Coil Whine in headset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-04 21:27
Beste Tweakers,

Ik ben onlangs de trotse eigenaar van een game pc geworden. Echter heb ik éen probleem..

Tijdens het spelen van enkele games (momenteel speel ik veel Rainbow Six: Siege), merk ik dat mijn GPU (Gigabyte GTX1080 G1 Gaming) wat coil whine vertoont.

De coil whine van mijn videokaart is echter niet het probleem, maar tijdens drukke momenten in de games (waarbij de GPU aan het werk moet), hoor ik diezelfde coil whine in mijn headset. Ook verbreekt hierbij de verbinding met Discord, waardoor ik opnieuw moet connecten.

Ik speel momenteel met mijn Xbox Headset (Turtle Beach XO7) met een Y-Splitter kabel. Ik heb nu echter een draadloze headset aangeschaft, welke met een USB-dongel werkt.

Mijn vraag is dus eigenlijk, mocht deze draadloze headset nog steeds coil whine vertonen, is hier dan iets aan te doen?

Het enige dat op dit moment werkt is de V-Sync aanzetten tijdens het gamen, hierbij blijft de frame rate op 75 fps en heb ik geen last meer van de in-ear coil whine.

Andere dingen die ik geprobeerd heb zijn;
- Audiokanalen aanpassen
- Switchen van achterpaneel naar frontpaneel aansluitingen
- Audiokabels zo plaatsen dat deze zo ver mogelijk van de videokaart en PSU verwijderd zijn
- V-Sync (gelimiteerd in frames, maar niet langer in geluid)

Hopelijk komt iemand dit bekend voor en kan ik hier mee geholpen worden!

Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt geen coil whine geluid in jouw headset door die grafische kaart. Wanneer je spoelen gebruikt dan verandert de lengte onder invloed van de spanning en stroom. Afhankelijk van de frequentie waarmee dat gebeurt krijg je al dan niet hoorbaar geluid. Ik weet niet wat jij hoort maar waarschijnlijk is het geen coil whine als het van je headset afkomstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:41:
Je krijgt geen coil whine geluid in jouw headset door die grafische kaart. Wanneer je spoelen gebruikt dan verandert de lengte onder invloed van de spanning en stroom. Afhankelijk van de frequentie waarmee dat gebeurt krijg je al dan niet hoorbaar geluid. Ik weet niet wat jij hoort maar waarschijnlijk is het geen coil whine als het van je headset afkomstig is.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik hoor een hard krakerig geluid gedurende een korte tijd (zoals vermeld, voornamelijk tijdens de drukkere momenten in games). Soms zelfs enige vertraging in-game door het geluid, waarna ik in Discord 'wegval' en opnieuw moet verbinden.

Ik heb meerdere buitenlandse sites bezocht en gezocht naar meer mensen met deze 'buzz' in hun headset. Hier werd vermeld dat het om Coil Whine ging, welke dus tevens te horen was in de headset. Gezien het feit dat ik met V-Sync aan hier geen last meer van heb, leek het mij dat ik eenzelfde probleem had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Volgens mij kan het wel degelijk coil whine zijn die vanuit (PSU, graphics card, main board) wordt 'opgepikt' en welke je uiteindelijk via je headset hoort.
Alleen coil whine zou ik zeker niet omschrijven als een hard krakerig geluid.
Ik zou eerder denken dat je headset zelf iets mankeert.

Kun je ergens een soundclip posten van wat je hoort door je headset toevallig?
Heb je niet ergens een paar in-ears liggen die je even kan proberen?
Staat je PC vlak naast een Wifi-access point misschien?

[ Voor 0% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 10-01-2018 19:14 . Reden: OCD mbt upper / lower case letters :) ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
CaPtAiNCaRnAgE schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:03:
Volgens mij kan het wel degelijk coil whine zijn die vanuit (PSU, Graphics card, main board) wordt 'opgepikt' en welke je uiteindelijk via je headset hoort.
Alleen coil whine zou ik zeker niet omschrijven als een hard krakerig geluid.
Ik zou eerder denken dat je headset zelf iets mankeert.

