Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• iMarsu
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-12-2018
Mijn vraag
Wie weet hoe ik de nest 3 moet instellen om mijn remeha Tzerra aan te sturen via opetherm.
Ik heb het nu als on/of aangestuurd als system boiler.
Graag zou ik opentherm willen gebruiken.

Ik had het via opentherm aangesloten, alleen toen bleef de ketel continu pompen.

Alle reacties

• fwout
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16-02 13:10
beste,
ik was benieuwd of je hier nog verder mee gekomen bent.

• iMarsu
nee, helaas

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11:32
Ik gebruik ook Ot met tzerra. Het is echt gewoon plaatje volgen en combiketel plus ot selecteren

• cdh79
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22-10-2018
heben jullie dit ooit werkend gekregen?

ik heb al langer mijn nest 3, en vandaag is de tzerra 28c geinstalleerd, maar hij werkt niet met OT, alleen On/Off.

de Nest zegt dat hij geen OT kan vinden..
misschien heeft iemand een foto hoe de aansluitingen in het zwart kastje en op de heatlink zijn gemaakt?

• iMarsu
Aansluiting On/off is hetzelfde als OT, werkt bij mij nu prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cdh79
thanks, ik heb fotos gemaakt en volgens mij zou de aansluiting moeten kloppen?

op de ketel OT-on/off is aangesloten aan OT1/OT2 van de heatlink

https://www.klusidee.nl/F...011_20180330_151917_1.jpg

Op de heatlink gaat N/L naar de stopcontact
OT1 en OT2 naar de ketel
T1 en T2 naar de Nest

https://www.klusidee.nl/F...011_20180330_151816_2.jpg

maar ik krijg deze screen als ik OT wil instellen.

https://www.klusidee.nl/F...011_20180330_152030_1.jpg

Welke ketel-settings hebben jullie op de Nest ingesteld?

thanks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMarsu
quote:
cdh79 schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:10:
thanks, ik heb fotos gemaakt en volgens mij zou de aansluiting moeten kloppen?

op de ketel OT-on/off is aangesloten aan OT1/OT2 van de heatlink

https://www.klusidee.nl/F...011_20180330_151917_1.jpg

Op de heatlink gaat N/L naar de stopcontact
OT1 en OT2 naar de ketel
T1 en T2 naar de Nest

https://www.klusidee.nl/F...011_20180330_151816_2.jpg

maar ik krijg deze screen als ik OT wil instellen.

https://www.klusidee.nl/F...011_20180330_152030_1.jpg

Welke ketel-settings hebben jullie op de Nest ingesteld?

thanks
Bij mij is de heatlink zelfde aangesloten, alleen heb ik geen kabel lopen van heatlink naar thermostaat.
instelling voor Nest: Combiboiler opentherm met warm water.

Werkt het met on/off wel?

[Voor 7% gewijzigd door iMarsu op 01-04-2018 12:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cdh79
ja, on/off werkt wel en combiboiler opentherm met warm water had ik ook getest.. hmm.. strange

[Voor 5% gewijzigd door cdh79 op 01-04-2018 22:10]

• Jupijn
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17-06-2019
Is het je nog gelukt? Ik heb ook een Tzerra en denk eraan om Nest te kopen, lijkt me vooral handig dat je op afstand je kachel aan kan zetten.

Monteren lijkt me niet zo'n probleem, ik heb hem al opengehaald. Alleen zou het zonde zijn als het uiteindelijk niet lukt.

@ Imarsu, wat was bij jou uiteindelijk het probleem?

[Voor 9% gewijzigd door Jupijn op 03-04-2018 17:40]

• iMarsu
Geen idee, waarschijnlijk het inleren in het begin en ik was niet gewend hoe opentherm werkte.

CV blijft nog even doorpompen terwijl het gas wel uit is.

