Nieuwe iMac met HDD, doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 14:11
Voor een kennis ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe of gebruikte iMac. De nieuwe Mac moet 'future proof' zijn en daarom vraag ik me af of het wel verstandig is om nu nog een model met een HDD te kopen.
Tweedehands zie ik vrijwel geen 21" modellen met fusion drive te koop. Wat is wijsheid, volle mep betalen voor een nieuwe 21" met fusion drive, of gewoon een nette gebruikte met 1TB HDD kopen, en die eventueel over een paar jaar upgraden met een SSD?

Beste antwoord (via Malus65 op 10-01-2018 10:46)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je het geld ervoor over hebt, ga voor een dedicated SSD. Je kunt altijd nog een externe schijf aansluiten via Thunderbolt of desnoods USB3. Ik heb recentelijk een MBP gekocht met een 256GB SSD en benut slechts een klein gedeelte van de opslag. Ik merk dat de meeste van mijn bestanden intussen online staan of op mijn NAS.

Kies je er toch voor om voor een FusionDrive te gaan, let dan goed op hoe groot het SSD-gedeelte is. Bij sommige FDs is de SSD-opslag dusdanig klein dat deze al vrijwel volledige ingenomen wordt door het OS.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 11:42

Joran

<3 natalee

Ik zou zeker aanraden om tenminste voor een fusion drive te gaan, of meteen een echte ssd. Het maakt gewoon zóveel uit.

Als je later zelf wil upgraden moet je eerst, bijvoorbeeld, op ifixit kijken hoe makkelijk dit te doen is bij dat bepaalde model. Bij Apple is dit niet altijd even goed te doen.

Send me your gameboys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:10
Dat upgraden is nog niet zo simpel.
Ik zou direct de fusion drive kiezen.

Je kan ook wat verder zoeken, is het niet deze week, dan misschien wel volgende week vind je er wel eentje met Fusion of SSD.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Koop direct een model met SSD dat is het handigst. Anders goed opletten welk model iMac je koopt. Check iFixit om te beoordelen of het veel werk is of niet. Als ik me niet vergis is Apple namelijk rond 2011/2012 overgestapt op schermen die vastgelijmd zitten. Daarnaast kan je via OCW checken of je een speciale datakabel nodig hebt met temperatuur sensor ingebakken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronwiel op 10-01-2018 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:54
Ook ik raad sterk aan om een SSD te kiezen als optie. Ik heb ook zojuist een iMac met SSD besteld, nadat ik jaren een HDD had en ik de iMac opstartte via een externe SSD. Dit was ik goed zat.

De interne SSD is heerlijk in gebruik en super snel. Als je meer ruimte zoekt kan je altijd nog een externe (USB/Thunderbolt) harde schijf koppelen aan de iMac.

Ook de latere verkoopwaarde van de iMac wordt een stuk hoger van een SSD.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je het geld ervoor over hebt, ga voor een dedicated SSD. Je kunt altijd nog een externe schijf aansluiten via Thunderbolt of desnoods USB3. Ik heb recentelijk een MBP gekocht met een 256GB SSD en benut slechts een klein gedeelte van de opslag. Ik merk dat de meeste van mijn bestanden intussen online staan of op mijn NAS.

Kies je er toch voor om voor een FusionDrive te gaan, let dan goed op hoe groot het SSD-gedeelte is. Bij sommige FDs is de SSD-opslag dusdanig klein dat deze al vrijwel volledige ingenomen wordt door het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:27
Ik zie dat je naar het 21 inch model kijkt. Die is nieuw alleen te krijgen met 1TB fusion drive, en dat is degene met de "kleine" SSD van 32GB. Bij een nieuwe 21 inch zou ik daarom in elk geval voor een pure SSD gaan en eventuele extra opslag extern aansluiten. Het verschil met de 1TB fusion merk je echt.
Pagina: 1