Coax to HDMI (incl. IR)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 18:15
Ik ben voor een vriendin op zoek naar een simpele coax-naar-HDMI converter zodat ze een binnenkomend (analoog) tv-signaal kan aansluiten op een monitor. Daar moet dan ook een IR-receiver bij zijn om van kanalen te wisselen uiteraard. Het gaat om België, waar de technologie achterloopt op de Westerse standaard...

Echter vind ik hier niet veel over terug. Bestaat dit niet, of zoek ik op de foute termen? Ik vind deze https://www.kabelstore.be...marmitek-connect-310.html maar hier is het idee dat je van twee apparaten naar een switch gaat. Ik wil van de kabel rechtstreeks naar een "bakje" gaan die het signaal omzet naar een digitaal te gebruiken via HDMI. Of ben ik mis en gaat dat helemaal niet?

[ Voor 51% gewijzigd door BramVroy op 10-01-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Analoge coax...dan ga ik uit van een TV signaal oid. Dat kun je niet zomaar omzetten naar HDMI, want over die coax gaan meerdere zenders, me dunkt.

Wat moet je exact waar op aansluiten (merken, types) en welke aansluitingen hebben die nog meer?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Normaal gebruik je hiervoor een geschikte televisie in plaats van een monitor als het gaat om televisiesignaal of een monitor met een coax (BNC) interface als het gaat om een CCTV signaal

Als het een ongecodeerd televisie signaal is en je wilt perse alleen een monitor gebruiken die alleen HDMI ingangen heeft, dan zou je volgens mij een 2e hands decoder kunnen proberen om een coax ingang en HDMI uitgang te verkrijgen zonder decodering. Maar dan moetr je ook nog je geluid naar een versterker met speakers sturen of een monitor met ingebouwde speakers hebben.

Maar ik snap niet helemaal goed wat je nu eigenlijk met deze onorthodoxe insteek probeert te bereiken ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:24
BramVroy schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:59:
Ik ben voor een vriendin op zoek naar een simpele coax-naar-HDMI converter zodat ze een binnenkomend (analoog) tv-signaal kan aansluiten op een monitor. Daar moet dan ook een IR-receiver bij zijn om van kanalen te wisselen uiteraard.

Echter vind ik hier niet veel over terug. Bestaat dit niet, of zoek ik op de foute termen? Ik vind deze https://www.kabelstore.be...marmitek-connect-310.html maar hier is het idee dat je van twee apparaten naar een switch gaat. Ik wil van de kabel rechtstreeks naar een "bakje" gaan die het signaal omzet naar een digitaal te gebruiken via HDMI. Of ben ik mis en gaat dat helemaal niet?
Dit heet volgens mij simpelweg een mediabox\ decoder.
Dit gaat zonder een dergelijk apparaat niet lukken. Daarnaast snap ik ook niet goed waarom je een beeldscherm zou willen gebruiken als je voor bijna hetzelfde bedrag een televisie van het zelfde formaat kan kopen. Ook biedt (bijna?) iedere provider tegenwoordig TV via internet aan. Dus als zij graag TV wil kijken kun je dit ook prima online doen via een PC/Laptop, tablet of smartphone. Wanneer je een van de laatste 2 gebruikt zou je ook nog een chromecast kunnen gebruiken om het alsnog op dit beeldscherm te casten/streamen.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Mijn excuses allemaal, ik ben niet thuis in de HiFi-wereld van tv en audio.

Ze heeft geen abonnement voor digitale tv abonnement, en haar televisie (coax-in) heeft het zojuist begeven. Ze heeft wel nog een computerscherm met een HDMI-in staan, en ze vroeg zich af of ze niet haar coax-kabel kan omzetten naar HDMI. Het leek mij plausibel dat je met een apparaatje (decoder) dat signaal (coax-in) kan omzetten naar HDMI-uit en met een IR-receiver het kanaal kan aanpassen.

Dat is toch wat een decoder doet? Maar wat is dan het verschil met digitale tv? Of zou het goedkoper zijn om een nieuwe televisie te kopen met gewoon een coax-in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 21:03

DizzyWeb

Ondertiteld

Je zoekt dus eigenlijk een externe analoge tuner met een HDMI uitgang. Ook rekening gehouden met geluid? Zal ongetwijfeld bestaan, maar ik vraag me sterk af of een nieuwe TV niet een verstandigere keuze is.

