Al het praten over crypto’s is leuk, maar het lijkt me ontzettend leuk om er iets mee doen. Nu is er 1 munt waarmee dit kan, Dash, kort voor Digital Cash. Dash heeft een budget van bijna €6 Miljoen per maand om te investeren in het verbeteren van het eigen ecosysteem als betalingsnetwerk. Iedereen kan een voorstel indienen waarmee je, indien het geaccepteerd wordt, betaald krijgt vanuit de blockchain zelf (in Dash.) Het budget wordt gefinancierd met 10% van de eigen block reward. Het systeem in actie: https://www.dashcentral.org/budget .
Nu is een probleem op t moment dat het 5 Dash (ongeveer €4500) kost om een proposal in te dienen.* Dat betekent voorlopig dat een project qua schaal wat groter is dan mijn huidige onemanshow. Daarom vroeg ik mij af of er hier meer geïnteresseerden zijn om iets een project op te pakken of in ieder geval daarover na te denken. Verder ben ik ook bezig om wat meer Nederlandstalige informatiebronnen/social media activiteiten op te bouwen, daarbij kan ik sowieso wel hulp gebruiken. Ook als je zelf een idee hebt om iets voor Dash te gaan doen zonder mij ben ik in ieder geval bereid je op weg te helpen in de community (als ik vind dat het een kansrijk idee is.)
*Er wordt wel gewerkt aan oplossingen om kleinere projecten te faciliteren, maar dat gaat naar mijn idee nog wel even duren.
Waarom ben ik enthousiast over Dash?
Ik loop al best een aantal jaartjes mee in de cryptowereld en Dashis eigenlijk de eerste waar ik echt enthousiast van word. Dat werd ik ook wel toen ik het concept van de Blockchain begon te begrijpen maar daar had ik altijd nog grote vraagtekens bij de invulling ervan in de praktijk. Ik verdiep mij nu al een paar maanden in Dash en wat mij betreft klopt het gewoon: de visie, de aanpak, de mensen en wat er nu al staat. Ik denk dat Dash echt kans maakt om in de praktijk gebruikt kan gaan worden, omdat:
Extra Informatie over Dash en de Blockchain:
Voor meer informatie kan ik de "Dash School" filmpjes aanraden. 3 afleveringen (4, 5 en 6) van gemiddeld 8 minuten per stuk geven een goede uitleg over hoe DASH (helaas nog niet in het Nederlands ondertiteld, daar werk ik nog aan:)
Dash School over de werking van Dash: (Youtube)
Hoe word de Dash blockchain gefinancierd en bestuurd
Hoe werkt specifieke Dash functionaliteit als instant send en private send
Pad naar massa adoptie met Evolution
Als je nog niet goed op de hoogte bent van het functioneren van de Blockchain kan ik ook de drie eerste afleveringen aanraden (7 min per stuk.) Deze gaan over de blockchain in het algemeen. Naar mijn (waarschijnlijk ietwat bevooroordeelde) mening zijn dit de beste informatiefilmpjes over de Blockchain die ik tot nu toe heb kunnen vinden voor de "gewone mens." Vind het echt indrukwekkend hoe toegankelijk het wordt uitgelegd terwijl ze toch de juiste terminologie gebruikt:
Dash School filmpjes over de Blockchain: (nu met NL subs, ook Youtube)
Wat is een Blockchain
Hoe werkt een Blockchain
Hoe kan een Blockchain een monetair systeem vormen
Als je verder vragen hebt over Dash dan beantwoord ik die graag!
DISCLAIMER: Je gaat niet gemakkelijk en snel rijk worden met Dash! Het is een langere termijn hold waarbij je zelf kan meewerken aan het bouwen van het ecosysteem. Het vragen van een dik salaris is niet gangbaar, financiering van levensonderhoud, onkosten, benodigde investeringen en het eventuele inschakelen van externe (professionele) dienstverlening wel. Mijn initiatief is echt meer bedoeld voor mensen die hun enthousiasme voor crypto willen omzetten in actie.