Kun je ergens een soundclip posten van wat je hoort door je headset toevallig?
Heb je niet ergens een paar in-ears liggen die je even kan proberen?
Staat je PC vlak naast een Wifi-access point misschien?
Ik zal proberen het geluid te recorden. De headset wordt ook gebruikt op mijn Xbox One X, echter zonder problemen.

Mijn PC staat naast een iMac (staat uit tijdens gebruik van mijn PC).

Ik ontvang morgen mijn draadloze headset en hoop dat het gebruik van de wireless dongel het probleem op zal lossen (gebruik van de y-splitter kabel was voor tijdelijk gebruik).

Zoniet, dan hoop ik de oplossing hier te kunnen vinden.

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50

WCA

Das geen coil whine, maar interferentie. Veel moederborden hebben bar slechte afscheiding tussen het audiogedeelte en de rest van het moederbord, en dat kun je dan horen.

Oplossing is om een pci-e of usb geluidskaart aan te sluiten, dat tweede zal waarschijnlijk het beste resultaat bieden, aangezien dat buiten je kast zit.

Mijn interferentie was in ieder geval weg toen ik een Asus Xonar DGX in mijn pc propte, gelijk een stuk fijnere driver erbij

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
GreNade schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:16:
Das geen coil whine, maar interferentie. Veel moederborden hebben bar slechte afscheiding tussen het audiogedeelte en de rest van het moederbord, en dat kun je dan horen.

Oplossing is om een pci-e of usb geluidskaart aan te sluiten, dat tweede zal waarschijnlijk het beste resultaat bieden, aangezien dat buiten je kast zit.

Mijn interferentie was in ieder geval weg toen ik een Asus Xonar DGX in mijn pc propte, gelijk een stuk fijnere driver erbij
Indien de USB geluidskaart geen last heeft van interferentie, zou de USB dongel van de headset die ik nu aangeschaft heb hier dan ook geen last van moeten hebben?

En hoe kan het dat de USB (welke uiteindelijk ook in verbinding staat met het moederbord) hier dan geen last van heeft? In principe zitten de 3.5mm aansluitingen en USB-poorten naast elkaar bij mijn PC. Of komt hier het analoog/digitaal verschil om de hoek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:50

WCA

Jeeroenn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:23:
[...]

Indien de USB geluidskaart geen last heeft van interferentie, zou de USB dongel van de headset die ik nu aangeschaft heb hier dan ook geen last van moeten hebben?

En hoe kan het dat de USB (welke uiteindelijk ook in verbinding staat met het moederbord) hier dan geen last van heeft? In principe zitten de 3.5mm aansluitingen en USB-poorten naast elkaar bij mijn PC. Of komt hier het analoog/digitaal verschil om de hoek kijken?
Die draadloze zou sowieso geen last moeten hebben, mits het om een digitale draadloze verbinding gaat. Dan is het signaal immers galvanisch gescheiden.

De meeste goede externe geluidskaarten hebben ook prima afscherming. Het verschil is echt dat de mobo oplossing doorgaans zo goedkoop mogelijk moet.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

Zonder mic-kabel van de Y-splitter aangesloten nog steeds? Lijkt me sterk dat dit uitmaakt, maar goed...
Is je monitor via HDMI aangesloten en heeft je monitor een headphone uitgang? Zo ja, wat als je test met je headset aan de monitor?

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
CaPtAiNCaRnAgE schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:26:
Zonder mic-kabel van de Y-splitter aangesloten nog steeds? Lijkt me sterk dat dit uitmaakt, maar goed...
Is je monitor via HDMI aangesloten en heeft je monitor een headphone uitgang? Zo ja, wat als je test met je headset aan de monitor?
Ik heb enkel een audio uitgang in m'n monitor (HDMI aangesloten met PC). Ik zal kijken of enkel de headset (aangesloten op de monitor) nog steeds problemen geeft. Zo niet, dan zou het eventueel aan de mic-in kunnen liggen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreNade schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:25:
[...]

