Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Cryptohunter
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 26-01 13:16
Hoi iedereen,

Ik ben mezelf meer gaan verdiepen in de cryptocurrency wereld en het lijkt me gaaf om bepaalde coins te gaan minen. Dit doe ik nu ook al, echter mijn hardware is niet helemaal geschikt om er veel/snel winst uit te kunnen halen. Daarom lijkt het me erg gaaf om mijn eigen mining rig te bouwen, eerst klein te beginnen en naar mate ik winst maak bijvoorbeeld nieuwe GPU's er bij kopen.

Ondanks dat ik er al een beetje een beeld van heb hoe ik het wil gaan doen zou ik toch graag wat advies willen krijgen over bepaalde zaken.

Wat is mijn plan:

De benodigde hardware bestellen via Alternate (of misschien een andere leverancier/bedrijf die jullie aanraden?). Ik kies voor Alternate omdat ik hardware niet bij verschillende webshops wil bestellen, dan komt de apparatuur op verschillende bezorgdata binnen vanuit verschillende leveranciers, vindt ik persoonlijk wat onhandig.. Heb liever alles in één doos :)

De hardware die ik in gedachten heb zal ik dan ook op een later tijdstip delen. Ben er nu nog niet helemaal over uit.

Het punt waar ik vooral mee zit is het in elkaar bouwen van het rek/rig waar het moederbord met daarop / boven de GPU's komen. Op Google Images of YouTube zie ik sommige mining rigs van hout, andere weer van (ik gok) aluminium/staal. Persoonlijk vind ik de aluminium variant wat netter/professioneler staan dan een houten kunstwerk.

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit echt "geklust" (boren, zagen o.i.d.), lijkt me ook wel eens een keer leuk om dat te doen, krijg ik dat misschien ook nog eens onder de knie! Het lijkt me eigenlijk vrij simpel, een accuboor halen en gaten boren en schroefjes erin doen en vervolgens het rek in elkaar zetten. Misschien dat er toch dingen zijn waar ik rekening mee moet houden?

Vraag me ook af waar ik deze tools en materialen kan halen. Als ik op de webshop van Praxis of Gamma kijk zie ik wel onder categorie "platen" een soort 90-graden aluminium plaat/staaf. Ik weet niet of dat is wat ik nodig heb. Is het aluminium ook een beetje stevig? Kan het een bepaald gewicht dragen (bijvoorbeeld GPU's die er op komen te liggen) of zal ik het ook met andere materialen moeten verstevigen?

Als ik naar tutorials hierover kijk worden mij sommige dingen duidelijker, maar ik krijg ook meer vragen juist.. Zo zag ik laatst iemand die dan wel een houten plank aan de onderkant deed waar de moederborden op kunnen liggen. Heeft het een reden dat dit hout is? Kan het zijn dat de moederborden niet in aanraking mogen komen met het aluminium (statische elektriciteit bijvoorbeeld), en hoe zit dit met de andere apparatuur?

Ik ben erg benieuwd hoe ik dit het beste kan aanpakken, en welke materialen ik precies nodig heb en waar deze te halen zijn (een bouwmarkt natuurlijk, maar ik heb verder niet heel veel verstand van bouwmateriaal).

Voor een voorbeeld: https://www.google.nl/sea...=949#imgrc=hZUj9OI4gFXFDM:

Zodra ik er mee aan de slag kan ga ik misschien een CiP starten en mijn project en voortgang met jullie delen :)

Alle reacties

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht vind je in het minig topic nog wat bruikbare informatie, zoals; Intelligo in "Coin mining - hardware, software en instellingen - deel 2"

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:52

SA007

Moderator Tweaking
Qua rigs bouwen is een miningrig wel een simpele constructie.
Je hebt maar heel weinig maten die precies moeten zijn.

Je videokaarten moeten bijvoorbeeld 'van elkaar af' zitten, maar geen exacte afstand.
De afstand tussen het moederbord en de kaarten is variabel.
Etc.

Paar latjes op ruwweg goede maten ben je een heel eind.
En dan gewoon hardware erin schuiven.

Qua montage:
- Een moederbord wil je altijd op spacers (afstandhouders), je wil het bord niet krom schroeven.
- Hout is hierin niet geleidend, maar metaal is ook prima, mits je spacers lang genoeg zijn (4mm of meer)
- Metaal heeft als marginaal voordeel dat je aarding makkelijker is, al heeft alles in de regel al vrij dikke ground-kabels.

Eigenlijk is het niet meer dan een doosje bouwen van $stevig materiaal en al je spul erin monteren op een manier dat het niet per ongeluk elkaar raakt.
Een beetje rekening houden met de airflow kan een goed idee zijn, zeker als je een idee heb waarbij je de warme lucht een bepaalde kant op wil hebben.

Klok is stuk :(

• Cryptohunter
@SA007: Bedankt! Wat betreft de airflow zijn hier bepaalde richtlijnen voor? Net als bij een computer moet de koele lucht aan de ene kant naar binnengaan en de warme lucht andere kant er uit. Sommige rigs hebben geen fan aan de achter/voorkant, dit is ook geen must lijkt me? Lijkt me zelf wel verstandig, dan kunnen ze in iedergeval minder snel overheated raken.

• Benadski
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 29-06 15:41
Wat je het beste kan minen (en of het wel winst oplevert) al berekend?
Hier vind je een berekening (of die klopt is een tweede): http://whattomine.com/

Je kan ook gaan folden voor curecoins, dan hoef je niet te concurreren met asic's. Bovendien levert het bruikbare wetenschappelijke data op. Het verdient misschien wel minder...

Bedenk ook of je wat met de restwarmte kan doen. Al het vermogen wat je er in stopt komt er weer als hitte uit. Je huis ermee verwarmen is misschien een optie als je alles stil genoeg krijgt (of de herrie van de fans niet erg vindt). Als je nu ook al elektrische radiatoren hebt dan kun je in de koudere maanden "gratis" minen. :)

EDIT: (Ik vind het zelf een beetje zonde om de warmte onbenut te laten.)

Benadski wijzigde deze reactie 12-01-2018 14:18 (20%)
Reden: Moar info

• Cryptohunter
@Benadski: Helemaal gelijk in! Geen verwarming meer nodig. Alleen in de zomer al in de hitte zitten van de zon in je kamer en ook nog van een mining rig is iets minder.. Gelukkig heb ik wel een mobiele airco.

Vraagje over de GPU's. Hoe kan ik het beste meerdere GPU's aansluiten op een moederbord wat maar over 2 of 3 pcie x16 sloten beschikt? Ik zie op bol.com wel pcie x1 to x16 extender risers USB staan maar ik weet niet of je daadwerkelijk ook als extender kunt gebruiken (dus bijv. 6 extenders terwijl je maar 3 sloten hebt en op alle 6 extenders/risers GPU's connecten)?

Graag wil ik al mijn onderdelen via Nederlandse webshops geleverd krijgen. Persoonlijk ben ik niet zo van de leveringen uit het buitenland..

• SA007
  • Laatst online: 15:52

SA007

Moderator Tweaking
Je kan er niet magisch pcie sloten bijmaken, je moet de sloten wel hebben.

Dus meer kaarten aansluiten dan je pcie sloten heb je op je moederbord gaat je niet lukken.

Soms zijn er ook driverbeperkingen, dat je max 'x' van een bepaald type kaart tegelijk kan aansluiten, ook iets om rekening mee te houden.

Klok is stuk :(

• Cryptohunter
@SA007 :Waar kan ik deze beperkingen ergens vinden? Staat dit bij de specs vermeld of hoe kan ik dit te weten komen? Moederbord heeft CrossFire en ben van plan 4x 1050 ti er in te stoppen of misschien 1x 1060 en 2x 1050 ti (moet mogelijk zijn dankzij crossfire support).

