Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit is de eerste keer dat ik wat post op het forum, maar dit leek mij een goede plek om mijn vraag te stellen. Ik ben nu een tijd bezig met mijn afstudeerproject bij een interne auditafdeling. Het gaat om de opleiding Bedrijfskundige Informatica (Business IT & Management.) De kern van de opdracht is het automatiseren van data-analyses met behulp van een analysetool. De eerste stap was het verkrijgen van de brondata waarop de analyses vervolgens uitgevoerd konden gaan worden. De expressies die ik draai over de data sla ik op in de vorm van scripts binnen de analysetool die de afdeling vervolgens zelf elke maand uit kan voeren. Het eindresultaat is een rapport waarin beschreven wordt hoe de afdeling zelf deze stappen kan uitvoeren om hiermee een stap te zetten richting continuous auditing.

In eerste instantie heb ik bij het maken van het afstudeerplan gekozen voor de traditionele zes fasen methode (initatief, definitie, ontwerp, voorbereiding, realisatie en nazorg). Deze waterval aanpak stelt mij echter niet in staat om de requirements nog aan te passen en er is weinig ruimte voor feedback van de opdrachtgever om het eindresultaat zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoeften.

Daarom heb ik gekozen om een kleine omslag te maken en de P6-methode van Roel Grit te gebruiken. Deze kent dezelfde fasen, alleen is er extra aandacht voor het Plan van Aanpak en is de fasering binnen de realisatiefase (uitvoerfase bij deze methode) aan te passen op basis van het project. Om ruimte te creëren voor het krijgen van feedback en de requirements eventueel aan te passen heb ik een agile system development lifecycle in de uitvoerfase geplaatst. Nu is mijn vraag: mag ik zomaar een agile lifecycle plaatsen in de uitvoerfase van een in essentie watervalmethode? Ik heb het wel goed onderbouwd naar mijn mening maar ik weet niet of dit zomaar kan. Hieronder zijn afbeeldingen bij de genoemde methoden geplaatst.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand mij hierover kan adviseren!

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28r1iz5.png
Initiële fasering bij het afstudeerplan

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2uzs7ys.png
P6-methode zonder aanpassing

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/mhw18p.jpg
SDLC toevoeging voor fase 4

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2yo21w1.png
Uiteindelijke model zoals door mij ontwikkeld, kan dit?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2018 14:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom niet? Vraag, voorzien van argumenten, aan je begeleiders van opleiding en bedrijf.

Ongeacht welke methodieken, te rigide vasthouden werkt meestal niet. De methodiek mag nooit het doel zijn. (IMHO zelfs niet in een afstudeeropdracht).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Het voelt gewoon raar om zomaar twee methodieken met elkaar te combineren. PRINCE2 heeft bijv. strakke richtlijnen daar ga ik voor mijn gevoel ook niet even een andere methode doorheen gooien. Ik heb het in ieder geval voorzien van goede argumenten en wacht dan maar de reactie van mijn studie examinator. Had de vraag al gesteld maar het is een 'zelfstandig traject'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:47
Met @F_J_K
Klassieke fout die overal keer op keer weer gemaakt word is dat de methodiek als doel gezien word. Vroeger veel Prince2 en Itil. Tegenwoordig is agile/scrum wat dat betreft helemaal hip.

Je hebt een probleemstelling (of meerdere gerelateerde). Daarvoor bedenk je een of meerdere oplossingen die je onderbouwd en eventueel vergelijkt als je er meerdere hebt. Als je daarbij niet compleet conformeert aan een methodiek waaruit je zaken gebruikt dan is dat prima. Je hebt namelijk een onderbouwing. Alles 1 op 1 overnemen is over het algemeen nooit aan te raden. Methodieken verwachten namelijk altijd organisatorische veranderingen zodat de methodiek in de organisatie past. Dat is echter niet altijd meestal niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
Craven schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:27:
Met @F_J_K
Vroeger veel Prince2 en Itil. Tegenwoordig is agile/scrum wat dat betreft helemaal hip.
Bij veel bedrijven worden ze ook gecombineerd, zeker bij hele grote projecten. Het projectmanagement deel en aanloop via Prince en wanneer men gaat ontwikkelen gaat het weer Agile. Oorzaak hiervan is bij ons dat men bij ontwikkeling ineens Agile werkt, de rest van IV Agile roept en wil gaan werken, maar dit alles zonder dat het bedrijf er eigenlijk klaar voor is.

Edit: En deze combinatie kan ook prima werken.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 11-01-2018 16:22 ]