Toon posts:

Loze leiding onder vloer leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

We zijn momenteel bezig met een verbouwing. We hebben water (aan&afvoer) alvast laten aanleggen richting de berging, omdat we daar in de toekomst wellicht de wasmachine willen neerzetten.
Ook dachten we dat het handig was een loze leiding aan te leggen voor elektra (aparte groep).
Nu kunnen we dat namelijk in de zandcementlaag wegwerken.
We hebben maar deels een kruipruimte namelijk.

Dus een buis ingefreest in beton en afgedekt met zandcement.
Welke buis kan ik daar het beste voor gebruiken? En daar kan later de elektradraad met een trekveer doorheengetrokken worden?

Andere tips zijn ook welkom!

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-10 20:02
Heb je nog wat aan netwerk daar? Dan zou ik nog een extra buis overwegen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Loze leiding doen, eerder twee dan geen.
Draden later doortrekken kan zeker, kan alleen soms iets meer werk worden met bochten en een veer.
Misschien makkelijker om er gelijk een draad in te doen, die kan je dan wanneer gewenst aan je draden vastmaken en ze zo doortrekken.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31
Zolang je maar geen flexibele pijp gebruikt en scherpe bochten maakt gaat het wel goed. Ik zou gewoon grijze (slagvast)19mm buis erin gooien. Een idd, als je nog een keer met domotica aan de slag wil bijvoorbeeld gelijk een tweede buis ernaast.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:20
Tip van Flip: Zorg er voor dat tijdens de verbouwing e.d. de uiteinde van je loze leidingen DICHT zijn. Dat waren ze bij mij vergeten te doen. Waardoor ik nu 1 loze leiding niet kan gebruiken doordat er gruis in vast is komen te zitten. Gelukkig had ik er twee liggen maar heb alsnog andere kabels in een kabelgoot boven de vloer liggen nu. Gewoon een stukje tape over de uiteinden is voldoende, als er maar niets in vast kan komen te zitten.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:28
DonJunior schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:15:
Tip van Flip: Zorg er voor dat tijdens de verbouwing e.d. de uiteinde van je loze leidingen DICHT zijn. Dat waren ze bij mij vergeten te doen. Waardoor ik nu 1 loze leiding niet kan gebruiken doordat er gruis in vast is komen te zitten. Gelukkig had ik er twee liggen maar heb alsnog andere kabels in een kabelgoot boven de vloer liggen nu. Gewoon een stukje tape over de uiteinden is voldoende, als er maar niets in vast kan komen te zitten.
Ook is het handig om direct een VD draad in de buis te leggen die je later kunt gebruiken als trekdraad.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 10:51
Als hij niet is dichtgelopen (bijvoorbeeld met cement of beton) zou je op het ene eind een compressor kunnen zetten en de buis proberen schoon te blazen. Hebben wij ook gedaan na een verbouwing en na een mooie stofwolk hielden we een prima schone buis over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
OverSoft schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:25:
[...]

Als hij niet is dichtgelopen (bijvoorbeeld met cement of beton) zou je op het ene eind een compressor kunnen zetten en de buis proberen schoon te blazen. Hebben wij ook gedaan na een verbouwing en na een mooie stofwolk hielden we een prima schone buis over.
True, maar beter voorkomen dan genezen zei mijn opa altijd.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 10:51
DonJunior schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:56:
[...]

True, maar beter voorkomen dan genezen zei mijn opa altijd.
Oh ja, tuurlijk, maar mocht het toch gebeuren (zoals in jouw geval), dan kun je deze methode proberen om de buis vrij te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasaLasse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48

CasaLasse

c454 l4553

Leg er dan ook meteen een bij voor een droger. Neem aan dat er al een lichtaansluiting is, anders daar ook aan denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
OverSoft schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:04:
[...]

