Aankoop nieuwe auto (weinig kennis)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 17:24
Goedendag allen,

De reden om dit topic te openen is omdat ik zelf weinig ervaring heb met auto's en graag wat meer informatie zou willen ontvangen hierover. Zelf ben ik al diverse site's met tips en tricks langs gegaan voor de aankoop van een occasion, maar nog steeds blijven bij mij een paar primaire vragen staan.
Private-lease gaan we niet doen i.v.m. BKR-registratie en de te hoge kosten per maand.

De situatie nu
Voor mijn werk ontvang ik binnenkort een lease-auto, deze ga ik uitsluitend voor werk rijden. Hierdoor zal ik kosten besparen per maand die ik kan gebruiken voor de privé-auto. Zal ik in het stuk hierna toelichten.
Mijn vriendin rijdt ondertussen in een Peugeot 206 uit 1999, 130k op de teller en diverse mankementen. Voor deze mankementen is de auto al een paar keer naar de garage geweest alleen heeft het nog steeds niets opgelost.
Prive rijden we ongeveer tussen de 10k en 15k.

Lease of geen lease
De keuze die we nu hebben gemaakt is: lease-auto alleen voor werk gebruiken en de prive-auto voor al het andere. Dit is gebaseerd op de onderstaande redenatie.
Door de lease-auto niet privé te rijden besparen we ongeveer 300 euro per maand op de lease-auto (bijtelling + eigen bijdrage). We zouden dan een kleinere auto daarvoor terug kunnen kopen. Echter, met terugrekenen naar hoeveel dat per maand zou zijn kom je uit op ongeveer 100 euro. Een totaal van 400 euro voor 2 auto's.
Wanneer wij de lease-auto alleen voor werk gebruiken vervallen de bijtelling en de eigen bijdrage a 300 euro. Deze auto kan dan niet meer gebruikt worden voor privé vervoer en zoals ik later zal beschrijven zijn we dan ook op zoek naar een grotere auto. Als we terugrekenen komt dat ongeveer op 200 euro per maand uit, ofwel een besparing van bijna 200 euro.
Met het berekenen naar een maand bedrag hebben wij de volgende factoren meegenomen:
  • Aanschaf waarde
  • Restwaarde na 7 jaar
  • Wegenbelasting
  • Autoverzekering
We hebben APK en onderhoud niet meegenomen, omdat dit voor zowel de grote als de kleine auto gelijk zou zijn. Daarnaast is het te onzeker wat de kosten zullen zijn. Wellicht zullen die voor de kleine auto zelfs groter kunnen zijn dan voor de grote auto.
Als ik dingen ben vergeten in het bovenstaande hoor ik dat graag!

De mankementen 206
  • Auto valt uit tijdens het afremmen
  • In een lage versnelling wil de auto zelf accelereren
  • Het mooie dakraam lekt
  • Bij het ontgrendelen van de auto, zowel via de knop op de sleutel als via het slot, wil de bestuurdersdeur nog wel eens op slot blijven. Via de bijrijdersstoel kan deze wel handmatig van het slot gehaald worden
De toekomst
Mijn vriendin rijdt dus in de 206 om naar haar werk te gaan en in onze vrije tijd gebruiken we hem om door het land te crossen. Ze heeft ondertussen zo'n vertrouwensbreuk met de auto dat ze graag over wil stappen naar een nieuwe, wat wellicht wel te begrijpen is met de bovenstaande mankementen.
Dit is een mooie gelegenheid om een wat grotere auto te kopen (voor de toekomst..). Tijdens de bezichtiging zal ik mijn vader meenemen, hij is zelf monteur geweest en kan onder de motorkap kijken naar gebreken.

De eisen
  • Benzine
  • Bouwjaar: 2007+
  • Kilometers op de teller: < 80k
  • Type: Station, ruime auto
  • Budget: 10k (liefst minder)
Zelf uitgezocht
Zelf hebben wij gekeken naar een Audi A4 of een BMW 3 serie. Echter, dit is zonder enige kennis of know-how bedacht.

Vragen
Wat zijn betrouwbare auto's uit de reeks na 2007? (Merk en model?)
Wat zijn valkuilen bij het opstellen van eisen?
De eisen die hierboven zijn geformuleerd, zijn deze realistisch? Zo niet, wat zou beter zijn?
Is het het nog waard om de Peugeot 206 te gebruiken als inruilmiddel (om de kosten te drukken)?

De te bezoeken garages liggen in de omgeving van Apeldoorn, als jullie nog tips hebben om ergens kijken hoor ik dit graag. Degene die wij in ieder geval willen bezoeken zijn:
http://www.santingeuropecars.nl/particulier/
https://www.autobedrijfboks.nl/

Auto's die we zelf al hadden uitgezocht (als voorbeeld):
Audi A6
Audi A4
BWM 3 serie

Alle reacties

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-10 09:49
Allereerst denk ik niet dat je de enige bent met deze vragen. Dus goed dat je ze stelt! Ik loop er zelf soms ook over na te denken namelijk.

Ik heb zelf ook niet bijster veel technische autokennis maar zal toch proberen te helpen. Een Duitser is niet per definitie betrouwbaar. Ze zullen zeker betrouwbaarder zijn dan je 206 (al ken ik ook andere verhalen) maar zijn vooral in onderhoud duur. Niet alleen onderdelen maar ook in manuren (bij dealer althans).

Een kennis van mij had een Hyundai Coupé uit de jaren 90, reed perfect nooit wat groots mee gehad. Hij wilde upgraden en kocht een 325 coupé (E92, na 2006 gebouwd). Sinds hij deze auto heeft, is hij al veel geld kwijt aan onderhoud. Laatst had hij weer wat, afhankelijk van de kosten wilde hij hem weer weg doen en iets anders terugkopen. Conclusie, dus ook met een Duitse auto kan je pech hebben.

Ik zat zelf laatst ook te neuzen op autotrader. Is een Hyundai I40 station niks voor je? Het model moet je maar net liggen natuurlijk maar ik vond het een leuk alternatief. Ze zijn destijds veel gereden als leaseauto, dus er is volop aanbod.

Enfin, ik zal je topic blijven volgen omdat ik ook benieuwd ben wat anderen zeggen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Heb je meer inzicht in de berekening van 400 euro?
Ik vind het aan de krappe kant voor 15k per jaar.

Voordeel is dat je twee auto's hebt ipv 1.

Youtube: DashcamNL

• Dahal
dfrenner schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:57:
Heb je meer inzicht in de berekening van 400 euro?
Ik vind het aan de krappe kant voor 15k per jaar.

Voordeel is dat je twee auto's hebt ipv 1.
Laat ik voorop stellen dat het globaal is opgesteld, daarnaast heb ik de APK en onderhoudskosten niet meegerekend. De kosten zullen dus in werkelijkheid hoger liggen.
Audi A4
  • Aanschafwaarde: 10000
  • Restwaarde na 7 jaar: 3000
  • Wegenbelasting: 66,33
  • Autoverzekering: 55
Totaal per maand over 7 jaar: 204,67

BWM 3 serie
  • Aanschafwaarde: 11000
  • Restwaarde na 7 jaar: 4000
  • Autoverzekering: 60
Totaal per maand over 7 jaar: 209,67

Zoals ik al eerder aangaf, als ik iets vergeten ben hoor ik het graag.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan jij de discipline opbrengen om echt geen prive kilometers te maken in de lease-auto en ga je echt een kilometerregistratie tot op de km nauwkeurig bijhouden? ;)

Daarnaast vraag ik mij af of de leaseauto niet een volledig elektrische auto kan zijn, want 300 euro aan bijtelling en eigenbijdrage dan zit je al gauw in een c-segment wagen te leasen. Met een full-ev heb je dan de mogelijkheid om toch ook prive ermee te rijden en kan je misschien minder uitgeven aan de prive-auto.

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 10-01-2018 11:04 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dahal
Falcon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:03:
Kan jij de discipline opbrengen om echt geen prive kilometers te maken in de lease-auto en ga je echt een kilometerregistratie tot op de km nauwkeurig bijhouden? ;)

Daarnaast vraag ik mij af of de leaseauto niet een volledig elektrische auto kan zijn, want 300 euro aan bijtelling en eigenbijdrage dan zit je al gauw in een c-segment wagen te leasen. Met een full-ev heb je dan de mogelijkheid om toch ook prive ermee te rijden en kan je misschien minder uitgeven aan de prive-auto.
Terechte vraag! Tja, als ik uiteindelijk voor deze keuze ga dan is het een soort verplichting. Wellicht dat ze een kastje plaatsen als ik alleen werk gerelateerd ga rijden die het voor mij bijhoud. Dit kan ik bij mijn werkgever navragen.

Ik heb inderdaad de mogelijkheid om een C segment auto te leasen. Kloppen de kosten dan ongeveer na jou idee? Het mooiste zou inderdaad zijn om full-EV te rijden, echter zit ik elke dag nog teveel op de weg om hiervan gebruik te maken. Wanneer ik full-EV kon rijden was ik dit topic niet begonnen ;).

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:03:
[...]

Laat ik voorop stellen dat het globaal is opgesteld, daarnaast heb ik de APK en onderhoudskosten niet meegerekend. De kosten zullen dus in werkelijkheid hoger liggen.
Audi A4

BWM 3 serie

Brandstofkosten... ? Die heb je neem ik aan niet als je de lease-auto ook prive gebruikt?

Plus afschrijving lijkt me aan de lage kant; na 7 jaar * 15000 km = 105.000 km extra zijn die wagens écht geen 4000 euro meer waard. Afschrijving naar 0 lijkt me realistischer, want zeg nou eerlijk: wanneer verkoop je die auto weer? Als er dusdanige mankementen aan zijn dat hij het niet meer waard is om te repareren. Maar de kosten van die reparatie ben je sowieso dan kwijt aan een lagere inruilwaarde.

Tot slot, onderhoud is een niet te onderschatten kostenpost en grotere auto's zijn echt wel duurder in onderhoud dan kleinere. Je hebt de normale slijtageonderdelen zoals banden, remmen, riemen en de reguliere onderhoudsbeurten (olie, kvs etc) maar bij problemen -en die ga je ongetwijfeld tegenkomen, wat je ook koopt- zoals een kapot veerpootlager of een abs-sensor die stuk gaat betaal je bij grotere/duurdere auto's in het algemeen echt méér dan bij kleinere/goedkopere auto's.

