Astra ST of i30 Wagon of anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tpb102718
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 14:53
Hi,

Na een ontzettende hoeveelheid pech met mijn Opel Astra (J), ben ik op zoek naar een nieuwe station op diesel. Ivm mijn werk (+ behoorlijk wat privé) rijd ik +/- 50K per jaar, en helaas is lease vanuit werkgever geen optie. Gezien de problemen met de laatste auto die ik tweedehands kocht, wil ik nu een nieuw exemplaar kopen vanwege de fabrieksgarantie.

Nu vind ik het lastig om te kiezen, en ik hoop dat er tweakers zijn die deze auto's al rijden (al dan niet als lease) en me kunnen helpen bij de zoektocht.

Mijn budget is rond ~30K (dit is incl inruil). en hiervoor zoek ik een station op diesel, C/middenklasse.
Behalve de meest gebruikelijke opties (airco, cruise control, parkeersensoren achter) zoek ik een auto, station met genoeg ruimte voor 2 kinderzitjes op de achterbank. Maar ook belangrijk: waarvan de bestuurdersstoel goed verstelbaar is ivm een slechte rug.

Diesels zijn sinds 2018 behoorlijk duurder geworden met de nieuwe BPM regels, en ik merk dat mijn budget ineens niet meer genoeg is voor auto's met meer dan 110/120 PK.

De dealer deed een redelijk aanbod voor een nieuwe Opel Astra, ik zie dat de Hyundai I30 Wagon zeer compleet is voor een relatief lage prijs, maar geen idee hoe het rijd, een Renault Megane is wat duurder mijn schijnt goede stoelen te hebben.
Zie ik merken over het hoofd? Of is een tweedehands VAG auto (Audi A3?) misschien beter voor deze km/budget?

Uiteraard zoek ik veel forum af, en ik heb binnenkort wat proefritten staan, maar wil vooraf advies vragen hier, er zijn vast tweakers die veel kilometers maken!

[ Voor 1% gewijzigd door tpb102718 op 11-01-2018 01:39 . Reden: toevoeging ]

Alle reacties

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:58
Wat zijn de meest gebruikelijke opties?

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10
Geen idee of een Avensis binnen je budget valt en of die überhaupt nog een diesel in hun program hebben zitten, maar ik heb het oude model nog en dat is wel een ruime auto en die bevalt prima :)

• tpb102718
@Volkan1984 Meest gebruikelijke opties: Airco, Radio, Cruise Control, en mijn voorkeur is parkeersensoren achter. Ik zal het ook in de TS aanpassen!

@vosss Dank voor de Tip, ga ik naar kijken.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:33
En stel, je pakt een auto met de kop eraf, maar dan wel dealeronderhouden en zodoende nog garantie?
Dan zit een skoda octavia, Volvo V60, megane etc gewoon prima erin, en heb je niet de eerste 5 a 10k afschrijving binnen enkele minuten.

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.marktplaats.n...c0ca719df&previousPage=lr

Van de afschrijving die je op een nieuwe auto hebt, kun je goed enkele forse reparaties betalen..
De eerste 4-5 jaar heb je weinig onderhoud aan zo'n auto, hoewel jij natuurlijk veel kilometers rijdt. Maar dan maakt een auto met 15k op de teller ook weinig meer uit.

Puur om mogelijk je perspectief hierop te veranderen.

Lees je daarnaast uitgebreid in over auto's voordat je ze koopt, als je eenmaal een shortlist hebt. Fora's, maar ook de autoweek ervaringen en anwb kunnen goed weergeven wat de voorkomende problemen zijn. Elke auto heeft zijn eigen dingen, maar dan weet je dit op voorhand en kun je dit incalculeren.

[ Voor 16% gewijzigd door ErgoStijn op 11-01-2018 07:53 ]

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-11 22:05
Je zou zeker eens moeten overwegen wat @ErgoStijn aangaf. Een auto waar de kop er vanaf is kan flink schelen een heeft ook gewoon nog garantie. Daardoor worden je opties beduidend meer.

Bijvoorbeeld een Octavia voor 7k onder jou budget: link

[ Voor 32% gewijzigd door PhuSioN op 11-01-2018 08:22 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verklaar de fabrieksgarantie niet heilig! Hier zitten heel vaak haken en ogen aan mbt maximum kilometers per jaar of totaal aantal kilometers waarop garantie wordt gegeven. Ik zou zelf gezien je budget en aantal kilometers zeker even op de kop af kijken. Bijv een Skoda octavia oid kun je met veel opties en jaartje oud makkelijk krijgen in jouw budget en dan heb je ook gewoon Bovag garantie, of evt garantie van de dealer afhankelijk waar je hem koopt. Met name diesels in dat segment zijn vrij aantrekkelijk geprijsd op dit moment.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:26
Kia Cee'd SW misschien? Voor 30k heb je volgens mij de sterkste 1.6 diesel met een hele bak opties.

Staar jezelf niet blind op fabrieksgarantie.
Seat geeft 4 jaar garantie, met een max van 100k km. In jouw situatie is dit dus 2 jaar garantie. Tevens loopt die garantie, volgens mij, via PON. Als je daar een vlugge zoekactie doet word je niet vrolijk.
Bij Kia geven ze 7 jaar garantie, maar ook tot 150k km. Daar zal je dus 3 jaar garantie hebben.
Hyundai doet 5 jaar garantie met onbeperkte kilometers, dat zal dus daadwerkelijk 5 jaar garantie zijn. Daarna kan nog 2 jaar worden bijgekocht, maar dan kan bij diesels maar tot 200k km. Met 50k per jaar dus geen optie.
Opel en VW geven maar 2 jaar garantie. Zover ik kan zien zonder maximum kilometers, dus dat zal in de praktijk even lang zijn als Seat.