• wowters
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 07-12-2018
Ik wil ook een Nest kopen en koppelen aan mijn Tzerra. Kwam dit tegen, volgens mij ligt het eraan welke Tzerra je hebt, de Ace of de Plus, aansluiting is net anders:

https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html

• MarcoCV
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23-12-2018
Beste allen,

Ik heb een Tzerra 39c via t1/t2 verbonden met de Heatlink en die is draadloos verbonden met de Nest v3.
Op een of andere manier wordt de ketelwatertemperatuur niet goed geregeld. Deze watertemperatuur blijft te laag (60 grdn), zodat het bij koud weer heel lang duurt voordat het huis opwarmt. De Nest staat ingesteld op True radiant met een opwarmtijd van 1 uur. Heeft iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat de CV watertemperatuur hoger kan krijgen, zodat de radiatoren warmer worden?

Dank en groet,
Marco

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:16
MarcoCV schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:53:
Beste allen,

Ik heb een Tzerra 39c via t1/t2 verbonden met de Heatlink en die is draadloos verbonden met de Nest v3.
Op een of andere manier wordt de ketelwatertemperatuur niet goed geregeld. Deze watertemperatuur blijft te laag (60 grdn), zodat het bij koud weer heel lang duurt voordat het huis opwarmt. De Nest staat ingesteld op True radiant met een opwarmtijd van 1 uur. Heeft iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat de CV watertemperatuur hoger kan krijgen, zodat de radiatoren warmer worden?

Dank en groet,
Marco
hier ook tzerra, en al aardig wat mee geëxperimenteerd.
wel gebruik ik de remeha (isense) thermostaat, en het is heel lastig te zien welk onderdeel nu precies voor wat zorgt, dus hier en daar een beetje relatief lezen.

als de tzerra/thermostaat door geeft dat de ruimte maar 1 graat lager is als de gevraagde temperatuur.
dan gaat de ketel werken in zijn laagst mogelijke modulatie stand. (ongeveer 5,5 = 6kW)
dit doen ze speciaal om er voor te zorgen dat de ketel zo zuinig mogenlijk stookt.
(krijgt de ketel/thermostaat door dat het b.v. 2 graden is, dan gaat hij gewoon even vol uit draaien en gas slurpen dit om de zaak snel warm te maken)

hoe stookt een ketel zuinig:
(ik ga uit van een huiskamer temperatuur van 20 graden, waar bij de termostaat 21 graden vraagt.
zelf die waarde vervangen voor wat normaal is in jouw huis.)
water wat de ketel in gaat en uit de radiatoren komt is altijd de temperatuur van de huis kamer, dus 20 graden.
de gas vlam verwarmt dat water een graad of 15.
waardoor er water uit de ketel komt van 35 graden.
doe je dit voor een langere tijd dan merk je vaak dat het water wat de ketel in gaat ongeveer 30 graden word.
(het afkoelen van het water in je radiatoren is eigenlijk nooit 100%.)
dat word dan weer verwarmt met 15 graden en dan komt er 45 graden water uit de ketel.

de grote truk om dan zo zuinig mogenlijk te stoken is er voor zorgen is dat het water wat uit de CV komt niet hoger te laten zijn als 50 graden.
waarom: als de temperatuur niet over de 50 graden komt kan de lucht afvoer/aanvoer buis het meeste van het vocht laten condenseren en trek je dus zelfs die energie weer uit het systeem.
bij gas verbranden komt veel vocht vrij, blaas je dat als stoom naar buiten is dat verlies.
die warmte kun je gebruiken om je gasketel voorverwarmde lucht te laten gebruiken.
(dit is het HR systeem van gas ketels. die 2 buizen die de combibuis in gaan het huis uit.
dat is het grootste gedeelte van de HR. ik ga er maar vanuit dat je die hebt en dus een correct systeem hebt. ;) )

(denk je nu ik moet het uitgaande water dus op een max van 50 graden zetten in de ketel.
dan heb je het verhaal nog niet begrepen, ketel moet de vrije hand krijgen zodat hij onder die 50 graden blijft, niet anders om. ;) )

dan nu hoe ga je dit oplossen:
3 opties (sommige slim, sommige gewoon weg lomp)
1. minimum temperatuur CV ketel gewoon hoger zetten. (dit kan met een remeha link kabel + laptop)
2. meer radiator vermogen. (radiators vervangen voor betere of grotere versies (en groter betekent niet in maat groter, maar in vermogen))
3. meer isolatie.

