Flitsfoto gelijk geupload naar CJIB?

Pagina: 1
Acties:

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-11 16:51
Hallo,

Wat ik mij dus afvraag; stel je wordt geflitst door een mobiele flitscontrole langs de kant van de weg. Hoe lang duurt het dan voordat de boete en kenteken in de database van CJIB staat?

Hoe ziet het proces van foto tot brief eruit? Komt er nog een ambtenaar aan te pas die de overtreding eerst moet reviewen voordat hij deze doorzet cq. upload, of gaat dit gelijk via een 4G verbinding naar het CJIB?

Ik ben benieuwd of iemand hier meer informatie over heeft :P

[ Voor 12% gewijzigd door Aviv1 op 10-01-2018 10:48 ]

Let me share my screen...

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Bij de beschikking zit een linkje naar de foto...

Youtube: DashcamNL

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:55:
Bij de beschikking zit een linkje naar de foto...
Dat vraagt TS toch helemaal niet?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Aviv1
Ik ben puur benieuwd naar de inrichting van dit proces. Het CJIB wilde dit niet uitleggen, ze komen altijd een beetje denigrerend over en zeiden dat de boete vanzelf op de deurmat viel. Nouja, vanzelf... ? Bovendien zei ik helemaal niet dat ik een boete denk te hebben.

Daarnaast ben ik benieuwd of de "flits tot brief" juridisch volledig geautomatiseerd kan en mag? Moet zo'n flitsfoto gecontroleerd worden door een mens voordat de brief de deur uit gaat?

[ Voor 26% gewijzigd door Aviv1 op 10-01-2018 11:13 ]

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:42
Automatisch uploaden zal het niet zijn. Want afhankelijk van de hoogte van de overtreding worden er verschillende processen gestart.

• Aviv1
loeberce schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:12:
Automatisch uploaden zal het niet zijn. Want afhankelijk van de hoogte van de overtreding worden er verschillende processen gestart.
Ja maar dat kan toch ook automatisch? Iets met: IF snelheid >X and <Y THEN boetebedrag €Z

En mocht het idd >30kmph zijn, dan zal de OVJ zich er over moeten buigen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:09:
Ik ben puur benieuwd naar de inrichting van dit proces. Het CJIB wilde dit niet uitleggen, ze komen altijd een beetje denigrerend over en zeiden dat de boete vanzelf op de deurmat viel. Nouja, vanzelf... ? Bovendien zei ik helemaal niet dat ik een boete denk te hebben.

Daarnaast ben ik benieuwd of de "flits tot brief" juridisch volledig geautomatiseerd kan en mag? Moet zo'n flitsfoto gecontroleerd worden door een mens voordat de brief de deur uit gaat?
Liever niet... daarmee introduceer je subjectiviteit in een proces dat prima objectief te bepalen is. Er moet alleen een 'fail-safe' worden ingebouwd als "IF number_vehicles_in_frame>1 THEN boete_bedrag EQUALS 0".

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:15:
[...]

Ja maar dat kan toch ook automatisch? Iets met: IF snelheid >X and <Y THEN boetebedrag €Z

En mocht het idd >30kmph zijn, dan zal de OVJ zich er over moeten buigen.
Mooi onderwerp voor een WOB ?
Waarom zou je denken dat hier alle kennis is ?
Je zult het ermee moeten doen dat niet alle bedrijfsprocessen openbaar zijn, en al helemaal niet als je niet aan jou besteed worden.

• Aviv1
FreshMaker schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Mooi onderwerp voor een WOB ?
Waarom zou je denken dat hier alle kennis is ?
Je zult het ermee moeten doen dat niet alle bedrijfsprocessen openbaar zijn, en al helemaal niet als je niet aan jou besteed worden.
Ik vind dat het CJIB dat heus kan openbaren. Het is gewoon een standaardproces, niet een geheim receptuur van de bakker.

Je wordt geflitst en dan gebeurt er iets met een foto, dat mag toch bekend zijn?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:22:
[...]

Ik vind dat het CJIB dat heus kan openbaren. Het is gewoon een standaardproces, niet een geheim receptuur van de bakker.

