Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tips en opmerkingen nieuwe CPU upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Afwasmiddel
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-01-2018
10 jaar geleden kocht ik als toen vijftienjarige mannetje mijn eerste game-pc van mijn welverdiende gespaarde centen. Door de jaren heen zijn er verschillende onderdelen toegevoegd, maar de CPU en het moederbord zijn altijd hetzelfde gebleven. Alhoewel mijn oude setup de test der tijd goed doorstaan heeft is het moment aangebroken dat er afscheid moet worden genomen van de oudste onderdelen. Helaas zijn de kuren op dit moment zo erg dat ik amper kan gamen. Sinds enkele dagen geleden lijkt mijn pc na 10 jaar intensief gebruik ongeschikt om nog verder op te gamen. Hij loopt wel tot tien keer vast bij het opstarten en als ik eenmaal op het bureaublad terecht kom moet ik hopen dat ik midgame geen blue screen krijg. Ik vermoed dat er ergens hardware technisch zoveel schade/slijtage is ontstaan dat ik toe ben aan een upgrade. Mijn huidge systeem bestaat uit:

Thermaltake V9 VJ40001W2Z - Midtowermodel (met nog maar één werkende fan, zijkant staat open voor voldoende koeling)
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Moederbord
AMD Phenom II X4 955 3.2GHz - CPU
Gigabyte GTX 1070 G1 gaming - GPU
Kingston ValueRAM DDR3 8gb - RAM
Coolermaster 850W - Voeding
2x Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - Harde schijven
Samsung WriteMaster SH-S223F - Schijfstation
TP-Link PCI-e Adapter TG-3468 Netwerk 1Gbit - Netwerkkaart
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio - Geluidskaart

De grafische kaart is door de jaren heen meerdere malen vervangen. De netwerkkaart is toegevoegd omdat de netwerkpoort van het moederbord niet meer werkte. Nu ben ik geen totale scrub als het om hardware aankomt maar ik hou me niet bezig met de laatste trends. Ik vermoed zelf dat het moederbord aan het falen is, maar merk ook dat mijn CPU achterloopt als het de nieuwste game wil draaien. Battlefield 1 bijvoorbeeld is onspeelbaar met meer dan 16/24 man omdat ik extreme lag krijg. Nu speel ik vooral DotA 2 en sinds kort ook Fortnite waardoor ik nooit heel veel CPU nodig heb maar ik zal toch een keer mee moeten. Zover ik weet besluit je eerst wat voor CPU je wilt kopen en pas je daarop je moederbord aan. Ik heb me lichtelijk verdiept in de huidge CPU trends en kwam tot deze conclusie: Intel domineert nog steeds dit circuit ook al komt AMD steeds dichterbij. AMD heeft wel goedkopere opties, maar als het op gaming aankomt lijkt een Intel processor toch de beste keuze. Hierdoor ben ik aan de slag gegaan en heb het volgende uitgezocht:

€ 40,- Antec GX200 Tower-behuizing - Midi tower behuizing
€150,- GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming, socket 1151 - Moederbord
€209,- Intel® Core i5-7500, 3,4 GHz (3,8 GHz Turbo Boost) socket 1151 - Processor
€118,- Corsair 8 GB DDR4-3200 Kit - RAM
€ 8 Cooler Master SickleFlow 120 - Case fan
totaal: €525,-

Als ik dit aanvul met mijn huidige GTX 1070 en mijn 850W voeding denk ik dat ik weer in het bezit ben van een moderne game pc. De harde schijven, geluidskaart, schijfstations en eventueel de netwerkkaart kunnen ook over worden geplaatst. Ik ben op zoek gegaan naar een CPU die niet te duur zou worden en me toch een glansrijke toekomst biedt. De i5 lijkt daarvoor een goede keuze. Bij het moederbord heb ik vooral gekeken naar het aantal uitbreid mogelijkheden en of er genoeg slots waren. Dit moederbord komt aardig overeen qua layout met mijn huidge moederbord en die was prima. Voor de casing ben ik gewoon op zoek gegaan naar een goedkope toren aangezien ik niet veel geef om het uiterlijk maar gewoon een praktische kast wil hebben met een goede airflow. De kast komt met één 120mm fan waardoor ik een extra fan heb toegevoegd. Er kan een derde fan worden aangebracht die ik waarschijnlijk uit mijn huidige kast haal (de nog enige werkende fan). Waar ik vooral over twijfel is het RAM geheugen en de harde schijven. Een SSD toevoegen wordt een te duur grapje vermoed ik en ik heb geen idee wat verstandig is qua RAM geheugen. Vooral nu de prijzen vele malen hoger liggen dan een aantal jaar geleden heb ik voor een goedkope 8gb optie gekozen. Ik had in eerste instantie €400,- in gedachte als budget maar omdat ik toch ook RAM erbij moet hebben heb ik me neergelegd bij de huidge prijs van €525,-.

