usb3 controller werkt niet helemaal lekker W10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aller eerst twijfel ik even waar ik deze moet neer zetten.. maar gezien ik denk dat het toch een driver / software issue is leek mij hier de beste plek.

Probleem:
als ik een willekeurig USB3.0 storage apparaat aansluit direct op de usb poort van de laptop wordt de verbinding met het apparaat binnen 5 min verbroken, "device verdwijnt even uit device manager, je hoort het geluidje van een verwijderd apparaat, om direct weer te verschijnen..

Leuk. maar je kan dus eigenlijk niks lezen / schrijven naar usb media. :/

al geprobeerd:
Energie beheer instellingen
andere kabels
usb controller(s) verwijderen en opnieuw laten installeren
Driver is er volgens Intel (en dell) niet omdat Windows 10 gewoon native usb3.0 drivers heeft.

het stomme is.... hang ik er een extra usb3.0 hub tussen ( sitecom / Asmedia 107x chipset ) blijft het allemaal feilloos werken.. kan ik gewoon vele gigabytes data heen en weer gooien.. het blijft gewoon werken.

Specs:

Dell Latitude E6440
Chipset: Intel Lynx Point QM87, Intel Haswell
Windows 10 pro NL volledig geupdate..

Wat ik nog zou kunnen doen is W10 eens vers installeren.. al vraag ik mij af of dat in dit geval nut gaat hebben omdat het de ingebouwde driver gebruikt..?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Eerste vraag, is je BIOS een beetje up-to-date? Toevallig is er vandaag weer ééntje uitgekomen, namelijk versie A19, maar een voor-laatste zou ook oké moeten zijn.

En draai je jouw laptop volledig in UEFI (dat is wanneer je Secure Boot in kan schakelen)? Dat is met W10 x64 in ieder geval best practice. Maar dit is niet zo tussendoor even te wijzigen. Maar wanneer je op het punt komt dat je de laptop opnieuw gaat voorzien van een W10 installatie is dit zeker aan te raden.

Verder, op welke W10 build zit je en gebruik je Windows' eigen USB3 stuurprogramma's of die van Dell?

Edit:
In BIOS versie A12 is er een USB3 fout opgelost. Dus installeer A19 zou ik zeggen. En probeer de door W10 meegeleverde software gewoon. (die werken sinds 2017 in ieder geval prima op alle apparaten die ik tegen kom).

[ Voor 14% gewijzigd door Shaggy_NL op 11-01-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik had de bios al naar A18 geupdate... :-) ga nu A19 even er op duwen.. en uh volledig UEFI moet ik even naar kijken...

Win10 x64 10.0.16299.15
kwa driver gewoon de microsoft driver voor usb3.0, afaik is er geen Dell / Intel driver voor usb3.0 op W10 x64 :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Oké, geen Dell driver daarvoor. Helemaal prima.

Nu zou A18 dat betreffende probleem natuurlijk ook al niet moeten hebben. A19 is mooi meegenomen maar zal dit issue (waarschijnlijk) niet gaan oplossen. Zou er misschien iets mis zijn met het chipje op het moederbord? Dat zou in ieder geval verklaren dat hij gewoon effe weg klapt... misschien kan 'ie niet volgens specificatie de spanning/stroom leveren? (was dat niet anders sinds USB3.x? anyone..? of was dat sinds USB-C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Geen idee.. Maar m'n hub trekt ook stroom er uit.. En als die het ook met een ssd er op of een flashdrive er aan gek doet.. Lijkt 't me niet dat 't een stroom issue is?

Verder nog even getest en 2.0 kabeltje gebruikt.. En dan werkt het ook allemaal..

Bios draait niet in 100% uefi.. Legacy boot staat nog aan...

Met de a19 nog niet getest.. Maar gok niet dat dat invloed gaat hebben

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Ja, als de hub er tussen zit en dan ook nog eens een USB3 drive er aan (zonder dat ze beiden eigen voeding hebben) zal het inderdaad wel niet aan de voeding liggen.

Is die Hub ook USB3?

Uiteraard moet 'ie het ook in de BIOS mode (Legacy mode) gewoon moeten doen. Maar als je zo ver komt als een her-install... dan kan je hem meteen op UEFI draaien. En vooraf de BIOS (UEFI) update... en knallen met die hap.

Have fun! We horen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hub is ook gewoon 3.0 en draait ook in 3.0 speed.. Anders krijg ik er geen 150 megabyte per seconde door naar een ssd

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Vandaag liep het hele zaakje in het honderd.. instand 100% CPU als ik er een SD kaart instopte..
en bleef dat ook doen zelfs al was de kaart alweer keurig ontkoppeld en verwijderd..

Afijn toch maar een nieuwe W10 er opgedraait ( en meteen naar UEFI / Secureboot etc gezet )

tot nu toe geen problemen meer gezien.. :-)

404 Signature not found

Pagina: 1