Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026467

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben alvast een beetje aan het uitzoeken of ik over het belasting jaar 2017 geld moet bij betalen of mogelijk terug ontvang.

Ik ben de eerste 2 maanden van 2017 werkeloos geweest waarvoor ik een WW uitkering heb gekregen. Hierover is uiteraard geen arbeidskorting toegepast.

Hierna ben ik weer fulltime gaan werken (40 uur). De arbeidskorting wordt maandelijks toegepast dus heb 10 maanden arbeidskorting ontvangen.

Nu ben ik benieuwd of deze korting tijdsafhankelijk is of uitgaat van je jaar salaris? In de tweede optie zou ik dus te weinig arbeidskorting hebben gehad en vermoedelijk belasting terug ontvangen?

Ik heb een SV loon van 31.933 (WW+loon) over 2017 en maandelijks al hypotheek rente aftrek ontvangen voor een totaalbedrag van 1.100 euro.

Ik hoor het graag.

Groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
De korting(en) worden via tabellen bepaald; dat gaat, als je per maand je salaris ontvangt, inderdaad er van uit dat je het hele jaar dát salaris ontvangen zult/hebt. Heb jij de eerste twee maanden WW ontvangen zijn de heffingskortingen daar al van af, maar wel op een, vermoed ik, lager bedrag dan je aan salaris ontvangt sindsdien? (serieuze vraag, zou kunnen dat je een slok salaristerugval hebt moeten aanvaarden!)

Hoe dan ook, als je het ene deel van het jaar substantieel meer verdiend hebt (per dag/week/maand/whatever) dan het andere deel heb je iets teveel belasting betaald en krijg je dat terug. Toeslagen kunnen dat evt. anders doen uitvallen maar op 32k bruto zul je daar niet spannend veel van ontvangen vermoed ik :+

Op basis van wat je nu noemt ga ik er van uit dat je (iets) terugkrijgen zult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026467

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik zie dat ik een foutje had gemaakt in mijn SV loon, dit was 34.000 euro.

Salaris wat ik verdien is nu ongeveer 35% hoger dan mijn WW uitkering toentertijd. Ik heb het UWV al een deel onterecht ontvangen WW terug moeten betalen. Dit staat ook als negatief SV loon geregistreerd. en ze hebben het gehele vakantie geld ingehouden (500 euro) maar dat zie ik nergens terug.

Ik was werkeloos vanaf november 2016.

Ik moet denk ik toch maar even afwachten op de jaaropgave en niet verwachten dat er hele grote bedragen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:49
Tijdens de belastingaangifte wordt dit gecorrigeerd, als je minder inkomsten hebt gehad dan een volledig jaarloon krijg je meestal wat terug, omdat per maand wordt ingehouden op basis van je jaarinkomen. Je kan het bij een belastingadviseur laten uitrekenen of zelf proberen via een online tool. Ik heb zelf de laatste 5 maanden van 2017 na mijn studie gewerkt en dus teveel belasting betaald dit jaar, dit is ongeveer 1200 euro teveel betaalde belasting voor mij. Aangezien je wel inkomen over de eerste 2 maanden had alleen wat minder gok ik dat het waarschijnlijk niet heel veel zal uitmaken.

Zelf berekenen kan bijvoorbeeld hier: https://www.berekenen.nl/...sting-berekenen/resultaat je kan dan je jaarloon van je huidige werkgever invullen en de belasting vergelijken met wat je hebt betaald over heel 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Arbeidskorting wordt toegekend per kalenderjaar. De tabel staat hier: https://www.belastingdien...tabel_arbeidskorting_2017

Ik lees nergens iets over een (pro rato) aanpassing naar gewerkte maanden.