Oh ja, tuurlijk, maar mocht het toch gebeuren (zoals in jouw geval), dan kun je deze methode proberen om de buis vrij te maken.
Probleem was dat het bij mij echt muurvast zat.. kreeg je er met geen mogelijkheid meer uit. Ook inderdaad lucht aan de andere kant erin gedaan en een trekveer *(waarmee je normaal het riool ontstopt) mocht allemaal niet baten. Maar buiten dat, een goede tip inderdaad.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Eventueel overwegen of je niet meteen een grotere flexibele buis (diameter 4cm of groter) met gladde binnenkant wil leggen, dan gooi je er later door wat je wil (waterleiding, netwerkkabel, ....)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Buurman hier heeft ook zoiets. Die heeft een dunne mantelbuis (zeg maar afvoer gootsteen) van huis naar beging lopen. Doorsnee 5 cm ofzo? Kan ie alles aan kabels doorheen trekken wat ie wil. Lijkt me voor jou ook een prima optie. Wel diep genoeg leggen natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:41
Wij laten voor onze nieuwbouwwoning ook een mantelbuis leggen vanaf de meterkast naar de berging (ik dacht 70 mm, zou ik moeten nakijken). Handig voor een toekomstige laadpaal (we hebben een eigen parkeerplaats die grenst aan de berging), voor netwerk (accesspoint voor goede wifi-dekking in de tuin) of een andere mogelijke toepassing.
Kost ons wel een paar centen, maar beter dan over een paar jaar een geul spitten dwars door de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:42
@Verwijderd Als je gewone PVC (of slagvaste (de grijze)) gebruikt, zorg dat je de overgangen even verlijmd!
Je zou absoluut niet de eerste zijn die buis infreesdt en dat bij het storten v/d afwerkvloer of zandcement vloer het spulletje los schiet.
Dan heb je dus niets (meer) aan je loze leiding(en).

En leg er inderdaad direct meerdere, persoonlijk zou ik zelfs adviseren minstens 3 (wasmachine/droger/netwerk?), en afhankelijk v/d plaatsing zelfs nog meer i.v.m. wat @Out.of.Control ook zegt een laadpaal oid.
Evt. kan je ook EN 3 loze leidingen van gewoon pvc leggen EN een (minimaal) 40mm mantelbuis.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:17
Let op dat het niet volgens NEN norm is dat als je meerdere groepen in 1 buis wilt leggen. Dus de adviezen hierboven meewegende, als je voor een grotere buis kiest (zou mijn voorkeur ook hebben), je niet meerdere draden naar meerdere groepen erin trekt (tenzij het gekoppelde groepen zijn).

Ik ben nu in mijn nieuwbouwhuis veel buizen boven het plafond aan het leggen. Ik heb hiervoor de buizen van Hornbach gebruikt. Mijn tip is dat als je zo min mogelijk koppelstukjes gebruikt en die variant in 90 graden bocht vermijdt. 5/6 ging bij mij wel, maar die 3/4 klemt een stuk beter aan de buis en ik heb geconstateerd dat deze vaak niet aansloot aan de buis, waardoor een trekveer tegen de rand van de uiteinde van de buis aan tikt. Blijkbaar kon het koppelstuk nog verder over de buis.

[ Voor 46% gewijzigd door mgizmo op 11-01-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mgizmo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:24:
Let op dat het niet volgens NEN norm is dat als je meerdere groepen in 1 buis wilt leggen. Dus de adviezen hierboven meewegende, als je voor een grotere buis kiest (zou mijn voorkeur ook hebben), je niet meerdere draden naar meerdere groepen erin trekt (tenzij het gekoppelde groepen zijn).
Afaik (maar de NEN-normen zijn nog steeds betaald en dat weiger ik te doen) geldt dat alleen voor VD-draad. Als je bijvoorbeeld een YMVK-kabel gebruikt (dubbel geisoleerd) dan mag dat wel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:17
CyBeR schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:26:
[...]

Afaik (maar de NEN-normen zijn nog steeds betaald en dat weiger ik te doen) geldt dat alleen voor VD-draad. Als je bijvoorbeeld een YMVK-kabel gebruikt (dubbel geisoleerd) dan mag dat wel.
Thanks voor de aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:29
Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:59:
@Verwijderd Als je gewone PVC (of slagvaste (de grijze)) gebruikt, zorg dat je de overgangen even verlijmd!
Je zou absoluut niet de eerste zijn die buis infreesdt en dat bij het storten v/d afwerkvloer of zandcement vloer het spulletje los schiet.
Dan heb je dus niets (meer) aan je loze leiding(en).

En leg er inderdaad direct meerdere, persoonlijk zou ik zelfs adviseren minstens 3 (wasmachine/droger/netwerk?), en afhankelijk v/d plaatsing zelfs nog meer i.v.m. wat @Out.of.Control ook zegt een laadpaal oid.
Evt. kan je ook EN 3 loze leidingen van gewoon pvc leggen EN een (minimaal) 40mm mantelbuis.
Slagvast is wel aan te raden storten wil nog welleens wat ruw gebeuren waardoor de normale(gele) eerder breekt.

Verlijmen van sokken is zeker een goede tip.(zowel bij elektrabuizen als bij invoerbuizen)
Als het goed is vastgezet is het niet nodig helaas schort het het daar nog welleens aan.
en dan is voorkomen is beter dan genezen.