Mijn vraag is nu dus of er mensen deze upgrade willen beoordelen en eventuele tips willen geven. Ik ben iig niet van plan meer geld uit te geven dan dit dus houdt dat in gedachte als er alternatieven worden voorgesteld. Ik ben niet van plan om meteen te bestellen en ga eerst eens kijken of ik het probleem kan verhelpen door wat dingen uit elkaar te halen en weer op te bouwen, maar ik wil alvast iets paraat hebben liggen voor het geval dat niet lukt.

Mvg,
Afwasmiddel

• DenHond
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:37
Een beetje nutteloos om een Z270 chipset moederbord te kopen op een niet-K processor, hier kan je al uitsparen door voor een H270 of B250 chipset moederbord te gaan.
Kijk ook eens of een Ryzen 1600 setup niet goedkoper is.

Een SSD is altijd de moeite om aan te schaffen (eventueel naar de toekomst toe).

Gebruik ook gewoon de netwerkpoort van het moederbord en leg die oude opzij.

Ook hoop ik dat je voeding niet te oud is, moest deze al 5-6 jaar zijn zou ik overwegen om deze ook te vervangen. 450W is trouwens al voldoende bij de betere merken.

• Tom970G1
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 24-03 23:58
Hoi Afwasmiddel,

Ik zou als ik jou was ook eens een kijkje nemen naar Ryzen. Ik ben geen Ryzen fanboy die in elke forumpost AMD gaat prijzen, maar een Ryzen 5 1600 kan je voor dezelfde/lagere prijs krijgen i.c.m. een moederbord. Voordeel: De Ryzen 5 1600 is 110% sneller in multitasken dan een i5-7500. Qua game performance zijn ze gelijkwaardig. Dit zou wellicht in de toekomst betekenen dat hij dus de i5 - 7500 in games zal outperformen, sinds games steeds vaker goed gebruik maken van multi-core/Hyperthreading.

Dit heb ik zo bij alternate gevonden:

Zelfde case
asrock ab350 pro 4
ryzen 5 1600 (incl cooler)
zelfde ram
zelfde case fan
totaal : €468

Het enige wat je nog even zou moeten uitzoeken is welk RAM het beste past bij de ryzen 5 1600, want ryzen blijkt wel wat kieskeurig te zijn.

Groeten,
Tom

Aanvulling: hier een bron van de game prestaties: reviews: Ryzen 5 1400 en 1600: benchmarks van de laatste 5-serie compleet
Hier wordt een i5 7400 gebruikt, maar het geeft wel een goed beeld (7400 vs 7500 is max 10% prestatie verschil, en uiteindelijk worden de meeste games niet gebottleneckt op cpu). Daarnaast heb je nog het budget over om een 1600x te halen indien je dit kleine verschil wilt weghalen. Ik heb eigenlijk altijd 4c/4t cpu's gehad (i5's) en de overstap naar de huidige 6c/6t i5 is een wereld van verschil. Laat staan 6c/12t :)

Tom970G1 wijzigde deze reactie 10-01-2018 12:42 (54%)

• Afwasmiddel
quote:
Tom970G1 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:25:
Hoi Afwasmiddel,

Ik zou als ik jou was ook eens een kijkje nemen naar Ryzen. Ik ben geen Ryzen fanboy die in elke forumpost AMD gaat prijzen, maar een Ryzen 5 1600 kan je voor dezelfde/lagere prijs krijgen i.c.m. een moederbord. Voordeel: De Ryzen 5 1600 is 110% sneller in multitasken dan een i5-7500. Qua game performance zijn ze gelijkwaardig. Dit zou wellicht in de toekomst betekenen dat hij dus de i5 - 7500 in games zal outperformen, sinds games steeds vaker goed gebruik maken van multi-core/Hyperthreading.