Die draadloze zou sowieso geen last moeten hebben, mits het om een digitale draadloze verbinding gaat. Dan is het signaal immers galvanisch gescheiden.

De meeste goede externe geluidskaarten hebben ook prima afscherming. Het verschil is echt dat de mobo oplossing doorgaans zo goedkoop mogelijk moet.
Ik heb met een USB-Soundblaster (5.1 surround pro) toch wel de nodige problemen ervaren, ik ben er nooit achter gekomen wat de oorzaak is maar het heeft volgens mij iets te maken met wat er allemaal in het USB-'kanaal' gebeurt. Ruis doordat ook data voor andere hardware door hezelfde kanaal gaat? Bij hetzelfde slot (niets gewijzigd) heb je het ene moment een week lang nergens last van en vervolgens hoor je luid geknetter wat niet op te lossen valt, met name zo gauw er geen geluid is. Het is afgeschermd van electromagnetische interferentie in de kast maar USB is ook niet zaligmakend, het beste gebruik je S/PDIF. Ik zou speculeren dat er ofwel iets met zijn headsetje aan de hand is of wel dat hij ruis heeft via de verbinding. Het heeft in ieder geval inderdaad niets met de grafische kaart te maken.

Nog even iets anders, advies aan iedereen hier, mijd gaming-headsets. Koop liever een hoofdtelefoon zoals de Sennheiser HD 598. Er zijn meerdere goede keuzes, ik noem deze omdat het een van de populairste hoofdetelefoons is voor de desktop. Je besteedt wat meer maar de kwaliteit vermeerdert veel meer dan de prijs. Als je het toch niet kan laten om een headset te kopen koop er dan een van een bedrijf wat al vele tientallen jaren goede hoofdtelefoons maakt, ook voor highend. Sennheiser, Audio-Technica, Beyerdynamic, Sure. Of desnoods van een bedrijf zoals Philips, geen echte highend maar wel al lang een goede reputatie voor midend. Bedrijven zoals Beats, Apple, Corsair, Steelseries...niet echt een goede kwaliteit of waarde/€. Verder, als je elke paar jaar een nieuwe grafische kaart koopt dan kan je ook wel wat meer besteden aan het geluid, dat geluid gaat gemakkelijk meer dan 10 jaar mee, die grafische kaart niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeeroenn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:48:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik hoor een hard krakerig geluid gedurende een korte tijd (zoals vermeld, voornamelijk tijdens de drukkere momenten in games).
Ja, dat is het geluid waar ik het over had. Heel erg vervelend en niets aan te doen. Het heeft niets met je headset te maken maar met de verbinding aan je computer. Ik heb het met twee verschillende hoofdtelefoons ervaren. Het beste wat je kan doen is eens een keer iets via S/PDIF verbinden. In jouw geval zou je eens kunnen kijken naar een fatsoenlijke geluidskaart. Als jij betere speakers zou gebruiken dan zou ik een DAC en versterker aanraden van een bedrijf zoals Schiit maar dat moet je niet doen met budgetspeakers aangezien dat geld veel beter besteed is aan betere speakers. In jouw geval kan je ook een geluidskaart van Soundblaster gebruiken zolang je die maar via S/PDIF kan aansluiten. Veronderstellende dat jouw moederbord dat heeft (tegenwoordig is dat redelijk standaard).

@3m35s
YouTube: Coil Whine as Fast As Possible
Dat is coil whine. Zoals ik zei, alle spoelen veranderen de hele tijd van lengte zo gauw de spanning en stroomsterkte veranderen, wat de hele tijd gebeurt bij jouw grafische kaart en voeding. De technische details zijn enigszins ingewikkeld, het voornaamste is de kennis dat dat gebeurt en dat dat vergelijkbaar is met wanneer je een snaar zou aanslaan op een gitaar of piano. Aangezien mensen slechts 20-20000 Hz horen (voor de meeste mensen veel minder dan 20000 Hz) hoort je slechts het geluid als het zoveel keer per seconde gebeurt. Gebeurt het 40000 keer per seconde, geen probleem je zal het niet horen. Met het efficiënter maken van de hardware (minder verspilling, hoger rendement) krijg je meer dat het binnen de gehoorgrens ligt, zowel bij grafische kaarten als bij voedingen. Wil je daar geen last van hebben dan is er maar 1 goed advies, koop een kast die dat geluid goed dempt, met name de Fractal S/R5/R6 of een goede BeQuiet kast. Bij laptops is er helaas niets aan te doen, de Dell XPS staat er bekend om vaak coil whine te hebben. Erg vervelend als je er gevoelig voor bent.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
Zojuist heb ik geconstateerd dat ook zodra ik veel met mijn muis heen en weer beweeg (in-game menu’s) de ruis naar voren komt. De ruis lijkt dus te ontstaan wanneer zowel de video als geluidskaart hard aan het werk moeten.