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19-07 14:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

quote:
Benadski schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:14:
Wat je het beste kan minen (en of het wel winst oplevert) al berekend?
Hier vind je een berekening (of die klopt is een tweede): http://whattomine.com/

Je kan ook gaan folden voor curecoins, dan hoef je niet te concurreren met asic's. Bovendien levert het bruikbare wetenschappelijke data op. Het verdient misschien wel minder...

Bedenk ook of je wat met de restwarmte kan doen. Al het vermogen wat je er in stopt komt er weer als hitte uit. Je huis ermee verwarmen is misschien een optie als je alles stil genoeg krijgt (of de herrie van de fans niet erg vindt). Als je nu ook al elektrische radiatoren hebt dan kun je in de koudere maanden "gratis" minen. :)

EDIT: (Ik vind het zelf een beetje zonde om de warmte onbenut te laten.)
Zorg dan wel voor een kamer die groot genoeg is. Een ruimte van 20m2 krijg ik makkelijk warm met ongeveer 380-400W aan miners. Sterker nog, ik heb de deur van die ruimte open staan zodat de warmte naar de rest van het huis kan trekken, het raam 24/7 op kiepen en dan is het met de verwarming uit constant 19,5 graad.

De RX580 Pulse 4GB's van Sapphire die ik heb zijn echt héél stil en zou je rustig op je slaapkamer kunnen plaatsen bij wijze van.
quote:
SA007 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:51:
Je kan er niet magisch pcie sloten bijmaken, je moet de sloten wel hebben.

Dus meer kaarten aansluiten dan je pcie sloten heb je op je moederbord gaat je niet lukken.

Soms zijn er ook driverbeperkingen, dat je max 'x' van een bepaald type kaart tegelijk kan aansluiten, ook iets om rekening mee te houden.
Tegenwoordig gaat dat wel :) Ik heb toevallig net een PCI-e 1x kaartje binnen gekregen met een USB controller en 4 USB3.0 aansluitingen waar je dan weer 4 16x risers op kan aansluiten. Ik moet het nog testen maar de reviews op AlieExpress zijn positief.

Kostte inclusief 4 risers 34,-. Een stukje goedkoper dan nog een MoBo/CPU/RAM kopen.

Intel i7 6700K - MSI Z170A M5 - MSI GeForce GTX1080 Gaming X - 2x8GB DDR4 HyperX Fury - Corsair RM550x - NZXT H440 NewEdition - Kone XTD - Corsair K70 - HP Omen 15 (6300HQ/960M) - PS4 Pro - S7 Edge - Kever

• Cryptohunter
@kuusj98 : AliExpress is wel erg goedkoop uiteraard. Daar betaal je voor 6 risers ongeveer een tientje, in Nederland betaal ik daar ¤100,- voor. Nadeel vind ik dat het uit het buitenland komt. Voor mijn idee moeilijk te tracken en je weet nooit in welke conditie het aankomt na zo'n verre reis. Stel je voor dat je een maand (of twee) moet wachten (wat al erg lang is) op je spullen en het vervolgens ook niet juist aankomt.

Wat ben jij gemiddeld kwijt aan je mining rig incl. tools en benodigdheden? Ik denk dat ik wel ruim mijn maandsalaris kwijt zal zijn aangezien ik ook nog tools moet kopen (schroeven, aluminium (poten voor het rek enz.) en accuboor en dan daarna nog de hardware, is toch al snel meer dan ¤1200 euro bij mij.

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-07 09:56
quote:
Cryptohunter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:35:
@SA007 :Waar kan ik deze beperkingen ergens vinden? Staat dit bij de specs vermeld of hoe kan ik dit te weten komen? Moederbord heeft CrossFire en ben van plan 4x 1050 ti er in te stoppen of misschien 1x 1060 en 2x 1050 ti (moet mogelijk zijn dankzij crossfire support).
Gaat niet lukken, CrossFire is alleen voor AMD kaarten
Werkt blijkbaar toch wel

AMD:
https://tweakers.net/cate...NQXRZYo6SVbSSo6-LUmxtbS0A

iCore wijzigde deze reactie 12-01-2018 16:04 (20%)

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Kuusj

Kuusj

quote:
Cryptohunter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:52:
@kuusj98 : AliExpress is wel erg goedkoop uiteraard. Daar betaal je voor 6 risers ongeveer een tientje, in Nederland betaal ik daar ¤100,- voor. Nadeel vind ik dat het uit het buitenland komt. Voor mijn idee moeilijk te tracken en je weet nooit in welke conditie het aankomt na zo'n verre reis. Stel je voor dat je een maand (of twee) moet wachten (wat al erg lang is) op je spullen en het vervolgens ook niet juist aankomt.

Wat ben jij gemiddeld kwijt aan je mining rig incl. tools en benodigdheden? Ik denk dat ik wel ruim mijn maandsalaris kwijt zal zijn aangezien ik ook nog tools moet kopen (schroeven, aluminium (poten voor het rek enz.) en accuboor en dan daarna nog de hardware, is toch al snel meer dan ¤1200 euro bij mij.
Van de andere kant, die 80 euro die je minder betaald betekend ook een week minder minen voor ROI. Je moet echt concentreren op die ROI. Een pakket uit China via de AliExpress shipping duurt meestal maximaal 2 weken om bij je aan te komen, ze plakken er altijd een lage waarde op zodat je geen inklaring hoeft te betalen (legaal of niet, daar ga ik me hier niet moe aan maken).
quote:
iCore schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:59:
[...]

Gaat niet lukken, CrossFire is alleen voor AMD kaarten (sommige AMD kaarten zijn ook 'miningkaarten')

AMD:
https://tweakers.net/cate...NQXRZYo6SVbSSo6-LUmxtbS0A
Gelukkig heb je niks te maken met CFX/SLI als je doet minen, de kaarten werken onafhankelijk. Je kan ook een nVidia en een AMD kaart in 1 systeem hebben.

Kuusj wijzigde deze reactie 18-01-2018 13:26 (26%)

Intel i7 6700K - MSI Z170A M5 - MSI GeForce GTX1080 Gaming X - 2x8GB DDR4 HyperX Fury - Corsair RM550x - NZXT H440 NewEdition - Kone XTD - Corsair K70 - HP Omen 15 (6300HQ/960M) - PS4 Pro - S7 Edge - Kever

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-07 09:56
quote:
kuusj98 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:02:
[...]
Gelukkig heb je niks te maken met CFX/SLI als je doet minen, de kaarten werken onafhankelijk. Je kan ook een nVidia en een AMD kaart in 1 systeem hebben.
Oh, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• Cryptohunter
@kuusj98 Misschien heb je wel gelijk inderdaad. Echter, kan ik wel mijn order volgen via AliExpress? Heb daar namelijk nog niet zo'n ervaring in en hoor soms van andere dat je moet uitkijken voor scams. Twee weken heb ik er maximaal nog wel voor over, maar zou graag wel willen weten waar ik aan toe ben qua exacte bezorgtijd (net als PostNL dat ze maandag of dinsdag langskomen en niet "ergens deze of volgende week").

• World Citizen
  • Laatst online: 16:14
Check eens "Ikea Mining rig"
https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1600&bih=785

Best leuke goedkope oplossingen.

• Kuusj

Kuusj

quote:
Cryptohunter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:12:
@kuusj98 Misschien heb je wel gelijk inderdaad. Echter, kan ik wel mijn order volgen via AliExpress? Heb daar namelijk nog niet zo'n ervaring in en hoor soms van andere dat je moet uitkijken voor scams. Twee weken heb ik er maximaal nog wel voor over, maar zou graag wel willen weten waar ik aan toe ben qua exacte bezorgtijd (net als PostNL dat ze maandag of dinsdag langskomen en niet "ergens deze of volgende week").
Als je kiest voor de AliExpress shipping kun je de order ook tracken ja. Maar je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat als er staat "arrived in destination country" dat het pakket de eerstvolgende werkdag/dinsdag bij je is. Toevallig heb ik nu een pakket wat bij de Douane ligt, waarom weet ik niet, maar dat kan dus even duren.

