Toon posts:

Vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Ik heb in mijn gekochte nieuwbouw appartement vloerverwarming. Dit ligt door heel de woning een etage. Het word nu via een nefit moduline 400 wa aangestuurd deze thermostaat hangt naast de cv. In de woonkamer, badkamer/hal en slaapkamer hangen rf thermosten van uponor die zijn aangesloten op de zoneontvanger en bediend de motorventielen op de verdeler van de vloerverwarming. Omdat ik veel lees dat weerafhangkelijk stoken niet zuinig is wil ik graag weten of er ook op de ruimte gestookt kan worden en werken de zones dan nog. Gr erwin

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Als je in de afzonderlijke ruimtes thermostaten hebt hangen dan kun je toch op iedere thermostaat instellen hoe je het daar wilt hebben. Inderdaad is weersafhankelijk stoken met vloerverwarming een nutteloze bezigheid, maar als je op iedere thermostaat instelt hoe warm je het in die ruimte resp. wil hebben dan ben je er toch, of mis ik nu iets?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:29
Harrie_ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:43:
Inderdaad is weersafhankelijk stoken met vloerverwarming een nutteloze bezigheid
Waarom ? Dat zou net het meeste comfort moeten bieden.

TS: Kan je nergens instellen in je ketel of thermostaat hoe er rekening moet gehouden worden met de ruimte-temperatuur ? Ik heb dan wel een ander merk van ketel, maar ik kan instellen dat er bv 60% rekening moet gehouden worden met de ruimte-temperatuur. Als ik die parameter op 100% zou zetten, dan staat de WAR uit

https://fgheysels.github.io/

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

whoami schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:45:
[...]

Waarom ? Dat zou net het meeste comfort moeten bieden.
:?

Bij reguliere radiatoren zet je de thermostaat aan als het koud is; de CV begint te loeien en 10 minuten later gloeien de radiatoren als een gek en begint het warm te worden. Bij vloerverwarming moet eerst je vloer opwarmen, die geeft vervolgens de warmte _geleidelijk_ af aan de lucht waarbij de warmte dus ook op de vloer start en van daaruit naar boven trekt. Staat je vloerverwarming uit en is het stervenskoud in huis, dan is het (na het aanzwengelen van je thermostaat) 2 uur later een keer warm.

Het hele idee van vloerverwarming is dat je dat dat ding op bijv. 20 graden zet en en dat je ketel dus af toe kort aanspringt om even een klein beetje bij te warmen, op die manier heb je altijd een constante temperatuur in huis. Dat je tussen de wisselingen van de seizoenen (winter/zomer) de thermostaat een graad of wat bij- of terugschroeft is op zich niet vreemd, maar iedere dag aan je thermostaat gaan lopen draaien is op de lange termijn minder energie-efficiënt en minder comfortabel omdat je telkens lang moet wachten voordat het behaaglijk is.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan inderdaad in elk vertrek de temperatuur instellen. De uponor unit die met de thermostaten werkt sluit de verdeler zodra de ruimte op temperatuur is. Maar dit werkt volgens het weerafhangkelijk stoken. Kan op de moduline inderdaad war instellen maar wat is het nut? De ruimtes worden niet te warm. Had alleen het idee dat als er een manier was om de zones te houden terwijl ik van het wa af kon omdat dat zuiniger zal wezen volgens velen. Als ik nu namelijk het wa stoken uit zet werken de 3 thermostaten niet. En geeft de moduline 400 een storing a12.

Verwijderd

Topicstarter
Dus whoami jij zegt lekker op wa blijven? Zoals nu de situatie is?

• whoami
Harrie_ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:53:
[...]

:?

Bij reguliere radiatoren zet je de thermostaat aan als het koud is; de CV begint te loeien en 10 minuten later gloeien de radiatoren als een gek en begint het warm te worden. Bij vloerverwarming moet eerst je vloer opwarmen, die geeft vervolgens de warmte _geleidelijk_ af aan de lucht waarbij de warmte dus ook op de vloer start en van daaruit naar boven trekt. Staat je vloerverwarming uit en is het stervenskoud in huis, dan is het (na het aanzwengelen van je thermostaat) 2 uur later een keer warm.