Zodra ik mijn 3.5mm aansluitingen op mijn pc gebruik heb ik last van ruis/kraken (als er veel geluid verwerkt moet worden, dus niet constant).. echter, wanneer ik enkel mijn headset zonder mic gebruik op mijn monitor heb ik nergens last van.

Nu is het aansluiten op mijn monitor helaas geen optie, wegens het gebrek van de microfoon functie. Ik hoop dus dat de aanschaf van de wireless headset dit probleem oplost 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:12
Welke onderdelen zitten er in je PC? Wat is het merk en type van je moederbord en voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Ik heb dit ook eens gehad, het uitzetten van C1E in de bios hielp wat.
Maar het echte probleem lag bij mijn voeding, toen die vervangen is heb ik het probleem nooit weer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
@theblindman Ik heb een Gigabyte Ultra Gaming Z270X moederbord, Gigabyte Gtx1080 G1 gaming videokaart en een voeding van EVGA GQ V2 (650W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Jeeroenn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:48:
@theblindman Ik heb een Gigabyte Ultra Gaming Z270X moederbord, Gigabyte Gtx1080 G1 gaming videokaart en een voeding van EVGA GQ V2 (650W)
Hoewel het lastig met zekerheid te zeggen is, denk ik dat er iets niet goed zit in je voeding. Heb je toevallig nog een andere voeding liggen waarmee je kunt testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
@theblindman Dit is mijn eerste PC, dus ik heb helaas geen andere voeding. Ik heb zojuist de draadloze headset geprobeerd (usb aansluiting) en ik heb hier geen problemen meer mee!

Helaas valt de kwaliteit van de headset tegen, dus zal ik gaan zoeken naar een andere. Maar momenteel ligt de oplossing dus bij het gebruiken van een usb aangesloten headset i.p.v een headset met 3.5mm jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Jeeroenn schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:10:
@theblindman Dit is mijn eerste PC, dus ik heb helaas geen andere voeding. Ik heb zojuist de draadloze headset geprobeerd (usb aansluiting) en ik heb hier geen problemen meer mee!

Helaas valt de kwaliteit van de headset tegen, dus zal ik gaan zoeken naar een andere. Maar momenteel ligt de oplossing dus bij het gebruiken van een usb aangesloten headset i.p.v een headset met 3.5mm jack.
Het klinkt meer als een workaround dan een oplossing eigenlijk. Die disconnects van Discord bijvoorbeeld, zouden niet voor mogen komen.
Ik vermoed dat je voeding het probleem veroorzaakt, vooral omdat je last lijkt te krijgen bij hoge belasting. Is je PC aangesloten op een geaard stopcontact?
Maar als een draadloze headset voor jou werkt, is dat natuurlijk prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
@theblindman Alle stopcontacten in mijn woning zijn inderdaad geaard. Kan dit het probleem veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
Jeeroenn schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:51:
@theblindman Alle stopcontacten in mijn woning zijn inderdaad geaard. Kan dit het probleem veroorzaken?
Daarentegen, indien het aan de geaarde stopcontacten zou liggen, zou ik dan geen last van een constante ruis/buzz moeten hebben??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

Je PC hoort aangesloten te zijn op een geaard stopcontact.
Sinds het issue verdwijnt zodra je een USB headset aansluit en ook verdwijnt zodra je audio via HDMI naar je monitor stuurt en daar je headset op aansluit met een 3,5mm jack, lijkt het me dat het inderdaad om interferentie gaat welke wordt opgepikt/versterkt door het audiogedeelte op je moederbord dan wel door de bekabeling zelf.