Je wordt geflitst en dan gebeurt er iets met een foto, dat mag toch bekend zijn?
Vandaar, mooi onderwerp voor een WOB

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005252/2016-10-01

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Dat zal aan de gebruikte apparatuur liggen.
Bij vaste controles komt er in ieder geval geen mens meer aan te pas.
Een aantal jaar geleden was er namelijk een rechtszaak waar een trajectcontrole (A12) mensen met een fietsendrager een boete stuurde omdat ze >80 reden. Terwijl je daar 100 mag.
De verklaring was dat de software een fietsendrager (extra nummerbord) registreerde als een aanhanger (die maar 80 mag). En op die manier zijn er maanden lang onterechte boetes verstuurd.
Die trajectcontrole is toen een aantal jaren uit geweest, tot ze het probleem in de software konden aanpassen.

De trajectcontrole op de A20 is om een vergelijkbare reden lang buitendienst geweest. De software kon daar niet goed omgaan met de variabele maximumsnelheid (80 in de spits, 100 daarbuiten). Maar dat is intussen ook opgelost.

En er zijn ook rechtszaken geweest die bezwaar maken tegen de administratiekosten. Omdat alles geautomatiseerd was zouden die kosten veel lager moeten zijn. Maar dat heeft de rechter ook afgewezen.

TheS4ndm4n#1919

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Och gut, wie was die tweaker ook alweer die bij Gatsometer had gewerkt?
Moet wel te vinden zijn iig. Die kan vast meer komen vertellen hier.

Eitherway, Gatsometer, de maker van de flitscamera's, heeft in recentere jaren modellen uitgebracht die de foto's direct kunnen uploaden.
Vroegah was het nog met lokale opslagmedia die leeggehaald moesten worden.

Zie b.v. ook deze post:
Postman81 in "Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel VII"

Of scharrel het forum eens rond met de zoekterm 'Gatsometer'

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 10-01-2018 11:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Een jaar of 20 geleden gingen alle fotorolletjes naar een regionaal team verkeershandhaving. Ook in die tijd werden veel kentekens al automatisch herkend. De twijfelgevallen/moeilijk leesbaar/buitenlandse kentekens kwamen bij iemand in beeld en werden handmatig ingevoerd. Het lijkt mij dat het ondertussen met digitale flitscamera's dat dat proces nog sneller werkt.

Boetes worden in een bestand aangeleverd bij het CJIB. Die printen vervolgens de beschikking wel...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Aviv1
McKaamos schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:30:

Eitherway, Gatsometer, de maker van de flitscamera's, heeft in recentere jaren modellen uitgebracht die de foto's direct kunnen uploaden.

Zie b.v. ook deze post:

Interessant comment. Dan kunnen we er vanuit gaan dat foto's tegenwoordig direct worden verstuurd naar het CJIB, met daarbij de gemeten snelheid en dus het boete bedrag op basis van geldende maximale snelheid.

Een mens komt er dan niet meer aan te pas en zodoende worden er dus wel eens onterecht boetes verstuurd. Echter is het mijn inziens goedkoper dit achteraf (op initiatief van beboet slachtoffer, dat dan wel) recht te zetten. In plaats van 99/100 terechte foto's te reviewen.

Niets op tegen als dit inderdaad zo gaat. Maar ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk het geval is.

• Oekiejoekie
Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:38:
[...]

Interessant comment. Dan kunnen we er vanuit gaan dat foto's tegenwoordig direct worden verstuurd naar het CJIB, met daarbij de gemeten snelheid en dus het boete bedrag op basis van geldende maximale snelheid.
Het CJIB krijgt de foto niet eens. Die krijgen alleen bestanden met tijd, datum, feitcode en bedrag.

• Aviv1
Oekiejoekie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:40:
[...]