Reken jezelf dus niet te rijk!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:21
Betaald je baas de brandstof voor je privé kilometers? In dat geval zou ik gewoon bijtelling betalen en één auto nemen. Geen risico, nieuwe wagen, 1 of 2 klasses groter etc. en het gemak dat je geen kilometers bij hoeft te houden.

Voor €300 p/m gaat het je misschien net lukken om een jonge (ca 5 jr.) A-segmenter voor 15dkm op de weg te houden. Voor mijn Citigo ('12, 47dkm) heb ik al zo'n €375 p/m ingecalculeerd inclusief brandstof, afschrijving, all-risk, banden, pechhulp, parkeervergunning, onderhoud etc.

Beslissende factor moet zijn of een 2e auto voor je vriendin wenselijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 10-01-2018 11:17 ]

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:59
Waarom heb je de benzinekosten eigenlijk niet meegenomen in je berekening? Zeker met dit soort auto's loopt dit behoorlijk op.

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Als je 2 auto's nodig hebt en waarvan er 1 een lease-auto is, is het echter vrijwel altijd voordeliger om de lease-auto niet privé te rijden. Dat omdat een groot deel van de kosten van de 2e -eigen- auto bestaat uit kosten die onafhankelijk van de gereden km's gemaakt worden: afschrijving (grotendeels), mrb en verzekering, misschien zelfs onderhoud (jaarlijkse kleine beurt en apk).

De mensen die aangeven beter je lease-auto privé te gaan rijden en een klein gebakje erbij te nemen, daag ik graag uit me met een berekening te overtuigen van het tegendeel.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:07:
[...]

Terechte vraag! Tja, als ik uiteindelijk voor deze keuze ga dan is het een soort verplichting. Wellicht dat ze een kastje plaatsen als ik alleen werk gerelateerd ga rijden die het voor mij bijhoud. Dit kan ik bij mijn werkgever navragen.

Ik heb inderdaad de mogelijkheid om een C segment auto te leasen. Kloppen de kosten dan ongeveer na jou idee? Het mooiste zou inderdaad zijn om full-EV te rijden, echter zit ik elke dag nog teveel op de weg om hiervan gebruik te maken. Wanneer ik full-EV kon rijden was ik dit topic niet begonnen ;).
Check. Ik denk dat je wel aardig goed zitten met de kosten.. hou er wel rekening mee dat de eigenbijdrage bruto is, maar volgens mij heb je dat al gedaan?

Verder zal dit topic dus gaan over een 2e hands auto met de wensen die jij voorop hebt gesteld. Daarover zijn zoveel topics te vinden bij diverse sites dat ik mij afvraag of je naast die sites veel wijzer hier gaat worden. Maar ik doe een duit in het zakje:

Met 15k per jaar kun je ook prima kiezen voor een oudere auto met hogere kilometerstand. Koop bijv. voor 4000/5000 euro een nette v70 2005 met 200.000km op de teller en steek een paar duizend in onderhoud. Zo weet je wat na het onderhoud de onderhoudsstatus is van de auto en geniet je daarna nog vele jaren van luxe, ruimte en leuke roffel in het vooronder.

Heb je geen zin in het onzekere, dan zou ik je bijv. Prius III aanraden. Deze zijn zo ontzettend lel..:+ en solide dat je daar geen breuk aan kan vallen.

Succes met de vrouw te overtuigen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 10-01-2018 11:23 ]

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-11 12:27
Wat hierboven al gezegd wordt inderdaad.

Brandstofkosten kun je vaak wegstrepen met een lease auto (of er moet een maximum aantal km in de car-policy staan). Daarnaast koop je een auto die al een aantal jaar oud is en dus van vaker mankementen gaat vertonen. Onderhoud zou ik dan ook zeker meenemen.

Persoonlijk denk ik dat je met een C segment lease auto goedkoper uit bent per maand.
Als je dan voor je vriendin weg kan komen met een kleinere auto (VW Up o.i.d.) zou ik dat doen.
Kan ze daar mee naar haar werk (gok op basis van de gereden kilometers dat dit zo'n 10 a 15 km enkele reis is) en is de leaseauto voor de andere tripjes.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Icephase schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:21:
Als je 2 auto's nodig hebt en waarvan er 1 een lease-auto is, is het echter vrijwel altijd voordeliger om de lease-auto niet privé te rijden. Dat omdat een groot deel van de kosten van de 2e -eigen- auto bestaat uit kosten die onafhankelijk van de gereden km's gemaakt worden: afschrijving (grotendeels), mrb en verzekering, misschien zelfs onderhoud (jaarlijkse kleine beurt en apk).

De mensen die aangeven beter je lease-auto privé te gaan rijden en een klein gebakje erbij te nemen, daag ik graag uit me met een berekening te overtuigen van het tegendeel.
Dat kan jij ook zelf bedenken.. zodra je met je gezin op vakantie gaat in het buitenland en de brandstof wordt ook in het buitenland vergoed, dan kan die leaseauto echt prima uit. ;)

• Dahal
Om even toe te lichten over de brandstofkosten. Prive rijden wij niet heel veel. Prive rijden we ongeveer 5 tot 7,5 k per jaar. Mijn vriendin zelf rijdt de overige 7,5 tot 10k. Een grotere auto slurpt natuurlijk meer en zal dus minder zuinig zijn dan een klein autotje.

Een snelle berekening:
BMW 3 serie rijdt 1 op 9,7
7500 kilometer / 9,7 = 774 liter
774 liter * benzineprijs 1,51 = 1168 euro per jaar
Teruggebracht naar een maand: 97,3 euro per maand meer.

Voor de auto's die ik meegenomen heb in mijn berekening komt dat grofweg neer op een kostenverhoging van ongeveer 100 euro per maand. Het totaal zou dan niet voor de BMW en Audi 209 euro en respectievelijk 204 zijn, maar 309 en 304.
Nu is er nog steeds een verschil van 100 euro t.o.v. het rijden van een lease-auto prive en een kleine auto.

• Dahal
Ypuh schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:14:
--
Beslissende factor moet zijn of een 2e auto voor je vriendin wenselijk is.
Ja, ik heb het hier uitvoerig met haar over gehad. Het is voor haar mogelijk om met het OV haar werk te bereiken, echter zal haar tijdspanne veel groter worden. Met een auto is ze ongeveer 25-30 min onderweg, met het OV en gedeelte met de fiets al ruim een uur. Daarnaast kan het voorkomen dat ze op een andere locatie moet zijn dan haar normale werkplek wat het al lastiger maakt voor haar.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:01
Vraag: als je zo bezig bent met de kosten, waarom kijk je dan naar een 3-serie en een A4? Dit zijn erg dure auto's om te rijden. Betrouwbare auto's van na 2007 zijn zo ongeveer:

- Alle japanners (Mazda's van die tijd willen nog wel eens roesten)
- Koreanen
- Paar Duitsers en Fransen ook wel, kijk even welk model je aanstaat en zoek vervolgens op aandachtspunten.

Je zoekt ook naar een auto van 10 jaar oud met minder dan 80.000 km op de teller. Dat is dus maar 8000 km per jaar. Persoonlijk kijk ik liever naar een auto met meer dan 150.000 op de teller, want 8000 per jaar is ook niet bevorderlijk (veel korte stukjes).

• Sebnam
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-11 12:27

Zelf heb ik ook naar een 3-serie zitten kijken uit dat tijdperk. Deze video heeft me wel geholpen met een keuze maken, en het is er dus geen geworden. Het is helaas niet de betrouwbaarste auto. Misschien heb jij er iets aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebnam op 10-01-2018 11:36 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zoals Batsgeit ook aangeeft Ik zou de eis van 80K km laten vallen bij een auto die daadwerkelijk 10 jaar oud is. Je kunt beter een auto hebben die 10-15K km per jaar heeft gereden dan 8K per jaar met waarschijnlijk veel korte stukjes naar de supermarkt.

Waarom de keus voor een A4 of 3-serie? Heb je de grootte of ruimte nodig?
Zo te zien ben je erg met de (on)kosten bezig. Het kan dan erg veel schelen om te kijken naar een betrouwbaardere japanner of iets compacters als bijv een Fiat Punto Evo. Zal je ook in brandstofkosten en wegenbelasting gaan schelen.

🖥️ | 🚗

• Dahal
Knul schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:32:
Vraag: als je zo bezig bent met de kosten, waarom kijk je dan naar een 3-serie en een A4? Dit zijn erg dure auto's om te rijden. Betrouwbare auto's van na 2007 zijn zo ongeveer:

- Alle japanners (Mazda's van die tijd willen nog wel eens roesten)
- Koreanen
- Paar Duitsers en Fransen ook wel, kijk even welk model je aanstaat en zoek vervolgens op aandachtspunten.

Je zoekt ook naar een auto van 10 jaar oud met minder dan 80.000 km op de teller. Dat is dus maar 8000 km per jaar. Persoonlijk kijk ik liever naar een auto met meer dan 150.000 op de teller, want 8000 per jaar is ook niet bevorderlijk (veel korte stukjes).
De reden is omdat er een stemmetje in mijn hoofd zegt dat deze betrouwbaar zijn? Zoals ik al aangeef ben ik op zoek naar informatie over wat voor een auto te kopen en welke eisen realistisch zijn. Ik heb in mijn voorbeeld de BMW en Audi gebruikt als.. voorbeeld :). Als een Mazda, Hyundai of Nissan betrouwbaarder zijn zal ik vooral daar naar gaan kijken. Bedankt voor de tip!

Even ter verduidelijking; je wil een hoger aantal km op de teller hebben zodat de motor goed gebruikt is? Ik heb wel wat gelezen over dat je liever een auto wil hebben die wat intensiever is gebruikt dan een auto met weinig km i.v.m. de motor zelf? Klopt dit in grote lijnen?