Die interferentie zelf wordt lastig om kwijt te raken.
Het zou zo maar kunnen dat door voeding, moederbord, videokaart of een combinatie hiervan te vervangen, het probleem minder erg wordt. Is niet te voorspellen en daarom moeten we niet in die richting gaan zoeken.
Een dedicated losse PCI(e) of externe USB geluidskaart zou het probleem kunnen verhelpen aan de kant van het oppikken van de interferentie, maar ook hier geldt: lastig te voorspellen.

Draai je Windows 10?
Zijn je audio drivers up to date?
Heb je al eens lopen vogelen met je audio setup opties via de driver van je onboard audio?
Was de Y-splitter kabel die je gebruikt met de Turtle Beach geleverd? Die TB jack heeft 4 polen en die horen ook naadloos aan te sluiten op de splitter...
Ik heb anders ook nul verklaring voor een samenhang tussen eventuele interferentie en de Discord disconnects trouwens.

Er valt genoeg uit te proberen en te rommelen, maar ik durf niet te zeggen waar je baat bij gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaPtAiNCaRnAgE schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:45:
Je PC hoort aangesloten te zijn op een geaard stopcontact.
Sowieso! Echter heb je dit probleem ook met een geaard stopcontact, het heeft met de USB-connectie te maken. Ik heb hier enkel geaarde stopcontacten en ik heb het ook, met een externe geluidskaart!
Geen idee of dat het interferentie is, het is best mogelijk maar het zou daarnaast ook te maken kunnen hebben dat USB nogal rommelig is omdat alle data voor alle USB-ingangen op alle poorten komen (combinatie van interferentie en dat?).
Verdwijnen? Nooit, het wordt frequent minder erg en erger maar er is geen pijl op te trekken waardoor het komt. Hetzelfde USB-slot, dezelfde omstandigheden voor zo ver je het in de hand hebt en toch heb je het ene moment helemaal geen last van het geknetter en het andere moment gigantisch veel last hiervan.
Het is een onderbelicht probleem van de USB doordat te weinig mensen een geluidskaart via USB gebruiken. Mijn advies: mijd USB voor geluid. Gebruik S/PDIF, ik kies het moederbord er zelfs op uit, het liefst heb ik 2 S/PDIF-aansluitingen, 1 voor een headphone en 1 voor een microfoon.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jeeroenn
Aangezien jij duidelijk nog weinig ervaring hebt met PC-hardware nog wat extra advies. bespaar nooit op de voeding! Kwaliteit boven vermogen. Als de voeding slecht is kan je problemen krijgen met andere hardware. Een goede voeding gaat meer dan 10 jaar mee, €20-40 extra betalen is peanuts, dat is minder dan €2-4.

Idem voor goed geluid maar dat is per jaar wat duurder maar altijd nog goedkoop in vergelijking met de grafische kaarten die jij koopt. Laat geluid niet links liggen, het bepaalt ongeveer de helft van hoe je je games en video's beleeft en voor muziek is het ook geweldig. Een goede headphone maakt gigantisch veel verschil voor geluid, de stap van een een doorsnee headphone van €50-100 naar een die rond de €200 kost is gigantisch groot (meer winst in geluidskwaliteit dan in prijs), daarna kan je nog ongeveer dezelfde winst maken naar de highend headphones die op dezelfde manier worden aangedreven. Uiteraard ga ik dan uit van de betere modellen in die prijsklasse, de prijs zegt niet alles.
In jouw geval zou ik ook investeren in een goede CPU-koeler die het systeem koel en stil houdt, bij voorkeur met lucht, aangezien jij nogal veel warmte in jouw systeem pompt.

