Laptop plotseling extreem traag/langzaam (altijd100% schijf)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 897767

Topicstarter
Hi,

Een aantal weken geleden is mijn laptop vanuit het niets zeer traag geworden. Opstarten duurt ineens 10 minuten, maar nog vervelender is dat elk programma dat ik opstart ineens bijna niet meer te gebruiken is. Word, Google chrome, mijn documenten, configuratiescherm openen, letterlijk alles wat ik wil gebruiken is zeer traag geworden. Het loopt niet perse vast (wel vaak een aantal seconden lang 'reageert niet'), maar het is zo traag dat het praktisch onbruikbaar is.

Als ik taakbeheer open zie ik constant 100% gebruik van de schijf. Na een aantal oplossingen geprobeerd te hebben is dit ook wel eens 99 of zelfs ietsje minder, maar zodra ik ergens op klik gaat ie weer naar maximaal.
Geen enkel proces springt boven de andere uit en allemaal geven ze 0,1 of 0,0% gebruik aan. Niets dat ik doe helpt.

Ik ben ten einde raad en hoop dat iemand van jullie mij kan helpen het probleem op te lossen.

Ik heb een asus R540L met 8GB ram en Quad core 2.0 GHZ kloksnelheid

Alles loopt op de laatste versie van Windows 10

Ik gebruik eigenlijk alleen Windows defender, maar heb sinds de problemen ook malwarebytes geïnstalleerd. Als ik die uitzet levert dat geen winst op. (Cc cleaner zelfde verhaal)

Ik heb al zo idioot veel geprobeerd:

-Chkdsk vond geen slechte sectoren
-Windows 10 heb ik handmatig geupdate naar de laatste versie
-stuurprogramma voor Intel graphics bijgewerkt tot de laatste versie
-malwarebytes kon geen virussen vinden
-ik heb de laptop gedefragmenteerd
-ccleaner heeft niks kunnen oplossen
-met speccy heb ik gecontroleerd op de temperaturen, die waren 30 graden oid
-de services superfetch en Windows search heb ik uitgezet
-RAM heb ik handmatig ingesteld tot (op internet) aangeraden waardes
-ik heb Skype en chrome tijdelijk verwijderd, maar deze programma's waren ook niet de oorzaak
-ik heb via regedit een waarde van iets heel specifieks van 1 naar 0 gezet (werd online aangedragen als een evt oplossing). Wat dit precies was kom ik later op terug wanner mijn laptop weer een klein beetje handlebaar is
-uiteraard heb ik de computer op hoge prestaties gezet
-schijf heb ik wat opgeruimd, maar nog steeds 70% vrije ruimte nu

Niets van dit alles heeft geholpen.

Heeft iemand nog een andere suggestie die eventueel zou kunnen helpen mijn laptop weer fatsoenlijk bruikbaar te maken???

Beste antwoord (via Anoniem: 897767 op 11-01-2018 16:34)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 897767 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:03:
[...]

@iedereen. :

Ik heb intussen toch ook maar dat crystal programma toegapast en die geeft een waarschuwing aan. De printscreen is bijgevoegd aan deze post. Geeft dit meer duidelijkheid?

https://imgur.com/a/2dKQI
Bad sectors dus. Dus opsturen voor garantie. Je bent dan alles kwijt dat op je disk staat, dus maak backups.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je niet met de resource monitor kijken welk proces je schijf aan het opwarmen is?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:32
model heeft als ik het goed heb een harde schijf (geen SSD).

Het kan goed zijn dat de schijf aan het overlijden is. chkdsk ziet dit niet direct omdat die kijkt naar het filesysteem en niet de fysieke schijf. Hiervoor zijn vaak programma's te downloaden van het merk van de harde schijf. Uit mijn hoofd werkt de tool van western digital ook voor non WD schijven bij windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn laptop heeft inderdaad een harde schijf en geen ssd. Ik zal even op zoek gaan naar zo'n tool en laat dan weten wat het oplevert.

ik heb een printscreentje bijgevoegd van de resource monitor, kan je daar wat mee Outerspace?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/guuZJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLflyer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-02 07:55
Wanneer je in de resource/performance monitor zit, is er bovenaan 't tabblad schijf, wanneer je daarin zit, en je vervolgens de kolom Totaal als sorteerpunt pakt (met de hoogste waardes ervan bovenaan) wat zie je dan? M.a.w. zou je daar ook een screenie van kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 897767 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:57:
Mijn laptop heeft inderdaad een harde schijf en geen ssd. Ik zal even op zoek gaan naar zo'n tool en laat dan weten wat het oplevert.

ik heb een printscreentje bijgevoegd van de resource monitor, kan je daar wat mee Outerspace?
[afbeelding]
Je hebt een IO latency van 2,8 seconden! Dat hoort onder de 500ms te zijn op een drukke schijf.
Dus of je schijf is echt heel druk (zie verzoek van @NLflyer hierboven) of je disk is aan het sterven. Heb je je backups op orde?

