Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk device pingen zonder adapter aan te passen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben bezig met het maken van een applicatie waarbij met een laptop instellingen op een bepaalde netwerk device aangepast kan worden. Deze verbinding is altijd een fysieke verbinding (met aan patchkabel). Dit device heeft vaste IP instellingen, namelijk:
IP: 192.168.1.1
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 0.0.0.0

Om met de laptop te verbinden te maken met dit device moet de netwerkadapter op de laptop worden ingesteld in het juiste subnet en met een vast IP, dus bijvoorbeeld 192.168.1.200/255.255.255.0.
Normaal gesproken staat deze adapter zo ingesteld dat deze automatisch een IP adres toegewezen krijgt.

Wat ik wil bereiken is om te detecteren of er kabel-verbinding is gemaakt met dit device, terwijl de adapterinstellingen nog niet aangepast zijn. Uit de documentatie en google haal ik dat het ping commando de parameter -S heeft, waarmee een aparte source address kan worden opgegeven. Echter zoiets als "ping -S 192.168.1.200 192.168.1.1" is helaas niet successvol. Mijn idee is dat de ping mogelijk via de verkeerde netwerkadapter worden verstuurd, het kan echter ook zijn dat ik de -S parameter niet goed begrijp.

Mijn kennis van netwerken is gelimiteerd, dus ik begrijp niet goed of/hoe dit op te lossen is. Ik dacht aan een virtuele netwerkadapter, deze in te stellen op 192.168.1.200/255.255.255.0., en deze middels een brug met de juiste netwerkadapter te verbinden. Ik kom hier echter niet verder mee.

Kortom: Is het mogelijk om via een netwerkadapter met de 'verkeerde' instellingen toch een device te pingen?

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het een 1:1-verbinding is en je kunt geen DHCP-server draaien, zou je APIPA (Windows) of ZeroConf (Linux) kunnen gebruiken. Je netwerkkaart krijgt dan een 169.254.0.0/16-adres. (/16 staat voor een 16-bits subnet, oftewel 255.255.0.0).

Wat je ping betreft; Je resultaat zal wel "PING: transmit failed. General failure." geweest zijn? ;) Als je logisch nadenkt, best logisch. Een 'ping' is een echo request. Het ontvangende apparaat zal een echo reply willen sturen. Als jij vervolgens met -S doet alsof je de ping stuurt namens een IP-adres dat jij zelf niet hebt, kan dat antwoord nooit aankomen bij je, dus dat geeft een fout. Je moet het IP-adres wel hebben.
Zie het alsof jij een kaart stuurt naar iemand met een andere afzender dan jijzelf. Dan zul je nooit antwoord krijgen.
Ah! En ik lees net dat de -S-parameter enkel voor IPv6 werkt :o O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 09-01-2018 23:51 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_Jeffrey_ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:24:
...Wat ik wil bereiken is om te detecteren of er kabel-verbinding is gemaakt met dit device, terwijl de adapterinstellingen nog niet aangepast zijn...
Waarom? Wat wil je daarmee?