Ene een mantelbuis is echt bager om later nog een waterleiding doorheen te trekken.
elektra of netwerk zal wel gaan. maar je kan ook kiezen voor pvc afvoerleiding met invoerbochten.
(geen normale hulpstukken gebruiken behalve rechte sokken anders dan zit je later als nog in de pure)

wasdroger mag/kan op het lichtnet(bij de verlichting) De huidige warmtepomp drogers vragen niet heelveel stroom. Daar hoeft geen aparte groep/buis voor aangelegd te worden. Maar het kan absoluut geen kwaad als het wel gebeurt. dus inderdaad leg voldoende loze leidingen aan.
(dan kan je bijv de frietpan en wasdroger gezamelijk op de aparte groep zetten ipv op lichtnet hiermee voorkom je dat de zekering eerder klapt door overbelasting )

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 11-01-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 15-10 17:35
Slagvast slaat nergens op om die in te storten is alleen maar onnodig duur.
Gewoon normale 16mm geel is prima om een 1fase groep dor te laten lopen.
Ik zou inderdaad alleen wel de draad er direct intrekken en niet achteraf pas, mocht je dan een bocht niet doorkomen met de trekveer kun je hier nu nog eenvoudig bij, eenmaal ingestort wordt dat niets meer.

En zo veel kost een setje vd-draad nou ook weer niet, 100euro heb je van alle 4 de kleuren 100meter:
https://www.sandervunderink.nl/4-dozen-vd-draad-donne.html

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-10 11:32
Wellicht een stomme opmerking ;)

Als je aan de ene kant een trechter in de buis plaatst met een doek zodat deze echt luchtdicht afgesloten zit en daar de stofzuiger opzetten dan vanaf de andere kant proberen door te duwen met een trekveer (je het is een trekveer, maar wellicht kan je wat kracht zetten) door de buis te duwen ?

Hier heb ik een buis open gekregen (wellicht had ik geluk en zat het al los).

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:05
Jorn schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:01:
Ik zou inderdaad alleen wel de draad er direct intrekken en niet achteraf pas, mocht je dan een bocht niet doorkomen met de trekveer kun je hier nu nog eenvoudig bij, eenmaal ingestort wordt dat niets meer.

En zo veel kost een setje vd-draad nou ook weer niet, 100euro heb je van alle 4 de kleuren 100meter:
https://www.sandervunderink.nl/4-dozen-vd-draad-donne.html
PVC buisjes kosten al niets, dus zeker bij ingegoten buizen zou ik die extra paar euro's zeker wel uitgeven voor wat meer zekerheid.

16mm is in principe voldoende voor 1 groep, maar 19mm maakt het leven (van een elektricien) een stuk aangenamer dus ook dat zou ik zeker doen.

Zuinigheid is zeker niet verkeerd, maar verkeerde zuinigheid kan soms tot grote ergernissen lijden...(ik spreek uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:29
MRTNbos schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:20:
[...]

PVC buisjes kosten al niets, dus zeker bij ingegoten buizen zou ik die extra paar euro's zeker wel uitgeven voor wat meer zekerheid.

16mm is in principe voldoende voor 1 groep, maar 19mm maakt het leven (van een elektricien) een stuk aangenamer dus ook dat zou ik zeker doen.

Zuinigheid is zeker niet verkeerd, maar verkeerde zuinigheid kan soms tot grote ergernissen lijden...(ik spreek uit ervaring).
precies dat ja . 1 groep lukt nog wel, Maar probeer er eens 5 draden in te trekken prettige wedstijd.
hetzelfde geldt ook voor cat 6 kabels het is aan te bevelen om 19mm te nemen. probeer maar eens 2 cat 6 kabels door 16 mm te krijgen. het kan en het lukt heus wel maar lekker is anders. terwijl bij 19mm is het geen probleem.(en kunnen er met een beetje geluk 3 in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Opzich mee eens, maar meestal wordt een loze leiding direct in een inbouwdoos verwerkt hè ;) dus opzich hoef je deze niet van boven af te plakken/dicht te plakken.
Enige uitzondering die ik nog wel eens tegenkom is buisjes in de vloer t.b.v. surround systemen, dan alleen een los pijpje die tegen de wand uit komt, die moet je inderdaad eerst wel ff afplakken ;)
miciel schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:53:
[...]