• Knul
Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:37:
[...]
Even ter verduidelijking; je wil een hoger aantal km op de teller hebben zodat de motor goed gebruikt is? Ik heb wel wat gelezen over dat je liever een auto wil hebben die wat intensiever is gebruikt dan een auto met weinig km i.v.m. de motor zelf? Klopt dit in grote lijnen?
Klopt, het is voor de motor veel beter om langere stukken te rijden, zodat alles goed warm wordt. Als de auto voornamelijk gebruik wordt om boodschappen mee te doen, slijten diverse onderdelen een stuk sneller. Koppeling (constant opnieuw optrekken), remmen (lijkt me logisch), uitlaat (wordt nooit warm omdat er vocht in blijft staan), etc.

Wat ik zelf ook een handige tool vindt, is de kentekencheck bij de RDW. Als je hier het kenteken invult, zie je het aantal eigenaren, of de auto geïmporteerd is (vaak is de KM stand dan teruggedraaid), en of de kilometer stand klopt.

Ik zie in je TS dat je een wat grotere auto wilt. Nu zijn een 3-serie of een A4 nou niet echt super groot, met name de ruimte op de achterbank valt tegen. Heb je een groot gezin?

• Ypuh
Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:26:
Om even toe te lichten over de brandstofkosten. Prive rijden wij niet heel veel. Prive rijden we ongeveer 5 tot 7,5 k per jaar. Mijn vriendin zelf rijdt de overige 7,5 tot 10k. Een grotere auto slurpt natuurlijk meer en zal dus minder zuinig zijn dan een klein autotje.

Een snelle berekening:
BMW 3 serie rijdt 1 op 9,7
7500 kilometer / 9,7 = 774 liter
774 liter * benzineprijs 1,51 = 1168 euro per jaar
Teruggebracht naar een maand: 97,3 euro per maand meer.

Voor de auto's die ik meegenomen heb in mijn berekening komt dat grofweg neer op een kostenverhoging van ongeveer 100 euro per maand. Het totaal zou dan niet voor de BMW en Audi 209 euro en respectievelijk 204 zijn, maar 309 en 304.
Nu is er nog steeds een verschil van 100 euro t.o.v. het rijden van een lease-auto prive en een kleine auto.
Bij 5k + 10k kom ik op 15k aan brandstof?

Verder sluit ik mij volledig aan bij Batsgeit, waarom een BMW die duur is in alles wanneer je met beperkt budget 2 auto's op de weg probeert te houden. Verder vindt ik dat je erg gunstig rekent, een A-segmenter kost al snel €300 per maand bij 15dkm en dan heb je het over een verbruik van 1:19 en €20 wegenbelasting.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
Falcon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Dat kan jij ook zelf bedenken.. zodra je met je gezin op vakantie gaat in het buitenland en de brandstof wordt ook in het buitenland vergoed, dan kan die leaseauto echt prima uit. ;)
Inderdaad en tevens hoef je dan niet zitten puzzelen wie wanneer met de auto weg moet, je hoeft niet opeens naar huis als het later wordt etc. en zoveel mogelijk de lease auto gebruiken als je ergens naartoe moet.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
@Dahal Ik denk dat de Audi's en BMW's uit die tijd meer olie zullen verbruiken dan jullie oude Peugeotje.
Niet dat dat betekent dat ze onbetrouwbaar zijn, en of ze je net zo vaak in de steek laten als jullie Peugeot, maar om even een idee van "kwaliteit" te geven. Buurman van me heeft zo'n station, ja verbruikt veel motorolie "maar dat is normaal" ahum.
Die Duitse wagens laten je niet zo vaak in de steek hoor, maar kunnen je wel met leuke garage rekeningen presenteren.

En hoeveel rij je echt per dag? Er komen nu toch wel wat serieuze elektrische auto's aan die veel mogelijk maken. En dan de lage bijtelling.

Alternatief is om gewoon de lease auto te nemen die je wil, met de bijtelling. En dan de tweede auto een kleine zuinige (Japanse) wagen te nemen.

Als je een wat ruimere auto wil, zuinig wil rijden, betrouwbaarheid maar ook niet te hoge afschrijving, dan zou ik toch een hybride aanraden. Gewone benzine wagen is (zeker vanaf C segment) toch onzuinig en kostbaar. Diesels doen het zuiniger maar ik verwacht dat diesels van die leeftijd vrij hard gaan afschrijven over de komende jaren. Dat is dan relevant als je er bijvoorbeeld 5 jaar denkt mee te doen.
En bovendien kunnen de diesels heel makkelijk duurder uitpakken in onderhoud en reparaties dan een hybride.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Knul
Sowieso kun je lastig een privé auto voor 300 euro per maand rijdende houden. Dat bedrag ben je alleen al kwijt aan afschrijving zo ongeveer.

• Dahal
Knul schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:40:
[...]

Klopt, het is voor de motor veel beter om langere stukken te rijden, zodat alles goed warm wordt. Als de auto voornamelijk gebruik wordt om boodschappen mee te doen, slijten diverse onderdelen een stuk sneller. Koppeling (constant opnieuw optrekken), remmen (lijkt me logisch), uitlaat (wordt nooit warm omdat er vocht in blijft staan), etc.

Wat ik zelf ook een handige tool vindt, is de kentekencheck bij de RDW. Als je hier het kenteken invult, zie je het aantal eigenaren, of de auto geïmporteerd is (vaak is de KM stand dan teruggedraaid), en of de kilometer stand klopt.

Ik zie in je TS dat je een wat grotere auto wilt. Nu zijn een 3-serie of een A4 nou niet echt super groot, met name de ruimte op de achterbank valt tegen. Heb je een groot gezin?
Haha, leuk die laatste vraag. Nee. Alleen een vriendin die je soms in de kofferbak wil stoppen. Zonder gein, het is een auto voor de toekomst }:O. Achterbank moet voldoende ruimte hebben voor eventueel gepeupel en de kofferbak moet ruimte hebben om voldoende mee te nemen.
We komen van een Peugeot 206 af en vonden dat eigenlijk prima zat. Waar we ons nu vooral op willen richten is:
  • Grotere auto (hoeft niet per se een station te zijn a la BMW 3 serie of Audi A4
  • 5 deurs :)
  • Betrouwbaar
  • Comfort dingen als Airco
Wat ik wel duidelijk wil maken is, is dat ik geen voorkeur heb wat betreft merk. Ik heb tot nu toe alleen Peugeot gereden (206 en 208) en ben hier matig over te spreken.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Audi A4
Aanschafwaarde: 10000
Restwaarde na 7 jaar: 0
Wegenbelasting: 66,33
Autoverzekering: 55
Banden (0.012 * 1250): 15
Onderhoud (0.103 * 1250): 128,75

Totaal per maand over 7 jaar: €384

Net wat anders zo.. dat is nog excl benzine ook.

• Knul
Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:47:
[...]

Haha, leuk die laatste vraag. Nee. Alleen een vriendin die je soms in de kofferbak wil stoppen. Zonder gein, het is een auto voor de toekomst }:O. Achterbank moet voldoende ruimte hebben voor eventueel gepeupel en de kofferbak moet ruimte hebben om voldoende mee te nemen.
We komen van een Peugeot 206 af en vonden dat eigenlijk prima zat. Waar we ons nu vooral op willen richten is:
  • Grotere auto (hoeft niet per se een station te zijn a la BMW 3 serie of Audi A4
  • 5 deurs :)
  • Betrouwbaar
  • Comfort dingen als Airco
Wat ik wel duidelijk wil maken is, is dat ik geen voorkeur heb wat betreft merk. Ik heb tot nu toe alleen Peugeot gereden (206 en 208) en ben hier matig over te spreken.
In dat geval zou ik kijken naar een C-segment stationwagen, bijvoorbeeld een Golf Variant, Megane Station. Focus Station. Genoeg ruimte, 5-deurs, te krijgen met climate control en cruise control (wat je wil hebben) . Een leuke outsider is een Toyota Prius, ook ruim zat, extreem betrouwbaar en zuinig. Styling moet je dan wel weer van houden.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 14:58
Die 206: Uitvallen bij afremmen is vaak een vervuild gasklephuis, het zijn de kosten niet om dat te fixen. Die andere mankementen zijn inderdaad irritant en vaak voorkomend bij Fransozen.

Hyundai i40 is een leuke suggestie die ik hierboven al voorbij zag komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-01-2018 11:52 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:51
Die BMW is in ieder geval te duur, daar mag nog wel wat van de prijs af

Maar wees je goed bewust van een auto kopen in Apeldoorn
Kijk voordat je ergens heen gaat goed op het internet, en dan bijvoorbeeld het Radar forum, er zitten nogal wat handelaren die schade auto's verkopen als 'gloednieuwe auto met lage kilometerstand!!!11!een!!'

• !null
@FabianGTI Heb ook eens een auto in Apeldoorn bekeken. Wat toevallig dat de kilometerteller het niet deed. Heb ik maar laten staan.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:26

servies

Veni Vidi Servici

Knul schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:46:
Sowieso kun je lastig een privé auto voor 300 euro per maand rijdende houden. Dat bedrag ben je alleen al kwijt aan afschrijving zo ongeveer.
Dat is onzin...
Als ik even ga rekenen met mijn eigen auto een Skoda Rapid SB die midden 2015 ruim €20000 kostte dan kost een vergelijkbare uitvoering 2e hands nu zo'n €14000 - €15000. dan is de afschrijving €2000 - €2300 per jaar...., dat is zo'n €170 tot €200 per maand...
En dan hou ik er nog niet eens rekening mee dat de afschrijving verhoudingsgewijs in het eerste jaar enorm is...
VAG uitbreiding op het lijstje van Batsgeit:
Skoda Fabia Combi / Skoda Octavia Combi, Seat Ibiza Station

[ Voor 7% gewijzigd door servies op 10-01-2018 12:08 ]

• Videopac
  • Laatst online: 15:07

Videopac

Rommelt wat aan.

