Hoe dim ik 12v LED spotjes dmv een "weerstand"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09-2024
Mijn vraag
Onlangs heb ik het toilet verbouwd en in het verlaagde plafond een twaalftal dimbare 12v led spotjes van 1W geplaatst. Deze worden geschakeld door een simpele wisselschakelaar die naar een trafo loopt, na de trafo zijn alle ledjes parallel aangesloten.

Omdat 12 maal 1W toch een redelijke bak licht is voor op het toilet wil ik deze graag dimmen. Dat hoeft nog niet eens "instelbaar" te zijn. Het ingestelde lichtniveau zal niet aangepast worden. Mijn eerste oplossing was het plaatsen van een KlikAanKlikUit dimmer voor LED tussen de trafo en de ledjes. Dit bleek niet geheel succesvol. Om onverklaarbare redenen is de KaKu reeds overleden.

Mijn idee is om een simpele weerstand te plaatsen tussen de trafo en de ledjes zodat er simpelweg minder Volt naar de ledjes gaat. Maar dan de hamvraag, wat voor weerstand of regelaar kan ik hier plaatsen?

Uiteraard heb ik het forum hier doorgelezen maar de basiskennis om deze (voor kenners) relatief simpele vraag te beantwoorden ontbreekt mij helaas. Termen als PWM, puls, MOSFET, DALI en zelf ampere zijn voor mij net buiten het boekje. Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen zonder dat ik een paar weken aan het inlezen ben. Dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Om te beginnen, zijn de spots wel dimbaar?

Dimmen door weerstand zal bij leds niet gaan, gebeurd meestal met fase af-/aansnijding.
Met een weerstand moet je eigenlijk ook niet willen aangezien je dan energie "weggooit".

Maar al bij al moeten de leds wel geschikt zijn om te dimmen, zijn ze dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
Frosty15 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:26:
Om te beginnen, zijn de spots wel dimbaar?

Dimmen door weerstand zal bij leds niet gaan, gebeurd meestal met fase af-/aansnijding.
Met een weerstand moet je eigenlijk ook niet willen aangezien je dan energie "weggooit".

Maar al bij al moeten de leds wel geschikt zijn om te dimmen, zijn ze dat ook?
Yes, de spotjes zijn zeker dimbaar. (althans, volgens de verkoper). Mbv de KaKu is er ook wel een tijdje gedimd, tot deze gek ging doen en overleed.

https://www.verlichtingko...nbouw-12v-1w-rond-dimbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

P.Duh! lekker puh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
Goed punt... echter €25 voor de dimmer plus €15 voor de AB. Er moet toch een slimmere (lees: goedkopere) oplossing zijn.

Op andere draadjes las ik dat linear dimmen dmv een lager voltage op de leds zetten ook een optie is, alleen de voorkeur niet heeft. Of ik moet ik dat echt niet willen en gewoon die €40 aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dimmen met een weerstand gaat je niet helpen. Het effect van een serieweerstand is bij led-lampjes namelijk niet lineair. Als je een varialbele weerstand in serie met het spotje zet, ga je zien als je de weerstand voorzichtig omhoog draait, dat de led eerst niet noemenswaardig van lichtsterkte verandert. Als je dan de weerstand verder omhoog draait is er een heel klein gebiedje waarin de lichtsterkte zichtbaar vermindert, maar al snel daarna begint ie te knipperen. Bij nog hogere weerstand gaat-ie uit.

Je zou kunnen proberen om het precieze punt waar de lampjes zichtbaar gedimd zijn, op te zoeken. Maar dit is per lamje verschillend. En het is maar de vraag of je voeding stabiel genoeg is.

Anyway, ik zou een pwm unit aansluiten. Je lampjes gaan dan 100.000 keer per seconde aan en uit en - afhankelijk van de duty cycle - branden ze x%. Omdat je ogen die 100.000 keer niet kunnen volgen, neem je dat waar als verminderde lichsterkte.

Zo'n pwm unit is er in verschillende soorten, maten en klassen. In jouw geval is het belangrijk dat hij een ingangsspanning van 12 Volt heeft en een uitgangsstroom van minimaal 1 Ampere.
Je kunt 'm ook zelf bouwen: Brahiewahiewa in "PAR56panel-153leds DMX RGB Driver" :*)
martijncas schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:18:
... Om onverklaarbare redenen is de KaKu reeds overleden...
Zo onverklaarbaar is dat niet, hoor. Voor zowel trafo-voedingen als voor schakelende voedingen moet je verschillende maatregelen nemen om de voorkomen dat je dimmer en/of je voeding overlijdt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijncas
Brahiewahiewa schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 04:08:

Zo onverklaarbaar is dat niet, hoor. Voor zowel trafo-voedingen als voor schakelende voedingen moet je verschillende maatregelen nemen om de voorkomen dat je dimmer en/of je voeding overlijdt
Vreemd, volgens KaKu voldoe ik aan alle voorwaarden. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Pagina: 1