Dit heb ik zo bij alternate gevonden:

Zelfde case
asrock ab350 pro 4
ryzen 5 1600 (incl cooler)
zelfde ram
zelfde case fan
totaal : €468

Het enige wat je nog even zou moeten uitzoeken is welk RAM het beste past bij de ryzen 5 1600, want ryzen blijkt wel wat kieskeurig te zijn.

Groeten,
Tom

Aanvulling: hier een bron van de game prestaties: reviews: Ryzen 5 1400 en 1600: benchmarks van de laatste 5-serie compleet
Hier wordt een i5 7400 gebruikt, maar het geeft wel een goed beeld (7400 vs 7500 is max 10% prestatie verschil, en uiteindelijk worden de meeste games niet gebottleneckt op cpu). Daarnaast heb je nog het budget over om een 1600x te halen indien je dit kleine verschil wilt weghalen. Ik heb eigenlijk altijd 4c/4t cpu's gehad (i5's) en de overstap naar de huidige 6c/6t i5 is een wereld van verschil. Laat staan 6c/12t :)
Dit ziet er inderdaad aantrekkelijk uit en met het goedkopere prijskaartje zou ik denk ik eerder een nieuwe SSD aanschaffen dan upgraden naar de 1600X. Bedankt voor de input mensen. Heeft iemand nog een aanrader voor een goede SSD die hierbij zou passen? Ik hoef er dan in principe alleen windows op te zetten.

• Tom970G1
quote:
Afwasmiddel schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:20:
[...]

Dit ziet er inderdaad aantrekkelijk uit en met het goedkopere prijskaartje zou ik denk ik eerder een nieuwe SSD aanschaffen dan upgraden naar de 1600X. Bedankt voor de input mensen. Heeft iemand nog een aanrader voor een goede SSD die hierbij zou passen? Ik hoef er dan in principe alleen windows op te zetten.
Voor 120 GB (€46) kan je deze kiezen: pricewatch: Kingston A400 120GB
Een betere is de Samsung 850 evo (indien je SATA gebruikt), maar deze komt alleen vanaf 250gb voor €86, deze is nieuw alleen vanaf 250gb €86 beschikbaar

Tom970G1 wijzigde deze reactie 10-01-2018 15:02 (4%)

• nLr
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 29-02 19:27
Hoi Afwasmiddel,

waarom zou je er alleen Windows op zetten ?

Hoeveel games speel je en heb je een beetje beeld bij hoe groot ze zijn qua opslag ? Zelf zou ik persoonlijk kiezen voor een grotere SSD en daar alles op gooien. Zelf ben ik fanatiek gamer en ga graag mee in de nieuwste games en ben in het bezig van een 500gb SSD. Meer dan voldoende.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik oude games verwijder.

Wat vind je van zoiets ?

pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

En als je dat niet voldoende vind:

pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB

Natuurlijk moet je rekening houden met budget maar ik zou een grotere SSD toch wel overwegen om eerlijk te zijn.

• Tom970G1
quote:
nLr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:02:
Hoi Afwasmiddel,

Hoeveel games speel je en heb je een beetje beeld bij hoe groot ze zijn qua opslag ? Zelf zou ik persoonlijk kiezen voor een grotere SSD en daar alles op gooien. Zelf ben ik fanatiek gamer en ga graag mee in de nieuwste games en ben in het bezig van een 500gb SSD. Meer dan voldoende.

Wat vind je van zoiets ?

Natuurlijk moet je rekening houden met budget maar ik zou een grotere SSD toch wel overwegen om eerlijk te zijn.
Wat hij zegt! Je zou ook kunnen beginnen met 250GB, daar kan je windows + 4 games o.i.d. op kwijt. Dan raak je verslaafd aan de snelheid en koop je meer Giga's SSD :)

• Afwasmiddel
quote:
nLr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:02:
Hoi Afwasmiddel,

Wat vind je van zoiets ?

