Extreme basic NAS, welke hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-10-2021
Mijn vraag:
Welke hardware is het beste om te gebruiken als ik een home NAS wil bouwen?

Mijn voorkeur gaat uit naar iets wat het volgende NIET heeft:
1. Jack
2. HDMI / VGA
3. PS2
4. Wi-Fi

Mijn idee is dat ik een basic NAS board zoals een orange pi, raspberry pi, etc, etc, ga gebruiken om mijn Western Digital Red 3,5" SATA hdd's op aan te sluiten en hupsakee een internet kabel erin en lekker kloten via SSH. Dus het moet uiteraard Linux draaien. Ik heb me al rot gezocht maar kan niets vinden wat past bij mijn eisen. Hopelijk zijn er mensen met veel kennis van dit soort hardware op Tweakers.net :)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via GameFreak07 op 18-01-2018 20:21)

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
pricewatch: ASRock J3160DC-ITX

Zuinige ITX Moederbordje + onboard CPU + laptopvoeding voor zo'n €130.

Dan hoef je enkel nog een goedkope behuizing te kopen en 2GB geheugen. Ben je voor nog geen €180 a €190 klaar en dan heb je een CPU waar veel NASjes van kunnen dromen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:50
Is snelheid belangrijk? Hoeveel schijven heb je?

Edit: de banana pi heeft 1 sata poort en gigabit.

[ Voor 35% gewijzigd door gastje01 op 09-01-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een Pi gaat dat niet trekken; niet in de laatste plaats omdat er maar 100Mbit op zit (uit mijn hoofd) dus daar hoef je niet eens een WD Red voor in te zetten maar dat kan je dus ook met een snel SD-kaartje doen.

Ik denk dat in Opslagtechnologie zat info staat voor basale systeempjes op "BSD-achtige oplossingen" tot aan high-end storage van 20TB+ tegen navenante prijzen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
@gastje01 ja, snelheid is belangrijk. Het liefst zo snel dat ik alles uit mijn WD Red schijven kan halen.
Ik heb er twee van 3 TeraByte en wil ze graag in RAID1 hebben. Op dit moment heb ik een Synology NAS maar ik ben die troep echt helemaal zat en wil naar iets wat extreem simpel en gruwelijk snel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Dan schrap die Banana Pi die ik suggereerde maar. Ik denk dat je t best uit bent met een goedkoop moederbordje + cpu. Mijn vorige NAS was gebaseerd op een AMD 5350 met een Asrock AM1b itx, low budget en toch genoeg power voor een huis-tuin-en-keuken-NAS. Dan ben je vrij om er mee te doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
Ik snap dat een moederbord dan de beste optie is maar ik zoek naar iets wat zo extreem simpel is:
1. CPU
2. RAM
3. LAN
4. SATA
5. USB

Meer heb ik simpelweg niet nodig.
Een micro/mini ATX bord heeft naar mijn weten altijd een Geluidskaart, wifi enzovoort. Dat heb ik allemaal niet nodig dus het is zonde van mijn geld om zoiets te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-07 14:16
Heb je al gekeken naar dergelijke moederborden? Ik denk dat het duurder is om iets specifieks te zoeken waar de zaken die je noemt niet op zitten namelijk..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
pricewatch: ASRock J3160DC-ITX

Zuinige ITX Moederbordje + onboard CPU + laptopvoeding voor zo'n €130.

Dan hoef je enkel nog een goedkope behuizing te kopen en 2GB geheugen. Ben je voor nog geen €180 a €190 klaar en dan heb je een CPU waar veel NASjes van kunnen dromen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

GameFreak07 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:34:
@gastje01 ja, snelheid is belangrijk. Het liefst zo snel dat ik alles uit mijn WD Red schijven kan halen.
Ik heb er twee van 3 TeraByte en wil ze graag in RAID1 hebben. Op dit moment heb ik een Synology NAS maar ik ben die troep echt helemaal zat en wil naar iets wat extreem simpel en gruwelijk snel is.
In dat geval kan je alle kleine ARM (de CPU architectuur) gebaseerde boards eigenlijk wel vergeten.
Ookal zijn ze er met SATA, dan is dat vaak een SATA->USB2 bridge, want ze ondersteunen eigenlijk nooit native SATA. Het is dus gruwelijk traag.