Zie ook dit topic om de SMART-status van je disk te controleren: Check je SMART

offtopic:
Waarom kunnen mensen geen afbeeldings-URL meer kopiëren voor het embedden van afbeeldingen? Ik zie dit steeds vaker! :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 11-01-2018 15:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oef, dat is wel een aardig verschil ja.

bijgevoegd de nieuwe screenshot

https://imgur.com/a/VUPyh

Overigens, ik heb de laptop nog maar anderhalf jaar. Kan het echt nu al zo zijn dat de schijf het aan het begeven is?

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 897767 op 11-01-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Overigens, ik heb de laptop nog maar anderhalf jaar. Kan het echt nu al zo zijn dat de schijf het aan het begeven is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 897767 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:08:
[...]

Ja, dat kan zeker. Harddisk hebben bewegende delen. Deze kunnen stukgaan. Soms heb je pech dat het vroeg gebeurd. Maar het is zeker niet normaal en valt dus gewoon onder de garantie.

Anyway, check nog even je SMART om het zeker te weten. Pak hiervoor gewoon de ZIP-versie van Crystal Disk Info. Die kun je simpel uitpakken en uitvoeren en daarna weer verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:14

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

100% disk usage is een bekend Windows probleem, er is alleen geen 100% oplossing voor.
Deze link geeft wat mogelijke oorzaken en oplossingen:
https://www.drivereasy.co...erformance-on-windows-10/

Een andere optie die werkt is gewoon je pc/laptop aan laten staan (zorgen da hij niet in slaap kan vallen ), na een uurtje of zo is het systeem weer ok.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ehm. Volgens mij is hij gewoon je apps aan het updaten in de achtergrond.
Laat hem dat gewoon even doen, laat hem even een middagje aan en kijk of het verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik was toevallig net bezig met de SMART test van western digital

https://imgur.com/a/Ubrds

Is dat zo'n zelfde test als jij bedoelde? En het lijkt niet echt problemen op e leveren? (heb ook alleen de quick test gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 09:56
Staan je chipset drivers nog geinstalleerd? Die sturen tevens je Sata poort aan, en indien drivers ontbreken kan ook je disk performance instorten.
In dat geval moet je de Intel chipset utility even hanteren. Die kan scannen of alles geinstalleerd is, danwel geupdate dient te worden.

https://downloadcenter.in...tware-INF-Update-Utility-

Heb je al gekeken met Crystal wat je echte diskperformance is?
Een beetje Sata schijf moet toch wel rond de 75mb/sec kunnen halen.
Als je daar ver onder zit, heb je in ieder geval de bevestiging dat het niet alleen aan Windows ligt, maar mogelijk driver issue, of toch een rottige schijf. Ondanks dat Smart er niets over zegt.
Genoeg schijven dood zien gaan terwijl Smart toch gewoon een dikke prima gaf ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Banshee op 11-01-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tens schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:25:
100% disk usage is een bekend Windows probleem, er is alleen geen 100% oplossing voor.
Deze link geeft wat mogelijke oorzaken en oplossingen:
https://www.drivereasy.co...erformance-on-windows-10/

Een andere optie die werkt is gewoon je pc/laptop aan laten staan (zorgen da hij niet in slaap kan vallen ), na een uurtje of zo is het systeem weer ok.
Die link had ik een aantal dagen geleden ook gevonden. Alles uit die lijst geprobeerd, maar niks mocht baten helaas. Maar bedankt voor de suggestie!

Een uurtje aan laten staan zonder het in slaap te laten vallen helpt niet, want ik heb in de afgelopen dagen al 4 uur achtereenvolgens de laptop actief aangehad ivm de studie.
jeroen3 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:25:
Ehm. Volgens mij is hij gewoon je apps aan het updaten in de achtergrond.
Laat hem dat gewoon even doen, laat hem even een middagje aan en kijk of het verbetert.
Ik denk niet dat dit het probleem is, want ik heb dit probleem al 4 weken. er zijn al vele middagen voorbijgegaan. Kan het evt een probleem zijn dat ie blijft updaten oid? daarin vast blijft hangen oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLflyer
Wordt het wisselbestand van je PC door windows zelf beheerd?

Welke antivirus heb je? Is deze mogelijk aan 't scannen?

Iets wat bij mij een aantal keren voor issues m.b.t. schijfgebruik heeft gezorgd is een windows update die (om wat voor reden dan ook) niet lekker geïnstalleerd kon worden.

