Router kopen voor een VPN verbinding thuis !

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailortje
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05 15:05
Beste leden,

Ik wil een router kopen om van uit thuis een vpn verbinding te maken via een nog nader te bepalen vpn aanbieder!

Welke router is volgens jullie geschikt voor vpn en wifi ?

Welke provider is volgens jullie geschikt ?

Ik heb een Netgear WNDR 3700 router waar eventueel Tomato op kan maar is dit wijs ?

Al vast dank voor de antwoorden ;-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 20:07
Consumer routers die standaard al VPN als WAN ondersteunen ken ik niet. Wellicht dat pricewatch: Synology RT1900ac het kan?

Ik heb dit gedaan met een pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac maar je moet de uitdaging wel aan durven. Het configureren is complexer dan je gemiddelde router, er is namelijk geen vinkje "internet via vpn".(hij kan dan wel weer veel meer)
Pluspunt is wel dat WiFi uitstekend is en hij niet zo groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Great-Force
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 16:56
Persoonlijk zou ik niet beginnen aan een project om een Netgear om te bouwen, maar eerder voor een product kiezen welke standaard al deze configuratie kan bieden. De VPN provider zelf maakt niet zo veel uit, aandachtspunten zijn wel:
1. Hoe gaan ze om met jouw data? Doen ze aan logging?
2. Zijn er restricties actief? Bijvoorbeeld Ziggo hanteert enige vorm van QoS, dit staat in hun voorwaarden.
3. Onbeperkt bandbreedte?
4. Hoe kan er verbinding gemaakt worden? Kan dit via een L2TP/IPSec of OpenVPN verbinding (geschikt voor routers), of moet dit via software op jouw computer.
5. Wat is het beleid omtrent het gebruik, staan ze toe dat jouw complete thuisnetwerk over deze VPN gaat, of staan ze slechts één client toe?

Ikzelf heb ook een MikroTik hAP AC thuis, prima router waarop alle geavanceerde configuraties mogelijk zijn. Mijn ervaring is ook dat de Wi-Fi op dit doosje veel sterker is dan menig consumentenrouter. Qua configuratie zul je dan wel hulp moeten vragen van iemand die daar al ervaren mee is. MikroTik routers zijn een flinke upgrade op consumentenrouters, met onbeperkte mogelijkheden. Wil jij 128 Wi-Fi netwerken met grappige namen om jouw buren te pesten? Dan kan dat. Vind je het leuk om elk apparaat in een apart VLAN te zetten? Dan kan dat ook. Wil je een hotspot waar gasten kunnen inloggen met username/password en 100 MB per dag aan data krijgen en alleen de gewhiteliste sites mogen bezoeken? Dan kan dat ook!

Een alternatief zou kunnen zijn de MikroTik hEX (zonder Wi-Fi) i.c.m. een aantal AP's (bijv. wAP AC), dit model heeft namelijk IPSec Hardware Acceleration. Het CAPsMAN protocol voor de AP's zorgt voor een plug-and-play ervaring, waarbij de router het AP instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 07:10
sailortje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:57:
Beste leden,

Ik wil een router kopen om van uit thuis een vpn verbinding te maken via een nog nader te bepalen vpn aanbieder!

Welke router is volgens jullie geschikt voor vpn en wifi ?

Welke provider is volgens jullie geschikt ?

Ik heb een Netgear WNDR 3700 router waar eventueel Tomato op kan maar is dit wijs ?

Al vast dank voor de antwoorden ;-)
Als ik jou was, zou ik eerst proberen je huidige om te bouwen. Vele vpn leveranciers geven handleidingen hoe bijvoorbeeld ddwrt in te stellen. Ik heb dit zelf op een travel router (TP-wr810n) draaien en werkt prima. Dit is dan wel een openvpn verbinding naar thuis.

Wil je meer instellingen, kun je altijd een luxe router kopen maar, voldoet je huidige, waarom dan een nieuwe aanschaffen ;)

Kijk wel eerst voor de handleiding hoe terug te gaan naar de stock rom, mocht het niet lekker werken.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailortje
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05 15:05
Allemaal hartelijk dank voor de getoonde moeite Ik ben erg blij met jullie antwoorden Ik ga aan het werk en hoop dat het allemaal goed komt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archcry
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-03 21:02
Great-Force schreef op maandag 22 januari 2018 @ 02:55:
Persoonlijk zou ik niet beginnen aan een project om een Netgear om te bouwen, maar eerder voor een product kiezen welke standaard al deze configuratie kan bieden. De VPN provider zelf maakt niet zo veel uit, aandachtspunten zijn wel:
1. Hoe gaan ze om met jouw data? Doen ze aan logging?
2. Zijn er restricties actief? Bijvoorbeeld Ziggo hanteert enige vorm van QoS, dit staat in hun voorwaarden.
3. Onbeperkt bandbreedte?
4. Hoe kan er verbinding gemaakt worden? Kan dit via een L2TP/IPSec of OpenVPN verbinding (geschikt voor routers), of moet dit via software op jouw computer.
5. Wat is het beleid omtrent het gebruik, staan ze toe dat jouw complete thuisnetwerk over deze VPN gaat, of staan ze slechts één client toe?

Ikzelf heb ook een MikroTik hAP AC thuis, prima router waarop alle geavanceerde configuraties mogelijk zijn. Mijn ervaring is ook dat de Wi-Fi op dit doosje veel sterker is dan menig consumentenrouter. Qua configuratie zul je dan wel hulp moeten vragen van iemand die daar al ervaren mee is. MikroTik routers zijn een flinke upgrade op consumentenrouters, met onbeperkte mogelijkheden. Wil jij 128 Wi-Fi netwerken met grappige namen om jouw buren te pesten? Dan kan dat. Vind je het leuk om elk apparaat in een apart VLAN te zetten? Dan kan dat ook. Wil je een hotspot waar gasten kunnen inloggen met username/password en 100 MB per dag aan data krijgen en alleen de gewhiteliste sites mogen bezoeken? Dan kan dat ook!

Een alternatief zou kunnen zijn de MikroTik hEX (zonder Wi-Fi) i.c.m. een aantal AP's (bijv. wAP AC), dit model heeft namelijk IPSec Hardware Acceleration. Het CAPsMAN protocol voor de AP's zorgt voor een plug-and-play ervaring, waarbij de router het AP instelt.
Heeft de MikroTik hEX waarover je praat ook IGMP snooping voor routed IPTV? (zie http://netwerkje.com/routed-iptv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Force
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 16:56
Archcry schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:46:
[...]
Heeft de MikroTik hEX waarover je praat ook IGMP snooping voor routed IPTV? (zie http://netwerkje.com/routed-iptv)
Elke MikroTik router, of dit nu een goedkope €15,- hAP mini is of een €3.000,- Cloud Core Router, is voorzien van de RouterOS firmware. Dit betekent dat alle modellen dezelfde features hebben, maar gelimiteerd zijn aan hun CPU capaciteit (verwacht geen datacenter oplossing te kunnen draaien op een low-budget model). De beschreven instructies op netwerkje.com gelden dus voor alle modellen. Vanaf RouterOS versie 6.41 (nieuwste) is de IGMP Snooping functionaliteit toegevoegd. EDIT: Link naar Wiki

Ik heb zelf te weinig gedaan met KPN netwerken, dus over IGMP Snooping kan ik je niets vertellen. Zoals ik het artikel lees gaat de CPU op z'n knieën door grote hoeveelheden packets, maar dit geldt voor oudere versies van de RouterOS firmware.

[ Voor 61% gewijzigd door Great-Force op 03-02-2018 14:22 ]

Pagina: 1