Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Koeling i9 unRAID systeem in grote HTPC kast -AIO of no go?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Javahne
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-09-2019
Hallo,

ik zit er aan te denken een nieuw systeem te gaan bouwen, waarop middels unRAID (of vergelijkbaar systeem) een drietal virtual machines en een NAS moeten gaan draaien. Graag zou ik dit systeem in mijn Streacom F12C full ATX HTPC kast (productreview: Streacom F12C Zilver review door Javahne willen bouwen. Deze kast kan alleen een 240mm radiator aan.

Op dit moment zit er een ATX bord in en dat is eigenlijk te krap. Ik zoek dus naar een micro-ATX of mini-ITX moederbord, zodat ik de AIO koeler aan de zijkant kan plaatsen en de harde schijven boven de CPU. Dit is de enige optie, anders gaat het helemaal niet werken. Ik vrees alleen dat ik verschrikkelijke problemen met oververhitting ga krijgen: 2 120mm fans met radiator aan één kant, 1x120mm fan aan de andere zijkant. Misschien dat ik aan de bovenkant nog 1x120mm fan kan plaatsen, maar dat is twijfelachtig.

Ik zit met de volgende vragen, misschien dat iemand ervaringen wil delen:
- is een 240mm AIO (zoals de Kraken X52) voldoende om deze processoren te koelen?
- wat is de sterkste 240mm AIO koeler?
- ik las dat de kleine LGA2066 moederborden problemen hebben met oververhitting van de capacitators en dat aangeraden wordt alles custom te waterkoelen. Is dat zo?

Mijn geschatte threadgebruik:
- unRAID: 2 (1+HT)
- Werk1: 12 (6+HT) - Win10 - zware applicaties & simulaties
- Werk2: 4 (2+HT) - Win10 - word & co
- Games: 8 (4+HT) - Win10
- NAS: 2 (1+HT)

De componenten waar ik grofweg aan zit te denken :
- Intel i9 7940X-7980X, gekoeld door 240mm AIO waterkoeler
- MSI - X299M GAMING PRO CARBON AC Micro ATX
- 4x16GB DDR4-3200 Corsair TridentZ RGB RAM
- ASUS GTX1080 (shared en voor gamingVM)
- ASUS GTX770 (werkVM)
- 4x10TB NAS schijven
- 250GB M.2
- 1250W Thermaltake voeding (vinger in de wind, heb nog niet gerekend)
(etc)

Threadripper is geen optie (tenzij ik het in een andere kast bouw)

Alle reacties

• NLBUURMAN
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23-03 12:29

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

En waarom zou je dit allemaal in 1 systeem willen?

Het lijkt me namelijk sterk dat je en met je werkPC en je gamePC tegelijk bezig gaat, en anders zou ik bijvoorbeeld in een meterkast oid een ander systeem wegwerken waar je bepaalde taken op laat draaien.
de borden hebben het sowieso zwaar met de high-end i9 serie, omdat die zeker bij overklokken nogal wat druk op de VRM's uitoefenen

i5-6600/MSI H270 Carbon/16GB Ram/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

• Javahne
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-09-2019
Dank je voor je antwoord. Naja, de keuze is veelmeer: investeer ik in verscheidene systemen (of een grotere kast), of niet.

- werk1 is een systeem wat allerlei zware applicaties en simulaties draait, die soms lang duren en vaak uren in alle rust data scraped, analyseert, berekeningen doorvoert, etc. Dit loopt nu op mijn i7-4930k, wat prima loopt en waar ik inderdaad games en mijn zakelijke/privé communicatie op draai. Dit is alleen niet meer houdbaar, omdat het aantal bewerkingen toeneemt en ik mijn medewerker hier ook toegang toe wil geven. Hij doet zijn communicatie en andere applicaties via zijn laptop, dus dat stoort niet. Mijn communicatie moet daar alleen af. Mijn zakelijke en privé communicatie wil ik ook scheiden
- werk2: dat wordt mijn zakelijke werkstation voor alle reguliere applicaties
(- optioneel, werk3: de zakelijke werkstation voor alle reguliere applicaties voor mijn vrouw)
- games en particuliere communicatie

De kans is dus vrij groot dat -zeker in de avonduren- alles door elkaar gaat lopen en alles tegelijkertijd gebruikt gaat worden. Al een tijdje overweeg ik of unRAID-achtige oplossingen geschikt zouden kunnen zijn en ik had dat als oplossing op basis van een ATX board gedacht. Alhoewel de kast als ATX kast verkocht wordt (en dat past er ook in), is de kast voor dit idee ongeschikt:er zit nu een noctua NH-C14S koeler op, hiervoor zat er een Kraken X52 op een rail direkt boven de CPU gemonteerd. Door de dikte van radiator en fans hing die direkt boven de pomp op de cpu en zat er geen goede luchtstroom in, waardoor de fans continu bijna op max zaten, wat enorm stoorde. Bij een kleiner bord kan de radiator naar links (zie fotos in link onder) en kan ik de schijven op de rail boven de CPU hangen.. en er misschien nog een 120mm fan naast hangen (...)

Zo ziet het er nu uit:
https://1drv.ms/f/s!AmpXHAf_vbqngY8vKLJgCYAF5TL8UA

Als het niet werkt, zal ik naar een gewone mid-/bigtower moeten, dan is het probleem meteen opgelost, dan kan ik een (E)ATX bord nemen en is threadripper mogelijk ook een optie. Ik wilde alleen af can die echte computermeuk en deze kast als hart van mn operatie gewoon direkt in mijn kantoor neerzetten.

Toevoeging: misschien moet ik die gamingwens eruit gooien en een oudere generatie Xeon o.i.d. inzetten. Dan heb ik vele cores en mogelijk minder hitteontwikkeling

[Voor 3% gewijzigd door Javahne op 12-01-2018 08:13]

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True