Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spouwmuur isolatie en deels gestucte muur

Pagina: 1
Acties:

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-07 16:03

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Wij hebben een jaren 30 hoekhuis met een deels afgestucte muur (zie foto). Dit is origineel zo bij het huis. Vermoedelijk is de spouw zo'n krappe 5cm.

Nu ben ik benieuwd of spouwmuurisolatie überhaupt mogelijk/gewenst is ivm de stucmuur. Over het algemeen lees ik dat men dit afraad ivm het mogelijk kapot vriezen van de stuclaag als deze niet damp open is en er toch vocht in zit. Daarnaast vernam ik dat eventuele gaten ook zichtbaar zouden blijven. Al zou je dat natuurlijk netjes kunnen laten Bijwerken

Evt zou ik ook de hele gevel kunnen laten reinigen/stralen en de verf opnieuw laten aanbrengen maar ik heb geen idee hoe kostbaar dat is?

Iemand ervaringen met spouwmuurisolatie en dergelijk stucwerk? Hoe kun je (laten) bepalen of eventuele verflagen dampopen zijn?

zandpaddo wijzigde deze reactie 10-01-2018 20:53 (6%)

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:53
80-90 jaar oud stucwerk is zeker niet altijd damp open geschilderd.

90 jaar oud stucwerk stralen is niet aan te raden, de kans is aanzienlijk dat 50% daarna op de grond ligt

Er zijn vast mensen in de straat die hun huis van binnenuit hebben geisoleerd, kijk daar eens of het stucwerk is blijven hangen.

De gaten die ze boren voor deze techniek passen over het algemeen net niet in een voeg. en worden dicht gemaakt met een beetje voeg, in het stucwerk vullen ze het gat ook aan en werken dit dan een soort van bij, uiteraard met kleur en structuur verschil. je merkt het al, ik ben geen fan ;)

Je weet nooit wat er in die spouw nu zit (bestaande termische bruggen etc) je gaat in het blinde een beetje rommel in een gat spuiten en je hoopt dat het in de jaren niet teveel inklinkt/ weg rot zodat je nadat de garantie is verlopen je ook nog een isolerende wand hebt.

Beter controleerbaar en beter voorspelbaar zijn de isolatie opties binnenlangs en buitenlangs.

En ik snap wel dat mensen het kiezen, geen ruimteverlies/grote verbouwing binnen , en het zelfde aangezicht buiten en toch isoleren, het lijkt een perfecte oplossing. totdat je weet hoeveel van die rommel er weer uit spouwen is gehaald vanwege problemen (ja meestal is dat de wat oudere variant).

mocht je het doen, goed laten controleren op koude bruggen en kies voor die grijze korrels ;)

twain4me wijzigde deze reactie 12-01-2018 17:25 (3%)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
quote:
twain4me schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:16:
80-90 jaar oud stucwerk is zeker niet altijd damp open geschilderd.

90 jaar oud stucwerk stralen is niet aan te raden, de kans is aanzienlijk dat 50% daarna op de grond ligt

Er zijn vast mensen in de straat die hun huis van binnenuit hebben geisoleerd, kijk daar eens of het stucwerk is blijven hangen.

De gaten die ze boren voor deze techniek passen over het algemeen net niet in een voeg. en worden dicht gemaakt met een beetje voeg, in het stucwerk vullen ze het gat ook aan en werken dit dan een soort van bij, uiteraard met kleur en structuur verschil. je merkt het al, ik ben geen fan ;)

Je weet nooit wat er in die spouw nu zit (bestaande termische bruggen etc) je gaat in het blinde een beetje rommel in een gat spuiten en je hoopt dat het in de jaren niet teveel inklinkt/ weg rot zodat je nadat de garantie is verlopen je ook nog een isolerende wand hebt.

Beter controleerbaar en beter voorspelbaar zijn de isolatie opties binnenlangs en buitenlangs.

En ik snap wel dat mensen het kiezen, geen ruimteverlies/grote verbouwing binnen , en het zelfde aangezicht buiten en toch isoleren, het lijkt een perfecte oplossing. totdat je weet hoeveel van die rommel er weer uit spouwen is gehaald vanwege problemen (ja meestal is dat de wat oudere variant).

mocht je het doen, goed laten controleren op koude bruggen en kies voor die grijze korrels ;)
Dank. Ik ben zelf ook sceptisch maar het is wel de meest rendabele isolatiemethode voor meer comfort op de beneden verdieping dus vandaar de vraag. Zou ook als eerste voor grijze eps parels kiezen (licht verlijmd).

Van dit type staan er maar drie woningen, van welke niemand gevel of voorzetwanden heeft geplaatst. Dus geen ervaringsdeskundigen. Laatste is voor ons nu geen optie, gezien vorige bewoners drie jaar geleden hebben gebouwd (zonder extra isolatie). En dat nu kapitaal verspilling is, plus dat een jaren 30 huis wat smaller is en dus elke cm telt ;).

Voorlopig maar even uit het hoofd laten dan en kijken wat we nog meer kunnen isoleren.