Als imago je niet zoveel doet: japans.
Een Prius III is best ruim en super betrouwbaar.
Om maar eens wat te noemen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

servies schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is onzin...
Als ik even ga rekenen met mijn eigen auto een Skoda Rapid SB die midden 2015 ruim €20000 kostte dan kost een vergelijkbare uitvoering 2e hands nu zo'n €14000 - €15000. dan is de afschrijving €2000 - €2300 per jaar...., dat is zo'n €170 tot €200 per maand...
En dan hou ik er nog niet eens rekening mee dat de afschrijving verhoudingsgewijs in het eerste jaar enorm is...
VAG is niet betrouwbaar + een importeur die je volstrekt niet tegemoet komt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Knul
servies schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is onzin...
Was ietwat overdreven, maar bij €200 afschrijving per maand hou je dus nog €100 over voor de overige kosten. €300 per maand voor een privé auto is dus niet reëel.

• FabianGTI
Videopac schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:09:
[...]

Koeienstront...

Klopt dat er bepaalde uitvoeringen problemen hebben, maar om nou meteen maar heel VAG te noemen?! :F
Dat PON je niet tegemoet komt klopt, maar met een occasion van rond bj 2007 heb je daar toch niets meer mee te maken

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Videopac schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:09:
[...]

VAG is net zo betrouwbaar als alle andere merken qua kwaliteit en wat heb je met de importeur te maken met een 2e hands auto?
Ik rijd nu al 10 jaar Skoda en ik heb er net zo weinig problemen mee gehad als met de Nissan die ik daarvoor reed... En een stuk minder problemen als de Fransozen of Italianen in m'n vriendengroep...

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Je moet hierin keuzes maken waarin ik/wij je niet veel kunnen helpen:
-Moet je vriendin altijd een wagen tot de beschikking hebben, hoeveel is dat haar/jou waard?
-Wil je iets luxer/ruimer prive rijden in een c-segment ipv b-segment, hoeveel is dat jou waard?
-Indien wel een prive wagen, mag dat dan ook een niet-A-merk zijn? A-merk = BMW, Audi, Mercedes.

Alle spullen die je extra koopt moet je uiteindelijk betalen. Het voordeligst en veiligst (wat betreft onvoorziene uitgaven) is een fijne lease-auto aanschaffen en daar ook prive in rijden en geen eigen prive wagen kopen.
Misschien kan je vriendin wel op de electrische fiets naar d'r werk? Kost altijd minder dan een auto en is goed voor het milieu?
Kun je dan bijvoorbeeld een keer een dag thuis werken als ze persé de auto nodig heeft?
Of kan ze die bij iemand lenen?

Een 'goudkoop' gebakje kost altijd 100 euro per maand aan verzekering en afschrijving / brandstof. En dan heb ik het over een Daihatsu Cuore / Hyundai Atos / Suzuki Alto.
Iets groter/nieuwe en de prijs schiet omhoog. Als je vriendin dat ervoor over heeft om droog te zitten naar d'r werk; vooral doen.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:59

Dhrax

Prog Lord

Met een budget van 10k kun je dergelijke modellen tegen elkaar wegzetten en de beste eruit pikken.
Waarom specifiek een Audio of een BWM ? Heb je hier al in gereden ? Er is zoveel meer te koop op de markt. Als je de grote Duitse merken buiten beschouwing laat dan koop je met gemak een zeer leuke auto tussen de 5-8 jaar oud met veel opties en een lage kilometerstand.

Al eens gekeken naar bijvoorbeeld een Ford Focus Wagon,Renault Mega Estate, Mazda6, Toyota Avensis, Peugeot 508, Skoda Octavia ?

Je komt nu uit een Peugeot 206 dus met vrijwel alles ga je er goed op vooruit. En kijk ook niet teveel naar de kilometerstand, ook een moderne benzine motor draait met gemak 250.000 ...

Ik denk dat je nu een auto moet aanschaffen op basis vanuit je verstand en niet vanuit emotie. Er worden hier goede adviezen gegeven maar je moet gewoon eens bij wat garages langs en gaan rijden en ervaren. Audi/BWM/Volvo hebben de naam maar hier hangt een prijs kaartje aan. Wil je bijvoorbeeld een oude BMW gaan rijden met weinig opties, duur in de maand, hoge onderhoudskosten etc etc ... ik zou het wel weten ;)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:48

Croga

The Unreasonable Man

servies schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:16:
VAG is net zo betrouwbaar als alle andere merken qua kwaliteit
Dat is niet wat de statistieken zeggen....

De consumentenbond houdt al jarenlang statistieken van betrouwbaarheid van autos bij. VAG staat met stip bovenaan de lijst met MINST betrouwbare autos. Met de Audi A4 en aanverwanten als koplopers. Ze zijn de afgelopen jaren heel hard bezig geweest de fransen in te halen en dat hebben ze dan ook met glans gedaan.

Zo'n beetje alle japanners zijn veel betrouwbaarder met de Aygo als koploper (en daarmee grappig genoeg ook Citroen en Peugeot weer een goede beurt :))

Dus nee, VAG is zeker niet "net zo betrouwbaar".....

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Knul schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:11:
[...]

Was ietwat overdreven, maar bij €200 afschrijving per maand hou je dus nog €100 over voor de overige kosten. €300 per maand voor een privé auto is dus niet reëel.
Onze Skoda Fabia Combi hebben we in 2007 voor +/- €11000 gekocht. In 2015 kregen we er ruim €4000 voor terug, een afschrijving van 7000 in 8 jaar, dat is ongeveer €75 per maand.
1x per jaar APK en onderhoudsbeurt etc. Als ik het me goed herinner heeft de duurste me €900 gekost (distributieriem vervangen na +/-110000km), gemiddeld neem ik maar €700 pj en dan zit ik hoog volgens mij... => €60 pm, dan nog eens €34 wegenbelasting per maand, €25 verzekering...
En dan kom ik (zonder brandstof) uit op ongeveer €195 per maand.
Die auto was redelijk zuinig bij mijn rijgedrag, gemiddeld ongeveer 1 op 16/17... dus met die €300 per maand kwam ik ruim uit...

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Croga schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:29:
[...]

Dat is niet wat de statistieken zeggen....

De consumentenbond houdt al jarenlang statistieken van betrouwbaarheid van autos bij. VAG staat met stip bovenaan de lijst met MINST betrouwbare autos. Met de Audi A4 en aanverwanten als koplopers. Ze zijn de afgelopen jaren heel hard bezig geweest de fransen in te halen en dat hebben ze dan ook met glans gedaan.

Zo'n beetje alle japanners zijn veel betrouwbaarder met de Aygo als koploper (en daarmee grappig genoeg ook Citroen en Peugeot weer een goede beurt :))

Dus nee, VAG is zeker niet "net zo betrouwbaar".....
Toch grappig dat de samenvatting hier wat anders zegt dan jij nu stelt...

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-11 12:27
Wat je tegenwoordig ook meer en meer hoort is dat bedrijven overstappen op het schrappen van de lease auto en het salaris omhoog gooien.

Heb je dit ook overwogen? (Ik weet niet of het mogelijk is bij je werkgever)
Daarmee zou je misschien een leuke deal kunnen maken.
Een BMW 3 serie is al snel een euro of €600 á €650 lease per maand (diesel).
Buiten dat je de lease auto dan enkel zakelijk mag gebruiken en je "maar" €300 in kosten overhoud, zou je misschien wel naar €900 kunnen gaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:24
Vlassie1980 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:51:
Die 206: Uitvallen bij afremmen is vaak een vervuild gasklephuis, het zijn de kosten niet om dat te fixen. Die andere mankementen zijn inderdaad irritant en vaak voorkomend bij Fransozen.

Hyundai i40 is een leuke suggestie die ik hierboven al voorbij zag komen.
Ik heb dat probleem ook bij een defecte stappenmotor gezien (nullastregelklep, meen ik). Ook qua reparatie wel te overzien, maar bleek toen lastig op te sporen, tot ze d'r iemand bij hadden gehaald die iets meer ervaring had. Probleem trad toen vooral op bij licht afdalen, dat was helemaal leuk :+

Algemeen genomen: ik hoor vooral goeie dingen over de verhouding kosten/betrouwbaarheid van Japanners, zoals o.a. Batsgeit ook al opmerkte. Duitsers vermoedelijk netto vergelijkbaar qua betrouwbaarheid (al kan je altijd pech hebben), maar als je wat hebt, zijn de reparaties vaak gewoon veel duurder.

Zelf tijdje tevreden en goedkoop in een antieke Micra (1999) gereden, en tijdje terug overgestapt op een Citroën Xsara - prettige auto (comfortabele stoelen!), maar moet je net mazzel mee hebben. Bij ons in de familie twee goeie ervaringen, maar ik heb ook horrorverhalen gehoord.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Knul schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:50:
[...]

In dat geval zou ik kijken naar een C-segment stationwagen, bijvoorbeeld een Golf Variant, Megane Station. Focus Station. Genoeg ruimte, 5-deurs, te krijgen met climate control en cruise control (wat je wil hebben) . Een leuke outsider is een Toyota Prius, ook ruim zat, extreem betrouwbaar en zuinig. Styling moet je dan wel weer van houden.
Als aanvulling hierop: een Auris TS. Een stationwagen en kan ik uit ervaring vertellen dat de Auris in veruit de meeste gevallen voldoet qua ruimte. Toegegeven, de ruimte op de achterbank is wellicht beperkt, maar voor onze zoon van 2,5 + zoon van een half jaar, meer dan voldoende en dat zal de komende jaren ook nog wel zo blijven (een kinderstoeltje neemt immers ook behoorlijk wat ruimte in). Verder heb je bij deze auto’s over het algemeen veel “bang-for-bucks”; ze zijn rijk uitgerust tegen een nette prijs.

Zoals @Knul verder terecht zegt: super betrouwbaar, en als je voor de hybride variant gaat een aandrijflijn die zich bewezen heeft en soepel is (en automaat :Y) ).
Ja, misschien even wennen aan het “loeien” bij het wegrijden maar dat is ook een manier van rijden. En de looks moeten je ook liggen, maar ik vind het zelf geen lelijke auto.

Join het GoT Pulse-Team!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

FabianGTI schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:16:
[...]

Koeienstront...