Het CJIB krijgt de foto niet eens. Die krijgen alleen bestanden met tijd, datum, feitcode en bedrag.
Je bedoelt het CJIB ontvangt dit van de verkeerspolitie? De foto is namelijk wel op te vragen bij het CJIB.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Je bedoelt het CJIB ontvangt dit van de verkeerspolitie? De foto is namelijk wel op te vragen bij het CJIB.
Correct.
CJIB is slechts een incassoburo.
De politie deelt de boete uit, CJIB regelt centraal de incasso voor alle politiekorpsen.
En als je dan de foto wil hebben, is het CJIB het aanspreekpunt. ZIj vragen de foto dan weer op bij de politie die de betreffende flitspaal beheert.

• Oekiejoekie
Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Even afkloppen: mijn laatste verkeersboete is van een paar jaar geleden. Toen kon ik mijn foto bekijken op een site van het regionale verkeersteam. Niet bij het CJIB.

• Aviv1
McKaamos schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:43:
[...]

Correct.
CJIB is slechts een incassoburo.
De politie deelt de boete uit, CJIB regelt centraal de incasso voor alle politiekorpsen.
En als je dan de foto wil hebben, is het CJIB het aanspreekpunt. ZIj vragen de foto dan weer op bij de politie die de betreffende flitspaal beheert.
Volgens mij kan je direct de foto inzien als je de brief binnen hebt gekregen d.m.v. cjib-nummer. Het lijkt me niet dat het CJIB dan eerst nog de politie moet bellen of ze de foto mogen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Volgens mij kan je direct de foto inzien als je de brief binnen hebt gekregen d.m.v. cjib-nummer. Het lijkt me niet dat het CJIB dan eerst nog de Politie moet bellen of ze de foto mogen?
Naja dat was eerder wel zo. Ik heb al zo lang geen verkeersboete meer gehad, dat ik niet kan bevestigen dat je dat tegenwoordig direct online kan inzien.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Misschien wat interessant leesvoer: nieuws: Gerechtshof: computers mogen geen boetes uitschrijven

Nog meer leesvoer: https://nl.hellolaw.com/j...utomatische-boete-mag-dat

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 10-01-2018 11:50 ]

• Aviv1
Door dit artikel vroeg ik mij inderdaad af in hoeverre dit allemaal geautomatiseerd wordt.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:10 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• Oekiejoekie
Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Door dit artikel vroeg ik mij inderdaad af in hoeverre dit allemaal geautomatiseerd wordt.
Dat was dus in de tijd van analoge foto's al grotendeels geautomatiseerd. Als een fotorolletje herkend was, en de BOA de moeilijke gevallen handmatig gedaan had, gaf die zijn fiat voor een hele batch boetes, en was dat de persoon die de boete uitschreef.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Zie b.v. ook deze post:

Als ik mij niet vergis was dat @AtleX Ik vergistte mij, het was @Widow
Widow schreef op zondag 8 februari 2015 @ 21:01:
[...]
Ik werkte vroeger voor een bedrijf dat flitspalen produceert (Gatso) en daarbij is uiteraard ook het een en ander gedigitaliseerd, zoals trajectcontroles, mobiele controles, milieu zones of roodlicht controles. Die systemen werken op basis van een of twee foto's waarbij een auto elke keer op een vaste locatie staat. Vervolgens word er een zoekgebied gedefinieerd waarin gezocht moest worden naar een kenteken met ALPR. Voordat wij die flitspaal konden opleveren en overdragen naar de beherende partij, moesten we een bepaald percentage van alle voertuigen automatisch herkennen. Iets van 80% dacht ik, pin me er niet op vast, het is ook al een paar dagen geleden :) de rest moest handmatig worden uitgezocht door iemand die de hele dag kentekens in zat te kloppen.

Maar goed, er zijn dingen zoals trekhaken, mensen die hun auto niet schoonmaken, kentekenplaten op rare locaties (vuilniswagens), sjorbanden, roestige platen, verbogen platen - nooit werd er een 100% score behaald bij het opleveren van zo'n paal. En zoiets ga je ook in een supermarkt krijgen: beschadigde barcodes, of geen barcode, of net een verbogen barcode. En dan? Moet er dan iemand komen om alsnog die code in te kloppen? Gaat leuk worden als je 80% van de producten weet te herkennen :)

