Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 21:59
Ik heb een vraagje m.b.t. de inrichting van mijn netwerk thuis. Ik heb de vraag ook bij XS4ALL gesteld, en hoewel ik daar keurig werd geholpen, was het antwoord "wij weten niet of dit gaat werken". Ik kan het natuurlijk proberen, maar dan moet ik best wat zaken loshalen en verplaatsen, dus wellicht kan iemand hier al uitsluitsel geven.

Huidige setup
  • Glasvezel kabel naar de meterkast
  • NTU in de meterkast
  • FritzBox 7490 in de meterkast; directe verbinding naar NTU op LAN1
  • D-Link DGS-108 switch in de meterkast; poort 1 op FritzBox LAN2
  • Ethernet kabels van alle kamers in het huis op de switch
Ik heb dus WiFi vanuit de meterkast, en via de switch en draden overal in huis bedraad internet. Nu is het bereik van de FritzBox vanuit de meterkast niet heel goed. Ik heb al een access point toegevoegd aan mijn (bedrade) netwerk, en dat helpt natuurlijk. Ik kan nog meer access points toevoegen om het bereik overal nog beter te maken. Maar ik vind het eigenlijk zonde dat mijn beste "access point", namelijk de FritzBox, nu niet tot z'n recht komt.

Idee
  • Glasvezel kabel naar de meterkast
  • NTU in de meterkast
  • D-Link DGS-108 switch in de meterkast; poort 1 op de NTU
  • Ethernet kabels van alle kamers in het huis op de switch
  • FritzBox 7490 in de woonkamer; woonkamer aansluiting direct op LAN1
De vraag is nu: heb ik dan overal bedraad internet? Of nergens? Of enkel in de woonkamer?

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via LuukBurger op 10-01-2018 21:21)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sta even stil bij wat een router doet: het verbindt twee netwerken, in dit geval jouw thuisnetwerk met het publieke internet. Alles wat achter je router hangt zit in jouw netwerk, alles dat ervoor hangt niet.

Merk op dat ik WiFi niet noem. Dat heeft niets met de basisfunctionaliteit van een router te maken. Consumentenrouters hebben vaak een WiFi-AP ingebouwd, maar dat is in veel situaties verspild omdat de router inderdaad aan de rand van je netwerk staat op een plek waar kabels samenkomen, doorgaans de meterkast, doorgaans een waardeloze plek voor WiFi.

Kortom, het gaat niet werken zoals je wilt met een switch op de NTU en dan de router in de woonkamer. Je router hoort als eerste op de NTU aangesloten te worden, punt. Let wel dat in dit geval die Fritz!4790 helemaal niet als modem werkt aangezien je bij glas geen modem (nodig) hebt. Dat biedt mogelijkheden: je zou de Fritz!Box 4790 als AP kunnen instellen en een goedkope router zonder WiFi (bijv Ubiquiti EdgeRouter Lite) of met low-end WiFi die je niet gaat gebruiken (bijv TP-Link WR-1043ND) in de meterkast plaatsen. Let wel dat als je legacy telefonie / IPTV gebruikt dit niet zomaar kan.

Zo fantastisch is die 4790 trouwens niet als AP, het heeft maar 2x2 MiMo in de 5GHz en (onbegrijpelijk) wel 3x3 in de 2.4GHz. Iha is het niet beter dan een UniFi UAP AC Lite, en duidelijk minder dan een UAP AC Pro, of de veel goedkopere KPN WiFi Versteker.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sta even stil bij wat een router doet: het verbindt twee netwerken, in dit geval jouw thuisnetwerk met het publieke internet. Alles wat achter je router hangt zit in jouw netwerk, alles dat ervoor hangt niet.

Merk op dat ik WiFi niet noem. Dat heeft niets met de basisfunctionaliteit van een router te maken. Consumentenrouters hebben vaak een WiFi-AP ingebouwd, maar dat is in veel situaties verspild omdat de router inderdaad aan de rand van je netwerk staat op een plek waar kabels samenkomen, doorgaans de meterkast, doorgaans een waardeloze plek voor WiFi.

Kortom, het gaat niet werken zoals je wilt met een switch op de NTU en dan de router in de woonkamer. Je router hoort als eerste op de NTU aangesloten te worden, punt. Let wel dat in dit geval die Fritz!4790 helemaal niet als modem werkt aangezien je bij glas geen modem (nodig) hebt. Dat biedt mogelijkheden: je zou de Fritz!Box 4790 als AP kunnen instellen en een goedkope router zonder WiFi (bijv Ubiquiti EdgeRouter Lite) of met low-end WiFi die je niet gaat gebruiken (bijv TP-Link WR-1043ND) in de meterkast plaatsen. Let wel dat als je legacy telefonie / IPTV gebruikt dit niet zomaar kan.

Zo fantastisch is die 4790 trouwens niet als AP, het heeft maar 2x2 MiMo in de 5GHz en (onbegrijpelijk) wel 3x3 in de 2.4GHz. Iha is het niet beter dan een UniFi UAP AC Lite, en duidelijk minder dan een UAP AC Pro, of de veel goedkopere KPN WiFi Versteker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 21:59
Dank je voor je uitgebreide reactie dion_b. Je bevestigt mijn vermoedens. Ik was inderdaad ook al aan het kijken naar een UAC AC PRO, maar dan moet er ook weer een POE switch bij. Ik zit nu te kijken naar de D-Link DGS-1008p. Ben ik samen toch zo'n €200 verder, maar dat moet dan maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LuukBurger schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:50:
Dank je voor je uitgebreide reactie dion_b. Je bevestigt mijn vermoedens. Ik was inderdaad ook al aan het kijken naar een UAC AC PRO, maar dan moet er ook weer een POE switch bij.
Nee hoor, de UAC AC Pro wordt met een PoE injector geleverd, net zoals de Lite.
Ik zit nu te kijken naar de D-Link DGS-1008p. Ben ik samen toch zo'n €200 verder, maar dat moet dan maar. :)
Moet helemaal niet.

Allereerst heeft UniFi alleen nut als je alle AP's in huis van de Ubiquiti UniFi reeks koopt. Een enkele UniFi is als proberen te klappen met één hand, vrij zinloos. Enige meerwaarde van UniFi tov andere AP's is centraal beheer en een paar roaminghulpjes. Dat verlies je als je zo'n ding combineert met iets anders.

Als je maar één AP wilt kopen ben je veel beter uit met de KPN WiFi Versterker. Het heeft dezelfde specs als de UAP AC Pro, maar kost slechts EUR 50.

Wil je toch UniFi, dan is sterk de vraag of je de meerwaarde van de Pro tov de Lite gaat merken, en beide worden met PoE injectoren geleverd, dus je kunt voor EUR 75 klaar zijn (of EUR 150 als je er twee koopt - aanrader want wederom anders gewoon dat KPN ding voor EUR 50 nemen).

Oslik blyat! Oslik!