Wat dan het eerste bij me opkomt is de LattePanda. Dat is een systeem gebaseerd op x86-64 (namelijk een Intel Atom Z8300 quadcore) en is fors sneller dan een een willekeurig ARM gebaseerd ding. Maja, hij mist nogsteeds SATA.
Hij heeft wel USB3, dus je zou twee harddisks er aan kunnen hangen met een USB3 Hub en USB3 harddisk cases. Dat moet ruim voldoende zijn om de schijven tot hun max te benutten.
Nadeel is dat er nogsteeds geen Gigabit Ethernet op zit, dus hoe snel de disks ook benaderbaar zijn, meer dan 10MB/s haal je er gewoon niet uit.

En dan hebben we eigenlijk de snelste, beste boards al gehad en ze zijn geen van allen goed genoeg voor je doelstelling.

Waar het op neer komt is dat je gewoon een zeer zuinige desktop PC moet gaan bouwen.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: ASRock D1800M
Of (als je meer SATA poorten wil voor eventuele uitbreiding)
pricewatch: ASRock J3455-ITX

met
pricewatch: HP 500658-B21
En
pricewatch: Spire Tricer 1408 U3

Dan heb je de hele machine al compleet en moeten er alleen nog schijven in gehangen worden.

Als je graag met Linux wil werken: Linux draait op alles wat maar een CPU heeft, dus een passend smaakje Linux vinden mag geen probleem zijn.
Je kan voor een kant-en-klaar iets gaan zoals FreeNAS, of je gaat lekker zelf aan de slag met een lekker kale Linux distro die je zelf mag gaan inrichten zoals Arch.
Of je pakt de Minimal uitvoering van een willekeurige andere distro die jij leuk vindt.

De Linux variant van RaspberryPi, Raspbian, is een variant van Debian die draait op ARM CPU's. (net als Armbian en DietPi trouwens, maar die werken op meer dan alleen de RaspberryPi).
Dus als het daar op moet lijken qua werking, pak je Debian en installeer je die in de meest minimale vorm (vraagtie als t goed is wel om tijdens de installatie)
GameFreak07 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:49:
Ik snap dat een moederbord dan de beste optie is maar ik zoek naar iets wat zo extreem simpel is:
1. CPU
2. RAM
3. LAN
4. SATA
5. USB

Meer heb ik simpelweg niet nodig.
Een micro/mini ATX bord heeft naar mijn weten altijd een Geluidskaart, wifi enzovoort. Dat heb ik allemaal niet nodig dus het is zonde van mijn geld om zoiets te kopen...
En jij denkt dat een RaspberryPi geen WiFi en geluidskaart heeft? :+
Developmentboards zijn gewoon niet geschikt voor jouw doelstelling.
Er zit een CPU op, maar de rekenkracht is zo minimaal dat je er met goed fatsoen geen RAID setup mee kan draaien.
RAID1 klinkt niet heftig, maar dat kost al best wat rekenwerk.

Daarbij mis je eigenlijk altijd SATA. En als het er wel op zit, dan is het eigenlijk altijd een SATA->USB2 bridge.
LAN zit bij nagenoeg alle devboards gekoppeld op USB, dus je moet ook nog eens LAN en disk bandbreedte delen. Dat halveert de snelheid nog eens.

De enige optie die potentieel kan, is een LattePanda. Die heeft USB3 en dus overkill aan USB3 bandbreedte.
Daar kan je disks aan hangen én ook een USB3->Gigabit LAN adapter zonder dat het bottleneckt met 2 WD Reds er aan.
Plus dat er genoeg rekenvermogen in de CPU zit voor een RAID setup.
Maargoed, dat board is opzich al 100 euro op z'n goedkoopst. Daar moet nog een USB3 hub bij, 2 harddisk cases en een USB3 Gbit LAN adapter.
Dan praten we ook al snel over rond de 200 euro, zonder harddisks.