Het hele idee van vloerverwarming is dat je dat dat ding op bijv. 20 graden zet en en dat je ketel dus af toe kort aanspringt om even een klein beetje bij te warmen, op die manier heb je altijd een constante temperatuur in huis. Dat je tussen de wisselingen van de seizoenen (winter/zomer) de thermostaat een graad of wat bij- of terugschroeft is op zich niet vreemd, maar iedere dag aan je thermostaat gaan lopen draaien is op de lange termijn minder energie-efficiënt en minder comfortabel omdat je telkens lang moet wachten voordat het behaaglijk is.
Ik zeg toch niet dat je iedere dag aan de thermostaat moet draaien ?
Je stelt een gewenste temperatuur en een stookcurve in, en de WAR bepaalt op welke temperatuur de ketel moet stoken.

Ik ben het trouwens niet eens dat je ketel nu en dan eens kort moet aanspringen bij vv. Volgens mij is het beter om langer op een lagere temperatuur te stoken dan af & toe aan te springen.

Zo wordt er momenteel bij mij gestookt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OSfzHKV31lmDparTseGJoTqU/medium.jpg

• whoami
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:00:
Dus whoami jij zegt lekker op wa blijven? Zoals nu de situatie is?
Wat is je verbruik momenteel ?

Verwijderd

Topicstarter
Het verbruik is momenteel 3m3 gas per dag vind dat best fors voor appartement en nu vriest het nog niet eens. Moet wel zeggen de ketel geeft steeds 0y aan komt monteur voor volgende week. Vloerverwarming staat op 21 elk vertrek en de slaapkamer uit die hoeft niet warm

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
Een weesafhankelijke regeling is een een comfort regeling, een hoger gasverbruik maar daardoor ook een hoger comfort.
Dit comfort houd in dat er altijd warmte beschikbaar is om een temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur,
Dus zet jij in een slaapkamer de thermostaat van 18 naar 20 graden zal er dus warmte beschikbaar zijn.
Als jij de WA regeling uitzet zal de ketel ook niet meet aangestuurd worden maar enkel door de temperatuur die hij dan op de Moduline 400 meet en ingesteld staat.
Mocht je van de WA regeling af willen moet je dus je thermostaat verplaatsen naar de woonkamer.

Als de ketel een 0Y storing geeft vraag ik mij af of er wel een drukverschilregelaar (AVDO) tussen de aanvoer en retour zit, als alle ruimtethermostaten dichtlopen omdat de temperatuur behaald is zal de ketel niet meer doorstromen en dus deze stroring kunnen geven.

Wellicht als je geld over hebt naar een Evohome regeling overstappen?
deze stuurt wel de ketel aan per groep/zone

Verwijderd

Topicstarter
O dat durf ik niet te zeggen nooit gekeken of er een avdo tussen zit 🤔

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:23
Evink schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:01:
Wellicht als je geld over hebt naar een Evohome regeling overstappen?
deze stuurt wel de ketel aan per groep/zone
Werkt dit bij nefit ? Of is er weer zo,n omvormer voor nodig ?zo,n omvormer wil niet altijd werken namelijk. (maar voor simpele cv aansturing verwacht ik geen probleem)
Maar continu ltv(wa) stoken vs wat er echt nodig is kan wel een behoorlijk verschil maken ja dat ben ik met je eens.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
miciel schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:21:
[...]

Werkt dit bij nefit ? Of is er weer zo,n omvormer voor nodig ?zo,n omvormer wil niet altijd werken namelijk. (maar voor simpele cv aansturing verwacht ik geen probleem)
Maar continu ltv(wa) stoken vs wat er echt nodig is kan wel een behoorlijk verschil maken ja dat ben ik met je eens.
Ja, voor Nefit heb je een OT-converter nodig van een paar tientjes, of je moet aan/uit gaan willen stoken.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:36:
Het verbruik is momenteel 3m3 gas per dag vind dat best fors voor appartement en nu vriest het nog niet eens. Moet wel zeggen de ketel geeft steeds 0y aan komt monteur voor volgende week. Vloerverwarming staat op 21 elk vertrek en de slaapkamer uit die hoeft niet warm
Nu 3m3 per dag aan gas is erg weinig, dan verstook je per jaar ongeveer 550m3 gas voor verwarming (plus wat je voor warm water nodig hebt) Dat is best netjes.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik ha nog wel ff veder vergelijken welk voordeel ik er echt uit haal om op de binnen temperatuur te kunnen stoken. En wat de kosten zijn om dit aan te passen. Of is het enkel een andere thermostaat waar de zonetegeling op Kan?
Pagina: 1