Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Processor (deels) defect?

Pagina: 1
Acties:

• 454232
  • Registratie: april 2020
  • Niet online
Ik zit met een heel gek probleem, lijkt alsof ik voor de 2e keer een defecte processor tegenkom.

Ik had laatst een XPS 730 met een i7 965 en GTX770 gekocht, thuis na aankomst wat benchmarks en stresstests gedraaid onder stock settings en opeens viel de PC spontaan uit. Alles wees naar de voeding maar nu lijkt het toch de processor te zijn.

Ik ben gaan onderzoeken en er kwam het volgende uit:

- Temperaturen? Prima in orde, <65*C, CPU wordt door H2C LC+peltier koeling gekoeld.
Preventief koelpasta vervangen door Gelid GC-Extreme

- Voeding? Zou je denken, ik heb lichtere videokaarten gemonteerd en die gingen keurig door de stress tests heen, met een GTX295 viel hij direct uit, met een GTX680 na 20-40 minuten. TOCH heb ik de processor vervolgens vervangen door een 990X en zelfs icm. GTX295 valt hij niet uit, ook al zet ik de processor op 4.4GHz.

- Moederbord? Nope, socketpinnen kaarsrecht, ook alle koelpasta en thermal pads onder de koelblokken vervangen. VRM/Chipset temps zijn prima, worden meegekoeld door de H2C.

De 965EE had ik vervolgens naar een Asrock X58 verplaatst, licht OC'ed tot 3.6GHz op een Mugen 4 (<70*C) en met stresstest aan klapte hij ook vrij gauw uit. Voeding (Corsair CS650M) kan het niet zijn, die trok 3 maanden geleden nog een 1080Ti en een Ryzen 1800x.

[Voor 17% gewijzigd door 454232 op 11-01-2018 09:13]

• Thijss94
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-01 12:39
Misschien domme vraag, maar is alles op Stock voltages en snelheid?

• 454232
  • Niet online
Op stock settings de 965EE + GTX295 klikte ook uit, binnen 1 seconde. Nadat ik de processor door 990X had vervangen was het probleem gelijk over, geen uitval meer, zelfs toen ik de 990X op 4.4GHz had gezet.

[Voor 49% gewijzigd door 454232 op 11-01-2018 19:34]

• JannyWooWoo
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 31-03 16:01
Weet je iets van de historie van de PC? Is hij altijd overclocked geweest met (te) hoge overvolts b.v.

Voor een CPU van deze leeftijd die al jaren op boven spec gevolt is zou het niet ondenkelijk zijn dat hij inderdaad al aan electromigratie aan het dood gaan is. Dan kan hij inweze in de prullenbak.

• 454232
  • Niet online
Nee, hij is zeker niet overgeklokt geweest, hij was origineel in een XPS geleverd en niet OC'ed. Sinds 2009 in dezelfde socket gezeten.

De XPS knikkerde ook uit toen de CPU op stock draaide en er een zware GPU in de PC zat (maar NIET als er een lichte videokaart zoals een 9400GT in zat) maar op een ander bord ging het dan weer feilloos op stock + GT295.

Ik kan daarom echt geen enkel patroon van klachten tekenen hier...echt:
Stock 965EE + 9400GT = 2u OCCT PSU doorstaan, OC'ed naar 3.5GHz ook.
Stock 965EE + GTX295 = Viel per direct uit nadat je de test startte
Stock 965EE + GTX680 = Viel soms na 20-40 minuten uit
Stock 990X + 9400 = Prima, 2u pass
Stock 990X + GTX295 = Prima, 2u pass
OC'ed 990X + GTX295 = Prima, 2u pass

Je zou kunnen denken dat er ergens een OCP (overcurrent protectie) optreedt maar waarom doet hij het dan wel met een 6-core bakbeest op 4.4GHz?!

Heb hem als defect op een veiling aangeboden...

[Voor 137% gewijzigd door 454232 op 14-01-2018 15:54]

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:58
bios update al geprobeerd?

