Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nikon introduceert 180-400mm-telezoom

Pagina: 1
Acties:

• ajdales
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-04 22:48
Om het spel- en tikfoutjes topic niet te vervuilen (een deel van mijn correcties hoorde daar inderdaad niet thuis (je hebt helemaal gelijk @Delpozo ), maar ik kon zo niet een thread vinden waar verbetersuggesties wel kunnen tot ik in de hoofd thread enkele posts las).

In dit nieuws bericht door @Koekiemonsterr nieuws: Nikon introduceert 180-400mm-telezoom met ingebouwde teleconverter wordt o.a. Het volgende geschreven:
... het maximale diafragma wordt dan f/5.6

Dit insenueerd dat de diafragmaopening kleiner wordt als je de teleconverter gebruikt en ook de scherptediepte anders wordt. Dit is niet juist. Alleen de hoeveelheid licht die op de sensor valt wordt minder (inderdaad met één stop). Om verwarring en misconcepties bij nieuwe generaties fotografen e.d. Te voorkomen is het wel degelijk van belang om dit correct te vermelden en 1 woordje extra te gebruiken: “maximale effectieve diafragma”.

Mijn punt over de vorm van de diavragmalamellen, dat ze afgerond zijn, is inderdaad alleen interresant voor fotografen die door deze aanvulling weten dat je hierdoor een mooie ronde bokeh kunt verwachten met dit objectief.

• Delpozo
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:44

Delpozo

Eindredacteur
Dank voor je toelichting. Ik zal de auteur er nog even op wijzen.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:39

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
ajdales schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:40:
In dit nieuws bericht door @Koekiemonsterr nieuws: Nikon introduceert 180-400mm-telezoom met ingebouwde teleconverter wordt o.a. Het volgende geschreven:
... het maximale diafragma wordt dan f/5.6

Dit insenueerd dat de diafragmaopening kleiner wordt als je de teleconverter gebruikt en ook de scherptediepte anders wordt. Dit is niet juist. Alleen de hoeveelheid licht die op de sensor valt wordt minder (inderdaad met één stop). Om verwarring en misconcepties bij nieuwe generaties fotografen e.d. Te voorkomen is het wel degelijk van belang om dit correct te vermelden en 1 woordje extra te gebruiken: “maximale effectieve diafragma”.
Hoezo insinueert dat dat de diafragmaopening kleiner wordt? Het f/getal verandert, want de brandpuntsafstand verandert door de TC terwijl de opening inderdaad hetzelfde blijft. En dat getal geeft nu eenmaal de verhouding tussen brandpuntsafstand en diafragma-opening aan.

Sowieso een beetje spijkers op laag water zoeken imho. Het maximale diafragma getal zoals je dat ziet op je camera in de instellingen verandert gewoon van f/4 naar f/5.6 zodra je die TC activeert. Wat heeft het woordje "effectief" dan voor meerwaarde om het te verduidelijken? Iemand die weet hoe het zit heeft dat woordje niet nodig, iemand die niet weet hoe het zit begrijpt ook niet wat jij bedoelt met effectief diafragma ipv. diafragma.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:28
De pupil verandert inderdaad niet van grootte, maar het diafragma(getal) wel degelijk. Het artikel is dus wel juist. En ja, de scherptediepte verandert hierdoor ook. De foto met teleconverter is exact gelijk aan een foto gemaakt met een 560mm f/5.6 lens. Je kunt simpelweg niet de ene eigenschap wel hebben en de andere niet. Zo werkt dat natuurkundig niet (there's no such thing as a free lunch).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Koekiemonsterr
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 04-04 10:29

Koekiemonsterr

Redacteur

I am so huuungry!

Dank voor de post @ajdales en de reacties van @Orion84 en @Universal Creations. Ik was even vergeten alsnog hierop te reageren, omdat dit eerder ook al langskwam in het spel- en tikfoutjes topic.

Leek mij ook niet dat de tekst het bericht aangepast moest worden, en we zullen nu maar zeggen dat de meerderheid wint :P

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True