Een 3e optie is jong gebruikt uit Duitsland. Je moet alleen zorgen dat de auto ouder is dan 6 maanden en meer dan 6k km hebben gelopen. In Duitsland worden deze ook wel jahreswagen genoemd, daar is best een flink aanbod van en deze zitten ook regelmatig goed in de opties. Als je goed contact hebt met de dealer wil deze misschien best helpen met de import. Ook zijn er genoeg bedrijven die het voor je doen wanneer je zelf geen moeite wil doen. Hoe het dan met fabrieksgarantie zit weet ik overigens niet! Volgens mij is die van bijvoorbeeld de VAG merken geldig binnen de gehele EU, al hebben wij hier weer PON... Dus nogmaals, geen idee hoe het dan allemaal zit.
Zomaar een snelle zoekopdracht:
https://www.autoscout24.d...link&sort=standard&desc=0

• tpb102718
Wow dat zijn een hoop bruikbare reacties, en links dank jullie wel!
Ik begrijp zoals @Sander zal zegt vooral dat fabrieksgarantie niet zo heilig is, en dat er een groot gebied van bijna-nieuw ocassions zijn. Interessant, ineens kan ik weer meer voor mijn budget.

@ErgoStijn goede tips, dit geeft inderdaad een ander perspectief! ik ga nu een shortlist maken met ook wat andere modellen.

@TheBrut3 die Max in kilometers zijn wel lopgisch natuurlijk, maar maken het inderdaad wel anders! de optie uit duitsland een Jahreswagen te importeren lijkt financieel erg veel te schelen, ik ga online eens zoeken naar hoe dat werkt , dank!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:46

houthakker

Poehé

Fiat Tipo en Ford Focus vallen ook binnen je budget, maar of je er kwa garantie iets mee op schiet...

Nieuw is de Skoda Rapid Spaceback, past binnen je budget maar ik denk kleiner dan een Astra, valt denk ik tussen B en C segment (aangezien de Fabia een B segmenter is en de Octavia de C segmenter).

Nieuwe Seat Leon ST en Skoda Octavia kan wel, maar blijft er erg weinig ruimte voor opties...

Het valt niet mee om een goede, betaalbare km-vreter te vinden. LPG auto's zijn er op Dacia na ook niet te vinden. Zit er een CNG pomp op je traject? Dat zou nog een optie kunnen zijn.

Mooi overzichtje voor garnaties: https://www.consumentenbond.nl/auto/garantie-op-nieuwe-autos

[ Voor 25% gewijzigd door houthakker op 11-01-2018 11:04 ]

Specs

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik zou persoonlijk met VAG en prive erg oppassen.
Maar meest problematische ervaringen waren met VAG bakken. Waarbij zelfs onder garantie werd gezegd dat ze het probleem niet konden vinden, dus een nieuwe afspraak maken had geen zin. De auto was 7 maanden oud... 8)7

Ford wat kleine dingetjes gehad, Volvo ook... Maar bij die twee altijd perfect geholpen.

Youtube: DashcamNL

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:46

houthakker

Poehé

dfrenner schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:47:
Ik zou persoonlijk met VAG en prive erg oppassen.
Maar meest problematische ervaringen waren met VAG bakken. Waarbij zelfs onder garantie werd gezegd dat ze het probleem niet konden vinden, dus een nieuwe afspraak maken had geen zin. De auto was 7 maanden oud... 8)7

Ford wat kleine dingetjes gehad, Volvo ook... Maar bij die twee altijd perfect geholpen.
Ik denk dat het voor elke nieuwe auto moeilijk te zeggen is. Daarom wil de TS dus garantie (en dan moet hij bij VAG niet zijn idd).

Je kan natuurlijk wel kijken hoe lang een model in de running is en kijken of daar problemen mee zijn:
- Fiat Tipo: 1.3/1.6 Multijet 2016 - heden (model vanaf 2015). 1.3 word ook bij Opel gebruikt.
- Fiat 500L Wagon: 1.3/1.6 Multijet 2014 - heden (model vanaf 2012). 1.3 word ook bij Opel gebruikt.
- Ford Focus Wagon: 1.5 TDCi (Duratorq? 120 / 150 pk) 2011 - heden (model vanaf 2010). Ik denk nog de oude 'PSA' motor, en niet de nieuwe EcoBlue.
- Hyundai i30 SW: 1.6CRDi 2017 (model vanaf 2017)
- Kia C'eed SW: 1.6CRDi (model vanaf 2012, zal wel binnenkort gelijk getrokken worden met de i30 :?)
Ik gok dat in beide dezelfde 1.6CRDi zit die vanaf 2015 gehanteerd word.
- Opel Astra K, 1.6CDTI, 2015 - heden, model sinds 2015.
- Seat Leon ST (2015) / Skoda Octavia (2017): 1.6 TDI Greentech, 2017 - heden.

Je zou met het huidige 'diesel-ontmoedigingsbeleid' nog kunnen kijken naar een Toyota Auris Touring Sports Hybrid, maar met het aantal kilometers dat je maakt en de prijzen van vandaag (en praktisch verbruik) zal dieselen nog wel ff goedkoper zijn. Edit: zover ik kan zien alleen diesels zonder roetfilter.

Specs

Pagina: 1