De coilwhine van jouw 1080 Ti kan jij misschien verminderen door de kaart een wat lagere klokfrequentie en spanning te geven. Experimenteer daar eens mee als jij die coil whine vervelend vindt. Alternatief in de toekomst eens je spul in een Fractal S/R5/R6 of een goede BeQuiet kast plaatsen, je zou dan de coil whine niet of nauwelijks meer moeten horen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

@Verwijderd Ik ben het met veel dingen dingen je zegt hartgrondig eens.
Ik heb inderdaad nog geen enkele bevredigende ervaring met gaming headsets en een andere voeding proberen zou zeker de moeite waard zijn onder andere. Daarnaast zegt geadverteerd wattage van een voeding alleen inderdaad geen drol, beter kijk je naar een voeding die een voldoende continu vermogen kan leveren en liefst een aantal gescheiden voltage rails heeft. Teveel headroom maakt daarbij dat veel (low end) voedingen weer minder efficiënt worden.
Ik heb weinig ervaring met externe USB geluidskaarten, al gebruik ik zelf al jaren een Focusrite 2i2 USB interface zonder enige latency issues of andere rare problemen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik deze wel weer gebruik in combinatie met een degelijke 80 Ohms Beyer headset.
Mijn PC's onboard audio heeft gelukkig evenmin ooit problemen opgeleverd.
Ik heb echter wel ooit een monitor gehad waarin overduidelijk een spoeltje liep te zingen. Duidelijk hoorbaar zodra ik dicht in de buurt bij de monitor kwam. Indien ik het geluid van mijn PC via die monitor doorluste naar een willekurige headset werd datzelfde 'zingen' enorm versterkt.
Monitor heeft het veld moeten ruimen, omdat ik er knettergek van werd.
Soms zijn zulke spoeltjes nog te kalmeren door ze met hotglue te fixeren, ik kreeg het niet voor elkaar.

Ik zou toch nog wel een aantal eenvoudige zaken willen proberen.
Ik vraag me ook echt af of het probleem (zoals TS het hoort door zijn headset) nog te verminderen is door te fröbelen met settings (wellicht staan er vage enhancement opties aan, CrystalVoice, etc. die in combinatie met zijn microfoon problemen geven) en ik ben ook niet echt een fan van verloopjes, omdat deze in mijn ervaring ook nog wel eens voor rare problemen willen zorgen. Dan weer niet direct hetgeen de TS beschrijft, maar toch...

Ik ben nog steeds benieuwd naar een soundsample van wat TS hoort door zijn headset trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaPtAiNCaRnAgE schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:38:
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik deze wel weer gebruik in combinatie met een degelijke 80 Ohms Beyer headset.
Hier een Sennheiser HD 598 en Sennheiser HD 700. Zonder enig geluidseffect trouwens. Ik ben aan het wachten op het op voorraad komen van een versterker die ik op het oog heb, de DAC heb ik uitgezocht (Shiit), dan is mijn audioketen in balands. Ik moet dan eventueel nog eens iets regelen voor een microfoon (niet voor chatten), spijtig dat je daar dan weer een ADC en mogelijk een aparte versterker voor nodig hebt.
Ik zou graag nog eens een goed model van Beyerdynamic (T1) of Audio-Technica uitproberen.
Soms zijn zulke spoeltjes nog te kalmeren door ze met hotglue te fixeren
Geen slecht idee, je beperkt de bewegingsvrijheid van de spoel, het voorkomt helaas niet dat het nog steeds kan uitrekken en krimpen en dat zal het probleem zijn geweest.

Ik zou toch nog wel een aantal eenvoudige zaken willen proberen.
Ik vraag me ook echt af of het probleem (zoals TS het hoort door zijn headset) nog te verminderen is door te fröbelen met settings (wellicht staan er vage enhancement opties aan, CrystalVoice, etc. die in combinatie met zijn microfoon problemen geven) en ik ben ook niet echt een fan van verloopjes, omdat deze in mijn ervaring ook nog wel eens voor rare problemen willen zorgen. Dan weer niet direct hetgeen de TS beschrijft, maar toch...
Ik ben nog steeds benieuwd naar een soundsample van wat TS hoort door zijn headset trouwens.
Ik hoor waarschijnlijk hetzelfde. Het geluid is moeilijk te omschrijven, het is zoiets als witte ruis maar dan een veel smaller frequentiespectrum en veel harder en korter. Misschien kan je het een beetje vergelijken met het krakend geluid bij LP-platen maar dan niet warm maar erg hard (harder dan waar je naar wil luisteren als je pech hebt). Open vuur met geknetter is ook aardig te vergelijken, maar harder en scheller.

