Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuningistweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 14:44
Al wel een tijdje (passief) aanwezig op tweakers, in het verleden regelmatig rondgeneusd voor tips rond aankoop hardware. Ik roep nu toch graag advies is in v.d. doorgewinterde forum-bewoners.

Sinds halfjaar al rondneuzen hoe ik een leuk game desktop op kan bouwen. Op het moment doe het 'gamen' nog op een (verouderde) laptop.
  • ASUS N53-SV
  • i7-2630 QM
  • GeForce GT540M 1Gb
  • 6Gb DDR3
Was toentertijd een prima koop, maar hedendaags is er eindelijk ruimte (fysiek + budget) voor een vast station. Dat zal wel een hele eye-opener zijn.
Ik ben geen die-hard gamer en mijn systeem hoeft zeker niet geoptimaliseerd te worden naar high-end shooters. Maar iets meer geld uitgeven om future-proof te zijn past prima in het plaatje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming: medium use.
FPS is niet direct de belangrijkste factor (geen shooters), als het maar lekker en mooi draait. Zit meer in richting strategy-games, zoals:
  • Kerbal Space Program (groot fan, upgrade in graphics en CPU performance zou erg fijn zijn)
  • City Skylines
  • Total War
  • HOI4
CPU wil hier nog wel eens bottleneck in zijn, maar het oog wilt ook wat.

Video-bewerking (amateur)
In het verleden nog wel eens wat aangerommeld met 1080p video-bewerking. Sluit niet uit dat ik dit weer oppak.

Professioneel gebruik
Waarschijnlijk niet. Hoewel ik professioneel intensief met CAD werk, voorziet mijn werkgever hiervoor aan de benodigde (thuis)werk behoeftes. Maar ik sluit niet uit dat ik hobby-matig iets ga doen als ik voordelig de benodigde software weet op te scharrelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit te denken aan zo'n E 1000,- , exclusief rand-apparatuur. Zit aankoop al een tijdje uit te stellen in de hoop dat de prijzen gaan dalen, maar dat valt in deze tijd erg tegen. Voordeliger mag altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur ontbreekt volledig. Free-sync heeft daarom een zekere meerwaarde hoewel je je af kan vragen of Sync technology in mijn toepassingen wel echt zo voornaam is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • niveau RX570 / Rx580 / GTX1060 GPU voor de (prima) plaatjes.
  • SSD (voor vlotheid)
  • HDD als main storage, hoewel ik toekomst hier eigenlijk een NAS voor moet gaan opzetten.
  • extra slot over om eventueel in toekomst DVD-burner toe te kunnen voegen.
  • fatsoenlijke keyboard (mechanisch is misschien overkill in mijn gebruik, upgrade is altijd nog mogelijk) .
  • fatsoenlijke 1080P monitor
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet. AMD heeft heden de dagen een interessante case voor zowel CPU alswel GPU (Freesync) en future upgrades. Maar ik sta open voor slimmere set-ups.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Stil systeem zou fijn zijn;
  • Liever niet tot de max. in gebruik.
  • Future-proof: misschien dat gamen in de toekomst wat serieuzer word en ik een upgrade wil doen. Maar net zo gemakkelijk blijft het systeem door luiheid 4 a 5 jaar ongewijzigd. E100,- extra uitgeven voor peace of mind kan dus wel interessant zijn.
  • Gebruiksgemak bij assemblage: niet veel meer ervaring dan een keer GPU of memory slots verwisselen. Kast daarom liever niet tot het gaatje volproppen.
  • Geen noodzaak om een visueel spectaculaire case te hebben: Form fits function
  • Levertijd is niet direct een afknapper. Ik heb aankoop al 6 maanden uitgesteld, een week of twee extra kunnen er ook nog wel bij 8)7 .
Ga je overklokken?
Noob, dus waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Startpunt vanuit BBG's.
  • Advies en nieuw inzichten.
  • Check of ik niet als noob iets essentieels uit het oog verlies.
  • Leverancier GPU: ik krijg niet meteen een warm gevoel van leveranciers als All in One Systems, maar misschien overdrijf ik.
Ik zit nu redelijk in de CPU's en GPU, maar randapparatuur, kast etc. is vrij onbekend terrein. Misschien dat er nog leuke tips tussen zitten om wat budget wat te drukken / van aanbiedingen te profiteren.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 184,50€ 184,50
1Asus Prime B350-Plus€ 92,50€ 92,50
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 309,91€ 309,91
1Seagate Barracuda, 2TB€ 60,65€ 60,65
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,51€ 36,51
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 51,-€ 51,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,50€ 133,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 976,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Tuningistweaker schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:12:
Al wel een tijdje (passief) aanwezig op tweakers, in het verleden regelmatig rondgeneusd voor tips rond aankoop hardware. Ik roep nu toch graag advies is in v.d. doorgewinterde forum-bewoners.