Toevallig is hij al weg bij de Douane, dus in een slecht geval duurt het iets van 2 weken inderdaad.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:32
@Cryptohunter ik heb wellicht nog wel wat risers en andere dingen liggen. mocht je interesse hebben pm me maar.

Het maken van het rack is inderdaad , naast het ict deel :) , wel een ding. mijn tip bezuinig daar niet op en zorg voor een stevig geheel. Ik heb hem destijds gekocht voor best veel geld maar zelf maken kan natuurlijk ook. De variant van 4kante alu buis met pvc klem verbindingen heeft mijn voorkeur

• Cryptohunter
@kuusj98 Ik ga denk ik inderdaad bij AliExpress bestellen vanavond. Ben ik ongeveer ¤20 euro kwijt. Scheelt toch ¤80,-. En in die twee weken kan ik mijn andere bestelling van hardware bepalen en plaatsen en onderdelen voor mijn mining rig halen.

@World Citizen : Ik ken de houten kastjes van Ikea. Persoonlijk vind ik dat minder mooi. Vind aluminium er wat professioneler uit zien haha. Bovendien lijkt het me ook gewoon leuk om er zelf eentje in elkaar te klussen.
:)

• Cryptohunter
@Ray Mijn voorkeur is dezelfde haha. Vraag me alleen af waar ik de materialen vandaan haal. Op webshop van Gamma of Praxis kan ik niet veel vinden.. Ook niet echt bij de ijzerwaren.. zie vooral steigerbuizen, dat is niet wat ik zoek. Weet jij misschien welke materialen ik nodig heb en een winkel waar ik dat kan halen (liefst praxis of gamma want hornbach etc. zit niet in de buurt)?

• Ray
let bij risers er wel op dat er behoorlijk verschil in modellen zit en dat lang niet allemaal brandveilig zijn / in staat zijn langdurig veel stroom te leveren over de aansluitingen.

die alu buis kan je overal krijgen. die hoekstukken moet je even zoeken. zijn wel duur trouwens

een maattekening heb ik niet voor je maar is vast ergens te vinden

https://asphiax.wordpress...ssis-the-simplex-stacker/

google anders op asphiax mining rig. bij hem kocht ik hem destijds

Ray wijzigde deze reactie 12-01-2018 16:28 (50%)

• Kuusj

Kuusj

quote:
Ray schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:24:
let bij risers er wel op dat er behoorlijk verschil in modellen zit en dat lang niet allemaal brandveilig zijn / in staat zijn langdurig veel stroom te leveren over de aansluitingen
Je wil inderdaad de V6 of V8 met PCI-e stekkertje en 4 caps.

• Cryptohunter
@Ray Als ik zoek op aluminium buis bij gamma of praxis krijg ik geen resultaten. Wel dit gezien bij de Gamma: https://www.gamma.nl/asso...verzinkt-300-mm/p/B100097

Als de risers een molex connector hebben is dit veiliger toch? Wanner zijn de risers nog meer brandveilig?

• Cryptohunter
@kuusj98 : https://nl.aliexpress.com...0dHwkoEAQYASABEgJcBvD_BwE

Die heb ik op AliExpress gezien. Wat zeg je ervan? Zijn deze veilig denk je om 24/7 365 dagen te gebruiken?

• Ray
quote:
Cryptohunter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:28:
@Ray Als ik zoek op aluminium buis bij gamma of praxis krijg ik geen resultaten. Wel dit gezien bij de Gamma: https://www.gamma.nl/asso...verzinkt-300-mm/p/B100097

Als de risers een molex connector hebben is dit veiliger toch? Wanner zijn de risers nog meer brandveilig?
https://www.gamma.nl/klus...nplan/aluminium-profielen

zitten er gewoon tussen. ze heten vierkante buis / koker profielen. weet niet of gamma de verbindstukken heeft

voor een ontwerp > asphiax mining rig in google

mbt risers. de non usb varianten zijn vaak ook betrouwbaar (powered) maar je bent wat beperkter in de lengte van de kabels.

Ray wijzigde deze reactie 12-01-2018 16:33 (9%)

• Cryptohunter
@Ray Aha dankje! Op Youtube zag ik iemand die geen verbindingstukken gebruikte. Hij deed de profielen over elkaar heen en gaatjes en schroeven erin. De andere twee poten deed hij dan wel weer van hout.. geen idee waarom, misschien dat alleen alu niet stevig genoeg was?

• Ray
quote:
Cryptohunter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:33:
@Ray Aha dankje! Op Youtube zag ik iemand die geen verbindingstukken gebruikte. Hij deed de profielen over elkaar heen en gaatjes en schroeven erin. De andere twee poten deed hij dan wel weer van hout.. geen idee waarom, misschien dat alleen alu niet stevig genoeg was?
kan maar is imho verkeerd bezuinigen. je wilt een stevig rack. bij 6 kaarten hangt er toch aardig geld te bungelen en daar wil je geen gezeik mee. tenminste dat was mijn idee :P

als je wilt kan ik eens kijken wat ik nog heb liggen aan (non) powered (usb) risers. Daar heb ik zelf 24/7 mee gemined. zijn wel de oude versies dus aangezien ik al weer een paar jaar gestopt ben.

aan de andere kant koop anders die wat @kuusj98 noemt die staan momenteel goed bekend

Ray wijzigde deze reactie 12-01-2018 16:36 (5%)

• Cryptohunter
@Ray Ik had er een setje van 6 gevonden op AliExpress. Link staat in mijn vorige post. Weet dus alleen niet of die veilig is? Volgens mij 3 cap. Andere op bol.com hebben 6 cap maar ben ik wel ¤100 euro kwijt wat ik eigenlijk ook niet wil, of toch veiligheid voorop? Ik ben wel eens 2-3 dagen niet thuis terwijl het blijft minen, wil niet dat ondertussen mijn kamer af brand..

• Cryptohunter
Misschien dat ik toch voor deze variant ga https://www.bol.com/nl/p/...uggestedsearch#modal_open

Voor mijn gevoel toch wat veiliger (Molex + 6 condensatoren i.p.v. 3 of 4). Is wel iets duurder, maar veilig dan toch liever voorop :)

• Ray
dit zijn de bekende discussies dus lees je goed in :)

ik weet niet hoe het met de huidige kaarten zit maar op mijn 280x was het ook niet gek ze unpowered aan te sluiten. in feite moet hij zijn spanning krijgen over de pci-e

let daar dus ook goed op. gebruik een goede voeding en geen vage verloopjes. want daar jakkert wel 10 ampere of meer overheen

• Cryptohunter
@kuusj98: Inmiddels heb ik de risers al besteld. 4 stuks omdat ik eigenlijk ook van plan ben met 4 GPU's in het begin te starten. Later wil ik eventueel misschien gaan uitbreiden. Heb ze bij bol.com vandaan, voor mijn gevoel toch het veiligste (6 caps en molex connectors).

Verder over de warmte waar je het over had.. dat word nog wat dan.. ik woon samen met huisgenoten, ieder zijn eigen kamer, ik de kleinste (bewust voor gekozen toen omdat de andere kamers heeel gehorig etc zijn). In mijn kamer past nog maar net een een persoonsbed + klein bureau en boekenkast. Veel loopruimte is er dus niet echt. Ik denk dat mijn kamer ongeveer 7,5-8m2 is. Als jij met 380w al een 20m2 kamer kan verwarmen dan word de mijne vast een sauna haha. Kan de deur niet open laten staan, die moet op slot i.v.m. huisgenoten. Raam kan gelukkig wel open (ook rolluik). Voor in de zomer heb ik een Airco maar dan is dat ook wel beetje energieverspilling eigenlijk omdat er warme lucht de kamer in komt (door de miner). Ik heb het er maar voor over! Op een andere plaats buiten mijn kamer (woonkamer of garage) wil ik hem niet zetten i.v.m. huisgenoten.