• 454232
  • Niet online
Ja, meerdere versies.

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 05-04 08:51
Zijn de contactvlakken op de cpu schoon ?
Geen vuil er tussen ?

Sms "OC aan" naar 06-115erveD voor meer info over OC.

• 454232
  • Niet online
Nee, hij was nooit eerder uit de socket geweest.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Welk besturingssysteem gebruik je en is deze al gepatcht voor Meltdown & Spectre?

PC | BMW Z3 Coupe

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It&#039;s a kind of magic

Neem even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Die neemt je van voor tot achter mee met dit soort problemen.

Bottomline; iets werkt, of iets werkt niet. Deels defect bestaat gewoon niet. Uitgaande van jouw verhaal, ga ik eerder uit van een oude of simpelweg brakke voeding, ondanks dat recentelijk een ander systeem wel goed ging, zegt dat natuurlijk niets over de combinatie waarmee je de voeding nu gebruikt.
quote:
MadMarky schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:43:
Welk besturingssysteem gebruik je en is deze al gepatcht voor Meltdown & Spectre?
Software gaat een hardware probleem natuurlijk sowieso nooit oplossen. Wat Meltdown en Spectre met het probleem van doen hebben, ontgaat mij een beetje. Daarnaast is lang niet overal een patch voor Meltdown en Spectre. De CPU krijgt bijvoorbeeld sowieso geen update vanuit Intel (via microcode), dus vatbaar blijft de CPU sowieso, maar dat is een andere discussie.

[Voor 90% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2018 10:08]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
quote:
CH4OS schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:46:
[...]
Software gaat een hardware probleem natuurlijk sowieso nooit oplossen. Wat Meltdown en Spectre met het probleem van doen hebben, ontgaat mij een beetje. Daarnaast is lang niet overal een patch voor Meltdown en Spectre. De CPU krijgt bijvoorbeeld sowieso geen update vanuit Intel (via microcode), dus vatbaar blijft de CPU sowieso, maar dat is een andere discussie.
nieuws: Intel onderzoekt herstartproblemen pc's met nieuwere cpu's na Meltdow...
nieuws: Intel Broadwell- en Haswell-gebruikers melden reboots na beveiligings...
nieuws: Windows-gebruikers met AMD-processors klagen over problemen na Meltdo...

PC | BMW Z3 Coupe

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Dat gaat om nieuwere processoren. De Intel i7 965(EE) uit de topic start is alles behalve nieuw.
Dat gaat over Ivy Bridge (3000 serie) en nieuwer, waar de 965(EE) een 4 jaar voor zit, aldus de gegevens uit Intel Ark. :)

Daarnaast heeft de TS ook met andere hardware getest, o.a. met een andere CPU uit dezelfde range en daarbij is het probleem niet, dus aan de software ligt het in elk geval niet. Een software update kan dan geen roet in het eten gooien in dit geval.

[Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2018 12:08]

• 454232
  • Niet online
Software probleem leek mij zeer onwaarschijnlijk, Er draaide Win 7 x64 op en ook met geheel standalone installatie zonder netwerk had ik het probleem nog steeds.

[Voor 11% gewijzigd door 454232 op 19-01-2018 14:10]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

💻 🔧

Dit probleem doet zich voor zonder overclock en heeft zodoende niets met OC te maken.

Move OC → PMG

Nothing in life is to be feared, it is only to be understood.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:03
Ook ik vind een ietwat brakke voeding waarschijnlijker dan een defecte CPU, dus ik zou als eerste een andere voeding proberen.

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01 17:22

E65

Aka Thunderstorm65

quote:
Martin900 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:05:
Voeding (Corsair CS650M) kan het niet zijn, die trok 3 maanden geleden nog een 1080Ti en een Ryzen 1800x.
Want?
Evenals @vanaalten en @CH4OS zou ik toch maar eens gaan testen met een andere PSU.
Een defecte processor lijkt mij het minst waarschijnlijk.