Ik heb al jarenlang gezocht met zoekmachines, ik heb er nog niets over kunnen vinden. Wat dat betreft is het wel aardig dat iemand anders er eens over klaagt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2018 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Ik heb exact dit probleem al meerdere keren ervaren. Oorzaak was steenvast de de voeding, hoewel mobo en graka altijd invloed hadden op de mate waarin het probleem ontstond. Hoge framerates maakte het ook bij mij veel erger (game menu's!).

Ik gebruik daarom de audio output van mijn monitor (digitaal/hdmi) + een verlengkabeltje voor m'n mic, die gaat gewoon naar de on-board input van mijn mobo. Ik heb nog geen goedkope manier gevonden om digitale audio input (met degelijke kwaliteit) te krijgen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
@Verwijderd Ik ben inderdaad nieuw in de hele PC-building, echter niet nieuw in het gamen wat betreft de hardware. Ook heb ik mijzelf goed ingelezen in welke componenten ik allemaal heb aangeschaft en ik heb naar mijn idee nergens op bespaard (goedkoopste voeding was ca. €70 en mijn EVGA €94).

Ik heb direct na het installeren van Windows 10 letterlijk alle driver updates uitgevoerd, welke ik kon vinden.

Overigens gebruik ik een Turtle Beach XO7 (geen goedkoopje) en overweeg nu over te stappen naar de TB Elite Pro (ivm de compatibiliteit met PC/Xbox/PS4 door verwisselbare kabel (USB/Jack)).

Ik heb gekeken voor een headset met optische aansluiting, echter is het probleem hierbij voor mij niet opgelost. Ik heb helaas slechts éen optische aansluiting, waardoor mijn microfoon dan alsnog via 3.5mm aangesloten moet worden (ik heb reeds een losse mic gebruikt, waarbij ik wederom problemen had).

Het probleem lijkt zich bij mij echt in de jack aansluitingen te zitten, want via de USB had ik nergens meer last van.

Momenteel ben ik op wintersport, maar zodra ik terug ben wil ik mij wel verder verdiepen in de oorzaak van het probleem.

Tot die tijd is uiteraard alle hulp welkom 😅!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 01:06:
[...]

Ik hoor waarschijnlijk hetzelfde. Het geluid is moeilijk te omschrijven, het is zoiets als witte ruis maar dan een veel smaller frequentiespectrum en veel harder en korter. Misschien kan je het een beetje vergelijken met het krakend geluid bij LP-platen maar dan niet warm maar erg hard (harder dan waar je naar wil luisteren als je pech hebt). Open vuur met geknetter is ook aardig te vergelijken, maar harder en scheller.
Dit is eigenlijk het exacte geluid dat ik hoor.

Zoals vermeld ook niet in elke game, maar momentee vrijwel altijd tijdens het spelen van R6:Siege, tijdens harde ontploffingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeroenn
CaPtAiNCaRnAgE schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:38:

Ik alle drive updates en instellingen gechecked. Ik heb meerdere headsets en earphones getest, echter blijf ik problemen houden over de audio jacks van de pc, maar niet over de monitor.

Soundsample zal ik volgende week proberen te posten, momenteel ben ik op wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeeroenn schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:22:
@Verwijderd Ik ben inderdaad nieuw in de hele PC-building, echter niet nieuw in het gamen wat betreft de hardware. Ook heb ik mijzelf goed ingelezen in welke componenten ik allemaal heb aangeschaft en ik heb naar mijn idee nergens op bespaard (goedkoopste voeding was ca. €70 en mijn EVGA €94).

Ik heb direct na het installeren van Windows 10 letterlijk alle driver updates uitgevoerd, welke ik kon vinden.

