Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:57
Ik ben erover aan het denken om achter het TV meubel een goede stekkerdoos te plaatsen, ik bedoel je geeft honderden zo niet duizenden euro's uit aan apparatuur en gebruikt een Ikea stekkerdoosje van €5.

Dus nu is mijn vraag of het wel/niet nut zal hebben om een duurdere stekkerdoos met surge protection van bijvoorbeeld APC of Brennenstuhl aan te schaffen?

Achter het TV meubel zit een geaard stopcontact welke direct verbonden is met de meterkast op een eigen groep, dus dit deel zit wel goed.
Meterkast is ook pas 2 maanden oud met nieuwe automatische zekeringen, aardlekschakelaars etc.

Nu heb ik ook geïnventariseerd en heb ik achter mijn TV meubel 8 stekkers nodig, maar van al deze 8 stekkers, is er slechts eentje die aarde heeft (HTPC), alle andere stekkers zijn 2 polig zonder aarde.
In hoeverre zal een stekkerdoos met surge protection dan nog nut hebben? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 11:14

SA007

Moderator Tweaking
Surge protection helpt dan wel degelijk.
Het idee is dat een spanning op de fase of nul die te hoog is afgeleid wordt naar aarde.

Dat de apparaten geen aarde hebben heeft daar weinig effect op, het gaat erop dat het stekkerblok een goede aarde moet hebben.

Zorg dat je stekkerdoos een 'melding' heeft of de overspanningsbeveiliging nog werkt en controleer die regelmatig.
Er zijn regelmatig piekspanningen waar hij dan op reageert, en hiervan slijt de beveiliging die erin zit, als die 'op' is moet je stekkerdoos vervangen.

Overigens heb je ook surge protectors voor in de meterkast, die kunnen veel zwaardere pieken afvangen, maar om onduidelijke reden worden die in nederland maar heel schaars geplaatst terwijl enkele andere landen zoals noorwegen ze verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
SA007 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:04:

Overigens heb je ook surge protectors voor in de meterkast, die kunnen veel zwaardere pieken afvangen, maar om onduidelijke reden worden die in nederland maar heel schaars geplaatst terwijl enkele andere landen zoals noorwegen ze verplichten.
Een belangrijk verschil is dat ons laagspanningsnet (vrijwel?) 100% ondergronds is, terwijl dit in veel andere landen grotendeels bovengronds is uitgevoerd, waardoor de bliksemgevoeligheid ontzettend veel hoger is.

Voor de rest helemaal eens met je post. Zo'n surge protected stekkerdoos kost nou ook de wereld weer niet en kan een hoop schade voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
zoiets bedoel je dan in de meterkast?

Is natuurlijk ook maar een relatieve kleine investering in een nieuwe meterkast waar je waarschijnlijk 25+ jaar mee vooruit kan;
https://www.conrad.nl/nl/...eelkast-20-ka-610748.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 11:14

SA007

Moderator Tweaking
Jup, je ziet ook dat deze verwisselbare modules hebben, als het vlaggetje op rood gaat moet je ze wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
ok bedankt, ik zal mijn elektricien eens vragen of hij deze nog kan bij plaatsen in de meterkast!

Verder denk ik dat ik een doos bij de NAS/Router/Kabel modem neerzet welke ook de coax en RJ45 meepakt en een doos achter het TV meubel neerzet voor alleen stroomstekkers.

Nu zie ik op de Brennestuhl website deze bijvoorbeeld, maar bij de RJ45 stekker staat uitdrukkelijk ISDN, zal dit ook werken als ik deze tussen mijn Ziggo modem en router neerzet in het LAN netwerk?
https://www.brennenstuhl....aster-4-slave-4-permanent

[ Voor 38% gewijzigd door Peule_P op 10-01-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
inmiddels een APC PM8-GR besteld voor bij de TV/HT, staat helaas niet in de pricewatch, maar wel zeer voordelig te vinden in de prijsvergelijker van de collega's ;)

https://nl.hardware.info/product/281667/apc-pm8-gr
Pagina: 1