Speaker in 'speakerkast'/luidspreker/box vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:18
Hoi,

Ik heb in de kringloop winkel twee boxen/luidsprekers gekocht omdat deze mooi bij het interieur staan. Nu zijn deze boxen erg oud en vandaar ook het geluid van de speakers die erin zitten niet al te best.

Nu wil ik de 'interne' speakers vervangen door twee nieuwe exemplaren zodat het geluid wat beter is. Nu is de vorm van de box rechthoekig en zoek ik dus ook die vorm speakers (zie foto's).

Mijn vraag: waar kan ik zulk soort speakers kopen? Als ik google kom ik voornamelijk autospeakers tegen of alleen ronde speakers. Iemand enig idee waar ik op moet zoeken of een winkel/webshop die dit soort speakers verkoopt?

speaker

speakers (links en rechts

d'n oliesjeik

Beste antwoord (via Oliesjeik1 op 27-09-2019 22:50)

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 01:20
Autoluidsprekers zijn hier vgm de beste optie. Die zijn immers gemaakt om in elke behuizing goed te klinken terwijl home audio luidsprekers een goed afgestelde kast hebben specifiek voor de driver units.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:30
Zijn zo te zien 4x6" coaxiale speakers. Ik zou er gewoon een deftig auto hifi merk in stoppen zoals hertz of focal, grote kans dat het stukken beter klinkt als wat er nu in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 23:46
Het zijn kleine speakertjes met een kleine klankkast, dus veel bass ga je er sowieso niet uitkrijgen.
Je kunt zoals @Galaxis zegt de speakers vervangen voor een deftig merk en daarnaast in je receiver/versterker de equalizer aanpassen. Het laag opkrikken geeft met de huidige speakers al resultaat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:10
Galaxis schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:08:
Zijn zo te zien 4x6" coaxiale speakers. Ik zou er gewoon een deftig auto hifi merk in stoppen zoals hertz of focal, grote kans dat het stukken beter klinkt als wat er nu in zit.
Veel kans dat je voor hetzelfde geld een setje nieuwe/2e hands kan kopen die dan een stuk beter zullen klinken.

Ik heb in mijn hoedenplank 2 Focal ISC 690 speakers die mij meer dan goed bevallen dus die kan ik zeker aanbevelen.
Wat en hoe ze zouden kunnen klinken in deze setting.... geen idee.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-04 17:16
Let wel op de impedantie van de speakers! Autospeakers hebben vaak een impedantie van 4 Ohm of lager.
Meeste huiskamer versterkers moeten 8 Ohm hebben.
Meestal staat achterop de versterker wel wat er aan mag. Als daar 4 Ohm staat zit je zowiezo wel goed.
Wanneer je 4 Ohm speakers aan een versterker voor 8 Ohm aansluit, heb je kans dat je versterker stuk gaat bij hoog volume. Het vermogen loopt sneller op dan. Een 20 watt 8 Ohm versterker zal op 4 Ohm theoretisch 40 kunnen doen. Alleen kunnen de componenten daar niet tegen.

Focal is een heel goed merk. Hebben ook hele goeie speakers voor huiskamergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Bedankt voor de reacties.
Ik had idd ook gelezen dat autospeakers een andere impedantie hebben en ik dacht dat ik ze daardoor niet kon gebruiken op mn home setup. Ik zal vanavond eens kijken wat er op mn versterker staat en of ik een mooi setje kan vinden.

Overigens begrijp ik dat bass minimaal zal zijn (maar allicht beter dan wat het nu is ;) ). Ik denk r overigens aan om subwoofer erbij te zoeken).

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:10
Je kan ook normale losse speakers kopen om die in te bouwen die gewoon geschikt zijn voor huiskamer apperatuur.
Maar het blijft dan altijd een gok hoe die zullen klinken.
Misschien dan beter eens rond kijken of je geen moderne luidsprekers kan vinden die je aanstaan.
Ga je er qua geluid vaak veel meer op vooruit dan zelf iets in elkaar te zetten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Mocht je geen goede 8 Ohm ovale speaker kunnen vinden dan kun je ook twee ronde 3" of 4" identieke 4Ohm drivers pakken en deze in serie plaatsen per luidspreker.
Of een midtone en high tone speaker met een scheidingsfilter, maar dat is wellicht wat ambitieus

7400 Wp op het dak

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 01:20
Autoluidsprekers zijn hier vgm de beste optie. Die zijn immers gemaakt om in elke behuizing goed te klinken terwijl home audio luidsprekers een goed afgestelde kast hebben specifiek voor de driver units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Ok, heb even gekeken naar m'n versterker (Denon AVR-X1100W) en daarop kan ik gewoon selecteren wat voor impedantie ik wil (kan kiezen tussen 4, 6 of 8 ohm) dus dat zit wel goed.

Verder heb ik even de luidspreker opgemeten en kom tot de volgende afmetingen--> zie foto. Lijkt dus niet echt 4''x6'' te zijn maar een iets andere maat.

Afmetingen

https://www.crutchfield.c...measure-speaker-size.html

[ Voor 9% gewijzigd door Oliesjeik1 op 11-01-2018 21:28 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Nog even een update. Inmiddels heb ik een setje goedkope JBL speakers ingebouwd. Ik kon helaas niet meer dezelfde afmetingen vinden als de originele speakers dus moest wat improviseren maar het geluid is prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q7b9NagyVwt4Zm4YuFYRwxEW/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X4rZFm9Rn5Kc321tXGG4BtOB/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M7kUWfCDlXLyk6qx3oQ3lKFo/full.jpg

d'n oliesjeik

Pagina: 1