bbtweakers1223 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:40:
[...]
in mijn vorige reactie gezegd maar voor de zekerheid, de 1e 5 tot 10 minuten doet ie het prima vanuit "koudstart", dus misschien sluit dat aan bij jouw gedachte ?
zoals duinkonijn al opmerkte blijft er ergens gevaarlijke restspanning op zitten, kan ik die restspanning op 1 of andere wijze er af krijgen ?
Restspanning: het is bij een CRT blijkbaar behoorlijk gevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Bij "normale" elektronica wordt tegenwoordig vaak de norm aangehouden dat gevaarlijke restspanningen in de behuizing binnen 5 minuten op een veilig laag niveau moeten zitten. (voor als een monteur er aan zou gaan werken) Hier worden dan bijvoorbeeld specifieke ontlaad-circuitjes voor toegevoegd. Ook ontlaad de elektronica zich zowiezo wel vanzelf vanwege allerlei circuitjes die energie verbruiken totdat de energie vanzelf op is.
Punt is dat CRT tv's intern met hoogspanning werken.. meerdere (tientallen) kilovolts.
Daarbij, zo lees ik op google, gaat dit gedrag van automatisch ontladen schijnbaar ook niet op voor CRT's, en zijn die zo gebouwd met zo'n lage lekstromen dat zelfs hoge spanningen opgebouwd kunnen worden
terwijl dat ding (al lange tijd) uitstaat! (spoelen die elektromagnetische velden oppikken uit de lucht en opslaan in condensatoren met vrijwel geen zelfontlading of zo).
Je moet dus blijkbaar specifieke onderdelen van de TV geaard houden terwijl je eraan aan het werk bent.
Maar hoe en wat precies, daar kan ik je niet verder bij helpen.
https://www.ifixit.com/An...+to+work+on+a+CRT+display
https://ask.metafilter.co...TV-without-killing-myself
Ook moet je uiteraard heel voorzichtig zijn met de glazen beeldbuis, vooral de achterzijde schijnt kwetsbaar te zijn. Zoals je vast wel weet is de beeldbuis een bijna vacuum... beschadiging zal leiden tot een fikse knal en implosie, met mogelijk rondvliegende glassplinters tot gevolg...
Dus... misschien moet je er ook maar niet aan beginnen...
Mocht je toch doorgaan:
als ik nou een foto schiet van de binnenkant, kan jij dan misschien zeggen waar ik de potentiële slechte soldeercontacten kan vinden ?
de scartkabel, coaxkabel e.d. heb ik al gekeken of daar een probleem zat, zonder resultaat.
Foto's zijn altijd handig, en vind iedereen hier ongetwijfeld interessant als welkome toevoeging
Zoals gezegd, ik heb geen specifieke kennis van CRT's, dus ik kan je niet zeggen in welke richting precies je moet gaan zoeken... maar misschien dat me gewoon wat opvalt op de fotos, wie weet
Met koudstart: kan verschillende oorzaken hebben.
Inderdaad soldeercontacten zouden kunnen, omdat onderdelen en circuits opwarmen, en door het mechanisch uitzetten en krimpen zouden slechte contacten wel/geen goed contact kunnen maken.
Kan ook (grote kans) dat er bijvoorbeeld condensatoren/elco's inzitten die verouderd/uitgedroogd zijn, en zich iets anders gaan gedragen als ze wat opgewarmd zijn en/of als er een tijdje spanning op gestaan heeft.
Kun je solderen?
Ff speuren naar wat slechte contacten, en bij twijfelgevallen gewoon ff de soldeerverbinding smelten en een klein beetje nieuwe tin toevoegen. Kan al helpen.
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!