Weet je dat zowel windows als linux het prima vinden om meerdere ip-adressen op een adapter te hebben?
Dat je dus de adapterinstelling helemaal niet hoeft aan te passen?
Zet er gewoon permanent 192.168.1.200/24 bij en gaan met die banaan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• _Jeffrey_
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:47:
Als het een 1:1-verbinding is en je kunt geen DHCP-server draaien, zou je APIPA (Windows) of ZeroConf (Linux) kunnen gebruiken. Je netwerkkaart krijgt dan een 169.254.0.0/16-adres. (/16 staat voor een 16-bits subnet, oftewel 255.255.0.0).
Gezien het netwerk device waar ik verbinding mee wil maken een vaste IP instelling heeft van 192.168.1.1/24 gaat dit toch niet werken? Of begrijp ik het niet goed?
Ik wil het voor de gebruikers van de applicatie het zo makkelijk mogelijk maken, en dus de stap van het zelf aanpassen en later weer terug zetten van de netwerkadapter-instellingen als er wordt verbonden met het device weghalen. Dat is nu namelijk de praktijk.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 01:35:
Weet je dat zowel windows als linux het prima vinden om meerdere ip-adressen op een adapter te hebben?
Dat je dus de adapterinstelling helemaal niet hoeft aan te passen?
Zet er gewoon permanent 192.168.1.200/24 bij en gaan met die banaan
Ik heb eerder zitten spelen met de 'alternatieve configuratie' instellingen, maar was niet (volledig) succesvol. Met een laptop met Windows 10 werkte dit goed (primair DHCP, alternatief vast ip 192.168.1.200/24). Ik heb met ipconfig gezien dat netjes 192.168.1.200/24 toegewezen werd aan de adapter.
Echter op een laptop met W7 werd 169.254.33.229/16 toegewezen waardoor ik geen verbinding kon maken met het netwerk device, ik neem aan dat APIPA dit doet waar Evanescent het over heeft. Dit terwijl de instellingen identiek waren aan de W10 laptop.

Ik wil deze adapter wel altijd naar een DHCP server laten kijken, gezien de laptops op verschillende netwerken aangesloten kunnen worden.

Een mogelijkheid zou misschien zijn APIPA uit te schakelen indien mogelijk, dit lijkt in eerste instantie alleen geen goed idee. Ik weet niet of APIPA nuttig is in deze situatie.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik gok dat je dit op windows wilt doen?

Waarom niet een powershell scriptje schrijven wat je netwerk adapter configureert naar 192.168.1.200 en dan het .1 adres pingt, dan afvangen of er replies komen en zoja exiten met apparaat ongeconfigureerd.

too weird to live too rare to die

• _Jeffrey_
  • Niet online
Dit wordt idd alleen op Windows uitgevoerd (W7 t/m W10).

Tijdelijk de IP instellingen aanpassen om te pingen zou alleen nuttig zijn als het elke paar seconden gebeurt, en is daardoor niet wenselijk.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 20:21

donny007

Try the Nether!

Wat is het voor device dat ingesteld moet worden? Welke protocollen spreekt het?

Communicatie op Layer 2 is mogelijk zonder te rommelen aan de IP instellingen, maar dat werkt natuurlijk alleen als het target device daar ondersteuning voor heeft.

/dev/null

• _Jeffrey_
  • Niet online
Het betreft een controller voor audioapparatuur. Communicatie gaat via het telnet protocol.

Dat Layer 2 zegt mij niks, maar na wat googelen en documentatie doornemen ben ik er behoorlijk zeker van dat dit niet ondersteund wordt door de controller.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
_Jeffrey_ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:19:
Dat Layer 2 zegt mij niks, maar na wat googelen en documentatie doornemen ben ik er behoorlijk zeker van dat dit niet ondersteund wordt door de controller.
Zonder layer 2 is er geen layer 3. Maar de apparaten die je op MAC-niveau kunt aanspreken ondersteunen dat meestal alleen als fallback bij een ongeldige IP-configuratie. En het is ook totaal geen oplossing.
_Jeffrey_ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:32:
Ik heb eerder zitten spelen met de 'alternatieve configuratie' instellingen, maar was niet (volledig) succesvol.
Volgens mij is dat enkel bedoeld als alternatief adres indien er geen DHCP-server is. Dat is niet wat je zoekt.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 01:35:
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar er is blijkbaar een gigantische máár onder Windows <10: het kan alleen als je statisch addressert, niet in combinatie met DHCP.

Zie:
How to assign two IP addresses (one DHCP, one static) to a NIC using WMI?
Add a static IP alias to a DHCP interface on Windows 8

Tweede post bevat ook een ranzige workaround waarbij je de DHCP-settings tijdelijk overzet naar een statische entry.
Pagina: 1