Klopt dat er bepaalde uitvoeringen problemen hebben, maar om nou meteen maar heel VAG te noemen?! :F
Dat PON je niet tegemoet komt klopt, maar met een occasion van rond bj 2007 heb je daar toch niets meer mee te maken
Waarom zou je kiezen voor een merk waar best een redelijke kans is dat er problemen mee zijn, maar waar je wel de hoofdprijs voor betaalt terwijl dat echt niet nodig is? :?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Ik denk dat je sowieso nog wel gaat schrikken van de onderhoudskosten van dergeijke auto's. Moderne auto's zitten complex en delicaat in elkaar en dat maakt de kans op iets echt duurs relatief groot. En de klassieke dingen zoals een kapotte versnellingsbak blijven ook nog altijd van toepassing.

Voor dat kleine verschil per maand lijkt me een eigen auto eigenlijk helemaal niet zo'n goede keus. Zeker als je voor alles naar de garage moet in plaats van het zelf te fixen.

Kun je eventueel ook prive een auto kopen en die zakelijk gebruiken? Dat kan in dit soort gevallen ook wel eens een interessantere optie zijn.

edit: dit ging over auto's als die A4, niet over de auris.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 10-01-2018 13:00 ]

• Strider
  • Laatst online: 13:38
Yucon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:58:
Ik denk dat je sowieso nog wel gaat schrikken van de onderhoudskosten van dergeijke auto's. Moderne auto's zitten complex en delicaat in elkaar en dat maakt de kans op iets echt duurs relatief groot. En de klassieke dingen zoals een kapotte versnellingsbak blijven ook nog altijd van toepassing.

Voor dat kleine verschil per maand lijkt me een eigen auto eigenlijk helemaal niet zo'n goede keus. Zeker als je voor alles naar de garage moet in plaats van het zelf te fixen.

Kun je eventueel ook prive een auto kopen en die zakelijk gebruiken? Dat kan in dit soort gevallen ook wel eens een interessantere optie zijn.

edit: dit ging over auto's als die A4, niet over de auris.
Als je lease gaat rijden ga je uiteindelijk ook je schade vrije jaren verliezen (1 jaar geldigheid), enorm vervelend als je uiteindelijk weer terug wilt gaan naar een privé auto.

BlaBlaBla

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:37
Smaken verschillen dus uiterlijk etc is heel persoonlijk.

Cijfers is een ander verhaal, die wijzen keer op keer uit dat je als je voor betrouwbaar wil gaan een Japanner moet hebben.
Natuurlijk zijn er voor alles uitzonderingen.

Zelf 2x enorme kosten gehad bij 2 als betrouwbaar zijnde wagens, achteraf bij beide was het te herleiden op slecht tot geen onderhoud de voorgaande jaren waar ik dus de rekening van kreeg.
Ik ook weer van geleerd, door schade en schande zullen we maar zeggen....

Voor mij nu nog alleen maar een auto met boekjes en dealer/(betrouwbare/bekende) garage onderhouden.
Kms mits goed onderhouden is niet echt het eerste waar ik naar kijk.
Een nette buitenkant kan opgeknapt zijn, de binnenkant daarentegen is een ander verhaal. Zie je daar krassen, slijtage etc dan is er meestal al minder netjes mee omgesprongen.
Velgen (vooral voor) met parkeerschades of splinternieuwe wieldoppen is ook iets wat meer zegt over een vorige bestuurder.

Natuurlijk heb je altijd de uitzonderingen en moet je ook veel geluk hebben maar een bekende history (boekjes) kan je al veel ellende besparen.
(je ziet ook in die boekjes waar die altijd onderhouden is en je kan daar altijd navraag doen, ook geen garantie natuurlijk maar beter wat meer vragen....)

[ Voor 3% gewijzigd door Ad de Jong op 10-01-2018 13:19 ]

Mijn profiel op Discogs

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

servies schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:37:
Toch grappig dat de samenvatting hier wat anders zegt dan jij nu stelt...
Da's inderdaad wel vaag ja.... Maar deze samenvatting spreekt alleen over specifieke modellen. Het artikel spreekt ook over merken en daar wordt gesteld dat VAG als minst betrouwbare merk overall uit de bus komt.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:11

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Vergeet ook niet om naar Honda te kijken trouwens. Qua looks wel heel erg een acquired taste, maar ook oerdegelijke bakken, en in de vorm van de Insight en Civic Hybrid ook nog redelijk groen te rijden. Mijn vriendin en ik zijn ons aan het oriënteren op een gezamenlijke auto ter vervanging van onze eigen auto's (zij werkte tot een maand geleden nog in Eindhoven, nu in Utrecht oftewel van 30.000km/jr naar 8.500) en zijn op basis van reviews en de ANWB-occasiontest erg enthousiast over die modellen.

Kalm aan! En rap een beetje!

• FabianGTI
Videopac schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:57:
[...]

Waarom zou je kiezen voor een merk waar best een redelijke kans is dat er problemen mee zijn, maar waar je wel de hoofdprijs voor betaalt terwijl dat echt niet nodig is? :?
Waarom zou je loze opmerkingen in een topic plaatsen, terwijl dat echt niet nodig is

En de positieve feedback vind je niet snel op internet, het zijn altijd mensen met klachten, en jah, VAG is nou eenmaal een verkooptopper kennelijk
Als je 1000 mensen met problemen hebt is het natuurlijk veel, maar op vele miljoenen niet meer

• Ad de Jong
BdK9001 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:28:
Vergeet ook niet om naar Honda te kijken trouwens. Qua looks wel heel erg een acquired taste, maar ook oerdegelijke bakken, en in de vorm van de Insight en Civic Hybrid ook nog redelijk groen te rijden.
Honda, mijn eerste auto/liefde (Honda Prelude 1e gen O+ )
100% zeker dat er nog weer eens een Honda komt.
Een vriendin heeft sinds een paar maanden een Civic Hybrid en is helemaal happy.
Met de wagen, en met de Honda service (afspraken/ afleveren/ communicatie/ oplossen rammeltje/los zittend dekseltje) en die gaat ook zeker bij de dealer in onderhoud. Kost niet eens zoveel meer dan bij een universele garage en die kennen de wagen dus van binnen en van buiten.

Mijn profiel op Discogs

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Croga schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Da's inderdaad wel vaag ja.... Maar deze samenvatting spreekt alleen over specifieke modellen. Het artikel spreekt ook over merken en daar wordt gesteld dat VAG als minst betrouwbare merk overall uit de bus komt.
Nee, dat wordt er helemaal niet... De VAG groep wordt zelfs helemaal niet genoemd.
Uit het artikel:
De enquête-uitslag bevestigt de slechte naam van Franse auto’s op het gebied van betrouwbaarheid.
Dus het tegenovergestelde van wat jij beweert...

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Falcon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Dat omslagpunt ligt echt een stuk hoger dan je denkt hoor. Zelfs met een vakantie naar het buitenland, dat is vaak 'maar' hooguit een km of 3000. Als je dieselt, is dat maar een litertje of 150-200 oftewel zo'n 250-300 euro aan brandstofkosten.

• Dahal
Dank voor alle informatie mensen! Ik ben met dit topic een stuk wijzer geworden, maar vindt het nog wel steeds lastig om iets goeds uit te zoeken. Heb mijn kostenstukje ook weer bijgewerkt met de suggesties en krijg nu een kostenpost voor een audi / bmw op bijna 600 euro per maand.
Hieronder het lijstje voor de Audi A4 (nog steeds een voorbeeld, ben nu wel meer geneigd om naar een aziatische auto te gaan kijken nu :))
  • Aanschafwaarde per maand over 7 jaar: 119,05
  • Afschrijving per maand: 63,08
  • Onderhoud incl banden: 68,67
  • Benzine op 7500km: 97,30
  • Wegenbelasting: 74,0
  • Autoverzekering: 62,23
Totaal: 484,33 euro

Bronnen:
autowereld voor de kosten
independer om een verzekering te schatten
wegenbelasting.nl

• !null
FabianGTI schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:28:
[...]

Waarom zou je loze opmerkingen in een topic plaatsen, terwijl dat echt niet nodig is

En de positieve feedback vind je niet snel op internet, het zijn altijd mensen met klachten, en jah, VAG is nou eenmaal een verkooptopper kennelijk
Als je 1000 mensen met problemen hebt is het natuurlijk veel, maar op vele miljoenen niet meer
Dat is niet wat er aan de hand is. Je hebt het over dure auto's die ook in de rest van de prijzen (onderdelen) duur zijn, terwijl daar vrij weinig tegen over staat.
De genoemde merken doen het gewoon niet zo goed in de betrouwbaarheidslijstjes, terwijl je wel de hoofdprijs betaald. Dat zijn gewoon feiten.

En er zijn meer dan genoeg modellen die hun bekende mankementen hebben, dus daar moet goed naar gescand worden.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 10-01-2018 13:45 ]

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:43:
Dank voor alle informatie mensen! Ik ben met dit topic een stuk wijzer geworden, maar vindt het nog wel steeds lastig om iets goeds uit te zoeken. Heb mijn kostenstukje ook weer bijgewerkt met de suggesties en krijg nu een kostenpost voor een audi / bmw op bijna 600 euro per maand.
Hieronder het lijstje voor de Audi A4 (nog steeds een voorbeeld, ben nu wel meer geneigd om naar een aziatische auto te gaan kijken nu :))
  • Aanschafwaarde per maand over 7 jaar: 119,05
  • Afschrijving per maand: 63,08
  • Onderhoud incl banden: 68,67
  • Benzine op 7500km: 97,30
  • Wegenbelasting: 74,0
  • Autoverzekering: 62,23
Totaal: 484,33 euro

Bronnen:
autowereld voor de kosten
independer om een verzekering te schatten
wegenbelasting.nl
Besef je wel dat onderhoud véél hoger kan uitpakken. Je hoeft maar een keer tegen een distributieriem, koppeling, versnellingsbak, lambasonde, iets met de remmerij (etc etc) te komen en je bent al ruim over de €828 die jij jaarlijks apart zet voor onderhoud. Het blijft een gok met een 'eigen' auto. Bij lease betaal je natuurlijk ook voor een stukje zekerheid.

Ik snap ook niet hoe jij aan €63 afschrijving per maand komt,
10,500/7/12 = €125 per maand

[ Voor 4% gewijzigd door Valandin op 10-01-2018 13:48 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

servies schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:42:
[...]