Een PC kan je, als je écht wil, voor minder dan 100 in elkaar zetten, zoals ik 'm had samengesteld.

Edit:
Plus, een LattePanda met hub, cases en LAN adapter wordt een grote kabelrotzooi. Ik zou het persoonlijk alleen daarom al niet doen. Doe mij maar een PC. Mooi alles in een metalen doos, power en netwerkkabel richting de wand en klaar.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 09-01-2018 23:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
@Mick1990 dat bordje lijkt me wel wat. Alleen dan nog de voeding......
heb jij nog aanbevelingen qua merk en type? het is uiteraard de bedoeling dat het zuinig is want dat ding moet 24/7 aan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GameFreak07 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:20:
@Mick1990 dat bordje lijkt me wel wat. Alleen dan nog de voeding......
heb jij nog aanbevelingen qua merk en type? het is uiteraard de bedoeling dat het zuinig is want dat ding moet 24/7 aan staan.
De voeding maakt een PC niet zuinig. Of in ieder geval, niet primair.
Zuinigheid is een functie van wat de hardware gebruikt.
Het enige waar een voeding op kan winnen, is de omzetverliezen van netspanning naar 12volt en minder. Maar bij een dergelijke zuinige machine zijn die verliezen zo minimaal dat je het er niet uit haalt tussen aanschaf van een low-loss voeding (80+ rated, zie pricewatch) en wat het je per jaar extra aan stroom kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
@McKaamos ok dan gaat het mij meer om de betrouwbaarheid van het merk en type. Ik heb in het verleden genoeg gezeur gehad met voedingen dus als ik het doe dan doe ik het meteen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GameFreak07 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:24:
@McKaamos ok dan gaat het mij meer om de betrouwbaarheid van het merk en type. Ik heb in het verleden genoeg gezeur gehad met voedingen dus als ik het doe dan doe ik het meteen goed.
Logisch, maar met dergelijk laag verbruik maakt het echt niet zo veel meer uit.
Wat het grootste issue van goedkope voedingen is, is dat ze gewoon niet waar kunnen maken wat op het label staat. Waar ze kapot aan gaan, is dat je er uit wil halen wat ze claimen en dat maken ze niet waar en zijn dus eigenlijk continue overbelast.
Maja, als je een systeem hebt wat minder dan 50watt verbruikt, en je schopt er een willekeurige 200+watt voeding tegenaan, dan maakt dat ook niet meer uit.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 09-01-2018 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Bij het bordje wat ik laat zien is een voeding inbegrepen, namelijk een laptopvoeding. Het bordje heeft daarvoor een speciale aansluiting. Ik heb het bordje enige tijd geleden ook gehad, en deed toen met 1 WD red zo rond de 13W idle

Daardoor houd je wel in elke behuizing met ruimte voor een ATX-voeding een groot gat over. Ik had dat gewoon dichtgeplakt met wat karton en tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mick1990 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:28:
Bij het bordje wat ik laat zien is een voeding inbegrepen, namelijk een laptopvoeding. Het bordje heeft daarvoor een speciale aansluiting. Ik heb het bordje enige tijd geleden ook gehad, en deed toen met 1 WD red zo rond de 13W idle

Daardoor houd je wel in elke behuizing met ruimte voor een ATX-voeding een groot gat over. Ik had dat gewoon dichtgeplakt met wat karton en tape.
Ik zat even te kijken, maar ik zag het zo niet in de Pricewatch vermeld.
Wel bij de fabrikant op de site. Dat is wel cool :)
Laptop style adapters zijn in de regel ook wel vrij efficient, dus dat is wel een leuk idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Volgens mij maken voedingen nét het verschil bij lage belastingen. Je wil het rendement bij lage belasting zo hoog mogelijk hebben. De meeste nas-jes staan namelijk het grootste deel van de dag niets te doen.