Alternatief zou inderdaad digitale tv met een externe decoder zijn, maar dan nog vraag ik me af of je dat wel op een monitor wil hebben... wederom de vraag, rekening gehouden met geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:37

MsG

Forumzwerver

Ze heeft gewoon een decoder nodig. Bij de kringloop voor 5 euro. Let even op dat ze met HDMI zijn. Voordeel is dat je dan meteen digitaal signaal hebt. Zonder pasje heb je volgens mij niet alle zenders, dus dat is wel een eventueel nadeel. Ziggo heeft ook een live tv kijk website, misschien ook een alternatief.

Een vriendin van me heeft op zo'n soort manier ook tv. Vanaf de decoder nog een 3,5 jack gekoppeld met losse boxjes en werkt prima. Niet iedereen heeft er zoveel geld voor over om zo'n oude bakbeest te vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door MsG op 10-01-2018 10:50 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Even voor de duidelijkheid:

Analoge tv: coax -> televisie
Digitale tv: ethernet -> decoder -> scart/HDMI -> televisie

Klopt dat?

@MsG Bedoel je een decoder voor ethernet naar een output signaal? Dan zal ze eerst een abo moeten afsluiten, vrees ik. (België) Als je bedoelt om van coax naar HDMI te gaan, weet ik wel niet hoe dat met geluid zou gaan zoals @Anoniem: 193542 aannhaalt. De decoder zou dus wel coax naar beeld en geluid moeten omzetten. Laat ons ervan uitgaan dat de monitor ook speakers heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:37

MsG

Forumzwerver

Oh dat het om België gaat was wel van die typische info die je beter in de topicstart had kunnen zetten dan ergens random in een post :-P.

Ik bedoel een digitale dvb-c tuner ook wel decoder of tuner genoemd. Maar nu het om België gaat weet ik er niks meer van. Grote kans dat het daar nog allemaal analoog is. Ethernet heeft er niks mee te maken, we hebben het hier nu toch over coax?

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 10-01-2018 10:57 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
TS zijn idee van een decoder is een blokje van een paar cm die coax omzet naar digitaal ( hdmi )
Die zijn er niet, iig niet om TV te kunnen kijken

De decoder waar iedereen het hier over heeft is dit
https://www.digitelevisie.nl/artikelen/wat-is-een-decoder

https://www.google.nl/sea...0i8i13i30k1.0.j0GImYZd7TY

Dat apparaat zal de vriendin van TS wel hebben ( zoniet, dan moet ze haar aanbieder raadplegen )

Het "gratis" signaal zal altijd via een analoge tuner moeten worden omgezet om op het beeld te komen.
In TV's zitten die dingen ingebouwd.

Wat ik gevonden had, was dit
https://www.amazon.com/An...Cable-Tuner/dp/B01JSODO2O

Maar met 130€ kan je net zo goed een TV aanschaffen ( al dan niet tweedehands )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Ik kende een decoder wel maar alleen als een ethernet -> scart/hdmi apparaat. Dergelijk apparaat (zoals @FreshMaker toont) heeft ze dus niet. Ze heeft enkel een coax-kabel en een televisie (die stuk is) en een computermonitor (waar ze via HDMI televisie wil kijken.

Zoals ik het begrijp kan een aanbieder je dus een decoder geven die een signaal (satelliet, ethernet, kabel) omzet naar een signaal dat interpreteerbaar is door de televisie. Maar wat is dan het verschil tussen kabeltelevisie (kabel->tv) en digitale televisie waar je van kabel->decoder->televisie gaat? Is kabeltelevisie dan niet sowieso ook digitale televisie?

Daarnaast zal het voor haar dus goedkoper zijn waarschijnlijk om gewoon een decoder te kopen bij haar aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er wordt hier verkeerd gebruik gemaakt van decoder.

Digitale TV gaat via een decoder (bijn NL providers iig)
Analoog TV signaal moet door een tuner.

Geen idee wat de markt voor analoge tuners met HDMI uitgang is. Aangezien dit altijd in ongeveer elke TV zit, zal dat misschien wel eens lastig worden.

Goedkope 2e hands TV is misschien een eenvoudigere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BramVroy schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:33:
Ik kende een decoder wel maar alleen als een ethernet -> scart/hdmi apparaat. Dergelijk apparaat (zoals @FreshMaker toont) heeft ze dus niet. Ze heeft enkel een coax-kabel en een televisie (die stuk is) en een computermonitor (waar ze via HDMI televisie wil kijken.