Overigens gebruik ik een Turtle Beach XO7 (geen goedkoopje) en overweeg nu over te stappen naar de TB Elite Pro (ivm de compatibiliteit met PC/Xbox/PS4 door verwisselbare kabel (USB/Jack)).

Ik heb gekeken voor een headset met optische aansluiting, echter is het probleem hierbij voor mij niet opgelost. Ik heb helaas slechts éen optische aansluiting, waardoor mijn microfoon dan alsnog via 3.5mm aangesloten moet worden (ik heb reeds een losse mic gebruikt, waarbij ik wederom problemen had).

Het probleem lijkt zich bij mij echt in de jack aansluitingen te zitten, want via de USB had ik nergens meer last van.

Momenteel ben ik op wintersport, maar zodra ik terug ben wil ik mij wel verder verdiepen in de oorzaak van het probleem.

Tot die tijd is uiteraard alle hulp welkom 😅!
Over specifiek aankoopadvies voor een headphone en microfoon kunnen we beter in een andere draad discussiëren. ik raad jou aan om een draad hiervoor aan te maken of aan te sluiten bij een bestaande draad, als jij mij een seintje geeft (PB) dan zal ik meedenken. Het algemene advies is om geen headset te kopen, koop apart een headphone en een microfoontje, er zijn microfoontjes die je op de headphone kan bevestigen (lijm of magneet). Als je toch een headset koopt. De meeste headsets die in het gaming-milieu worden verkocht door bedrijven die hier veel reclame voor maken (Corsair, Steelseries, TB...) zijn geen bedrijven die vele decennia ervaring hebben met headphones, dat merk je aan de kwaliteit. Als je het toch niet kan laten om een headset te kopen, bij de reviews die ik heb gezien en gehoord kwam die van Sennheiser als beste uit de bus qua geluid voor zowel de headphone als de microfoon. Maar mij de headsets!
Headhpones kan je zo duur maken als je wil maar als je de beste waarde/€ wil hebben dan is die sweetspot eerder rond de €200 dan rond de €100 bij de grote headphonemerken: Sennheiser, Beyerdynamic, Audio-Technica. Tot daar neemt de kwaliteit nog sterk toe, daarboven neemt de kwaliteit ook nog verder toe maar is de extra winst per €100 minder.

Kijk eens naar deze headhpone: https://www.massdrop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx
$200, dat is een steal. Deze headphone is exact hetzelfde maar half zo duur als wat je hier ziet:
pricewatch: Sennheiser HD 650 (Titanium)
De verschillen zijn triviaal voor de meeste mensen, de audio is exact hetzelfde. Als je deze interessant vindt dan moet je niet te lang wachten, de voorraad is beperkt (een serie van 10000). Het concept van Massdrop is dat ze van 1 goed product een groot aantal bestellen zodat ze een flinke korting krijgen waarbij een groot deel van die korting wordt doorgegeven aan de klanten. Geloof mij, die €200 is veel beter besteed aan die Sennheiser HD 6xx dan aan die TB Elite. Koop een mod-microfoontje van €50 erbij en jij gaat veel meer tevreden zijn met wat je krijgt voor dat bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeeroenn schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:39:
[...]

Ik alle drive updates en instellingen gechecked. Ik heb meerdere headsets en earphones getest, echter blijf ik problemen houden over de audio jacks van de pc, maar niet over de monitor.

Soundsample zal ik volgende week proberen te posten, momenteel ben ik op wintersport.
Ik had er even niet aan gedacht, bij mij lijkt het verschil te maken of dat ik de USB via de front panel connector gebruik of de USB die direct op het moederbord zit. In het eerste geval heb ik minder last van geknetter, soms komt het wel, de ene keer verdwijnt het weer als ik een ander USB-slot gebruik, de andere keer helpt dat niet. Meestal na genoeg van slot te hebben veranderd en uit en in te hebben geplugd verdwijnt het weer of wordt het minder erg. Als ik het achteraan op het moederbord aansluit dan lijk ik altijd dat geknetter te hebben.
Pagina: 1