• Ray
nofi maar dan zou ik er niet aan beginnen....

ik stookte, dan wel met 1200 watt continue een kamer van 24 m2 naar de 28 graden en dat was rond deze tijd van het haar. zo'n mobile airco gaat dat totaal niet bijhouden

plus, heb je geaarde stopcontacten of .... studenten kamers.... ook verwacht wel een keer je huurbaas op aan de deur waarom opeens de stroom rekening fors is gestegen

dan , afhankelijk hoe modern / brandveilig jullie gebouw is zou ik me ook afvragen of je een miner in zo'n omgeving wilt zetten .....

oja, je geeft aan het leuk te vinden. persoonlijk is het bouwen en werkend krijgen inderdaad leuk. daarna totaal niet meer want er staat een ding kabaal te maken en warm te zijn en al helemaal in zo'n cave wat jij hebt :P

Ray wijzigde deze reactie 12-01-2018 18:25 (21%)

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
Cryptohunter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:35:
Heb je hier een berekening van qua stroomverbruik vs opbrengst?

lol+lol=hihi

• Cryptohunter
@Ray Hmm tjaa.. als je het echt graag wil.. Ik woon niet in een gebouw haha, geen studentenhuis maar particuliere huur (twee onder een kap woning). Gok dat het huis uit de jaren 70/80 zal zijn, in iedergeval niet een '50 arbeidswoning. Maar ik ga ook geen miner maken met het idee dat het ding zomaar eens in brand zou kunnen vliegen.. Dat kan bij een "normaal" huis ook gebeuren en dan kunnen buren etc. ook gevaar lopen. Ik kom er vanzelf achter hoeveel warmte 3/4 GPU's zullen produceren. Mocht ik er veel hinder van hebben misschien dat ik hem dan toch ergens anders zet. Probleem is echter dat er nergens in het huis LAN aansluitingen zitten dus werk ik met een powerline lan adapter. Een aantal stopcontacten zijn geaard (dan zie ik van die klemmetjes zitten in het stopcontact) + mijn stekkerdoos is sowieso geaard.

Qua energierekening, als het zon 400 watt zou verbruiken zullen het nog niet duizenden euro's op jaarbasis worden. Ik betaal nu zelf geen stroom, maar mocht het ooit nodig zijn vind ik het niet erg een tientje of 2 tientjes per maand extra te betalen.

Qua het feit dat het een huurwoning is maak ik me geen zorgen. Mocht het ter sprake komen dan kan er vast een passende oplossing worden gezocht of compromis worden gemaakt (heb goed persoonlijk contact met verhuurder).

• Cryptohunter
@.SnifraM Heb geen exacte berekening. Mijn stroomverbruik zal rond denk ik rond de 400 watt liggen. Als ik het goed heb verbruiken mijn gpu's 75-80 watt per GPU. Ik heb nu 1 1050 ti in mijn PC die ik voorlopig nog laat minen (brengt alleen weinig op, zo'n 1-2 euro per dag zonder stroomkosten etc.). Deze is muisstil (fans hoor je haast niet, alleen een soort gepiep vanuit de LAN aansluiting). Met de huidige koers van ETH zou ik in iedergeval goeie winst kunnen maken boven op de stroomkosten. Als de ETH met ¤400-500 euro zou dalen wordt het een ander verhaal.. ETH is de enige meest winstgevende coin voor mij op dit moment. Coins die minder dan ¤600 waard zijn zijn al stukken minder winstgevend. Dan zou ik met mijn 4 GPU's ongeveer hetzelfde minen als wat ik nu met 1 GPU doe.

• .SnifraM
  • Niet online
Het scheelt inderdaad dat je zelf de stroom niet hoeft te betalen (nog niet). Hoeveel Mh/s haal je momenteel met jouw 1x 1050?

lol+lol=hihi

• Cryptohunter
Met SpeedFan houd ik bovendien mijn temp van mijn GPU in de gaten. Blijft meestal tussen de 60-64 graden schommelen maar de 70 graden haalt ie nooit. Dit is nu al 2-3 dagen 24/7 zo dus lijkt me dat dit gewoon in orde zal zijn ook of wat is eigenlijk de max temp?

• Cryptohunter
@.SnifraM Ik haal ongeveer 12 MH/s met mijn 1050. Met stuk of 4 zou ik ongeveer 55 Mh/s halen volgens whattomine.

Cryptohunter wijzigde deze reactie 12-01-2018 19:13 (5%)

• Flake
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:12

Flake

Relax, we understand j00

Even my two cents in dit draadje, ik heb ook de vele plaatjes gezien van cryptominers die de hardware open en bloot hebben liggen, maar het ontgaat mij volledig waarom mensen hier voor kiezen. Er zijn meerdere redenen om printplaten een behuizing te geven (kooi van Faraday, airflowscheiding voor warm en koud, stoffilters op de intakes, externe factoren zoals ongedierte) en juist voor dure hardware die 24/7 op full load moet draaien zou ik verwachten dat die wel wat beter beschermd zouden moeten worden. Net zoals servers. Mijn persoonlijk advies zou daarom zijn: hou de boel niet open en bloot maar hang er wat platen of planken omheen.

Specialist in componenten en connectoren
Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!

• Ray
@Cryptohunter je zal snel een 60 euro per maand wegstoken. niet spannend maar dat gaat wel opvallen.

en damm. ik was even door omstandigheden niet zo op de hoogte van de koersen. laatste keer dat ik keek was ETH rond de 300 euro constant. Waarom weer niet gekocht toen :(

ik verbaas met ook wel hoe sommige miners in elkaar steken. In open geragde plastic bakken of inderdaad in constructies die als je kijk al uit elkaar vallen terwijl een beetje rig snel naar de 2k aan hardware gaat

Ray wijzigde deze reactie 12-01-2018 19:39 (28%)

• Cryptohunter
@Ray : Koersen zijn erg veranderd. Maar met de 300 euro van toen zal ik het absoluut niet gaan redden met mijn mining rig (dat betekent dat ik of nog meer GPU's moet aanschaffen = nog meer kosten en elektra en warmte, wat ik niet wil). Beetje offtopic, maar ik heb wat gulden gekocht (41 gulden). De koers lag toen op ¤0.21 voor een gulden, inmiddels was het hoogtepunt van vandaag ¤0.38. Ik verwacht dat de koers zal gaan stijgen omdat de Gulden komende weken ook meer gepromoot gaat worden bij bedrijven en webshops (er vind rond de 24e een beurs plaats in Utrecht waar de Gulden ook geintroduceerd zal worden aan webshop eigenaren en hoe zij dit kunnen implementeren). Als nog meer eigenaren het als betaalmiddel accepteren en nog meer consumenten het gemak ervan zullen inzien, kan de koers misschien nog meer stijgen :)

Van ETH ben ik er eerlijk gezegd niet zo heel zeker van, vanwege het zuid-korea gedoe dat zij crypto's willen gaan verbannen en blijkbaar de grote markt van ETH daar ligt.. Als ETH niet stijgt hoop ik op zijn minst dat het stabiel blijft (schommelen tussen de ¤900/1000 euro).

• Ray
@Cryptohunter 'toen' is november vorig jaar ! dat is toch nog best recent

ok ken eth al langer toen het nog lager stond maar ik had dus tot een uur geleden nog 300 euro in gedachten en inderdaad dan heeft zo'n rig niet heel veel waarde.

sowieso mine ik zelf niet meer en handel wat , maar dat was dus even niet actueel

Ray wijzigde deze reactie 12-01-2018 19:46 (61%)

• Cryptohunter
@Ray : Enige wat ik minder vind aan zelf een GPU mining rig bouwen / bezitten is het feit dat je er (geloof ik) alleen GPU based coins mee kunt minen. Bitcoin kan niet meer, geloof dat je dan wel meer dan 30 GPU's nodig zou moeten hebben.. Alle andere scrypt algoritmes zijn ook niet echt met de GPU te doen geloof ik. Tenzij een van die coins opzich makkelijk te minen is en veel waard is.