Sinds halfjaar al rondneuzen hoe ik een leuk game desktop op kan bouwen. Op het moment doe het 'gamen' nog op een (verouderde) laptop.
  • ASUS N53-SV
  • i7-2630 QM
  • GeForce GT540M 1Gb
  • 6Gb DDR3
Was toentertijd een prima koop, maar hedendaags is er eindelijk ruimte (fysiek + budget) voor een vast station. Dat zal wel een hele eye-opener zijn.
Ik ben geen die-hard gamer en mijn systeem hoeft zeker niet geoptimaliseerd te worden naar high-end shooters. Maar iets meer geld uitgeven om future-proof te zijn past prima in het plaatje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming: medium use.
FPS is niet direct de belangrijkste factor (geen shooters), als het maar lekker en mooi draait. Zit meer in richting strategy-games, zoals:
  • Kerbal Space Program (groot fan, upgrade in graphics en CPU performance zou erg fijn zijn)
  • City Skylines
  • Total War
  • HOI4
CPU wil hier nog wel eens bottleneck in zijn, maar het oog wilt ook wat.

Video-bewerking (amateur)
In het verleden nog wel eens wat aangerommeld met 1080p video-bewerking. Sluit niet uit dat ik dit weer oppak.

Professioneel gebruik
Waarschijnlijk niet. Hoewel ik professioneel intensief met CAD werk, voorziet mijn werkgever hiervoor aan de benodigde (thuis)werk behoeftes. Maar ik sluit niet uit dat ik hobby-matig iets ga doen als ik voordelig de benodigde software weet op te scharrelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit te denken aan zo'n E 1000,- , exclusief rand-apparatuur. Zit aankoop al een tijdje uit te stellen in de hoop dat de prijzen gaan dalen, maar dat valt in deze tijd erg tegen. Voordeliger mag altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur ontbreekt volledig. Free-sync heeft daarom een zekere meerwaarde hoewel je je af kan vragen of Sync technology in mijn toepassingen wel echt zo voornaam is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • niveau RX570 / Rx580 / GTX1060 GPU voor de (prima) plaatjes.
  • SSD (voor vlotheid)
  • HDD als main storage, hoewel ik toekomst hier eigenlijk een NAS voor moet gaan opzetten.
  • extra slot over om eventueel in toekomst DVD-burner toe te kunnen voegen.
  • fatsoenlijke keyboard (mechanisch is misschien overkill in mijn gebruik, upgrade is altijd nog mogelijk) .
  • fatsoenlijke 1080P monitor
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet. AMD heeft heden de dagen een interessante case voor zowel CPU alswel GPU (Freesync) en future upgrades. Maar ik sta open voor slimmere set-ups.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Stil systeem zou fijn zijn;
  • Liever niet tot de max. in gebruik.
  • Future-proof: misschien dat gamen in de toekomst wat serieuzer word en ik een upgrade wil doen. Maar net zo gemakkelijk blijft het systeem door luiheid 4 a 5 jaar ongewijzigd. E100,- extra uitgeven voor peace of mind kan dus wel interessant zijn.
  • Gebruiksgemak bij assemblage: niet veel meer ervaring dan een keer GPU of memory slots verwisselen. Kast daarom liever niet tot het gaatje volproppen.
  • Geen noodzaak om een visueel spectaculaire case te hebben: Form fits function
  • Levertijd is niet direct een afknapper. Ik heb aankoop al 6 maanden uitgesteld, een week of twee extra kunnen er ook nog wel bij 8)7 .
Ga je overklokken?
Noob, dus waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Startpunt vanuit BBG's.
  • Advies en nieuw inzichten.
  • Check of ik niet als noob iets essentieels uit het oog verlies.
  • Leverancier GPU: ik krijg niet meteen een warm gevoel van leveranciers als All in One Systems, maar misschien overdrijf ik.
Ik zit nu redelijk in de CPU's en GPU, maar randapparatuur, kast etc. is vrij onbekend terrein. Misschien dat er nog leuke tips tussen zitten om wat budget wat te drukken / van aanbiedingen te profiteren.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 184,50€ 184,50
1Asus Prime B350-Plus€ 92,50€ 92,50
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 309,91€ 309,91
1Seagate Barracuda, 2TB€ 60,65€ 60,65
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,51€ 36,51
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 51,-€ 51,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,50€ 133,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 976,52
Opzich een goed systeem, al zal ik wel een andere kast nemen maar dat is meer iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaronAmsterdam
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-07 19:09
Wat ik belangrijk vind is dat de onderdelen ook echt werkelijk beschikbaar zijn. Ben je je ervan bewust dat je de gekozen videokaart eigenlijk niet kan krijgen/ dat je er op moet wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk voor een iets grotere voeding gaan, heb je altijd nog wat ruimte om te upgraden mocht je dat ooit nog van plan zijn. Denk hierbij aan een 500/550 Watt voeding, 400 is wel een beetje weinig.

Zou persoonlijk ook een andere behuizing kiezen, maar dat is meer een persoonlijk dingetje denk ik. :P

Al met al, goede build! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Ja, die RX 570 en 580 kaarten zijn nogal zeldzame types.
Meeste kans van slagen heb je op amazon.fr of amazon.de
Per dag bekijken en toeslaan bij goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuningistweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 14:44
horizon1978 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:10:
Ja, die RX 570 en 580 kaarten zijn nogal zeldzame types.
Meeste kans van slagen heb je op amazon.fr of amazon.de
Per dag bekijken en toeslaan bij goede prijs.
True, daarom had ik ook al een tijdje een GTX1060 in het oog. Ik vraag me serious af of Freesync / Gsync wel zo nuttig is in mijn gebruik.

Maar Amazon checken is zeker geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Freesync is absoluut nuttig!
Pagina: 1