Het hierboven gelinkte bordje heeft inderdaad de voeding ingebouwd. Groot voordeel: een notebook adapter is passief gekoeld en dus stil. Om 2 schijfjes en t bordje zelf te draaien zijn geen grote vermogens vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
@Mick1990 Oh dat is super! Dan zou ik zelfs nog kunnen overwegen om zelf wat te knutselen met hout ofzo. Dan heb ik veel meer flexibiliteit en weet ik zeker dat de harde schijven geen trillingen kunnen overbrengen. Mijn huidige nas heeft daar veel last van dus hij is nogal luid en heel irritant als de schijven bezig zijn ( staat in de woonkamer ). Ik heb nog een zooitje fans liggen dus de koeling komt helemaal goed.

EDIT: wat ik even niet snap is waar ik dan de SATA voeding op aan moet sluiten.... normaal gesproken gaat dat naar de PSU maar in dit geval zit er geen PSU bij dus.....

[ Voor 16% gewijzigd door GameFreak07 op 09-01-2018 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Bij het bordje krijg je speciale SATA-stroomkabels waarmee je in totaal vier schijven kunt aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cltuv8bUoAAHH9f.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GameFreak07 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:34:
@Mick1990 Oh dat is super! Dan zou ik zelfs nog kunnen overwegen om zelf wat te knutselen met hout ofzo. Dan heb ik veel meer flexibiliteit en weet ik zeker dat de harde schijven geen trillingen kunnen overbrengen. Mijn huidige nas heeft daar veel last van dus hij is nogal luid en heel irritant als de schijven bezig zijn ( staat in de woonkamer ). Ik heb nog een zooitje fans liggen dus de koeling komt helemaal goed.

EDIT: wat ik even niet snap is waar ik dan de SATA voeding op aan moet sluiten.... normaal gesproken gaat dat naar de PSU maar in dit geval zit er geen PSU bij dus.....
Dat loopt via het moederbord. Die heeft powerheaders en je krijgt er kabels bij zodat je harddisks kan voeden.
http://www.asrock.com/mb/...C-ITX/?cat=Specifications
Bij Accessories :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
@Mick1990 nou dat kan niet beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 21:12
HP Microserver misschien? Geen overbodige poespas, wel sata en snel netwerk en je kunt er aardig wat schijven in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
Ik ga voor dat asrock bordje en ik doe er wat valueRAM bij. Alleen nu heb ik nog 1 probleem: opslag voor het OS zelf... ik heb gekeken naar PCIe oplossingen maar helaas zijn er geen van 2.0 1x te krijgen in klein volume. In principe heb ik maar heel weinig opslag nodig voor het OS wat ik wil: Arch Linux. Via SATA is altijd een optie maar het liefst houd ik de twee lege sata poorten leeg voor als ik in de toekomst meer schijven wil.

Voor zover ik weet maakt lees/schrijf niet zoveel uit want het enigste wat er op zal draaien is het OS zelf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Usb Stickje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
Als dat kan dan heb ik hier een usb stick liggen daarvoor. En anders dan merk ik vanzelf of het werkt ja of nee.

EDIT: zojuist heb ik ergens gelezen dat een USB stick niet bedoeld is voor boot drive.... dus het lijkt mij verstandig om toch naar iets anders te zoeken.

[ Voor 41% gewijzigd door GameFreak07 op 10-01-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GameFreak07 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:49:
Als dat kan dan heb ik hier een usb stick liggen daarvoor. En anders dan merk ik vanzelf of het werkt ja of nee.

EDIT: zojuist heb ik ergens gelezen dat een USB stick niet bedoeld is voor boot drive.... dus het lijkt mij verstandig om toch naar iets anders te zoeken.
Naja linux en usb sticks als bootdrive kàn prima samen gaan. Zie b.v. FreeNAS.
Wat je niet wil, is dat logs steeds weggeschreven worden naar je USB stick. Daar gaattie kaduuk van. Ook Swap wil je niet op de stick.
Maja dat is prima op te lossen met een RAMDrive voor /var/log (tmpfs?) en gewoon geen swap gebruiken. Of swap op de harddisks draaien.

Dus het kan wel, maar daar moet je wel wat voor doen.

