Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

analoge tv beeld afwisselend scherp en onscherp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bbtweakers1223
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13-09-2019
hoi, heb nog een analoge tv philips.
nou begint ie plots kuren te vertonen en vraag me af of de tuner aan het overlijden is oid ?
met een exacte regelmaat gaat mijn beeld in 5 seconden van scherp naar onscherp en hoor elke keer aan het einde van die 5 seconden een pling (of hoe je het noemen wil).
het lijkt op een soort van focussen wat ie doet maar dan van scherp naar onscherp dus en repeterend.

kan iemand mij het verlossende analoge antwoord geven, in dit digitale tijdperk nog wel ;) :)
.
en aub geen suggesties van "koop toch een digitale" want daar vraag ik niet om.

bvd, ben.

[Voor 8% gewijzigd door bbtweakers1223 op 09-01-2018 21:36]

Beste antwoord (via bbtweakers1223 op 11-01-2018 22:43)

• BrainCrash
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:23
quote:
bbtweakers1223 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:40:
[...]

in mijn vorige reactie gezegd maar voor de zekerheid, de 1e 5 tot 10 minuten doet ie het prima vanuit "koudstart", dus misschien sluit dat aan bij jouw gedachte ?

zoals duinkonijn al opmerkte blijft er ergens gevaarlijke restspanning op zitten, kan ik die restspanning op 1 of andere wijze er af krijgen ?
Restspanning: het is bij een CRT blijkbaar behoorlijk gevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Bij "normale" elektronica wordt tegenwoordig vaak de norm aangehouden dat gevaarlijke restspanningen in de behuizing binnen 5 minuten op een veilig laag niveau moeten zitten. (voor als een monteur er aan zou gaan werken) Hier worden dan bijvoorbeeld specifieke ontlaad-circuitjes voor toegevoegd. Ook ontlaad de elektronica zich zowiezo wel vanzelf vanwege allerlei circuitjes die energie verbruiken totdat de energie vanzelf op is.

Punt is dat CRT tv's intern met hoogspanning werken.. meerdere (tientallen) kilovolts.
Daarbij, zo lees ik op google, gaat dit gedrag van automatisch ontladen schijnbaar ook niet op voor CRT's, en zijn die zo gebouwd met zo'n lage lekstromen dat zelfs hoge spanningen opgebouwd kunnen worden terwijl dat ding (al lange tijd) uitstaat! (spoelen die elektromagnetische velden oppikken uit de lucht en opslaan in condensatoren met vrijwel geen zelfontlading of zo).
Je moet dus blijkbaar specifieke onderdelen van de TV geaard houden terwijl je eraan aan het werk bent.
Maar hoe en wat precies, daar kan ik je niet verder bij helpen.
https://www.ifixit.com/An...+to+work+on+a+CRT+display
https://ask.metafilter.co...TV-without-killing-myself

Ook moet je uiteraard heel voorzichtig zijn met de glazen beeldbuis, vooral de achterzijde schijnt kwetsbaar te zijn. Zoals je vast wel weet is de beeldbuis een bijna vacuum... beschadiging zal leiden tot een fikse knal en implosie, met mogelijk rondvliegende glassplinters tot gevolg...

Dus... misschien moet je er ook maar niet aan beginnen... :o

Mocht je toch doorgaan:
quote:
als ik nou een foto schiet van de binnenkant, kan jij dan misschien zeggen waar ik de potentiële slechte soldeercontacten kan vinden ?
de scartkabel, coaxkabel e.d. heb ik al gekeken of daar een probleem zat, zonder resultaat.
Foto's zijn altijd handig, en vind iedereen hier ongetwijfeld interessant als welkome toevoeging :P
Zoals gezegd, ik heb geen specifieke kennis van CRT's, dus ik kan je niet zeggen in welke richting precies je moet gaan zoeken... maar misschien dat me gewoon wat opvalt op de fotos, wie weet :*)

Met koudstart: kan verschillende oorzaken hebben.
Inderdaad soldeercontacten zouden kunnen, omdat onderdelen en circuits opwarmen, en door het mechanisch uitzetten en krimpen zouden slechte contacten wel/geen goed contact kunnen maken.
Kan ook (grote kans) dat er bijvoorbeeld condensatoren/elco's inzitten die verouderd/uitgedroogd zijn, en zich iets anders gaan gedragen als ze wat opgewarmd zijn en/of als er een tijdje spanning op gestaan heeft.

