GameFreak07 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:34:
@
gastje01 ja, snelheid is belangrijk. Het liefst zo snel dat ik alles uit mijn WD Red schijven kan halen.
Ik heb er twee van 3 TeraByte en wil ze graag in RAID1 hebben. Op dit moment heb ik een Synology NAS maar ik ben die troep echt helemaal zat en wil naar iets wat extreem simpel en gruwelijk snel is.
In dat geval kan je alle kleine ARM (de CPU architectuur) gebaseerde boards eigenlijk wel vergeten.
Ookal zijn ze er met SATA, dan is dat vaak een SATA->USB2 bridge, want ze ondersteunen eigenlijk nooit native SATA. Het is dus gruwelijk traag.
Wat dan het eerste bij me opkomt is de
LattePanda. Dat is een systeem gebaseerd op x86-64 (namelijk een Intel Atom Z8300 quadcore) en is fors sneller dan een een willekeurig ARM gebaseerd ding. Maja, hij mist nogsteeds SATA.
Hij heeft wel USB3, dus je zou twee harddisks er aan kunnen hangen met een USB3 Hub en USB3 harddisk cases. Dat moet ruim voldoende zijn om de schijven tot hun max te benutten.
Nadeel is dat er nogsteeds geen Gigabit Ethernet op zit, dus hoe snel de disks ook benaderbaar zijn, meer dan 10MB/s haal je er gewoon niet uit.
En dan hebben we eigenlijk de snelste, beste boards al gehad en ze zijn geen van allen goed genoeg voor je doelstelling.
Waar het op neer komt is dat je gewoon een zeer zuinige desktop PC moet gaan bouwen.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: ASRock D1800M
Of (als je meer SATA poorten wil voor eventuele uitbreiding)
pricewatch: ASRock J3455-ITX
met
pricewatch: HP 500658-B21
En
pricewatch: Spire Tricer 1408 U3
Dan heb je de hele machine al compleet en moeten er alleen nog schijven in gehangen worden.
Als je graag met Linux wil werken: Linux draait op alles wat maar een CPU heeft, dus een passend smaakje Linux vinden mag geen probleem zijn.
Je kan voor een kant-en-klaar iets gaan zoals FreeNAS, of je gaat lekker zelf aan de slag met een lekker kale Linux distro die je zelf mag gaan inrichten zoals Arch.
Of je pakt de Minimal uitvoering van een willekeurige andere distro die jij leuk vindt.
De Linux variant van RaspberryPi, Raspbian, is een variant van Debian die draait op ARM CPU's. (net als Armbian en DietPi trouwens, maar die werken op meer dan alleen de RaspberryPi).
Dus als het daar op moet lijken qua werking, pak je Debian en installeer je die in de meest minimale vorm (vraagtie als t goed is wel om tijdens de installatie)
GameFreak07 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:49:
Ik snap dat een moederbord dan de beste optie is maar ik zoek naar iets wat zo extreem simpel is:
1. CPU
2. RAM
3. LAN
4. SATA
5. USB
Meer heb ik simpelweg niet nodig.
Een micro/mini ATX bord heeft naar mijn weten altijd een Geluidskaart, wifi enzovoort. Dat heb ik allemaal niet nodig dus het is zonde van mijn geld om zoiets te kopen...
En jij denkt dat een RaspberryPi geen WiFi en geluidskaart heeft?

Developmentboards zijn gewoon niet geschikt voor jouw doelstelling.
Er zit een CPU op, maar de rekenkracht is zo minimaal dat je er met goed fatsoen geen RAID setup mee kan draaien.
RAID1 klinkt niet heftig, maar dat kost al best wat rekenwerk.
Daarbij mis je eigenlijk altijd SATA. En als het er wel op zit, dan is het eigenlijk altijd een SATA->USB2 bridge.
LAN zit bij nagenoeg alle devboards gekoppeld op USB, dus je moet ook nog eens LAN en disk bandbreedte delen. Dat halveert de snelheid nog eens.
De enige optie die potentieel kan, is een LattePanda. Die heeft USB3 en dus overkill aan USB3 bandbreedte.
Daar kan je disks aan hangen én ook een USB3->Gigabit LAN adapter zonder dat het bottleneckt met 2 WD Reds er aan.
Plus dat er genoeg rekenvermogen in de CPU zit voor een RAID setup.
Maargoed, dat board is opzich al 100 euro op z'n goedkoopst. Daar moet nog een USB3 hub bij, 2 harddisk cases en een USB3 Gbit LAN adapter.
Dan praten we ook al snel over rond de 200 euro, zonder harddisks.
Een PC kan je, als je écht wil, voor minder dan 100 in elkaar zetten, zoals ik 'm had samengesteld.
Edit:
Plus, een LattePanda met hub, cases en LAN adapter wordt een grote kabelrotzooi. Ik zou het persoonlijk alleen daarom al niet doen. Doe mij maar een PC. Mooi alles in een metalen doos, power en netwerkkabel richting de wand en klaar.
[
Voor 24% gewijzigd door
McKaamos op 09-01-2018 23:20
]