Wat je ook kan doen, is gewoon tijdens install al instellen dat je b.v. LVM wil gebruiken en daar mee schijven gaat mirrorren (RAID1 dus), en dan je besturingssysteem daar ook op zetten. En dan houd je een partitie vrij voor je NAS opslag doeleinden.
Slechts een klein percentage wijs je toe aan je OS, swap en eventuele bijbehorende andere spullen. De rest voor storage en dat ontsluit je naar je LAN middels Samba of AFP.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 10-01-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
Ok dan ga ik het zo doen dat ik een van de WD Red's heb voor het OS en dan op een of andere manier raid1 instellen. Moederbordje en geheugen ( 4GB, hopelijk genoeg ) besteld. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken. Ik heb nog een medium-tower kast staan die ik niet aan de straatstenen kwijt kan dus dan gebruik ik die gewoon. Later als mijn budget wat groter is kan ik altijd nog wat anders kopen/maken.

Ik dank jullie allen hartelijk voor de zeer hulpvolle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:58
Ik zoek al een tijdje naar een soortgelijke oplossing:
- veel opslag, liefst in raid1 (totaal 4 hdds)
- always on (of WoL) te benaderen vanuit mijn shield, game pc en android telefoon
- 1 gbps ethernet
- indien mogelijk ook vanuit buitenshuis files te benaderen
- laag verbruik

Hij zal aan een asus n66u met asuswrt gaan hangen.
McKaamos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:05:
[...]

Waar het op neer komt is dat je gewoon een zeer zuinige desktop PC moet gaan bouwen.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: ASRock D1800M
Of (als je meer SATA poorten wil voor eventuele uitbreiding)
pricewatch: ASRock J3455-ITX

met
pricewatch: HP 500658-B21
En
pricewatch: Spire Tricer 1408 U3

Dan heb je de hele machine al compleet en moeten er alleen nog schijven in gehangen worden.

Als je graag met Linux wil werken: Linux draait op alles wat maar een CPU heeft, dus een passend smaakje Linux vinden mag geen probleem zijn.
Je kan voor een kant-en-klaar iets gaan zoals FreeNAS, of je gaat lekker zelf aan de slag met een lekker kale Linux distro die je zelf mag gaan inrichten zoals Arch.
Of je pakt de Minimal uitvoering van een willekeurige andere distro die jij leuk vindt.

De Linux variant van RaspberryPi, Raspbian, is een variant van Debian die draait op ARM CPU's. (net als Armbian en DietPi trouwens, maar die werken op meer dan alleen de RaspberryPi).
Dus als het daar op moet lijken qua werking, pak je Debian en installeer je die in de meest minimale vorm (vraagtie als t goed is wel om tijdens de installatie)
Wat kan een synology meer bieden dan deze setup? Zijn er dingen die ik ga missen of kan ik me inderdaad prima redden met deze setup?

[ Voor 68% gewijzigd door stimpyMGS op 11-01-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GameFreak07
Synology; niet kopen. Troep. Je hebt totaal geen vrijheid, zit vast aan software die hun maken en als er iets mis is mag je er geen bal aan doen want dan hoppa ben je de garantie kwijt. Voor veel minder geld kun je zelf knutselen en als het moet een open source web-based OS installeren.

Als je vrijheid wil, bouw dan zelf iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

stimpyMGS schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:54:
Ik zoek al een tijdje naar een soortgelijke oplossing:
- veel opslag, liefst in raid1 (totaal 4 hdds)
- always on (of WoL) te benaderen vanuit mijn shield, game pc en android telefoon
- 1 gbps ethernet
- indien mogelijk ook vanuit buitenshuis files te benaderen
- laag verbruik

Hij zal aan een asus n66u met asuswrt gaan hangen.

[...]

Wat kan een synology meer bieden dan deze setup? Zijn er dingen die ik ga missen of kan ik me inderdaad prima redden met deze setup?
Wat een Synology (of een QNAP, of whatever ander merk) je bied is gemak.
Ze leveren software op zo'n ding die snel in te stellen is en je dus vrij snel up-and-running bent.
Plus dat ze ook buiten de NAS om dingen leveren, zoals een kant-en-klare app voor je smartphone of tablet om ook vanaf je mobiele devices te praten met je NAS.