Nu is een probleem op t moment dat het 5 Dash (ongeveer €4500) kost om een proposal in te dienen.* Dat betekent voorlopig dat een project qua schaal wat groter is dan mijn huidige onemanshow. Daarom vroeg ik mij af of er hier meer geïnteresseerden zijn om iets een project op te pakken of in ieder geval daarover na te denken. Verder ben ik ook bezig om wat meer Nederlandstalige informatiebronnen/social media activiteiten op te bouwen, daarbij kan ik sowieso wel hulp gebruiken. Ook als je zelf een idee hebt om iets voor Dash te gaan doen zonder mij ben ik in ieder geval bereid je op weg te helpen in de community (als ik vind dat het een kansrijk idee is.)
*Er wordt wel gewerkt aan oplossingen om kleinere projecten te faciliteren, maar dat gaat naar mijn idee nog wel even duren.
Waarom ben ik enthousiast over Dash?
Ik loop al best een aantal jaartjes mee in de cryptowereld en Dashis eigenlijk de eerste waar ik echt enthousiast van word. Dat werd ik ook wel toen ik het concept van de Blockchain begon te begrijpen maar daar had ik altijd nog grote vraagtekens bij de invulling ervan in de praktijk. Ik verdiep mij nu al een paar maanden in Dash en wat mij betreft klopt het gewoon: de visie, de aanpak, de mensen en wat er nu al staat. Ik denk dat Dash echt kans maakt om in de praktijk gebruikt kan gaan worden, omdat:
- Het weet wat het wil zijn, een decentraal betaalnetwerk concurrerend met PayPal;
- Heeft al veel functionaliteit die hiervoor nodig zoals zeer lage fee (minder dan 1 cent, zelfs op de huidige prijs) en mogelijkheid tot zeer snelle transacties (<2 seconden met instant send, met 10ct fee;)
- Het betaalt (Master)nodes uit de block reward mits zij aan eisen voldoen om te zorgen dat Dashfunctionaliteit en transactiecapaciteit gegarandeerd is;
- Het beantwoordt de meeste van mijn vraagtekens op het gebied van schaalbaarheid (roadmap voor de middellange termijn met financiering voor de ontwikkeling via Dash Labs) en netwerkbeslissingen (een ingebouwd stemsysteem;)
- Heeft een concreet en vergevorderd plan naar massa adoptie (Evolution;)
- Wordt professioneel ontwikkeld door het core team met een CEO, Ryan Taylor met veel ervaring in de betaalindustrie.
Extra Informatie over Dash en de Blockchain:
Voor meer informatie kan ik de "Dash School" filmpjes aanraden. 3 afleveringen (4, 5 en 6) van gemiddeld 8 minuten per stuk geven een goede uitleg over hoe DASH (helaas nog niet in het Nederlands ondertiteld, daar werk ik nog aan:)
Dash School over de werking van Dash: (Youtube)
Hoe word de Dash blockchain gefinancierd en bestuurd
Hoe werkt specifieke Dash functionaliteit als instant send en private send
Pad naar massa adoptie met Evolution
Als je nog niet goed op de hoogte bent van het functioneren van de Blockchain kan ik ook de drie eerste afleveringen aanraden (7 min per stuk.) Deze gaan over de blockchain in het algemeen. Naar mijn (waarschijnlijk ietwat bevooroordeelde) mening zijn dit de beste informatiefilmpjes over de Blockchain die ik tot nu toe heb kunnen vinden voor de "gewone mens." Vind het echt indrukwekkend hoe toegankelijk het wordt uitgelegd terwijl ze toch de juiste terminologie gebruikt:
Dash School filmpjes over de Blockchain: (nu met NL subs, ook Youtube)
Wat is een Blockchain
Hoe werkt een Blockchain
Hoe kan een Blockchain een monetair systeem vormen
Als je verder vragen hebt over Dash dan beantwoord ik die graag!
DISCLAIMER: Je gaat niet gemakkelijk en snel rijk worden met Dash! Het is een langere termijn hold waarbij je zelf kan meewerken aan het bouwen van het ecosysteem. Het vragen van een dik salaris is niet gangbaar, financiering van levensonderhoud, onkosten, benodigde investeringen en het eventuele inschakelen van externe (professionele) dienstverlening wel. Mijn initiatief is echt meer bedoeld voor mensen die hun enthousiasme voor crypto willen omzetten in actie.