Lang verhaal kort: vandaag de dag zijn we zo ver nog niet, en is het goedkoper om een meisje van 16 de hele dag dingen langs een scanner te laten halen. Wie weet waar we over 5 jaar zijn. En in de tussentijd vind ik het echt niet erg om in de rij te staan (beetje mensen observeren), en even een kort praatje te maken met dat grietje achter de kassa :w

[ Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 10-01-2018 14:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

laurens0619 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Als ik mij niet vergis was dat @AtleX Ik vergistte mij, het was @Widow
Ik inderdaad niet, maar @Atlas dan weer wel. Niet de eerste keer dat iemand ons door de war haalt trouwens. :+

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:38
Check, ik en @Atlas liepen daar vroeger rond. Voor mij is het iets van 7 jaar geleden inmiddels.

Ik weet niet exact hoe elke vorm van overtreden verwerkt wordt. Ik was vroeger voornamelijk bezig bij de regionale politiekorpsen met mobiele flitsers. Van het verwerkingsproces van vaste flitspalen weet ik het een en ander, van trajectcontroles niet zoveel eigenlijk.

Maar goed, de foto's van die mobiele flitsers komen op een laptop binnen, en degene die de radar bedient controleert die ook, meestal op locatie, soms pas op het kantoor. De software bevat een mogelijkheid om een zoekveld te definiëren voor kentekens, en daar binnen zoekt de software naar kentekens. Die software geeft een score aan een automatisch uitgelezen kenteken, van 1 tot 1000. Hierbij is 1000 enorm goed, en 1 ontzettend laag. De software heeft een threshold om alleen kentekens met een score boven de 800 automatisch in te vullen, daaronder is het niet goed genoeg en moet de agent het zelf doen. En meerdere kentekens herkend in één foto is altijd afgekeurd. De uitgelezen foto's worden weergegeven, zodat je altijd kan checken of het gedefinieerde zoekveld ook echt goed kentekens uitleest. De software bevat de mogelijkheid om elke foto na te kijken, of alleen de foto's waar geen kentekens zijn uitgelezen.

In mijn ervaring waren er verschillen hoe korpsen hier mee om gingen. De een liet hun agenten alleen maar flitsen, en hadden mensen op kantoor die de verdere verwerking deden. De ander liet de agenten de verwerking van A tot Z doen.

Dus de vraag, of elke foto echt gecontroleerd is, is moeilijk te beantwoorden. Sowieso weet ik maar een heel klein deel van het hele proces, van een deel van de apparatuur, en waren er ook verschillen tussen korpsen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:24

Zie b.v. ook deze post:

Ik ben ook wel thuis in het ANPR wereldje, maar voordat ik dingen zeg die al bekend zijn, kan iemand mij vertellen (desnoods in DM) wat hier geschreven werd? Ik heb geen permissie om dit topic te lezen.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:48

Aganim

I have a cunning plan..

Oekiejoekie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:44:
Even afkloppen: mijn laatste verkeersboete is van een paar jaar geleden. Toen kon ik mijn foto bekijken op een site van het regionale verkeersteam. Niet bij het CJIB.
Mijn enige boete tot nu toe is ook een paar jaar geleden, het staat mij bij dat ik destijds inderdaad de betreffende politieregio heb moeten bellen om na te vragen hoe ze me hebben kunnen flitsen in een plaats waar ik tot dat moment nog niet van had gehoord.

Ik durf overigens niet te zeggen of dit een vaste of mobiele controle was, wel dat er kennelijk geen enkele vorm van controle (meer?) wordt toegepast. Zowel het model, merk als het kenteken kwamen op geen enkele wijze overeen met mijn auto. 8)7

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:26
Aviv1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Volgens mij kan je direct de foto inzien als je de brief binnen hebt gekregen d.m.v. cjib-nummer. Het lijkt me niet dat het CJIB dan eerst nog de politie moet bellen of ze de foto mogen?
Foto staat niet op de website van het CJIB zelf.
Als je naar CJIB gaat en je wil inloggen met DIGID om je foto te zien word je door verwezen naar website van ministerie van justitie en veiligheid (waarvan op zich het CJIB ook weer onderdeel is) en dan naar het onderdeel Justitiële Informatiediensten (weer een ander onderdeel van het Ministerie van Justitie).