• Ray
bitcoin met gpu's was in 2013 ? al niet meer interessant. veel scypt coins in 2014 niet meer (toen gestopt) toen de asic miners kwamen.

nu zijn er inderdaad weer coins die op gpu based te minen zijn en intessant zijn. Ik denk zelf ontwikkeld door de mensen die fabriekshallen vol met gpu's hadden staan en opeens hopeloos achter liepen

dat gebeurde mij ook. ik had een rig met 6 kaarten en die 1200 watt deed. snelheid is van 1,44 met weet ik wat voor een munt.
toen kwam de viper. deed 25 tegen 60 watt ofzo

• Kuusj

Kuusj

quote:
Cryptohunter schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:08:
@.SnifraM Heb geen exacte berekening. Mijn stroomverbruik zal rond denk ik rond de 400 watt liggen. Als ik het goed heb verbruiken mijn gpu's 75-80 watt per GPU. Ik heb nu 1 1050 ti in mijn PC die ik voorlopig nog laat minen (brengt alleen weinig op, zo'n 1-2 euro per dag zonder stroomkosten etc.). Deze is muisstil (fans hoor je haast niet, alleen een soort gepiep vanuit de LAN aansluiting). Met de huidige koers van ETH zou ik in iedergeval goeie winst kunnen maken boven op de stroomkosten. Als de ETH met ¤400-500 euro zou dalen wordt het een ander verhaal.. ETH is de enige meest winstgevende coin voor mij op dit moment. Coins die minder dan ¤600 waard zijn zijn al stukken minder winstgevend. Dan zou ik met mijn 4 GPU's ongeveer hetzelfde minen als wat ik nu met 1 GPU doe.
Ik merk dat je bepaalde dingen verkeerd beredeneerd en dat gaat je parten spelen qua winst berekenen. Coins die minder dan 600 Euro waard zijn zijn niet per definitie niet winstgevend. Coins hebben vaak verschillende algoritmes en verschillende kaarten zijn daar beter in of juist niet. Een nVidia kaart is minder efficiënt met het minen van Ethereum bijvoorbeeld.

Een munt die maar 5 euro per stuk waar is, zal ook makkelijker te minen zijn, dus dan krijg je in verhouding ongeveer het zelfde als een andere munt.

Om het je makkelijk te maken bestaan er pools waar automatisch de meest winstgevende munt minen en die je vervolgens in een coin naar keuze uitbetalen. NiceHash is de makkelijkste optie, die hebben ook een client, daar mine ik nu een jaar. Volgens de calculator van NiceHash zou je met een GTX1050Ti ongeveer 1,73 Euro per dag moeten kunnen minen. Daar moet de stroom nog vanaf. Netto 40 Euro in Bitcoin per maand per kaart. Houd er rekening mee dat je bij NiceHash minimaal 0.01 BTC moet hebben voor een payout en dat zou met 1 van die kaarten dus ongeveer 3 maanden gaan duren.

Normaal gezien heb je bij een coin nog het probleem dat de difficulty omhoog gaat en je dus minder gaat minen hoe langer de tijd duurt. Bij NiceHash heb je daar niet zo'n probleem mee want er zijn een hoop algoritmes en een hoop coins.

Met een GTX1080 haal je bijvoorbeeld 165 Euro per maand, daar gaat dan 20 euro aan stroom af. Maar dan heb je dus wel iedere 2,5-3 week je 0.01BTC.

Er gaat heel veel tijd in zitten om alles goed uit te zoeken. Mijn advies: koop liever 1 GTX1080 dan 4 GTX1050Ti's. Scheelt je stroom, ruimte etc.

Kuusj wijzigde deze reactie 18-01-2018 13:27 (4%)

• JeroenMeloentje
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 24-05 11:50
quote:
Flake schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:36:
Even my two cents in dit draadje, ik heb ook de vele plaatjes gezien van cryptominers die de hardware open en bloot hebben liggen, maar het ontgaat mij volledig waarom mensen hier voor kiezen. Er zijn meerdere redenen om printplaten een behuizing te geven (kooi van Faraday, airflowscheiding voor warm en koud, stoffilters op de intakes, externe factoren zoals ongedierte) en juist voor dure hardware die 24/7 op full load moet draaien zou ik verwachten dat die wel wat beter beschermd zouden moeten worden. Net zoals servers. Mijn persoonlijk advies zou daarom zijn: hou de boel niet open en bloot maar hang er wat platen of planken omheen.
3 redenen. Kosten (in mindere mate),installatie en onderhoud.
In een andere situatie zou ik het met je eens zijn maar het is lastig werken.
Een rigje..dat gaat. Maar heb je er meerdere en vooral de grotere (13x) dan ben je er best druk mee.Regelmatig risers/ kaarten verwisselen,pcie erin prikken en met regelmaat de boel uitblazen. Belangrijk is dat t spul vooral stevig vastzit en (zie dit vaak) de kabels niet op spanning staan. Ook voedings kabels bij elkaar knopen wil je eigenlijk niet doen.

*mijn kleine tip: bestel altijd meer risers dan je nodig hebt. Die krengen gaan vaak kapot en ook de usb kabels zijn soms crap. Je gaat het meemaken dat je moet gaan troubleshooten en dan kun je maar beter een paar setjes achter de hand hebben. Ik denk dat ikzelf een 10% doa's en 10% latere uitval heb. Andere kaart erin..poef, na een herstart..poef.versie 006c,007c,008c maakt allemaal niet uit.

• Flake
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:12

Flake

Relax, we understand j00

@JeroenMeloentje kosten: tuurlijk, je verbruikt meer materiaal. Installatie: hangt er vanaf hoe je het bouwt, als je het slim doet valt dat reuze mee. Maar onderhoud? Je noemt zelf al stof, en intakes met stoffilters levert al flinke reductie op. Een Faradaykooi betekent ook minder storingen en het moet ook een stuk compacter kunnen. En als het zaakje eenmaal is gebouwd ga ik er vanuit dat de boel stabiel is en dat het verwisselen van een component echt een incident is. Zo niet, dan zit er gewoon iets fout.

De kwaliteit van die risers trekt ook mijn interesse. Ik hield me in mijn vorige post een beetje stil, maar wat me opvalt is dat er een hoop landingplanes op zitten waar geen componenten op gesoldeerd zijn. Daar kun je wel degelijk last van hebben: als er geen componenten op zitten dan kan er ook nooit stroom lopen, en pcb traces waar geen stroom door loopt fungeren als antennes. Aangezien PCIe barst van de high speed signalen lijkt mij dit een storingsbron, en ook de keus voor USB kabels als interconnectie vind ik opmerkelijk. Zijn die dingen echt zo waardeloos? Misschien is het interessant om hier over na te denken.

Specialist in componenten en connectoren
Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!

• JeroenMeloentje
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 24-05 11:50
quote:
Flake schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:07:
@JeroenMeloentje kosten: tuurlijk, je verbruikt meer materiaal. Installatie: hangt er vanaf hoe je het bouwt, als je het slim doet valt dat reuze mee. Maar onderhoud? Je noemt zelf al stof, en intakes met stoffilters levert al flinke reductie op. Een Faradaykooi betekent ook minder storingen en het moet ook een stuk compacter kunnen. En als het zaakje eenmaal is gebouwd ga ik er vanuit dat de boel stabiel is en dat het verwisselen van een component echt een incident is. Zo niet, dan zit er gewoon iets fout.

De kwaliteit van die risers trekt ook mijn interesse. Ik hield me in mijn vorige post een beetje stil, maar wat me opvalt is dat er een hoop landingplanes op zitten waar geen componenten op gesoldeerd zijn. Daar kun je wel degelijk last van hebben: als er geen componenten op zitten dan kan er ook nooit stroom lopen, en pcb traces waar geen stroom door loopt fungeren als antennes. Aangezien PCIe barst van de high speed signalen lijkt mij dit een storingsbron, en ook de keus voor USB kabels als interconnectie vind ik opmerkelijk. Zijn die dingen echt zo waardeloos? Misschien is het interessant om hier over na te denken.
ach materiaal..op een rig van 6000euro mag het weinig uitmaken natuurlijk. "rigs" zijn uit nood geboren en de laaste tijd is er best mooi spul te krijgen, ook gesloten kasten met de filters en een push/pull config.

