Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

21 halogeen spotjes vervangen voor RGB exemplaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Goedendag medetweakers,

Ik denk dat ik er zo goed als uit ben, maar wil toch graag nog een bevestiging of het volgende kan:

Op de begane grond in ons huis hebben wij een verlaagd plafond met 21 stuks 220V halogeen spotjes (50W, GU10 fitting). Dit is onze hoofdverlichting (en tevens enige verlichting). Deze 21 spotjes zitten over 4 groepen verdeeld (niet in de meterkast, maar 4 'clusters' met spotjes zeg maar), welke elk een eigen dimmer hebben. We hebben dus 4 dimmers op een rijtje zitten waarmee we de spotjes aan / uit kunnen zetten en dimmen. Omdat het dus 220V spotjes zijn, zit er dus niet iets van een trafo / omvormer tussen.

Nu zit ik al een tijdje te denken om ze alle 21 te vervangen voor RBG spotjes. Het mooiste zou zijn dat ik de bestaande halogeen spotjes letterlijk kan vervangen voor de RGB spotjes. Ik wil immers niet mijn gestuckte plafond slopen omdat er ergens een trafo / omvormer tussen moet.

Na een zoektocht op internet heb ik het volgende gevonden:
Afstandbedienbaar Mi-Light GU10 LED spotje 5W RGBW kleur en warm wit, 220V halogeenvervanger, RF

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/015366/files/014481659/700x466x2/milight-afstandbedienbaar-mi-light-gu10-led-spotje.jpg

Als ik de omschrijving lees en specificaties bekijk, zou dit prima moeten kunnen. Ik lees namelijk zaken als De 10X zuinigere LED halogeenvervanger, met de extra bonus van afstandsbediening dimbaar, multicolor kleur of warm wit modus, groeperen en effecten en ook U kunt oneindig veel GU10 spotjes in vier groepen of allemaal samen bedienen met één afstandsbediening of Wi-Fi Box (niet inbegrepen). Als ik kijk naar de Wi-Fi Box zie ik daar eigenlijk ook geen belemmeringen.
Verder staat bij de specificaties dat het dus op een standaard 220V halogeenfitting passen (GU10). Ook dat ze dimbaar zijn.

Klopt het inderdaad dat ik 21 spotjes en de wifi box kan bestellen, om vervolgens letterlijk die 220V halogeen spotjes kan vervangen en dat de boel dan werkt? Of zou ik nog een probleem kunnen krijgen met de (fysieke) dimmers? Of zie ik nog totaal iets anders over het hoofd? Ergens knaagt de combinatie '220V halogeen' en daarna '5W LED', terwijl er dan niets van een trafo / omvormer tussen zit...

Alvast bedankt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 10-01-2018 13:09)

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11 08:03
GU10 LED kan prima op 230v, een GU10 fitting is namelijk altijd 230v.

Het probleem zit hem echter in combinatie met dimmers, dat werkt niet samen bij dit type lamp.

Deze lampen worden gedimt via de app en de controller, als je dan gaat dimmen met fysieke dimmers krijg je problemen. De dimmers zouden vervangen moeten worden door gewone schakelaars (aan/uit). En dimmen kan dan enkel nog via de app.

Hetzelfde "probleem"heb je met Philips Hue biijvoorbeeld....jammer want dan had ik het ook graag gewild.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11 08:03
GU10 LED kan prima op 230v, een GU10 fitting is namelijk altijd 230v.

Het probleem zit hem echter in combinatie met dimmers, dat werkt niet samen bij dit type lamp.

Deze lampen worden gedimt via de app en de controller, als je dan gaat dimmen met fysieke dimmers krijg je problemen. De dimmers zouden vervangen moeten worden door gewone schakelaars (aan/uit). En dimmen kan dan enkel nog via de app.

Hetzelfde "probleem"heb je met Philips Hue biijvoorbeeld....jammer want dan had ik het ook graag gewild.

• Pazo
  • Nu online
Bedankt @smokem555 , goed punt, maar dat is nog wel eenvoudig te regelen. Dimmers vervangen voor 4 gewone schakelaars, dat is weinig moeite. :)
Kan ik eventueel nog de afstandsbediening erbij nemen zodat het niet altijd via de app hoeft.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Je kunt ook een milight afstandsbediening inbouwen. Deze bijvoorbeeld https://milights.nl/mi-li...panel-4-zone-rgb-cct.html

Ik zou overigens wel kijken naar de rgb+cct gu10 lampen, deze hebben ook (warm) witte leds aan boord en kunnen daardoor mooier wit licht geven. Deze dus https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-GU10-SPOT-RGBWW-WIFI

Via aliexpress zijn deze spullen een stuk goedkoper te vinden.

ActueleWind

• Pazo
  • Nu online
Goede tips @Lurge , zeker iets om nog naar te kijken. Zo'n bedieningspaneel is ook wel wat!
Ook goede tip mbt RGB+CCT, daar had ik nog niet naar gekeken. Ik ben wel gecharmeerd van het Milight systeem :)

Oorspronkelijke vraag is inmiddels beantwoord, het kan dus op de bestaande infrastructuur, alleen de (fysieke) dimmers moeten er tussenuit.