Hallo,
ik zit er aan te denken een nieuw systeem te gaan bouwen, waarop middels unRAID (of vergelijkbaar systeem) een drietal virtual machines en een NAS moeten gaan draaien. Graag zou ik dit systeem in mijn Streacom F12C full ATX HTPC kast (productreview: Streacom F12C Zilver review door Takkie2024 willen bouwen. Deze kast kan alleen een 240mm radiator aan.
Op dit moment zit er een ATX bord in en dat is eigenlijk te krap. Ik zoek dus naar een micro-ATX of mini-ITX moederbord, zodat ik de AIO koeler aan de zijkant kan plaatsen en de harde schijven boven de CPU. Dit is de enige optie, anders gaat het helemaal niet werken. Ik vrees alleen dat ik verschrikkelijke problemen met oververhitting ga krijgen: 2 120mm fans met radiator aan één kant, 1x120mm fan aan de andere zijkant. Misschien dat ik aan de bovenkant nog 1x120mm fan kan plaatsen, maar dat is twijfelachtig.
Ik zit met de volgende vragen, misschien dat iemand ervaringen wil delen:
- is een 240mm AIO (zoals de Kraken X52) voldoende om deze processoren te koelen?
- wat is de sterkste 240mm AIO koeler?
- ik las dat de kleine LGA2066 moederborden problemen hebben met oververhitting van de capacitators en dat aangeraden wordt alles custom te waterkoelen. Is dat zo?
Mijn geschatte threadgebruik:
- unRAID: 2 (1+HT)
- Werk1: 12 (6+HT) - Win10 - zware applicaties & simulaties
- Werk2: 4 (2+HT) - Win10 - word & co
- Games: 8 (4+HT) - Win10
- NAS: 2 (1+HT)
De componenten waar ik grofweg aan zit te denken :
- Intel i9 7940X-7980X, gekoeld door 240mm AIO waterkoeler
- MSI - X299M GAMING PRO CARBON AC Micro ATX
- 4x16GB DDR4-3200 Corsair TridentZ RGB RAM
- ASUS GTX1080 (shared en voor gamingVM)
- ASUS GTX770 (werkVM)
- 4x10TB NAS schijven
- 250GB M.2
- 1250W Thermaltake voeding (vinger in de wind, heb nog niet gerekend)
(etc)
Threadripper is geen optie (tenzij ik het in een andere kast bouw)
ik zit er aan te denken een nieuw systeem te gaan bouwen, waarop middels unRAID (of vergelijkbaar systeem) een drietal virtual machines en een NAS moeten gaan draaien. Graag zou ik dit systeem in mijn Streacom F12C full ATX HTPC kast (productreview: Streacom F12C Zilver review door Takkie2024 willen bouwen. Deze kast kan alleen een 240mm radiator aan.
Op dit moment zit er een ATX bord in en dat is eigenlijk te krap. Ik zoek dus naar een micro-ATX of mini-ITX moederbord, zodat ik de AIO koeler aan de zijkant kan plaatsen en de harde schijven boven de CPU. Dit is de enige optie, anders gaat het helemaal niet werken. Ik vrees alleen dat ik verschrikkelijke problemen met oververhitting ga krijgen: 2 120mm fans met radiator aan één kant, 1x120mm fan aan de andere zijkant. Misschien dat ik aan de bovenkant nog 1x120mm fan kan plaatsen, maar dat is twijfelachtig.
Ik zit met de volgende vragen, misschien dat iemand ervaringen wil delen:
- is een 240mm AIO (zoals de Kraken X52) voldoende om deze processoren te koelen?
- wat is de sterkste 240mm AIO koeler?
- ik las dat de kleine LGA2066 moederborden problemen hebben met oververhitting van de capacitators en dat aangeraden wordt alles custom te waterkoelen. Is dat zo?
Mijn geschatte threadgebruik:
- unRAID: 2 (1+HT)
- Werk1: 12 (6+HT) - Win10 - zware applicaties & simulaties
- Werk2: 4 (2+HT) - Win10 - word & co
- Games: 8 (4+HT) - Win10
- NAS: 2 (1+HT)
De componenten waar ik grofweg aan zit te denken :
- Intel i9 7940X-7980X, gekoeld door 240mm AIO waterkoeler
- MSI - X299M GAMING PRO CARBON AC Micro ATX
- 4x16GB DDR4-3200 Corsair TridentZ RGB RAM
- ASUS GTX1080 (shared en voor gamingVM)
- ASUS GTX770 (werkVM)
- 4x10TB NAS schijven
- 250GB M.2
- 1250W Thermaltake voeding (vinger in de wind, heb nog niet gerekend)
(etc)
Threadripper is geen optie (tenzij ik het in een andere kast bouw)