• twain4me
Voor een monument waar helemaal niets Qua gevel isolatie kon (er was ook geen spouw) hebben we onze aandacht gericht op de vloer het dak en kierdichting rond kozijnen/ramen daarna een water/water warmte pomp (zwaar overbemeten voor een dergelijke inhoud bij goede isolatie ) en een zooi zonnepanelen op de schuur die niet onder het monument viel. Gewoon meer opwekken dan je gebruikt maakt je woning ook energie "zuinig". Wellicht is een dergelijke gedachtegang er ook 1 voor jou :)

Qua smaller worden van de woning bij isoleren aan de binnenkant, dat valt tegenwoordig heel erg mee
kingspan heeft bv een resolschuim product wat erg goed werkt met een minimale dikte.

• Freaky_Revolt
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:01

Freaky_Revolt

I Block ø

Pas vooral op voor vocht. Dit ivm de houten balken in je vloer die de muur in gaan. Dus zorg voor genoeg lucht toe en afvoer in de spouw en geen producten die vocht op kunnen nemen in de spouw muur. Anders is de kans aanwezig dat de balken in de spouw gaan rotten en je vloer verzakt.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van zo'n oud huis de spouw te vullen. Dit omdat deze huizen juist moeten kunnen ademen. Vaak hebben ze namelijk houte vloeren en balken. Dat is ook de reden dat ze nooit gelukt zijn vroeger.

Freaky_Revolt wijzigde deze reactie 15-01-2018 17:56 (28%)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
quote:
twain4me schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:48:
Voor een monument waar helemaal niets Qua gevel isolatie kon (er was ook geen spouw) hebben we onze aandacht gericht op de vloer het dak en kierdichting rond kozijnen/ramen daarna een water/water warmte pomp (zwaar overbemeten voor een dergelijke inhoud bij goede isolatie ) en een zooi zonnepanelen op de schuur die niet onder het monument viel. Gewoon meer opwekken dan je gebruikt maakt je woning ook energie "zuinig". Wellicht is een dergelijke gedachtegang er ook 1 voor jou :)

Qua smaller worden van de woning bij isoleren aan de binnenkant, dat valt tegenwoordig heel erg mee
kingspan heeft bv een resolschuim product wat erg goed werkt met een minimale dikte.
Dank. Vloer ben ik op dit moment aan het isoleren met glaswol tussen de balken (Rd 3.75), nog een paar m2 en dan is dat klaar. Dak heb ik al na-geisoleerd met 9cm steenwol, Rd 2.4, achteraf had ik er misschien wel meer in willen doen maarja. Als je eenmaal aan het isoleren bent is het verslavend ;).

Die resolschuimpanelen is mooi spul inderdaad. Voor nu geen optie, maar mochten we ooit weer gaan verbouwen ga ik zeker van binnen uit isoleren overwegen. Met 5 cm heb je al Rd 3 te pakken, ik zat nog even in de glaswol / steenwol modus (10+ cm voor beetje isolatie waarde).

Idee van zonnepanelen in de tuin had ik ook al inderdaad, al moet er eerst een nieuw (geschikt) schuurtje komen). Mooi dat je een warmtepomp hebt geinstalleerd!
quote:
Freaky_Revolt schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:54:
Pas vooral op voor vocht. Dit ivm de houten balken in je vloer die de muur in gaan. Dus zorg voor genoeg lucht toe en afvoer in de spouw en geen producten die vocht op kunnen nemen in de spouw muur. Anders is de kans aanwezig dat de balken in de spouw gaan rotten en je vloer verzakt.
Klopt. Dat is ook de reden dat voegwerk in orde moet zijn. De te behalen isolatiewaarde weegt niet op tegen de kans op problemen.

zandpaddo wijzigde deze reactie 16-01-2018 09:12 (19%)

• twain4me
Vocht is inderdaad het grootste probleem van schimmel op de muur tot rottende balk koppen

Denk niet dat het opnieuw voegen water/vocht in de spouw voorkomt. Er komt vooral vocht van binnen het huis (koken douchen ademen) dat vocht wil neerslaan in de spouw. normaal loopt dat vocht naar benenden en door ventilatie/open stootvoegen afgevoerd.
Waneer alles goed is geisoleert; dubbelglas, vloer, dak en spouw isolatie is de spouw nogsteeds de koudste plek van het huis en zal er behoorlijk vocht neerslaan (meer dan voor de isolatie dan pakt enkelglas het meeste damp vocht)
Bij voorzetwanden is de functie van een dampscherm dan ook om vocht binnen te houden zodat het niet langer de spouw/contructie in kan trekken , het toevoegen van geforceerde ventilatie in de woon vertrekken is in dat geval dan ook noodzakelijk.
Waneer je geen isolatie gaat toepassen in of rond de buitenmuren en wel dubbelglas plaatst en de vloer en het dak isoleerd kan je ook condens problemen krijgen/ schimmel (meestal in de hoeken van de kamer, en rond ramen ) ook dan is ventilatie van groot belang.
Isoleren = ventileren je zal dus hoe dan ook in de volgende situatie belanden:

Je isoleert dingen aan je huis-> energie winst-> extra ventileren -> energie verlies -> warmte terug win unit/ vraag gestuurde ventilatie -> minder verlies ;)
De vraag is waar je voor jezelf de streep zet
Zoals @Freaky_Revolt al melde. Denk altijd aan het vocht!
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True