Zoals ik het begrijp kan een aanbieder je dus een decoder geven die een signaal (satelliet, ethernet, kabel) omzet naar een signaal dat interpreteerbaar is door de televisie. Maar wat is dan het verschil tussen kabeltelevisie (kabel->tv) en digitale televisie waar je van kabel->decoder->televisie gaat? Is kabeltelevisie dan niet sowieso ook digitale televisie?

Daarnaast zal het voor haar dus goedkoper zijn waarschijnlijk om gewoon een decoder te kopen bij haar aanbieder.
Er is geen 'geven' ......
De verkrijgbaarheid ligt ten alle tijden aan de aanbieder.
Ik begrijp uit jouw berichten dat je er geen zicht op hebt, whatsoever ... no offence

Bij een kabel-abonnement zit de mogelijkheid TV te kijken ( is wel het basis-idee )
Je hebt de keuze om analoog te kijken, of digitaal.
De eerste analoog, is inderdaad coax -> tv = beeld ( via tuner )
Als je geen abo hebt op digitaal, zal de aanbieder je geen decoder geven

[ Voor 48% gewijzigd door FreshMaker op 10-01-2018 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op de kabel zit digitale en analoge TV naast elkaar op het zelfde drraadje.
Voor digitale TV heb je een decoder (ook wel digitale kabeltuner) nodig, voor analoge TV heb een tuner ingebouwd zitten in je TV. Sommige TV providers (BE: Telenet) leveren een glasvezelsignaal waar internet en kabel over heen gaat. Daar heb je bij je decoder idd een UTP ingang. Andere TV providers (weet niet welke zij heeft) leveren een signaal via de coax kabel en dan heb je een kabeltuner nodig dus.

Ik snap dat ze TV wil kijken, maar dan is het toch echt het makkelijkste om naar digitale TV over te stappen. Vermoedelijk betaalt ze daar ook al voor namelijk, ik ken geen providers die niet alleen analoge TV leveren :)

Having said that: als je digitale TV gaat doen, wil je sowieso een andere TV. Analoge TV op een moderne TV ziet er niet uit, en op een monitor idem dito.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt sowieso een tuner nodig om te kunnen zappen. Dat ontbreekt nu. Die zit namelijk in de TV, en die is er niet meer. Dus je hebt een analoge tuner nodig. Dat kan een oude videorecorder zijn, en dan kan je via dat ding zappen.

Dan heb je dus netjes de scart uitgang waar beeld en geluid uit komt, in analoge vorm. Daar moet je dan een ADC (Analogue to Digital Converter) op aansluiten, zodat je HDMI uitgang hebt.

Goed, dan heb je nu van een analoog signaal een digitale. De monitor heeft waarschijnlijk geen speakers, dus dan moet dat euvel weer opgelost worden, dus moet er nog een setje pc speakers op aansluiten, maar die werkt dan weer niet op een HDMI, dus die zal je moeten aftakken vanaf de scart van de videorecorder, en dan maar HOPEN dat beeld en geluid gelijk lopen.

Kortom, allemaal houtje touwtje met losse kastjes die allemaal stroom nodig hebben en diverse snoertjes, en dan ben je nog niet eens zeker of het naar behoren werkt.

Gewoon een nieuwe TV scoren dus :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Bedankt voor alle info iedereen. Weer wat bijgeleerd!

@The Eagle In België kan je bij Telenet gewoon een kabelabo (zonder digitale tv) aanvragen (16,95/maand).

Dus:
- als ze analoog wil blijven kijken, nieuwe tv kopen
- als ze wil overschakelen naar digitaal, decoder kopen (en gemakkelijkheidshalve ook een nieuwe tv, maar niet vereist als ze een computermonitor en een setje speakers heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Optie 3: Nieuwe TV met een DVB-C tuner, en dan heb je geen decoder nodig, die zit dan al in de TV. Wel opletten of ie geschikt is voor Telenet ;)

Edit:
Optie 4: Een TV Tuner Card voor in de PC. Dan prik je de coax in de PC en kan je zo TV kijken. Dat werkt dikke prima. Kijk hier maar eens: http://www.hauppauge.com/

[ Voor 43% gewijzigd door RaZ op 10-01-2018 12:07 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1