Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• indexample
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Ik heb een aantal offertes aangevraagd die ik aan de experts hier wil voorleggen. Heb de PV topics wel regelmatig gelezen, maar het blijft complexe materie.

situatie
verbruik van 2500kwh per jaar
ferrarismeter
1 fase
dakligging: ZW. vrije ligging, geen schaduw.

Maar wel een dakkapel over zo goed als de gehele breedte (beide kanten 60cm over). Onder het dakkapel 5 dakpannen, dus meer dan 1m. Ze denken er 8 of 9 kwijt te kunnen, door er ook 2 op het dakkapel neer te leggen.

Offerte 1 - een kleine installateur
wataantalprijs
panelen SolarWatt 275-60P glas-glas91850
Omvormer SMA SB 2.51730
montagemateriaal 350
bekabeling etc180
installatie1750
transport170
TOTAAL4600 inclusief BTW

9x275 = 2475 = 1,85 euro per kwh
wellicht wordt dit dus nog 1 paneel minder. dan gaat er nog 205 euro van de offerte af.

Offerte 2 - van grotere partij, die met de zon
wataantalprijs
high performance zonnepanelen JASolar 300 Wp Percium8
SMA SB 2.5 VL40 Omvormer1
montagesysteem
installatie
TOTAAL4000 incl BTW

8 x 300 = 2400 = 1,66 euro per kwh

Overigens, als het rendabel is dan vindt ik het ook prima om de andere kant van het dak, die precies dezelfde indeling heeft maar dan op NW, ook panelen neer te leggen. maar omdat er lichtelijk Noord in zit, zal dat wel niet rendabel zijn. Het overschot aan opgewekte stroom zou dan ingezet worden voor luchtwarmtepomp.

Zijn dit prima offertes voor deze prijs?
en is deze combinatie van apparatuur okay?
Is 1 van de 2 beduidend aantrekkelijker? Of beide niet en verder zoeken?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vrij hoge installatie kosten bij die eerste.. denk dat daar ook het grootste prijs verschil in zit.

Persoonlijk zou ik voor de 300Wp panelen gaan, milleu technisch beter (minder grondstoffen) maar kostentechnisch moet je zelf rekenen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-01 16:22
even een paar puntjes (die waarschijnlijk komen door onwetendheid, dus no prob.)

1. 1,85 euro per kwh
dit is niet echt handig, 1 Wp hoeft niet 1kWh te zijn per jaar.
beter is spreken in 1,85/Wp.

2. de BTW kun je terug vragen, behalve het forfait bedrag, dus reken hier voor het gemak in ex BTW.
dan vergelijkt het makkelijker met de rest.

verder de offertes, vind ze wel duur.
maar gedeeltelijk wel te begrijpen.
* een SMA omvormer is gewoon weg niet goedkoop te noemen, en soms maar moeilijk een voordeel te hebben tegen over goedkopere omvormers.(maar is ook niks mis mee.)
* een glas-glas paneel? vreemde keuze, lijkt mij nergens voor nodig en dat maakt het niet beter maar wel duurder.
* panelen op schuindak en op het dakkapel, dan is de kans groot dat de panelen een verschillende hoek krijgen, niet iets wat ik aan raad op de gekozen omvormers.
dat geeft iets minder opbrengst per Wp, kan wel maar liever niet.

eigenlijk heb je 3 leuke optie op je dak.
1. veel panelen leggen.
je denk al over NW, en dat kan best wel een leuke optie zijn voor je.
in deze grafiek kun je opzoeken hoeveel dat stiekem nog doet.
https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
omdat je nu panelen in 2 richtingen legt heb je een omvormer nodig met 2x een mpp zoals een:
http://shop.winkelman-zon...ef-webconnect---wifi.html
of:
http://shop.winkelman-zon...aar-en-interne-wifi-.html
(dan zie je meteen wat ik zo duur vind aan SMA)

ik heb ook een dak met 2 richtingen zie hier een voorbeeld dag:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dan zie je erg simpel dat bijde dak helften op andere momenten zon krijgen, dus je omvormer kan met gemak meer Wp aan als hij W heeft.
dus je kunt daar door een relatief erg goedkope omvormer gebruiken.
(ik had dus in dit voordeel 5660Wp aan een omvormer hangen voor 3300W. >:) )

2. minder panelen, maar dan hoog rendement panelen.
voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...-r-black-frame-350wp.html
of
http://shop.winkelman-zon...-N330%20SJ47%20330Wp.html
etc...etc ....
deze panelen zijn duur, maar je hebt er maar 8 nodig en je bent er ongeveer al.

3. of je kiest dit type paneel:
http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html
dit is een speciaal paneel met een optimizer per paneel er in.
deze panelen kun je dus in alle richtingen zetten die je wil, de optimizer lost het wel op.
de max is 12 panelen op een simpele omvormer (met 1x mpp).
dus iets van 8x op ZW, 2x lekker plat op het dakkapel op ZW en dan 2x op NW ook lekker plat op dakkapel.

(ik persoonlijk zou het volgende doen:
ZW 8X de LG NEON (dan de 365 of 320Wp variant afhankelijk van het budget.)
en on NO goedkopere poly jinko panelen op NW, zodat je daar zo plat mogenlijk nog lekker rond het dakkapel kunt werken.
dit lever meer als 2500kWh op per jaar, maar dat is helemaal niet meer erg, je kunt het nog steeds leuk verkopen, of nog beter verwarm je huis met een warmtepomp.
ik vind geen elektra rekening meer hebben erg prettig, maar heb nu ook bijna geen gas rekening meer en dat is nog prettiger. ;) )

conclusie: betere planning maken wat je nu wil gaan doen, geeft je voor maar amper meer kosten veel meer rendement.
ik denk dat je voor 6000 een 5500Wp zou kunnen leggen, en dan 3500kWh winst kunt hebben.
waar je 2500kWh van gebruikt en 1000kWh inzet voor gas vervanging (ongeveer 400m3).
dus meer tijd er instoppen geeft je ineens vele mogelijkheden die veel rendement voller zijn als het recht toe recht aan wat je nu hebt.

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• indexample
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
@migjes bedankt voor je uitgebreide reactie!

naar aanleiding van deze opmerkingen heb ik nog een offerte opgevraagd. Die raadt aan om beide dakkapellen te gebruiken (dus dakkapel west 3 , en dakkapel oost 3, en de panelen dan in zuidligging). en de ZW kant dan ook 3 panelen te leggen boven het dakkapel.

dan komen we op het volgende voorstel.

Offerte 3 - een kleine installateur
wataantalprijs
Neon 2 Black LG320N1K-A5 320W9
montage + flatfix voor platdak9
SolarEdge SE3000-EUR -1-fase 3000W
Optimizers9
TOTAAL5200 inclusief BTW

dat komt dan op 1.80 / Wp incl btw

4300 exclusief btw. = 1.49 / Wp excl btw

ik vraag er nog even bij wat de verwachte maximale belasting dan wordt van de omvormer, want inderdaad op het oostdak zouden we dan ook nog 3 extra paneeltjes erbij kunnen leggen en toch onder de 3000W blijven.

EDIT: ja kan er nog 3 bijleggen op oost. dan wordt het 1.30 / Wp excl btw.
al zal zullen die paneeltjes natuurlijk wel wat minder effcicient werken, dus die berekening lijkt me wat kort door de bocht.

indexample wijzigde deze reactie 12-01-2018 08:34 (7%)

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*