Nee, dat wordt er helemaal niet... De VAG groep wordt zelfs helemaal niet genoemd.
Uit het artikel:

[...]

Dus het tegenovergestelde van wat jij beweert...
Dat is een quote uit de samenvatting, niet uit het stuk zelf....... In het stuk zelf wordt de VAG groep wel degelijk genoemd.

• Dahal
Valandin schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Besef je wel dat onderhoud véél hoger kan uitpakken. Je hoeft maar een keer tegen een distributieriem, koppeling, versnellingsbak, lambasonde, iets met de remmerij (etc etc) te komen en je bent al ruim over de €828 die jij jaarlijks apart zet voor onderhoud. Het blijft een gok met een 'eigen' auto. Bij lease betaal je natuurlijk ook voor een stukje zekerheid.

Afschrijving heb ik gepakt van de site van autowereld, maar vond het zelf ook al aan de lage kant. We komen er nog wel :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Knul schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:32:
15.000 km per jaar = 40km per dag, dus maar stukjes van 20km enkele reis voor iemand die ermee naar zijn werk gaat (nu is 20km nou ook weer niet naar de supermarkt).

8000 km per jaar = 160km per weekend, dus 80km enkele reis voor bezoek aan familie in het weekend.

Ik weet dat hier het idee populair is dat een auto veel gereden moet hebben, en natuurlijk de kans op kleine stukken is dan kleiner. Maar ik vraag me wel een beetje af hoe sterk die correlatie is bij deze getallen (iemand die 100k in 3 jaar rijdt heeft natuurlijk wel lange stukken erin gezeten). Of mensen al dan niet hun auto elke dag naar hun werk pakken bepaald het voor een flink gedeelte ook, maar daar kom je nooit achter.

• BdK9001

BdK9001

[...]

Waarschijnlijk schrijft autowereld niet af naar 0, maar na een bepaalde restwaarde na 7 jaar. Dat geeft natuurlijk een heel ander bedrag (met €63/mnd schrijf je €5292 af in 7 jaar). Je hebt namelijk vrijwel altijd een restwaarde/inruilwaarde hoe laag ook.
Sissors schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:50:
[...]

15.000 km per jaar = 40km per dag, dus maar stukjes van 20km enkele reis voor iemand die ermee naar zijn werk gaat (nu is 20km nou ook weer niet naar de supermarkt).

8000 km per jaar = 160km per weekend, dus 80km enkele reis voor bezoek aan familie in het weekend.

Ik weet dat hier het idee populair is dat een auto veel gereden moet hebben, en natuurlijk de kans op kleine stukken is dan kleiner. Maar ik vraag me wel een beetje af hoe sterk die correlatie is bij deze getallen (iemand die 100k in 3 jaar rijdt heeft natuurlijk wel lange stukken erin gezeten). Of mensen al dan niet hun auto elke dag naar hun werk pakken bepaald het voor een flink gedeelte ook, maar daar kom je nooit achter.
Klopt, mijn jaarkilometrage is met krap 10.000km behoorlijk laag, maar als ik de auto pak is het meestal 50-100km enkele reis (naar (schoon)ouders bijvoorbeeld). En bijna al m'n kilometers zijn snelweg, daarom haal ik ook 6,6l/100km gemiddeld met m'n ouwe Focus 1.6 :P

[ Voor 39% gewijzigd door BdK9001 op 10-01-2018 13:58 ]

• Ad de Jong
Sissors schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Ik rij privé amper 10.000 per jaar.
Ik heb dan liever een wagen die in een korte tijd veel kilometers gereden heeft dan een wagen met een hele lage kilometerstand die al een redelijke leeftijd heeft.
Veel kilometers in een korte tijd is vaak een auto die uit de lease komt en waar niet echt bespaard is op onderhoudsbeurten.
Vaak zijn het dan ook veel minder koude kilometers en een motor heeft minder graag een koude start dan een warme start.
En een warm blok kan meer hebben dan een koud blok.

Mijn profiel op Discogs

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
Als je een auto van 10 jaar oud koopt, en je wil daar nog 7 jaar mee rijden, dan moet je die helemaal afschrijven.
Bovendien, je zit dan met een onbetrouwbaar brik (kijk naar je eigen Peugeot)
Je kan er zeker van zijn dat je ooit eens een dikke herstelling mag doen als je met auto's ouder dan 10j gaat rijden. 3000€ moet je altijd achter de hand houden.

Het is een pak interessanter een auto van 4 jaar oud te kopen, en die 4 jaar later terug te verkopen. Afschrijving is dan nog redelijk, en je hebt minder kans op een onbetrouwbare auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Denman
  • Nu online
FabianGTI schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:28:
[...]

Op basis van gemiddelden (dus niet absolute aantallen), en op gemeten bedragen / gevallen, dus geen "internet verhalen", alstublieft:

http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Plek 1 t/m 6 voor Japanse auto's. VAG merk wat bovenaan staat is Skoda (13), gevolgd door verkooptopper Volkswagen op plek 25.
Dat is ver onder volumemerken als Renault (10) en Peugeot (14), die toch ook niet altijd bekend staan om hun betrouwbaarheid.
[...]

Daarom pleit ik ook voor een (Toyota) hybride. Géén versnellingsbak (ja, een CVT die een autoleven lang mee gaat), géén koppeling, géén distributieriem. Er zitten zelfs geen multiriemen op welke aan onderhoud onderhevig zijn. Lambdasondes gaan bij de hybrides ook niet of nauwelijks kapot en de remmen gaan langer mee omdat er voor een gedeelte op de elektromotoren afgeremd wordt. Ik weet van een geval van iemand met een Prius II waar de achterremblokken pas bij 230.000km voor de eerste(!!) keer vervangen zijn.

En het blijft inderdaad een gok bij een occasion en een eigen auto, maar als je de risico’s wil beperken ga je voor een Japanner cq aziaat.

Uit bovengenoemde link:
Overall however, Toyota is a very strong make of car to buy.

Join het GoT Pulse-Team!

• Ypuh
ANWB heeft ook een handige tool om de kosten uit te rekenen.

https://www.anwb.nl/auto/autokosten

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:16
Tommie12 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:11:
Het is een pak interessanter een auto van 4 jaar oud te kopen, en die 4 jaar later terug te verkopen. Afschrijving is dan nog redelijk, en je hebt minder kans op een onbetrouwbare auto.
Dat is gewoon niet waar. Deze werkwijze kan prima je persoonlijke voorkeur zijn en i.v.m. betrouwbaarheid kan het ook zeker de beste keuze zijn.

Financieel weegt gemiddeld de lagere afschrijving echt wel op tegen de hogere onderhoudskosten (maar je levert in op comfort, veiligheid en betrouwbaarheid).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-11 20:54
Hmm kan me niet voorstellen dat je 206 zo duur word om alles te repareren ,
In ieder geval Kijk eens naar een 307 uit 2008, stukken goedkoper in aanschaf, lees weinig over motorische problemen en luxer dan je 206
Of kijk inderdaad eens naar een Toyota, Japanse auto,s komen weinig aan.
Ik raad af voor een audi of een bmw te gaan. zeer stoer maar echt niet goedkoop in onderhoud

• FabianGTI
Denman schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Op basis van gemiddelden (dus niet absolute aantallen), en op gemeten bedragen / gevallen, dus geen "internet verhalen", alstublieft:

http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Plek 1 t/m 6 voor Japanse auto's. VAG merk wat bovenaan staat is Skoda (13), gevolgd door verkooptopper Volkswagen op plek 25.
Dat is ver onder volumemerken als Renault (10) en Peugeot (14), die toch ook niet altijd bekend staan om hun betrouwbaarheid.
Ach, ben ik toch ten dode opgeschreven, naja is niet anders...
En dat te bedenken dat ik juist slechte ervaring had met Japanse auto's, meerdere malen stil langs de weg komen te staan (2 gehad)

Waren dat slechte auto's, mhoa, denk het niet
Denk dat ik gewoon 2 pech gevallen heb gehad

En dan te bedenken dat Duitse auto's me tot op heden niet hebben laten staan, zijn dat meteen goede auto's, nee, ook dat denk ik niet
Elke gek zijn gebrek, zo geldt dat ook voor auto's

• assje
Icephase schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:14:
[...]
Plus afschrijving lijkt me aan de lage kant; na 7 jaar * 15000 km = 105.000 km extra zijn die wagens écht geen 4000 euro meer waard.
We hebben het dus over een 3-serie gekocht met 10 jaar oud en daarna 7 jaar gereden (dus 17 jaar oud). Zeg aankoop met 150.000km en dus verkoop met (7*15) 255.000km.

Ik zou zeggen kijk eens op marktplaats naar bouwjaar 2000/2001 en die kilometers. Persoonlijk vind ik 4000 ook veel, maar 2000-3000 lijkt me realistischer dan 0.

Met 15.000km zou ik persoonlijk rekenen met 15% afschrijving per jaar, dat zou willen zeggen iets meer dan 30% restwaarde.
Afschrijving naar 0 lijkt me realistischer, want zeg nou eerlijk: wanneer verkoop je die auto weer? Als er dusdanige mankementen aan zijn dat hij het niet meer waard is om te repareren. Maar de kosten van die reparatie ben je sowieso dan kwijt aan een lagere inruilwaarde.
Voor inruil maakt dat achterstallige onderhoud juist niet uit, inruilen zonder achterstallig onderhoud, dat kost pas geld.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

FabianGTI schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:49:
[...]

En dat te bedenken dat ik juist slechte ervaring had met Japanse auto's, meerdere malen stil langs de weg komen te staan (2 gehad)

Waren dat slechte auto's, mhoa, denk het niet
Denk dat ik gewoon 2 pech gevallen heb gehad

En dan te bedenken dat Duitse auto's me tot op heden niet hebben laten staan, zijn dat meteen goede auto's, nee, ook dat denk ik niet
Elke gek zijn gebrek, zo geldt dat ook voor auto's
Je kunt pech hebben, met elk merk. En veel hangt van de staat van onderhoud af.