Kun je solderen?
Ff speuren naar wat slechte contacten, en bij twijfelgevallen gewoon ff de soldeerverbinding smelten en een klein beetje nieuwe tin toevoegen. Kan al helpen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien de buizen ff oppoetsen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• deathgrunt
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
quote:
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:47:
Misschien de buizen ff oppoetsen ?
Zelf zou ik de UHF en VHF even tweaken; beetje naar links, beetje naar rechts...

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:14
Als het beeld onscherp wordt, kun je dan een zachte 50Hz zoem horen? Dan lijkt het me dat de degauss coil te onpas wordt geactiveerd.

• BrainCrash
Ahhh... Dat was uit de tijd dat Philips nog een gerenommeerd merk was, en échte kwaliteitsproducten maakte! :*)
Dat blijkt alleen al uit deze post...
Die TV zal namelijk wel minimaal een jaar of 15 oud zijn.
Moet je nu eens proberen om het met je TP-Vision LCD TV zo lang uit te houden, hahaha

Ik heb geen verstand van CRT TV's, maar wel van (analoge) elektronica.
Ik zou gokken op een slecht (soldeer) contact ergens, misschien in de spoelen die rondom de CRT buis zitten.
Die Pling die je beschrijft.. ik kan me zo voorstellen dat dat eenzelfde pling is als die je altijd hoorde tijdens aanzetten van een CRT-computermonitor (tenminste, zo hadden wij er eentje). Als ik me goed herinner, was dat inderdaad een degauss-functie. Een probleem met de degauss-spoel zoals hierboven al genoemd wordt lijkt me dus een goede kanshebber ervoor.

Ik zou hiervan de bekabeling/stekkers/soldeercontacten eens nakijken (dat vergt namelijk ook weinig specifieke kennis, en is dus ook gelijk een van de makkelijkste punten om mee te beginnen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Duinkonijn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05-04 23:55

Duinkonijn

Old dirty bastard

Uitkijken bij het openmaken en werken. Bij dat soort schermen zit vaak nog veel spanning in condensatoren

[Voor 5% gewijzigd door Duinkonijn op 10-01-2018 07:16]

Een systeembeheerder is als een huisarts, ja hij weet van alles ongeveer af, maar je wilt geen open hartoperatie van hem

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:25
Betreft het hier daadwerkelijk een ouderwetse CRT (beeldbuis) televisie? Of is het gewoon een LCD scherm aangesloten op analoge kabel? Dat wordt mij niet duidelijk uit de TS. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bbtweakers1223
quote:
Xander schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 07:32:
Betreft het hier daadwerkelijk een ouderwetse CRT (beeldbuis) televisie? Of is het gewoon een LCD scherm aangesloten op analoge kabel? Dat wordt mij niet duidelijk uit de TS. ;)
ja, het betreft een beeldbuis tv.

• bbtweakers1223
nieuwe bevinding vandaag.
als de tv de volgende dag koud opstart dan doet ie het de 1e 5 tot 10 minuten prima, en daarna vervalt ie dan weer in zijn oude probleem.

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:37
Het is voor mij te lang geleden om te weten wat het probleem ook alweer precies was maar al deze klachten komen mij zeer bekend voor.
(Als bezorger voor een wit/bruingoed bedrijf gewerkt, dus ik ben zeker geen monteur).
Volgens mij is het niet eens zo heel duur om te laten repareren maar je kan haast beter eens gaan denken of iets anders toch geen optie zou zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Ad de Jong op 10-01-2018 14:42]

Mijn profiel op Discogs

• bbtweakers1223
quote:
BrainCrash schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:53:
Ahhh... Dat was uit de tijd dat Philips nog een gerenommeerd merk was, en échte kwaliteitsproducten maakte! :*)
Dat blijkt alleen al uit deze post...
Die TV zal namelijk wel minimaal een jaar of 15 oud zijn.
Moet je nu eens proberen om het met je TP-Vision LCD TV zo lang uit te houden, hahaha

Ik heb geen verstand van CRT TV's, maar wel van (analoge) elektronica.
Ik zou gokken op een slecht (soldeer) contact ergens, misschien in de spoelen die rondom de CRT buis zitten.
Die Pling die je beschrijft.. ik kan me zo voorstellen dat dat eenzelfde pling is als die je altijd hoorde tijdens aanzetten van een CRT-computermonitor (tenminste, zo hadden wij er eentje). Als ik me goed herinner, was dat inderdaad een degauss-functie. Een probleem met de degauss-spoel zoals hierboven al genoemd wordt lijkt me dus een goede kanshebber ervoor.