Die gesloten cases zijn in eerste instantie bedoeld voor passief gekoelde kaarten en dat werkt ook prima, maar met actief gekoelde kaarten levert het vreemde luchtstromen op waardoor t eerder slechter dan beter wordt. Dat het allemaal compacter kan..met de "klassieke" bouw van MOBO+PSU+GPUS valt er niet veel te behalen, Mijn 13x rigs hebben bv een afmeting van 90x23x33 BHD, echter met de speciale bordjes van bv..powercoler? prik je het mobo'tje in een pcie slot en dat levert wel wat ruimte op, ook zitten de risers daar op t bord gebouwd. Dit soort dingen worden dan in een dichte case gestopt met passieve kaarten.
Zelf vind ik het erg prettig dat ik er fatsoenlijk bij kan en kan zien: haperende fans bv

Het COF verhaal is er wel 1 om over na te denken, heb er eigenlijk niet bij stilgestaan dat er een mogelijkheid is dat het storing geeft.kan me zo geen concreet voorbeeld voor de geest halen waar dat een probleem heeft opgeleverd maar we nemen m mee in de mix van possible problems.

"En als het zaakje eenmaal is gebouwd ga ik er vanuit dat de boel stabiel is en dat het verwisselen van een component echt een incident is. Zo niet, dan zit er gewoon iets fout"

En daar vergissen veel mensen zich in. Een 6x nvidea rigje in de lucht houden, tuurlijk. Heb er een paar staan waar ik al 5 maanden niet naar om heb gekeken (letterlijk) Een stuk of wat 13xamd rigs aan de praat houden..not so much. Met name die risers/usb kabel geven vaak ellende..als ze nou eens gewoon kapot gingen was het niet zo ingewikkeld, maar ze geven eerst vaak storing en leveren dan de meest maffe fouten op. vaak icm met driver fuckups. Maar ook psu's en natuurlijk de kaarten zelf geven wel problemen. soms is het nodig om je kaarten opnieuw te flashen bv. Of wat te denken als je een kaart vervangt; dan is het meestal nodig om m opnieuw op te bouwen eg; drivers whipen en dan weer 1 voor 1 de pcie's erin stoppen.Ook vind ik het prettig om ff aan de kaart te kunnen voelen met troubleshooten/installeren en de fans te kunnen voelen of die nog soepel zijn.

Waarom die dingen zo crappy zijn, ik kan er alleen maar naar gissen. Er zijn hele batches (geweest) waar je bv de usb kabel direct kon weggooien. Partijen risers die ik eerst maar even moest nasolderen.
Dat van die planes vind ik ook vreemd; ik heb van bovengenoemde 3 versies denk ik wel 15 varianten gezien. Wellicht tekort aan componenten, assamblagelijnen die ze niet op orde krijgen geen idee. Heb ze ook met een ledje erop. die het 9/10 keer out of the box het niet doen :) Ook die pcie voetjes zijn toch wel gammel. Sommigen "vallen" er zowat uit zo los zitten ze en zeker de oudere versies moet je eerst soldeerpunten afknippen en ze intapen omdat ze elkaar anders raken op t bord. Even die voetjes wiebelen of aandrukken lost soms al een probleem op, kun je nagaan.
Maar ik heb het dus regelmatig; je stopt er een andere kaart in en de riser/kabel houd er mee op. ook de wissel van een amd naar nvidea gaat t soms mis (ander stroom/spanningsprofiel?). Na een reboot ineens, na weken zonder problemen.

De usb kabel als overdrager is denk ik ook zon ding dat uit nood geboren is. dat hele riser verhaal ook. nu zal het met de pcie signalen wel iets meevallen, zoveel gaat er niet overheen volgens mij. t is ook allemaal maar x1. Wel zie je bordjes verschijnen met opgebouwde x16 (naar x1) slots en t zal blijken of t daar allemaal beter van wordt. Die kun je nl niet even vervangen dus mag hopen dat die wel stabiel en bestand zijn.

minen: t begint op werken te lijken :P

• Cryptohunter
Wat betreft de USB risers. In dat geval zou ik dan beter gebruik kunnen maken van een directe x16 to x16 riser of een x1 to x16 riser zonder USB?

@kuusj98: Aha, ik snap m! In verhouding zou dus een coin die minder waard is mij ongeveer hetzelfde bedrag opleveren als een coin die meer waard is (duurt alleen wat langer). Echter moet ik toch zeggen dat ik met het minen van Gulden pas 20-30 cent heb gekregen en bij Ethereum ongeveer ¤2 euro heb gekregen voor ongeveer net zo lang minen. Misschien omdat de Gulden eigenlijk geen GPU mineable coin is? Wat je zegt over dat je dan ongeveer hetzelfde eruit kunt halen, is alleen van toepassing op GPU coins dan?

Vanavond maak ik in Excel even een berekening met verschillende configuraties en combinaties van GPU's om te kijken wat de kosten zijn en hoe snel ik het terug verdient kan hebben, dan wordt het ook wat overzichtelijker :)

• Cryptohunter
@kuusj98 : Is het mogelijk om ook verschillende type GPU's aan te sluiten op de risers? Dus bijv. een GTX 1060 met een GTX 1050 ti bij wijze van. Of moeten het allemaal dezelfde type kaarten zijn?

• .SnifraM
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met deze 007s risers van AliExpress? Ik lees her en der dat je perse die met 6 capacitors moet hebben maar nergens staat uitgelegd waarom dat zo is. Deze hebben er maar 3. Iemand die dit kan uitleggen?

https://nl.aliexpress.com...er-USB-3/32815077299.html

Verder wil ik een directe SATA aansluiting zodat ik niet met allerlei (gammele) verloopjes aan de slag hoef.

lol+lol=hihi

• Cryptohunter
@.SnifraM : Ik heb ook verschillende bij AliExpress gezien, vooral met 3 caps of 4 caps. Ik heb zelf toch bij bol.com voor totaal ¤70,- besteld. Dit waren met 6 caps en "golden plates" die het veiliger maken en er voor zorgen dat het moederbord niet overstressed raakt. De capisators verwerken de stroom die er over heengaat volgens mij. Dus ik geloof dat hoe meer je er daar van hebt, hoe beter de stroom verdeeld wordt.

Bovendien wordt er ook Molex connector aangeraden. Ik zie niet veel andere connectors op de link die jij stuurde. Ik heb er een Molex naar Sata connector bij zitten. Van Molex wordt gezegd dat dit ook brandveiliger is.

Cryptohunter wijzigde deze reactie 15-01-2018 09:48 (20%)

• Kuusj

Kuusj

quote:
Cryptohunter schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:23:
@kuusj98 : Is het mogelijk om ook verschillende type GPU's aan te sluiten op de risers? Dus bijv. een GTX 1060 met een GTX 1050 ti bij wijze van. Of moeten het allemaal dezelfde type kaarten zijn?
Ja volgens mij kan dat wel. Ik heb het nu getest met een GTX1080 en het werkt prima.

• Cryptohunter
@kuusj98 : Werken bij jouw de GPU's met de risers al meteen of had jij eerst nog allerlei dingen moeten configureren/instellen of is dat helemaal afhankelijk van het type risers dat je hebt? Dacht namelijk dat het gewoon plug&play dingen waren of moet ik nog ergens rekening mee houden? Ik heb er al een aantal thuis liggen nu.

• Kuusj

Kuusj

quote:
Cryptohunter schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:20:
@kuusj98 : Werken bij jouw de GPU's met de risers al meteen of had jij eerst nog allerlei dingen moeten configureren/instellen of is dat helemaal afhankelijk van het type risers dat je hebt? Dacht namelijk dat het gewoon plug&play dingen waren of moet ik nog ergens rekening mee houden? Ik heb er al een aantal thuis liggen nu.
Gewoon ingestoken en het werkte. Denk er wel aan dat je HDMI dummy's nodig hebt.