• Ad de Jong
Bij 2e hands auto's (en eigenlijk ook bij nieuwe) valt en/of staat veel met onderhoud en hoe is er mee omgegaan.

Natuurlijk kan er altijd wat kapot.
Ondanks dat ik 2 miskopen heb gehad met heel hoge kosten blijf ik nog steeds zweren bij Japanners.
(dit schrijf ik terwijl ik ondertussen een keertje een Ford rijdt naar volle tevredenheid :D )

Door de jaren heen is gebleken dat er een aantal merken regelmatig terugkomen als betrouwbaar.
Zou voldoende moeten zeggen...

Mijn profiel op Discogs

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:03:
[...]

Audi A4

BWM 3 serie

Ik vind je restwaardes heel positief.
Maar ik mis inderdaad:
- Onderhoud
- Brandstof
- Risico op (economisch) total loss rijden

Ik denk dat je zeker boven de 400 euro uitkomt met een A4 of 3 serie...

Voorbeeldje:
Voor de berekening pak ik de eerste de beste A4 voor 10k:
https://www.autowereld.nl...ars-26451792/details.html

Ik kan maximaal 6 jaar kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4618/39613632941_811937f801_z.jpg

Youtube: DashcamNL

• Denman
  • Nu online
FabianGTI schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Nou ja de NCAP score is bij de auto's van tegenwoordig over het algemeen best goed en staat gelukkig los van betrouwbaarheid :+

Join het GoT Pulse-Team!

• Ad de Jong
Denman schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Nou ja de NCAP score is bij de auto's van tegenwoordig over het algemeen best goed en staat gelukkig los van betrouwbaarheid :+
Toch wel fijn als je een betrouwbare airbag hebt :+ :P :P

Mijn profiel op Discogs

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:46

houthakker

Poehé

Als 15.000 km per jaar rijd en grofweg 200 euro per maand wilt uitgeven, kom je uit op 0,16 ct per kilometer.

Dat is niet veel maar ook niet onmogelijk, alleen bij 15.000km/j moeten de vaste kosten niet te hoog zijn:
- verzekering
- vaste afschrijving
- wegenbelasting
- vast onderhoud (apk, jaarlijkse beurt)

Variabel kosten
- verbruiksafschrijving = km's
- brandstof
- variabel onderhoud (banden, remmen, en bij > 15.000 km/j (grofweg) meer beurten).

ANWB autokosten krijg je zeker geen optimistisch beeld, maar zal gezien het risico wat je neemt bij een 2e hands auto je niet voor veel verrassingen zorgen.

Marktplaats heeft ook een ingebouwde autokosten calculator en een vergelijker, alleen kun je daar het verwachte aantal km's per jaar niet invullen :?

Premium merken zijn duur in aanschaf en onderhoud; betrouwbaarheid is zeker niet per definitie beter. De afschrijving kan zeer acceptabel zijn (al gaat dat na een bepaalde leeftijd best hard), wegenbelasting is vaak wat hoger (want zwaarder), maar de grote achilleshiel is onderhoud; m.n. bij een occasion, omdat jouw voorganger wellicht toch schrok van de rekeningen van dealer...

Als betaalbaar belangrijker dan looks is, probeer dan een zo jong mogelijke occasion met een goede reputatie en een acceptabele kilometerstand te kopen. Bijvoorbeeld wat er zo beschikbaar is binnen je budget (Japanners zijn dun bezaait / waardevast dezer dagen :X ):
1. Kia C'eed Wagon
2. Hyundai i30 CW
3. Skoda Fabia Combi / Seat Ibiza ST (liefst geen TSI, tenzij distributie riem versie).
4. Opel Astra Station
5. FORD Focus

Specs

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Falcon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:03:

Dit +

vergeet je nu niet de brandstofkosten die je baas anders betaalt met de tankpas?
En neem je de verzekeringskosten mee in je berekening?

PVO

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

• assje
houthakker schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:50:
Als 15.000 km per jaar rijd en grofweg 200 euro per maand wilt uitgeven, kom je uit op 0,16 ct per kilometer.

Dat is niet veel maar ook niet onmogelijk,
Nou ik heb nog nooit een geval gezien waar dit consequent langdurig haalbaar is.

Met een oud barrel waar je geluk hebt met afschrijving kan het maar als je van een gemiddelde situatie uitgaat waar het ook een keer mis gaat wordt het moeilijk.

Bij 25.000km/jaar wordt het al beter te doen maar €0,16 Nog altijd ontzettend lastig.

Edit, ik ging uit inclusief brandstof. Exclusief brandstof is het een makkie maar alsnog niet in het segment dat TS noemt.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 10-01-2018 19:04 ]

• assje
Mijn rekensheetje kan opzich ook wel gebruikt worden voor 15.000km/jaar:
https://docs.google.com/s...9oIiS--o/edit?usp=sharing

Afschrijving(%) & onderhoud is wel handmatig ingeven en blijft dus schatten (a.d.h.v. kilometrage).

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 10-01-2018 19:10 ]

• BdK9001

BdK9001

assje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:08:
Mijn rekensheetje kan opzich ook wel gebruikt worden voor 15.000km/jaar:
https://docs.google.com/s...9oIiS--o/edit?usp=sharing

Afschrijving(%) & onderhoud is wel handmatig ingeven en blijft dus schatten (a.d.h.v. kilometrage).
Gaaf bestandje! Had zelf een veel simpeler sheet gemaakt, blijkt dat ik er niet eens heel ver vanaf zat qua kosten, maar de jouwe is veel overzichtelijker dus ik stap over :)

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

coolbvrobin schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:47:
Hmm kan me niet voorstellen dat je 206 zo duur word om alles te repareren ,
In ieder geval Kijk eens naar een 307 uit 2008, stukken goedkoper in aanschaf, lees weinig over motorische problemen en luxer dan je 206
Of kijk inderdaad eens naar een Toyota, Japanse auto,s komen weinig aan.
Ik raad af voor een audi of een bmw te gaan. zeer stoer maar echt niet goedkoop in onderhoud
Waarom zou je een van de laatste exemplaren van een bewezen probleemauto als de 307 kopen? Ok, na de facelift werd het wat minder slecht maar goed is het nog steeds niet.

• Qoffee
  • Laatst online: 05-11 18:39
Als je wat groters wil en betrouwbaar, dan zou ik toch echt zeggen pak een Volvo station met een kilometer stand van ~20k per jaar oud ( een v50/v70 of zo ) die gaat nog wel langer dan 7 jaar mee.Toyota auris TS is ook goede keuze.
Honda civic hybride of een toyato prius als je geen station wil en je het uiterlijk kan verdragen :)

Audi/bmw lijkt allemaal heel leuk maar als budget zo belangrijk is vooral niet aan beginnen.

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Strider schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:07:
[...]

Als je lease gaat rijden ga je uiteindelijk ook je schade vrije jaren verliezen (1 jaar geldigheid), enorm vervelend als je uiteindelijk weer terug wilt gaan naar een privé auto.
Dat is niet helemaal waar. Als je je leasemaatschappij belt en vraagt om een overzicht van je rij en schadehistorie, dan zal de verzekeraar die gebruiken om je in te schalen op het juiste aantal schadevrije jaren. Ikzelf heb dat gedaan over een periode van 11 jaar met verschillende leasemaatschappijen. Ik werd door de verzekeraar daarna op de juiste schaal ingesteld. Het is even wat huiswerk en geduld, maar dat was het in mijn geval dubbel en dwars waard.

• Yucon

Yucon

*broem*

Vinales schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als je je leasemaatschappij belt en vraagt om een overzicht van je rij en schadehistorie, dan zal de verzekeraar die gebruiken om je in te schalen op het juiste aantal schadevrije jaren. Ikzelf heb dat gedaan over een periode van 11 jaar met verschillende leasemaatschappijen. Ik werd door de verzekeraar daarna op de juiste schaal ingesteld. Het is even wat huiswerk en geduld, maar dat was het in mijn geval dubbel en dwars waard.
Off topic, maar misschien heeft iemand er toch wat aan: Er is wel een catch. Dat is dat bij lease je schadevrije jaren bijna niet te behouden zijn omdat iedere lullige net-niet-gebruikschade als schade geregistreerd wordt. Dat komt dan ook op je leaseverklaring en ik heb gemerkt dat de meeste verzekeraars daar heel zwart/wit naar kijken.

Ter indicatie: ik ben gaan shoppen met een leaseverklaring met ca. 10 jaar/500.000 km en daarin 2300 euro schade. Op dat aantal km's lijkt me dat toch bijna voorbeeldig, maar de meeste verzekeraars zagen dit als 0 schadevrije jaren omdat elk jaar wel een parkeerplaatsdeukje van 100 euro in de auto zat. Of steenslag, of een vogelpoepbeschadiging.. dat soort kleine dingen.

Allsecur/Allianz waren eigenlijk de enige die schades van minder dan 500 of 750 euro buiten beschouwing lieten "want dat had je bij je eigen auto zelf ook niet laten repareren"

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Yucon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:12:
[...]

Off topic, maar misschien heeft iemand er toch wat aan: Er is wel een catch. Dat is dat bij lease je schadevrije jaren bijna niet te behouden zijn omdat iedere lullige net-niet-gebruikschade als schade geregistreerd wordt. Dat komt dan ook op je leaseverklaring en ik heb gemerkt dat de meeste verzekeraars daar heel zwart/wit naar kijken.

Ter indicatie: ik ben gaan shoppen met een leaseverklaring met ca. 10 jaar/500.000 km en daarin 2300 euro schade. Op dat aantal km's lijkt me dat toch bijna voorbeeldig, maar de meeste verzekeraars zagen dit als 0 schadevrije jaren omdat elk jaar wel een parkeerplaatsdeukje van 100 euro in de auto zat. Of steenslag, of een vogelpoepbeschadiging.. dat soort kleine dingen.

Allsecur/Allianz waren eigenlijk de enige die schades van minder dan 500 of 750 euro buiten beschouwing lieten "want dat had je bij je eigen auto zelf ook niet laten repareren"
:-) vandaar dat ik het per jaar en per leasemaatschappij heb laten specificeren. En schades mbt steenslag, vogelpoep, parkeerplaatsdeukje (ik neem aan deur) is goed te verdedigen tov verzekeraar. Het gaat om je betrouwbaarheid als chauffeur en of je met name een risicogeval bent mbt ongelukken. En mocht je dit niet kunnen bewerkstelligen met de verzekeraar dan bijv verzekeren via een tussenpersoon.

