Toon posts:

Linux installeren als dual boot op win 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ben nieuw op dit forum, met een vraag :)

Heb één harde schijf, met daarop 3 partities (C:,D: en E:). Op C: staat Windows 7, op D: Windows 10. E: is gewoon geheugenruimte.

Heb een online video gekeken over deze kwestie, maar ben niet helemaal zeker of dit ook in dit geval werkt, aangezien ik al 3 partities heb aangemaakt.

kan ik een 4de partitie maken, om daarop Linux te installeren en te dual booten?
Voor Windows 10 heb ik destijds 120 gb toegewezen, maar daar heb ik nu 88,9 GB geheugen over.
Kan ik vanuit windows 10 C: opsplitsen en daarop Linux installeren?
Of kan dit alleen vanaf E:?

En dan nog een vraag: Ik heb al mijn (game) installs en de mijn documenten mappen van zowel Win 7als Win 10 op E: gezet. Stel ik verander iets aan deze partitie, heeft dit dan invloed hierop?

En stel ik heb een nieuwe partitie voor Linux, kan ik dan ik E: blijven gebruiken voor zowel Win 7, 10 als Linux?

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk.

Mvg.
...

Windows 7 Pro
Windows 10 Pro Creators update
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welkom op GoT. :w

Het is wel de bedoeling dat je de vragen volledig invult. Laat dus even zien wat je zelf al gevonden hebt. Weet je bijvoorbeeld zeker dat je nu echt maar 3 partities hebt, en niet stiekem een vierde, verborgen partitie aanwezig is?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een Youtube video gevonden waarin uitgelegd werd hoe je C: kon verkleinen, waarop je vervolgens via CD of flash Linux kon installeren. Er was wel alleen maar C: op die computer en enkel Win 10 geinstalleerd, vandaar mijn vraag hoe dit met meerdere partities werkt.

tevens iets gezien over een BCD tool, om de boots te managen.

Er staan drie partities en inderdaad iets waarbij staat: door systeem gereserveerd 350 mb

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:00
linux iso bestand maken en op DVD tje branden, of op USB, zolang het maar boot.

Dit is wat ik hanteer, ik maak 3 partities op het lege stuk (dus die E): swap, /boot, en /
/boot 200MB
swap 2x intern geheugen van je PC
/ (rest van het geheugen)

E wordt opnieuw geformateerd alles op E gaat verloren.

[ Voor 4% gewijzigd door aljooge op 10-01-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Alles op E: gaat verloren dus.

Kan ik daarna nog vanuit windows E: gebruiken voor opslag?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Verwijderd ik weet niet waarom je het wilt doen, maar is misschien een VirtualBox voorlopig een optie?
Dan heb je niet de kans dat Windows stuk gaat en kan je er ook in werken.
Anders gewoon een 2de schijf in die PC pluggen of doen wat @aljooge zegt (gebruik zelf ook een USB aan mijn sleutelbos als ik iemand anders zijn PC moet gebruiken, heb ik mijn eigen OS bij me, wel zo veilig)

[ Voor 26% gewijzigd door DJMaze op 11-01-2018 00:44 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Swap partitie hoeft niet 2x je intern geheugen te zijn. In veel gevallen heb je 't niet eens nodig. Als je 8 GB RAM hebt, is een swap van 16 GB overdreven. Die 'regel' is van vroeger, toen geheugen nog onder de 1 GB zat.

Je systeem heeft nu 4 partities totaal, een systeem gereserveerd, Windows 7, Windows 10 en je data partitie (E). Als die laatste geen logische partitie is in een uitgebreide partitie, kan je niet eens Linux installeren omdat je geen nieuwe partities meer kan maken. Je zal dan eerst E: moeten verwijderen (maak hier dus een backup van), dan een extended partitie aanmaken, en daarbinnen maak je E: opnieuw en kan je de Linux partities maken. Een aparte /boot is wel handig, want als je Linux wilt verwijderen, kan je nog gewoon opstarten omdat de informatie hiervoor op de /boot staat. Als je Ubuntu gaat installeren moet je wel opletten dat je oude kernels verwijdert, anders loopt /boot vol en geeft z'n eigen problemen voor Linux.

Afhankelijk van wat je met Linux wilt doen, is een VM zoals @DJMaze aangeeft een betere optie. Hoef je geen partities te verwijderen of verkleinen en als je iets verkeerd doet, blijft Windows nog gewoon werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1