• Cryptohunter
@kuusj98 : Waar heb ik een HDMI dummy voor nodig dan? Ik heb geen HDMI aansluiting op mijn monitor alleen VGA/DVI of waarvoor moet ik een HDMI dummy dan gebruiken?

• Cryptohunter
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: ik heb een Instagram account waarop ik posts zal plaatsen over het bouwen van mijn mining rig, mijn berekeningen etc. Dus mocht je er interesse in hebben om het te volgen, volg me dan op @cryptohunter98 op Instagram :)

• Francis1970
  • Laatst online: 20-01 23:39
Ik heb heel eenvoudig een spambericht geplaatst. *knip*

F_J_K wijzigde deze reactie 15-01-2018 19:53 (66%)

• Cryptohunter
Zoujuist heb ik bij Alternate mijn hardware besteld :). Ik had even twee proefberekeningen gemaakt met zowel de setup van 4x gtx 1050 ti en gecombineerde GPU's (bijv. 2x gtx 1070 + 2x gtx 1050 ti). De ROI berekent en ik heb bij beide setups na ongeveer 3,8 maanden mijn hardware terugverdient met de huidige koers. Met de setup van alleen de 1050 ti's zelfs een tot twee weken sneller (omdat aankoopbedrag lager lag). Ook omdat het voor mij onzeker is of ETH nog veel in waarde zal stijgen/dalen wilde ik niet meteen een heel groot bedrag investeren in mijn hardware. Uiteindelijk op om en nabij 1k aan hardware geïnvesteerd.

Nu alleen nog een keer naar de bouwmarkt voor aluminium profielen en bevestigingsmateriaal en dan kan ik beginnen met bouwen :)

p.s. tools van de bouwmarkt zitten niet bij de investering meegerekend. Ook omdat ik de tools niet specifiek koop voor het in elkaar zetten van mijn mining rig maar ook de tools later nog voor andere zaken kan gebruiken.

• Cryptohunter
@kuusj98 : Je vertelde dat gemakkelijke coins sneller te minen zijn dan moeilijke coins die veel opleveren geloof ik. Volgens de calculator in de pool (MinerGate) zitten er grote verschillen in helaas.. Met ETH zou ik bijvoorbeeld 85 euro per week kunnen krijgen, terwijl ik voor een snel te minen coin die minder waard is (bijvoorbeeld Monero) maar een paar euro per week er uit kan halen volgens de calculator (met de juiste hashrate). Dit geld ook voor andere coins die niet veel waard zijn. Hooguit een paar euro per week en een tientje per maand.

• Ray
@Cryptohunter ik blijft het toch wel even volgen.

Mijn ervaring is namelijk dat het in de praktijk vaak totaal anders uitpakt helaas. Of de koers of de diff of een combinatie.

Want laten we wel wezen als de calculator echt in de toekomst kan kijken en de setup klopt heeft iedereen zijn garage vol met rigs en mined eth toch .....

ik had destijds een investering van 3k zo uit mijn hoofd met een roi van 4 maanden. naar 5 weken klapte helaas de bubbel..

ok had ik mijn btc van toen gehouden, tegen 200 euro per stuk.... dan was het nu weer opgelost geweest...maarja.... (of bijgekocht..... auw)

• Kuusj

Kuusj

quote:
Cryptohunter schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:38:
@kuusj98 : Je vertelde dat gemakkelijke coins sneller te minen zijn dan moeilijke coins die veel opleveren geloof ik. Volgens de calculator in de pool (MinerGate) zitten er grote verschillen in helaas.. Met ETH zou ik bijvoorbeeld 85 euro per week kunnen krijgen, terwijl ik voor een snel te minen coin die minder waard is (bijvoorbeeld Monero) maar een paar euro per week er uit kan halen volgens de calculator (met de juiste hashrate). Dit geld ook voor andere coins die niet veel waard zijn. Hooguit een paar euro per week en een tientje per maand.
Zo letterlijk bedoel ik het ook niet, maar met alle respect: dit is informatie die je zelf ook makkelijk kunt achterhalen. Ja dat kost tijd, en een hoop ook, maar dat heeft het mij sinds 2012 ook gekost :P Ik mine lekker op NiceHash en heb er verder geen omkijken naar, stress om wat de difficulty van een bepaalde coin doet heb ik dan ook niet. (ook geen tijd/zin voor overigens)

• Cryptohunter
@Ray : De berekeningen zijn dan vaak gebaseerd op de huidige koers of van de laatste x uur. Zojuist keek ik op Moonstats met daarin de koersen van verschillende coins en ik zag dat ze letterlijk allemaal, de meeste zelfs meer dan 20% gedaald waren. Alle coins waren aan het dalen op dit moment incl. bitcoin (de laatste tijd van 15.000 per coin naar 9.000 per coin nu gegaan, hoe komt het toch..) en ETH had 1100 per coin en zojuist nog maar 870 per coin. Zou zonde zijn als ik net na het aanschaffen de meeste (GPU mineable) coins hun waarde verliezen.

• Ray
@Cryptohunter dat bedoel ik dus precies te zeggen

maak voor jezelf ook eens een afweging tussen minen en traden zou ik zeggen....

ok mijn trading is ook niet echt winstgevend maar ik heb minder verlies dan toen ik aan het minen was :)

• Cryptohunter
Waarde van alle coins dalen nu extreem hard.. Ik vraag me nu echt af waar deze daling ineens vandaan komt? ETH is inmiddels met ¤300 euro gedaald. Is nu bijna onder de 800 euro.. is nu al een aardig stuk minder winstgevend voor me. Geen ene andere coin is op dit moment nog winstgevend voor me, allemaal dalen ze zeer sterk, en hoe komt het, geen idee. Hoop dat ze over een tijd weer wat gestegen zijn. Ik kan altijd alsnog gaan minen en wat coins hebben waardoor ze misschien in de toekomst nog meer opleveren.

• Dobey
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20-07 13:00
Het ziet er naar uit dat het te maken heeft met nieuwe regels die China en Europa in (willen/gaan) voeren. Dit om de handel te beperken voor bijvoorbeeld wit wassen en criminele activiteiten.

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:16
quote:
Cryptohunter schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:53:
Waarde van alle coins dalen nu extreem hard.. Ik vraag me nu echt af waar deze daling ineens vandaan komt?
En dat is dus waarom je het nieuws nauw moet volgen ;)

Dit keer hangt het hoogstwaarschijnlijk samen met berichten dat Zuid-Korea cryptocurrencies fors aan banden wil leggen of zelfs volledig wil verbieden. Dat soort nieuws worden markten wat rillerig van, omdat je het toch over een fors segment aan investeerders en miners hebt. Past verder ook volledig in de trend, na o.a. Rusland (beperkingen), China (verbod) en Japan (beperkingen), en ik vermoed dat er nog wel aantal zullen volgen. Op korte termijn dus gegarandeerd meer pieken en dalen, op lange termijn gewoon niks van te zeggen.

Crypto-koersen zijn gewoon veel en veel minder stabiel dan die van aandelen, omdat er vrijwel geen kapitaal onder ligt. Bij aandelen zal een bedrijf bijna altijd een zekere basiswaarde hebben, omdat er vastgoed, productiefaciliteiten, voorraden, contracten etc. in het portfolio van het bedrijf zitten. De koers kan fors dalen, maar doet dat alleen als opeens enorme verliezen geleden worden of de schulden toenemen ofzo. Zie je beter aankomen, dus. Bij cryptocurrencies heb je het over de waarde die de gemeenschap investeerders in het protocol ziet, waarbij een van de verkoopargumenten juist is dat de infrastructuur niet in bezit is van de organisatie die de coin uitgeeft. Risico is dus dat bij dalende prijzen die infrastructuur deels verdampt, omdat zowel investeerders als miners hun heil elders gaan zoeken, waarna de koers alleen maar verder daalt, etc. etc.