Doet graag mooie dingen met geluid

• 454232
  • Niet online
Want die voeding, aangesloten op een andere rig gewoon prima werkt. En op de OEM 1kW Dell PSU gebeurt hetzelfde.

Ik hou het bij de CPU, gezien dat de PC na vervanging van de CPU weer prima werkt.

[Voor 27% gewijzigd door 454232 op 20-01-2018 10:24]

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:31

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

quote:
Martin900 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:23:
Want die voeding, aangesloten op een andere rig gewoon prima werkt.
Dat zegt dus niets, zeker met electronica niet. :)

Je zegt nu hetzelfde als 'de accu werkt 'in die andere auto' wel. Als je de CPU die moeilijk doet in een andere PC test (en dus met andere voeding) zou je dus dezelfde problematiek moeten hebben. Maar nogmaals, een CPU werkt, of hij werkt niet, zo simpel is het. :)

[Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 20-01-2018 10:53]

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:59
3 maanden geleden, maar werkt die voeding nu nog steeds met die andere rig?

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• 454232
  • Niet online
Ja, die draait dagelijks met een i7 920 @ 4.0 en een GTX580.

Don't tell me dat een processor of 1 of 0 is, want dat is zeer zeker niet zo. Iets meer dan vorig jaar heb ik een 6950X afgezwaaid die eerst last van BSOD's had, vervolgens spontane uitval en uiteindelijk niet meer door het bord werd herkend.
Voeding, RAM, HDD had ik toen allemaal vervangen, X99 bord teruggekomen van RMA als "niks aan de hand" en het was idd de CPU.
Een gedeeltelijk kapotte CPU (eigenlijk zeg je dan - degraded) kan dus degelijk wel. ;)

Ik heb ook een scoop en een DMM hoor ;)

[Voor 91% gewijzigd door 454232 op 20-01-2018 11:08]

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:03
Een CPU is grotendeels digitaal, maar heeft ook wel wat analoge componenten die niet strak 0 of 1 zijn, dus kan 'niet ideaal presteren' vanaf de fabriek. Echter: IC's zijn over het algemeen zeer goed testbaar na productie, ook de analoge componenten kunnen veelal behoorlijk grondig getest worden. CPU's zijn zeer zelden defect, dus als jij het nu twee keer meemaakt - het is niet uitgesloten, maar wel heel onwaarschijnlijk.

Een PSU is echter een vrijwel volledig analoog component en daardoor lastiger om goed te testen na productie - wat denk ik ook de reden is dat je veel vaker topics tegenkomt waarbij de voeding de oorzaak is. En met productietesten is het vooral eenvoudig om basisfunctionaliteit te testen dan elke uithoek met ripple-onderdrukking en elke mogelijke dynamische belasting.

Dus vandaar dat ik nog steeds de PSU als meest waarschijnlijke oorzaak zie, ondanks de diverse testen die je gedaan hebt. Maar, als je zelf schrijft 'Ik hou het bij de CPU, gezien dat de PC na vervanging van de CPU weer prima werkt.'... wat wil je hier dan verder nog bereiken?

• 454232
  • Niet online
Probleem is gevonden dus topic mag imo op slot, was dus toch gewoon de CPU. Had eigenlijk niet hoeven vragen, na honderden voedingen, mobo's en CPU over de vloer te hebben gehad kon ik het wel hebben geweten maar toch een topic geopend, hopend dat iemand met een gouden tip zou komen zoals een BIOS bug dat expliciet bij deze CPU+mobo combi kon voorkomen oid.

[Voor 91% gewijzigd door 454232 op 22-01-2018 19:38]

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:58
Om een slotje vragen als je vraag beantwoordt is doen we niet op GoT.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:14

nelizmastr

Goed wies kapot

quote:
CyberMania schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:07:
Om een slotje vragen als je vraag beantwoordt is doen we niet op GoT.
Daarover zeuren evenmin. Daar hebben we modjes voor 8)7 >:)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True