Om daarvan af te komen heb ik de Windows Update service tijdelijk gestopt, daarna in C:\Windows\SoftwareDistribution\Downloads\ alle inhoud gewist. Hierna de service weer opgestart, en 't systeem opnieuw naar updates laten checken.

Mogelijk dat 't bij jou ook voor enig soelaas zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:32
Anoniem: 897767 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:28:
Ik was toevallig net bezig met de SMART test van western digital

https://imgur.com/a/Ubrds

Is dat zo'n zelfde test als jij bedoelde? En het lijkt niet echt problemen op e leveren? (heb ook alleen de quick test gedaan)
dat ziet er inderdaad gezond uit op zich. Als de traagheid kwam door de schijf zou de smart wel melding geven dus een full test zou ik voor nu nog niet doen (loopt ook erg lang). kijkende naar de processen vind ik persoonlijk dat cortana (voice assistent) wel aardig druk bezig is en ook het wisselbestand (swapspace) relatief veel aan het schrijven is.

tevens heb ik een link gevonden over die unistoreDB mogelijk dat een mailsync roet in het eten gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLflyer
@Anoniem: 897767 Heb nog even een kleine google search gedaan, mogelijk dat een van deze handelingen 't verhelpt (gezien ze 't probleem bij hem hebben opgelost, en dit proces bij jou ook veel schijfactiviteit geeft) https://answers.microsoft...90-4de6-8373-d2b32989c6c3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Banshee schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:32:
Staan je chipset drivers nog geinstalleerd? Die sturen tevens je Sata poort aan, en indien drivers ontbreken kan ook je disk performance instorten.
In dat geval moet je de Intel chipset utility even hanteren. Die kan scannen of alles geinstalleerd is, danwel geupdate dient te worden.

https://downloadcenter.in...tware-INF-Update-Utility-

Heb je al gekeken met Crystal wat je echte diskperformance is?
Een beetje Sata schijf moet toch wel rond de 75mb/sec kunnen halen.
Als je daar ver onder zit, heb je in ieder geval de bevestiging dat het niet alleen aan Windows ligt, maar mogelijk driver issue, of toch een rottige schijf. Ondanks dat Smart er niets over zegt.
Genoeg schijven dood zien gaan terwijl Smart toch gewoon een dikke prima gaf ;)
Ik heb dit programmatje gedownload en laten lopen. Helaas zit de harde schijf nog steeds op 100%. Hij gaf ook alleen aan dat er iets geinstalleerd werd. Ik neem aan dat dat inderdaad ook zo hoort.
NLflyer schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:42:
Wordt het wisselbestand van je PC door windows zelf beheerd?

Welke antivirus heb je? Is deze mogelijk aan 't scannen?

Iets wat bij mij een aantal keren voor issues m.b.t. schijfgebruik heeft gezorgd is een windows update die (om wat voor reden dan ook) niet lekker geïnstalleerd kon worden.

Om daarvan af te komen heb ik de Windows Update service tijdelijk gestopt, daarna in C:\Windows\SoftwareDistribution\Downloads\ alle inhoud gewist. Hierna de service weer opgestart, en 't systeem opnieuw naar updates laten checken.

Mogelijk dat 't bij jou ook voor enig soelaas zorgt.
Ik heb windows defender en malwarebytes, maar malwarebytes pas geinstalleerd nadat de problemen kwamen. En daar geen realtime protection van aanstaan. Ook al een keer verwijderd om te kijken of dat het probleem was, maar helaas.

Windows kon bij mij rond het ontstaan van de problemen ook niet updaten, dus ik had het sterkte vermoeden dat het daar aan lag. De installie mislukte steeds, wat ik ook probeerde. Maar intussen heb ik m geinstalleerd tot de laatste versie met de windows 10 update assistant en de problemen zijn niet verholpen.

Raad je aan om nog steeds die stap van windows update uitsschakelen toe te passen?

@iedereen. :

Ik heb intussen toch ook maar dat crystal programma toegapast en die geeft een waarschuwing aan. De printscreen is bijgevoegd aan deze post. Geeft dit meer duidelijkheid?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 897767 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:03:
[...]

@iedereen. :

Bad sectors dus. Dus opsturen voor garantie. Je bent dan alles kwijt dat op je disk staat, dus maak backups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Oke duidelijk! Beetje jammer dit, maar het is niet anders. Bedankt voor de hulp in ieder geval allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 11:30
Anoniem: 897767 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:33:
Oke duidelijk! Beetje jammer dit, maar het is niet anders. Bedankt voor de hulp in ieder geval allemaal!
Kijk eens in dit topic.
Check je SMART
Misschien heb je er nog wat aan.
Pagina: 1