precies dat ja . 1 groep lukt nog wel, Maar probeer er eens 5 draden in te trekken prettige wedstijd.
hetzelfde geldt ook voor cat 6 kabels het is aan te bevelen om 19mm te nemen. probeer maar eens 2 cat 6 kabels door 16 mm te krijgen. het kan en het lukt heus wel maar lekker is anders. terwijl bij 19mm is het geen probleem.(en kunnen er met een beetje geluk 3 in.)
5 draden door 5/8" (16mm) buis mag alleen als daarvan 2 draden schakeldraden zijn he, dus 1,5mm2, en dus niet geschikt voor een "krachtstroom groep", daarvoor moet je inderdaad minstens 3/4"(19mm) hebben.
En ook 2 Cat6 utp kabels wil nog prima door 16mm buis, als ze dikker gaan worden door o.a. de shielding (zoals Cat6A en Cat7) e.d. dan wordt het in 16mm wel k*t en wil je inderdaad graag 19mm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 15-10 17:35
Inderdaad 19mm wordt normaal alleen gebruikt voor data/kookgroep/krachtgroep. Het is ook niet voor niets dat de spruit welke bij een (Attema)inbouwdoos standaard meegeleverd wordt 16mm is. Uiteraard is het wel toegestaan om 19mm buis te gebruiken, alleen een beetje nutteloos als er echt alleen maar een wcd komt.
Geen enkele installateur zal dat dan ook doen tenzij je hier expliciet om vraagt.

Dan over hostalit, dat gebruik je normaal alleen als je als opbouw uit de vloer verder gaat of volledig opbouw, komt de buis volledig in de dekvloer/muur is het echt onzin, hostalit is ook niet beter bestand tegen knikken, hij is alleen iets veerkrachtiger dan geel pvc. Maar dat is nergens voor nodig in dit geval want de dekvloer geeft voldoende bescherming. Tevens is hostalit 2x zo duur dan gele pvc buis, dus dat scheelt aanzienlijk als je veel lengtes nodig hebt. Maar ook hier, toegestaan is het wel, maar geen enkele installateur zal dit doen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:59:
En leg er inderdaad direct meerdere, persoonlijk zou ik zelfs adviseren minstens 3 (wasmachine/droger/..)
Wat bouw je, een kerncentrale in de schuur? ;) Doe dan ook een gaslijn, oliepijp, glasvezel en een buis voor modeltrein, die ondergrond gaat rijen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:39

Wokschotel

Op 6 wielen

Jorn schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:01:
En doe dan ajb geen normaal gele prutsbuis van de Gamma maar fatsoenlijke buis. Pipelife low friction heb ik hele goede ervaringen mee. En gewoon 19mm doen, geen 16mm. Zoiets dus.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
andru123 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 06:51:
[...]

Wat bouw je, een kerncentrale in de schuur? ;) Doe dan ook een gaslijn, oliepijp, glasvezel en een buis voor modeltrein, die ondergrond gaat rijen. >:)
HAHA dat zou kunnen inderdaad :P
Maar waarom ik zeg 3?
1x wasmachine
1x voor bv. droger maar kan je er zoals al eerder in dit topic genoemd b.v. ook rustig je frituurpan oid op aansluiten zonder dat er direct je groep uit knalt (droger heeft in principe geen aparte groep (meer) nodig).
1x voor bv. wel een data aansluiting voor als je het in je hoofd krijgt om tegen de achtermuur oid. een accespoint te plaatsen ;)
Wokschotel schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:05:
[...]
En doe dan ajb geen normaal gele prutsbuis van de Gamma maar fatsoenlijke buis. Pipelife low friction heb ik hele goede ervaringen mee. En gewoon 19mm doen, geen 16mm. Zoiets dus.
Inderdaad zoiets of gewoon van Wavin ofzo :) 16mm of 19mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

andru123 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 06:51:
[...]

Ik heb 5 groepen naar mijn ‘schuur’ lopen. 1 voor droger, 1 voor wasmachine, 1 3-fase voor warmtepomp, 1 3-fase voor doorstroomverwarmer, 1 3-fase voor de zonnepanelenomvormer.
Daarnaast nog 2 utp kabels tbv monitoring.

Dus zo veel zijn 3 groepen ook niet als je voor de moderne installaties wilt gaan.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, bedankt allemaal voor de tips!
De loodgieter heeft water af- en aanvoer aangelegd, en ik heb hem (naar aanleiding van het advies hier) gevraagd een extra elektra buis in te frezen en door te trekken, het is een 16mm (harde) buis. Het is een recht stuk van max 2 meter, dus nu alvast een draad trekken lijkt me niet echt nodig. Maar ik ga de uiteindes dichttapen, dank voor de tip!

Er is nu al verlichting/stopcontact, dus ik heb het bij 1 buis gelaten.
Het was meer voor het geval dat, het is een kleine berging, op z'n hoogst ooit de wasmachine (en we hebben geen droger).

Nogmaals veel dank voor de tips!
Pagina: 1