Idd offtopic discussie, maar ik denk voor veel mensen wel handig om te weten/gebruiken.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-11 20:54
Videopac schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:55:
[...]

Waarom zou je een van de laatste exemplaren van een bewezen probleemauto als de 307 kopen? Ok, na de facelift werd het wat minder slecht maar goed is het nog steeds niet.
Hoezo probleem auto? Je kan altijd pech hebben met een auto, maar probleem auto is het echt niet overal score op autoweek is 3, 7 van de 5 sterren helemaal niet slecht en met confort scoren ze zelfs 4,3 again not bad! https://www.autoweek.nl/model/peugeot/307
Als het echt een probleem auto was was de overall score zeker lager

• Yucon

Yucon

*broem*

Vinales schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:02:
[...]

:-) vandaar dat ik het per jaar en per leasemaatschappij heb laten specificeren. En schades mbt steenslag, vogelpoep, parkeerplaatsdeukje (ik neem aan deur) is goed te verdedigen tov verzekeraar. Het gaat om je betrouwbaarheid als chauffeur en of je met name een risicogeval bent mbt ongelukken. En mocht je dit niet kunnen bewerkstelligen met de verzekeraar dan bijv verzekeren via een tussenpersoon.

Idd offtopic discussie, maar ik denk voor veel mensen wel handig om te weten/gebruiken.
Zo zag mijn verklaring er ook uit. Volledig gespecificeerd, maar het bleek op de meeste plaatsen 100% niet onderhandelbaar te zijn. Dat werd ook bijna letterlijk zo gezegd: "Ja meneer, kleine schades zijn voor ons ook schades". Als je zoiets bij 3 verschillende maatschappijen hoort zakt je de moed een beetje in de schoenen, maar bel vooral stug door naar nr 4 en desnoods nr 5.

Anyway, back on topic. Wat ik vooral aan wil geven is dat shoppen loont.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59

Mad-Matt

TheDoctor#2181

servies schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:16:
[...]

VAG is net zo betrouwbaar als alle andere merken qua kwaliteit en wat heb je met de importeur te maken met een 2e hands auto?
Ik rijd nu al 10 jaar Skoda en ik heb er net zo weinig problemen mee gehad als met de Nissan die ik daarvoor reed... En een stuk minder problemen als de Fransozen of Italianen in m'n vriendengroep...
de opmerking van hem is wat kort door de bocht. Maar ik heb best wel wat horror verhalen gehoord over Audi's. Dit merk (ondanks dat ik het zelf rij) is elk jaar weer terug te vinden in lijsten met meeste storingen etc.

VW en Skoda zijn stukke betrouwbaarder, waar dit aan ligt geen idee. Maar ik zou persoonlijk eerder naar een Passat kijken dan een A4, ondanks dat de laatste mooier is.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Dahal
Bedankt mensen! Ook voor de tips en @assje ook bedankt voor je spreadsheet. Gisteravond nog maar weer eens met de vrouw overlegd en tevens het verschil in kosten voorgelegd.

De keuze is uiteindelijk gevallen op een kleinere auto waarbij de lease auto ook privé gebruikt gaat worden. Zoals sommigen al aangeven, extra administratie kan vervelend zijn, het gemak dat als je beiden weg moet twee auto's ter beschikking staan.

Ik teken hier wel bij aan dat de kosten voor een grotere privé auto, bijvoorbeeld een Renault Megane of een Toyota Auris uiteindelijk goedkoper zullen zijn. Het verschil was ongeveer 60 euro per maand in het voordeel van een grotere privé auto en de lease bak alleen werk gerelateerd te gebruiken.

Vandaag ga ik al wat autozaken langs om te kijken of er wat te shoppen valt. Ik zal nog van mij laten horen als ik een keuze heb gemaakt!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:26
Dahal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:47:
Aankoop nieuwe auto (weinig kennis)
...
Wat zijn valkuilen bij het opstellen van eisen?
Neem iemand met kennis mee.

[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 11-01-2018 10:37 ]

• Ypuh
Dahal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:50:
Vandaag ga ik al wat autozaken langs om te kijken of er wat te shoppen valt. Ik zal nog van mij laten horen als ik een keuze heb gemaakt!
Citigo :+

• S0epkip

Ik teken hier wel bij aan dat de kosten voor een grotere privé auto, bijvoorbeeld een Renault Megane of een Toyota Auris uiteindelijk goedkoper zullen zijn. Het verschil was ongeveer 60 euro per maand in het voordeel van een grotere privé auto en de lease bak alleen werk gerelateerd te gebruiken.
This claim is worthless without numbers (and conditions).

PVO

• Dahal
S0epkip schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:14:
[...]

This claim is worthless without numbers (and conditions).
Snap ik volledig, probleem is wel dat het op dit moment berekend is met een aantal condities die al eerder in dit draadje voorbij zijn gekomen.

In het kort:
Een gezinsbak occasions (renault megane) komt met maandelijkse kosten uit op ongeveer 400 euro.
Een kleine occasion (skoda citigo) komt met maandelijkse kosten op ongeveer 180 euro uit.

Dit jaar heb ik het geluk om nog een leasebak te rijden die in de 14% bijtellingsklasse zit en waarbij ik geen eigen bijdrage hoef te betalen. Komt uit op ongeveer 170 euro (bruto) per maand.
Kleine occasions + lease bak ~ 350 euro.
Grote occasion ~ 400 euro.
Na dit jaar heb ik de mogelijkheid om zelf wat uit te zoeken en dan zullen de kosten, als ik een auto in de 22% bijtellingsklasse uitkies, omhoog gaan naar tenminste 240 bruto per maand.

De spreadsheet die ik voor mezelf met wat gemak in elkaar heb geflanst kan je hieronder benaderen:
https://docs.google.com/s...tVpjwM54/edit?usp=sharing

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Dahal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:22:
[...]

Na dit jaar heb ik de mogelijkheid om zelf wat uit te zoeken en dan zullen de kosten, als ik een auto in de 22% bijtellingsklasse uitkies, omhoog gaan naar tenminste 240 bruto per maand.
Dat komt mooi uit... Eerder zei je nog dat een EV wel een optie was, maar op dit moment de range nog te beperkt. Komend jaar komen er aardig wat modellen met batterij-upgrades. Dan wordt 4% bijtelling misschien wel haalbaar.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• S0epkip

Dahal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:22:
[...]

Kleine occasions + lease bak ~ 350 euro.
Grote occasion ~ 400 euro.

De spreadsheet die ik voor mezelf met wat gemak in elkaar heb geflanst kan je hieronder benaderen:
https://docs.google.com/s...tVpjwM54/edit?usp=sharing
Ah ik dacht al, een grote auto is dus duurder, zelfs als je dan de lease-auto niet prive rijdt. Je schreef eerder namelijk dat het andersom zou zijn.

Wat betreft je spreadsheet: waarom zijn de brandstofkosten van een kleine auto 0? Ik neem aan dat je niet van plan bent je prive-auto vol te gooien met de tankpas van de baas?

De onderhoudskosten blijven natuurlijk altijd een schatting, maar je bent wat optimistisch in je sheet. Je moet bijvoorbeeld ook kosten voor banden meenemen en af en toe een reparatie ipv alleen onderhoud.
Het kan trouwens nooit dat je schatting van de Skoda Citigo 20% lager zijn dan voor de VW Up, want dit zijn precies dezelfde auto's. Wellicht is dat "marktplaats" data?

PVO

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:26
S0epkip schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:30:
De onderhoudskosten blijven natuurlijk altijd een schatting, maar je bent wat optimistisch in je sheet. Je moet bijvoorbeeld ook kosten voor banden meenemen en af en toe een reparatie ipv alleen onderhoud.
Het kan trouwens nooit dat je schatting van de Skoda Citigo 20% lager zijn dan voor de VW Up, want dit zijn precies dezelfde auto's. Wellicht is dat "marktplaats" data?
Omdat Skoda een goedkoper merk is, het merk VW is nou eenmaal iets duurder. Tevens wordt voor de Skoda minder kosten aan onderhoud ingeschat. Dat lijkt mij dan wel weer vreemd, gezien het onderhoud gelijk zou moeten worden ingeschat aan technisch dezelfde wagens.

Overigens vind ik de schatting van onderhoudskosten voor de mini wagens echt niet te laag, misschien zelfs eerder te hoog geschat. Als ik een UP koop van 2014 en ik zou er gemiddeld in 4 jaar €600,- per jaar onderhoud aan hebben, dan zou ik echt huilen.

• S0epkip
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:01:
[...]

Omdat Skoda een goedkoper merk is, het merk VW is nou eenmaal iets duurder. Tevens wordt voor de Skoda minder kosten aan onderhoud ingeschat. Dat lijkt mij dan wel weer vreemd, gezien het onderhoud gelijk zou moeten worden ingeschat aan technisch dezelfde wagens.

Overigens vind ik de schatting van onderhoudskosten voor de mini wagens echt niet te laag, misschien zelfs eerder te hoog geschat. Als ik een UP koop van 2014 en ik zou er gemiddeld in 4 jaar €600,- per jaar onderhoud aan hebben, dan zou ik echt huilen.
Ik bedoelde ook de onderhoudskosten.

2400 in 4 jaar is misschien een tikkie hoog voor de Up, maar:

2x klein onderhoud 2x150=€300
2x groot 2x195=€380
1x nieuwe banden =€500
1x airco service= €110

1xBougies vervangen € 115
2xInterieurfilter vervangen 2x € 40=€80
1xLuchtfilter vervangen € 45
1xBrandstoffilter vervangen € 70
1xRemvloeistof vervangen € 65

1xRuitenwisserbladen vóór € 70
1xRuitenwisserbladen achter € 40

Hoppa, 1800 Euro armer. Mocht er een keer iets stuk gaan, dan zit je zo aan 2400 in vier jaar.

PVO

Pagina: 1