissingen neem je op basis van feiten, niet op basis van onderbuik gevoel.
Als je er achter komt dat je laptop traag is omdat er te weinig geheugen in zit, prima. Upgraden die handel als het _alleen_ aan te weinig geheugen ligt. Als er andere factoren zijn, hoe kom je er achter vanuit je gut-feeling? Trial en error? Oh, geheugen uitbreiden helpt niet, dan toch maar een betere videokaart. Hmzz... dit was het ook niet.... weet je wat... laten we er een SSD in proppen.... zucht....

• MasEnzo
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:25:
Maar om 700 te vragen voor 1 pc upgrade (32GB RAM) ipv 300. Is ook een heel groot prijsverschil.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:34

br00ky

Moderator Harde Waren

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Croga schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:22:
[...]

Dat klopt. Bij grotere omgevingen is men al lang vergeten hoe kosten/baten werkt...
Daar heb je echt helemaal gelijk in, met als toppunt een bedrijf dat een koelhuis niet meer wilde gebruiken i.v.m. onderhoudskosten en vervolgens voor veel meer geld 2 dozijn reefers huurden. 8)7

OT:
Gewoon geheugen bij prikken, het goedkoopste ddr3 met dezelfde specificaties denk ik zo.

Dat kun je in cpuz bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door ETHART op 12-01-2018 16:39 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:28

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Croga schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:32:
[...]

Voorbeeld van hoe een groot bedrijf werkt:
- IT afdeling doet een analyse. Dat kost mij wederom 2 uur die ik niet facturabel ben. Weer €300 down the drain
- Een week later is er een conclusie
- Weer twee weken later is er een oplossing
- Totale kosten: € 2550 aan verloren tijd

Voorbeeld van hoe het bij een bedrijf werkt die er wél over na denkt:
- Ik bestel bij de boer op de hoek extra geheugen
- Twee dagen later is het extra geheugen binnen
- Totale kosten: € 500

Mijn "gevoel" mag dus 4 keer fout zijn voordat het een probleem wordt.

Dus ja, bij grote bedrijven is de link kosten/baten al LANG van tafel. Het enige wat nog telt is het proces volgen. En in dit geval is het proces simpelweg fout. ALLE tijd die je hier besteed aan analyse is weg gegooid geld. In zo'n 80% van de gevallen is het gevoel namelijk gewoon juist.
(En let wel dat ik bij dit voorbeeld heel erg richting het grote bedrijf aan het schrijven ben. Over het algemeen kun je de tijden rustig verdubbelen)
Als hier iemand aan komt die zelf even geheugen in zijn laptop heeft geprikt en ik kom daar achter heeft diegene toch echt wel een uitdaging. :)

Ik snap je redenatie, maar je hoort éérst te analyseren wat het probleem is en het dán op te lossen. Trial and error moet je zeer beperkt toevoegen.

Want met dat grote bedrijf, gaat het ook nog eens niet alleen om jouw laptop, maar waarschijnlijk om 100 laptops die dan geüpgrade moeten worden want je wil zo min mogelijk specials. :)

Terug naar TS:
Niet blind geheugen aanschaffen. Eerst (laten) onderzoeken wat het probleem is, dan de juiste acties uitzetten. Als je zelf niet kunt analyseren, laat je het analyseren. (Uit wat je schrijft begrijp ik dat je zelf die analyse niet kunt doen, dus laat je die doen door het bedrijf dat de support op jullie PC's en software doet of jullie systeembeheerders. Die zijn daar verantwoordelijk voor.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1