Ik zou hiervan de bekabeling/stekkers/soldeercontacten eens nakijken (dat vergt namelijk ook weinig specifieke kennis, en is dus ook gelijk een van de makkelijkste punten om mee te beginnen)
nou braincash, op specifieke kennis zal je mij wat elektronica betreft niet kunnen betrappen :( .
de tv LATEN repareren overstijgt direct de aanschafwaarde :) dus wil het zelf proberen want heb dus niets te verliezen.

in mijn vorige reactie gezegd maar voor de zekerheid, de 1e 5 tot 10 minuten doet ie het prima vanuit "koudstart", dus misschien sluit dat aan bij jouw gedachte ?

zoals duinkonijn al opmerkte blijft er ergens gevaarlijke restspanning op zitten, kan ik die restspanning op 1 of andere wijze er af krijgen ?

als ik nou een foto schiet van de binnenkant, kan jij dan misschien zeggen waar ik de potentiële slechte soldeercontacten kan vinden ?
de scartkabel, coaxkabel e.d. heb ik al gekeken of daar een probleem zat, zonder resultaat.

bvd ben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
quote:
bbtweakers1223 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Restspanning: het is bij een CRT blijkbaar behoorlijk gevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Bij "normale" elektronica wordt tegenwoordig vaak de norm aangehouden dat gevaarlijke restspanningen in de behuizing binnen 5 minuten op een veilig laag niveau moeten zitten. (voor als een monteur er aan zou gaan werken) Hier worden dan bijvoorbeeld specifieke ontlaad-circuitjes voor toegevoegd. Ook ontlaad de elektronica zich zowiezo wel vanzelf vanwege allerlei circuitjes die energie verbruiken totdat de energie vanzelf op is.

Punt is dat CRT tv's intern met hoogspanning werken.. meerdere (tientallen) kilovolts.
Daarbij, zo lees ik op google, gaat dit gedrag van automatisch ontladen schijnbaar ook niet op voor CRT's, en zijn die zo gebouwd met zo'n lage lekstromen dat zelfs hoge spanningen opgebouwd kunnen worden terwijl dat ding (al lange tijd) uitstaat! (spoelen die elektromagnetische velden oppikken uit de lucht en opslaan in condensatoren met vrijwel geen zelfontlading of zo).
Je moet dus blijkbaar specifieke onderdelen van de TV geaard houden terwijl je eraan aan het werk bent.
Maar hoe en wat precies, daar kan ik je niet verder bij helpen.
https://www.ifixit.com/An...+to+work+on+a+CRT+display
https://ask.metafilter.co...TV-without-killing-myself

Ook moet je uiteraard heel voorzichtig zijn met de glazen beeldbuis, vooral de achterzijde schijnt kwetsbaar te zijn. Zoals je vast wel weet is de beeldbuis een bijna vacuum... beschadiging zal leiden tot een fikse knal en implosie, met mogelijk rondvliegende glassplinters tot gevolg...

Dus... misschien moet je er ook maar niet aan beginnen... :o

Mocht je toch doorgaan:
quote:
Foto's zijn altijd handig, en vind iedereen hier ongetwijfeld interessant als welkome toevoeging :P
Zoals gezegd, ik heb geen specifieke kennis van CRT's, dus ik kan je niet zeggen in welke richting precies je moet gaan zoeken... maar misschien dat me gewoon wat opvalt op de fotos, wie weet :*)

Met koudstart: kan verschillende oorzaken hebben.
Inderdaad soldeercontacten zouden kunnen, omdat onderdelen en circuits opwarmen, en door het mechanisch uitzetten en krimpen zouden slechte contacten wel/geen goed contact kunnen maken.
Kan ook (grote kans) dat er bijvoorbeeld condensatoren/elco's inzitten die verouderd/uitgedroogd zijn, en zich iets anders gaan gedragen als ze wat opgewarmd zijn en/of als er een tijdje spanning op gestaan heeft.

Kun je solderen?
Ff speuren naar wat slechte contacten, en bij twijfelgevallen gewoon ff de soldeerverbinding smelten en een klein beetje nieuwe tin toevoegen. Kan al helpen.

• bbtweakers1223
@BrainCrash , ik ga 1 kleine poging wagen, maak hem open en dan met de tv aan kijken waar het pling-geluidje vandaan komt, wie wet heb ik het dan in 1 keer goed ?
maar als het te diep zit en mij te link wordt gaat ie fijn bij het grof vuil en scoor ik wel weer een andere bij de kringloop voor 35 euries :-)
ik heb analoge kabel, vandaar dat ik nog ff bij de beeldbuis blijf, en eerlijk gezegd boeit digitaal mij niet echt en kijk tevens steeds minder tv, dus dat weegt allemaal mee om niet over te stappen naar digitaal.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True