Tja reden was vooral budget. Een SSD van zo'n 90 euro kan nog wel, maar dan wordt het oorspronkelijke budget al ruim geschonden. Ik zou er vooral de spellen opzetten die ik veel speel en op dit moment zijn dat dus DotA2 en Fortnite, maar als ik een betere pc heb ga ik misschien ook weer aan de haal met Battlefield 1. Ik koop niet steeds de nieuwste games maar kijk echt wat mij ligt. Het is voor mij vooral een beetje giswerk omdat ook niet weet hoeveel ruimte windows inneemt. Heb zelf naar de Samsung EVO's zitten kijken omdat ik daar toch de beste feedback van hoor. Ik wam ook uit op de EVO 850 250gb.

Voor RAM heb ik gekeken naar hoeveel MHz mijn moederbord aan kan en dat is dus 3200. Vandaar deze keuze voor het RAM.

• nLr
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 29-02 19:27
quote:
Afwasmiddel schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:38:
[...]

Tja reden was vooral budget. Een SSD van zo'n 90 euro kan nog wel, maar dan wordt het oorspronkelijke budget al ruim geschonden. Ik zou er vooral de spellen opzetten die ik veel speel en op dit moment zijn dat dus DotA2 en Fortnite, maar als ik een betere pc heb ga ik misschien ook weer aan de haal met Battlefield 1. Ik koop niet steeds de nieuwste games maar kijk echt wat mij ligt. Het is voor mij vooral een beetje giswerk omdat ook niet weet hoeveel ruimte windows inneemt. Heb zelf naar de Samsung EVO's zitten kijken omdat ik daar toch de beste feedback van hoor. Ik wam ik ook uit op de EVO 850 250gb.

Voor RAM heb ik gekeken naar hoeveel MHz mijn moederbord aan kan en dat is dus 3200. Vandaar deze keuze voor het RAM.
Duidelijk, je moet ook grenzen stellen en meer uitgeven dan je hebt lijkt me ook lastig ;)

Volgens mij zijn DotA2 en Fortnite nou ook niet echt hele grote games. BF1 daarentegen is wel aardig groot maar ook dan moet je nog wel goed zitten denk ik.

Heb even vlug gekeken en het volgende:

Windows10: 20Gb bron: https://www.microsoft.com...windows-10-specifications
Fortnite: ~20Gb bron: https://fortnite.gamepedia.com/System_Requirements
DotA2: ~19Gb bron: Lokale installatie eigen pc :).

Totaal zo'n 60 GB dus heb je nog wel wat ruimte met je 250Gb.

BF1: ~50Gb bron: https://www.battlefield.com/nl-nl/games/battlefield-1/tech

Dus ook dan zit je nog wel even goed hoor.

Uiteraard je data nog even mee tellen maar je zit wel prima lijkt me ?? :)

• Afwasmiddel
quote:
nLr schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:46:
[...]

Duidelijk, je moet ook grenzen stellen en meer uitgeven dan je hebt lijkt me ook lastig ;)

Volgens mij zijn DotA2 en Fortnite nou ook niet echt hele grote games. BF1 daarentegen is wel aardig groot maar ook dan moet je nog wel goed zitten denk ik.

Heb even vlug gekeken en het volgende:

Windows10: 20Gb bron: https://www.microsoft.com...windows-10-specifications
Fortnite: ~20Gb bron: https://fortnite.gamepedia.com/System_Requirements
DotA2: ~19Gb bron: Lokale installatie eigen pc :).

Totaal zo'n 60 GB dus heb je nog wel wat ruimte met je 250Gb.

BF1: ~50Gb bron: https://www.battlefield.com/nl-nl/games/battlefield-1/tech

Dus ook dan zit je nog wel even goed hoor.

Uiteraard je data nog even mee tellen maar je zit wel prima lijkt me ?? :)
Yes, bedankt voor alle hulp. Ik denk dat ik een goed beeld heb van wat ik ga halen. Eventjes kijken wat volgens tweakers het goedkoopste is en dan klaar is Kees.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True