[ Voor 14% gewijzigd door Arjant2 op 10-01-2018 15:52 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Arjant2 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:50:
[...]

Foto staat niet op de website van het CJIB zelf.
Als je naar CJIB gaat en je wil inloggen met DIGID om je foto te zien word je door verwezen naar website van ministerie van justitie en veiligheid (waarvan op zich het CJIB ook weer onderdeel is) en dan naar het onderdeel Justitiële Informatiediensten (weer een ander onderdeel van het Ministerie van Justitie).
Foto's kun je gewoon bij het CJIB zelf bekijken, daarvoor hoef je niet naar een andere website.
Beter gezegd, je wordt verwezen naar het digitale loket van het CJIB wat dan wel weer een min van justitie url heeft (wat ook weer niet zo vreemd is, het is een uitvoeringsorgaan van het ministerie).
Heb dat toevallig enkele maanden geleden nog gedaan toen er een bekeuring nieuwe stijl op de mat lag. Buiten de bekeuring waar het op dat moment om ging kon ik daar ook nog de foto zien van twee eerdere bekeuringen in 2017.
Van de site van het CJIB:
https://www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken
Ik wil mijn flitsfoto bekijken
Bent u geflitst en hebt u hiervoor een boete gekregen? Dan kunt u de flitsfoto van uw boete direct bekijken of opvragen. Wij hebben de flitsfoto's van snelheidsovertredingen en rijden door rood licht.

[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-01-2018 15:59 ]

• Arjant2
[@ninjazx9r98 ja en heb je al gezien waar je dan terecht komt als je op die link op het cjib klikt?
Precies waar ik zeg. Een andere dienst dus van het ministerie. Dat is alles wat ik zeg. Ik zeg niet dat je zelf naar een andere website moet. De link gaat naar een andere dienst. Het is niet het cjib die de fotos heeft maar een andere dienst binnen het zelfde ministerie.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjant2 op 10-01-2018 19:46 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Arjant2 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:44:
[@ninjazx9r98 ja en heb je al gezien waar je dan terecht komt als je op die link op het cjib klikt?
Precies waar ik zeg. Een andere dienst dus van het ministerie. Dat is alles wat ik zeg. Ik zeg niet dat je zelf naar een andere website moet. De link gaat naar een andere dienst. Het is niet het cjib die de fotos heeft maar een andere dienst binnen het zelfde ministerie.
En heb jij naast de url ook de tekst gezien die ik van de website van het cjib gepaste heb?
Daar staat letterlijk "Wij hebben de flitsfoto's van snelheidsovertredingen en rijden door rood licht."
Voorlopig hecht ik daar meer waarde aan dan aan jouw uitspraak dat ze de foto's niet hebben. Overigens valt op dezelfde site ook het volgende te lezen "Hebt u de overtreding met uw eigen auto gemaakt? Bekijk de foto dan in ons Digitaal Loket."

Nog even ingelogd en de url waar je dan terecht komt is:
https://ediensten.minvenj...nguage=nl#!/beschikkingen
Daar zie ik dan het volgende:
Uw overzicht
Dit is het Digitaal Loket van het CJIB. U kunt hier bijvoorbeeld uw flitsfoto’s bekijken of uw verkeersboete betalen.

Openstaande boetes
U hebt geen openstaande boetes.

[ Voor 16% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-01-2018 21:10 ]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:29
Het gaat via een e-register bevraging en een flitskoppeling. Komt geen mens aan te pas. In combinatie met Oracle systemen (middleware, databases) en diverse instanties. Brieven gaan via de Kofax scanner, vol automatisch. Het is een enorm grote en complexe architectuur.

• Arjant2
@ninjazx9r98 ik snap wat je wil zeggen en zover zitten we niet van elkaar af. Ik zeg alleen dat het een andere dienst is onder hetzelfde ministerie die dit regelt.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Nog niet zo lang geleden zag je ze nog de palen ombuigen om er een nieuw rolletje in te hangen. Denk 5 jaar terug dat ik t nog wel zag. Oude kasten die je nog ziet staan doen niks meer.
Pagina: 1