Fout op Pricewatch - Diensten - Alles-in-een-paketten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.Paternotte
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:20
Op Pricewatch - Diensten - Alles-in-een-paketten is het invoerveld "postcode" verkeerd geprogrammeerd.

Wanneer ik deze pagina op mijn mobiele telefoon bekijk (W10 Edge) dan wordt bij het invoerveld "postcode" een numeriek toetsenbord op het scherm weergegeven. Met een numeriek toetsenbord kan ik wel cijfers, maar niet de letters van de postcode invoeren.
Bij het veld "huisnummer" wordt ook een numeriek schermtoetsenbord getoond. Dit is correct. En bij het veld "toevoeging" wordt het alfanumeriek schermtoetsenbord opgeworpen. Ook correct.

M.i. moet de definitie van het invoerveld "postcode" worden aangepast zodat op mobiele apparaten het alfanumerieke schermtoetsenbord wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Thanks :) Dat is iets dat @Maite de Jong mag doorgeven aan pricewise :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De fout zit hem hier in (TS had de bug eerst bij mij gemeld, omdat ik een Tweakers App heb die deze bug over-erft);

Er staat een listener op het toetsenbord die eerst forceert dat je enkel cijfers kan invoeren.

Na vier cijfers wordt het toetsenbord on-the-fly omgewisseld van "tel" naar "text" en kan je ook twee letters invoeren.

Dit gemanipuleer met toetsenbord is echter 'verboden' op alle Windows toestellen (telefoon, tablet, convertible) en bv. wat oudere Androids;

Je speelt met het verwachtingspatroon van de eindgebruiker (die denkt immers ook letters in te kunnen voeren, maar ziet enkels cijfers en haakt dan af) en het is een security-ding;

Als je on the fly toetsenbord kan manipuleren vanuit de browser, kan je - in theorie - meer doen dan enkel de input-type veranderen (los van dat het niet werkt en / of verkeerde verwachtingspatronen bij de eindegebruiker triggert).

Beste is - volgens mij - de syntax-check gewoon over te laten aan de browser (clientside) of server (serverside) en de gebruiker niet 'lastig' te vallen met een wissel van input-methoden, een listener op de toetsaanslagen en real-time check van de invoer.

Wellicht een mooi voorbeeld van hoe je te ver kan gaan in je gebruikersvriendelijkheid, waarbij deze de gebruiker / ervaring juist in de weg staat - in plaats van verder helpt :)

- edit - @crisp caught in the act;

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/xxgejxwxp/Capture001.png

Je ziet hier dat de listener blijft hangen nadat je vier cijfers hebt ingevoerd;

Op een iPhone / nieuwere Android wordt het toetsenbord omgewisseld (of de input-type, en daarmee dus het toetsenbord), maar onder W10 (device agnostisch) en oudere Androids werkt dat niet...

En als ik toch puriteins mag zijn, het formaat (tooltip) is niet 1111AB. maar 1111AB

(zonder punt op het einde).

Hoe vaak ik niet zie (bv. in tijdschriften) dat men een site moet bezoeken door te browser naar https://www.website.com. (met punt op het einde, omdat het het laatste woord van een zin is) en men vervolgens die punt overneem in de browser (en de site het dus niet doet), dat wil je niet weten :p

[ Voor 22% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 12-01-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hopelijk ondertussen opgelost...