1. door het hoger zetten van de temperatuur verlies je een beetje de HR functie van de ketel.
de HR functie bespaart ongeveer 20% van je totaal verbruik, dus dit kost iets tussen de 0 en 20% extra gas gebruik. (hoeveel kan ik niet schatten, maar als ik je verhaal lees denk ik dat het niet zo veel zal zijn, maar dat is omdat je waarschijnlijk die HR functie toch al niet echt gebruikte.)

2. met meer radiator vermogen kun je gewoon weg meer warmte in je huis krijgen zelfs met de lage temperatuur van de ketel. dit word vaak LTV (lage temperatuur verwarming ) genoemd, en dat doet de tzerra erg lekker.

3. meer isolatie is minder warmteverlies, en zodoende kunnen je radiatoren dus genoeg warmte af geven en werken als LVT radiatoren.
de isolatie zal dus je het voordeel geven van minder stook kosten en de ketel zal beter als een HR ketel werken wat je nog eens een aantal % besparing op zal leveren.

ik zou dus niet kijken naar een slimme thermostaat, want hoe slim die ook zijn, die kunnen geen dom systeem aansturen en echt slim maken.
maak het helle systeem echt slim en je bespaart je er een leuke duit mee. ;)

(na flink wat testen en experimenteren kon ik mijn gas gebruik tussen de 600 en 700m3 per jaar krijgen. met een normaal gebruik van 1100m3.
en zelfs een huis kamer temperatuur van 21 graden aan te houden 24x7. ;)
maar gas is een duur goedje om je huis mee te verwarmen.
nu heb ik er een kleine warmtepomp bij (1,4kW dus echt klein) en heb ik mijn gas gebruik al terug gedrongen naar >300m3.
de tzerra krijgt nog 1 schoon maak beurt dit jaar, dan kan hij de komende 4 jaar nog als backup dienen voordat ik hem helemaal uit rangeer.
mijn energie rekening is >500kWh elektra + >300m3 gas.
niet schrikken als je dat invult bij www.gaslicht.nl.
ik schep dit jaar ook nog een 210€ welkomst bonus. >:) )

edit:
check voor info:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
vind je veel de zelfde info terug als ik al vertel. ;)

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-12-2018 12:33]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Matthijs L
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 06-02 14:24
Ik heb gisteren oa met jullie hulp mijn Nest Thermostat kunnen installeren op onze Remeha Tzerra 28c. Werkte meteen dus mocht er nog iemand zoeken naar deze info dan bij deze wat foto's dat het kan.

Jammer dat Nest geen standaard kabeltjes meelevert (je zorgt o.a. zelf voor de voeding), maar een beetje handige klusser komt hier wel uit.

Ik zat te o.a. zoeken of het uitmaakt wat de polariteit van de kabels is die je op OT1 en OT2 met je ketel aansluit, maar dat lijkt niet zo, gewoon aansluiten. Door die aansluiting loopt wel max. 42 volt dus ik zou er geen al te dunne draadjes voor gebruiken. Alleen de polariteit vd thermostaat zelf dient correct met de Heatlink verbonden te worden (T1 op T1 en T2 op T2).

https://tweakers.net/ext/f/kR51MRD5Ri8bR3spSPLB9E5v/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/sLXSb1OzmHX77FXiZQK2f6za/full.jpg

Grts Matthijs

[Voor 8% gewijzigd door Matthijs L op 06-02-2020 14:24]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True