Grootste nadeel is dat een gewone consumenten NAS relatief lage performance biedt.
Met 1 harddisk in een PC kan je prima 1Gbit LAN volledig benutten. Een NAS krijgt dat niet voor elkaar, omdat de hardware tussen de harddisk en de netwerkaansluiting dat gewoon niet aan kan.

Als performance jouw ding is en functionaliteit meer moeite mag kosten (zelf software installeren, configureren, bijpassende apps voor je telefoon vinden, etc), dan is een zelfbouw servertje als NAS een goede optie.
Heb je er niet zoveel kaas van gegeten of wil je er gewoon zo min mogelijk tijd in steken, dan koop je een kant-en-klaar NAS.
GameFreak07 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:46:
Synology; niet kopen. Troep. Je hebt totaal geen vrijheid, zit vast aan software die hun maken en als er iets mis is mag je er geen bal aan doen want dan hoppa ben je de garantie kwijt. Voor veel minder geld kun je zelf knutselen en als het moet een open source web-based OS installeren.

Als je vrijheid wil, bouw dan zelf iets
Je conclusie dat het troep is ben ik het niet mee eens.
Een kant-en-klaar NAS bedient de algemene markt heel goed. Ja je zit vast aan hun software ecosysteem.
De vraag is of dat nu zo erg is.
Niet iedereen wil keuze. Sommige mensen willen gewoon iets wat in een vloek en een zucht klaar staat. Ze weten niet hoe het werk en willen dat ook niet weten, zolang het maar gewoon werkt.
Of je dan het maximale ergens uit haalt zal de meeste mensen worst wezen.

En ja, ik ben het wel met je eens in de algemene zin dat een eigenbouw systeem veel sneller is en meer functionaliteit kán bieden als je dat er zelf in bouwt.
Ik heb zelf jaren lang servertjes gedraaid met RAID5 setups en losse Gbit netwerkkaarten omdat ze nog niet mainstream waren.
Uiteindelijk er voor gekozen om toch eens een NAS te gaan proberen. Het bestaat nu al zo lang, het zal toch wel acceptabele performance bieden? Maar nee, het is niet snel genoeg voor mij.
Dus ja, ik ga de volgende ronde weer lekker zelf bouwen.

Edit: En heel eerlijk gezegd heb ik ook al zo lang op Gbit gezeten dat ik ook dat niet snel genoeg meer vindt. Tijd voor 10Gbit is aangebroken voor mij. Of op z'n minst meerdere Gbit verbindingen samengebonden. (trunking/teaming/bonding)

Betekent niet dat ik het afraad om een NAS te kopen. Voor de meeste mensen is het te onderhoudsintensief en vereist teveel kennis.
Geef ze maar gewoon een NAS.

En hell, ik denk dat de meeste tweakers gewoon een NAS hebben staan uit gemakzucht. Geen tijd en zin om een server te bouwen. Er is ook nog een baan, vrouw, kinderen, sociale verplichtingen, etc.
Die willen in hun spaarzame vrije tijd gewoon op de bank neerploffen en een film van een NAS naar de TV streamen. En ik geef ze groot gelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 11-01-2018 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:58
Bedankt heren! mijn keuze is snel gemaakt. Ik ga zelf een NAS bouwen. Ik verkies functionaliteit en keuzevrijheid boven gebruiksgemak, en ik steek er ook nog wat van op. Kost wellicht meer tijd maar de voldoening is ook groter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameFreak07
Even een situatie update voor degene die interesse hebben;

Het systeem draait geweldig. De hardware is top, erg stabiel en snel.
Alleen dat Arch Linux kan het echt bekijken want wat is dat frustrerend om te installeren. De Wiki is een zooitje van allerlei soorten dingen en erg moeilijk doorheen te lezen. Het is net alsof het is geschreven voor mensen die de wiki niet eens nodig hebben.... en als je dan eenmaal alles op de letter na hebt gevolgd dan werkt het nog steeds niet. Dus ik het dat de prullenbak in gegooid en Ubuntu Server geïnstalleerd. Dat draait super en installeerd zonder gezeik.
Pagina: 1