De grote investeerders spelen in feite gewoon wedstrijdje toekomstvoorspellen: als die denken dat hoogste punt (voorlopig) bereikt is voor een bepaalde coin, gaan die hun voorraden verkopen en raakt de markt overspoeld met steeds goedkopere coins. In het ergste geval kan dat opeens heel snel gaan, als een speler met pakweg 20% van alle coins besluit te incasseren: niet alleen die 20% komt dan op de markt, maar ook nog eens x aantal procent van iedereen die schrikt en besluit ook eieren voor z'n geld te kiezen (want met aankoop op 9k bij koersdaling van 15k naar 12k bijv. liever verkopen met 3k winst, dan kans op break-even of verlies mocht de koers verder dalen).

Neemt niet weg dat je met cryptocoins alsnog veel geld kan verdienen, maar tenzij je een van die kleine groep met écht grote portfolio bent, kan je alleen maar reactief handelen, je kan niet meer dan paar dagen vooruit gokken en al helemaal niet een langetermijnplanning opzetten. Iedere keer dat er een nieuwsbericht over nieuwe regelgeving komt, blijft de markt stuiteren, voorlopig.

• Cryptohunter
@Dobey @Twam : Klopt, ik las gisteren en eergisteren de nieuwsberichten er over. Vraag me af of Nederland niet in de toekomst ook een ban wil gaan leggen op crypto's. Toch denk ik dan van waarom de meeste investeerder in die landen zitten en niet in de rest van de wereld (waarschijnlijk ook wel) en als er landen zijn die er een ban opleggen, er nieuwe investeerders uit andere landen bijkomen die de waarde weer doen laten stijgen.

• Michielgb
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:00
quote:
Cryptohunter schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:24:
@Dobey @Twam : Klopt, ik las gisteren en eergisteren de nieuwsberichten er over. Vraag me af of Nederland niet in de toekomst ook een ban wil gaan leggen op crypto's. Toch denk ik dan van waarom de meeste investeerder in die landen zitten en niet in de rest van de wereld (waarschijnlijk ook wel) en als er landen zijn die er een ban opleggen, er nieuwe investeerders uit andere landen bijkomen die de waarde weer doen laten stijgen.
Het gaat bij elke currency om het vertrouwen dat ik (en jij en je overbuurman etc) heb dat een ander vertrouwen heeft in de munt. Klinkt een beetje cryptisch (no pun intended ;) ) maar daar draait het bij verder waardeloze materie wel om; vertrouwen.

Als er vervolgens berichten komen die het bestaansrecht van cryptocurrecy ondermijnen dan kan het hard gaan.

Bovendien is het een groot pyramidespel waarbij je enkel winst maakt door nieuwe inleg. Dat gaat op een gegeven moment gewoon fout.

• Cryptohunter
Wat betreft het bouwen van mijn mining rig. De aluminium profielen heb ik al gevonden. Deze ga ik morgen waarschijnlijk bij de gamma halen. Eerst ga ik berekenen hoeveel ik nodig heb, vandaag komt mijn hardware binnen en ga ik de maten berekenen. Wellicht dat ik een soort aluminium plaat tegen de achterwand aan wil waar ik ruimte in maak voor de extra case fans die ik erbij heb zodat ik deze er in kan monteren. Kan alleen niet zo'n aluminium plaats vinden, als ik dat zoek bij de gamma krijg ik allemaal houten platen en laminaat en wieltjes te zien.. Misschien dat zoiets anders heet, heb daar niet zoveel verstand van :)

• Gr0wLiThE
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18-07 14:40
Volgens mij kun je voordeliger je profielen bestellen op https://www.ijzershop.nl/ ipv bij de Gamma (nee ik heb geen aandelen Ijzershop)

• Cryptohunter
@Gr0wLiThE : Hmm een webshop. Ik koop iets liever in de bouwmarkt denk ik. Dan kan ik ook naar advies vragen. Mijn ervaring met mailen naar een klantenservice is laatste tijd flink afgenomen, schrijf je een uitgebreidde mail met 3 vragen, krijg je 1 antwoord terug "Beste x, dat kan. Met vriendelijke groet x". Bovendien kan ik dan het product ook in real life bekijken, bij een webshop moet ik het maar met wat foto's doen en voel ik niet hoe stevig het product is etc en wat nu werkelijk de afmetingen zijn.

• Ray
@Cryptohunter koop gewoon die kunststof (hoek) profielen met koker / 4 kante buis. de rest is en blijft behelpen omdat het gewoonweg minder stevig is of je moet het echt goed doen maar dat vereist precies goed boren / borgen en eventueel ponzen en of nagelen.....

en er staan best een aantal rigs compleet met zaag afmetingen online... had je al wat google tips gegeven

Ray wijzigde deze reactie 16-01-2018 14:09 (17%)

• Cryptohunter
@Ray Klopt, het ding is echter dat mijn GPU's verschillende afmetingen hebben, zo is de ene langer dan de andere GPU waardoor ik niet echt universele rigs kan gebruiken, want voor de ene zou de lat waar de videokaarten op rusten te ver/dichtbij staan. Dit moet ik dus zelf afmeten en mijn eigen maten maken.

• Ray
quote:
Cryptohunter schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:34:
@Ray Klopt, het ding is echter dat mijn GPU's verschillende afmetingen hebben, zo is de ene langer dan de andere GPU waardoor ik niet echt universele rigs kan gebruiken, want voor de ene zou de lat waar de videokaarten op rusten te ver/dichtbij staan. Dit moet ik dus zelf afmeten en mijn eigen maten maken.
dat kan prima aangezien de afstand van de video aansluitingen tm de pci poort allemaal even lang zijn.... een goed uitgedachte rig rekent vanaf die kant. dan maakt het niet uit hoe lang de kaart uiteindelijk oversteekt over de 'achterbrug'

• Jerry Grin
  • Laatst online: 18-01 12:16
Spam

SA007 wijzigde deze reactie 17-01-2018 00:00 (103%)

• Ray
quote:
weer zo'n idiote spammer :(

SA007 wijzigde deze reactie 17-01-2018 00:00 (61%)

• Cryptohunter
Zojuist mijn hardware uitgepakt, heb ik denk ik een verkeerde PSU besteld.. ik heb het totaal vermogen van al mijn hardware bij elkaar opgeteld, en daarbij nog eens een extra 100 Watt om Safe te zijn, dus kwam uit op een PSU van 650 Watt 80 plus Gold. Nu zitten daar maar 2 GPU aansluitingen op als ik me niet vergis en een HDD/ODD aansluiting..

Moederbord heeft wel mogelijkheid tot 6 GPU's maar moet mijn PSU ook beschikken over 6 aansluitingen of hoe zit dit? Ik zie ook trouwens nu pas voor het eerst dat de GPU's individueel stroom zouden krijgen van de voeding. Dacht namelijk dat er een grote stekker was die heel het moederbord stroom gaf en dus ook de GPU's, processor etc..

Bovendien ga ik gebruik maken van de usb risers, ik zie soms filmpjes van powered risers die erg op die van mij lijken maar ook usb risers die weer via de psu moeten? Als ik gebruik ga maken van de risers heb ik dan nog extra aansluitingen op mijn PSU nodig?

Cryptohunter wijzigde deze reactie 17-01-2018 07:18 (15%)

• Cryptohunter
Excuses. Volgens mij heb ik niet goed gekeken naar de inhoud van mijn pakket, of ik mis het een en ander.. Als ik op Alternate webshop kijk en mijn product nr invul dan staat er bij dat mijn PSU ook over kabelmanagement beschikt en kabels heeft die je op de PSU kunt aansluiten (PSU heeft in totaal 4 aansluitingen geloof ik), waardoor je, denk ik, 8x sata aansluitingen, 2x pcie aansluitingen etc. hebt. Vanavond maar eens goed controleren of ik die kabels ook echt heb :)
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True