Ik heb een aantal offertes aangevraagd die ik aan de experts hier wil voorleggen. Heb de PV topics wel regelmatig gelezen, maar het blijft complexe materie.
situatie
verbruik van 2500kwh per jaar
ferrarismeter
1 fase
dakligging: ZW. vrije ligging, geen schaduw.
Maar wel een dakkapel over zo goed als de gehele breedte (beide kanten 60cm over). Onder het dakkapel 5 dakpannen, dus meer dan 1m. Ze denken er 8 of 9 kwijt te kunnen, door er ook 2 op het dakkapel neer te leggen.
Offerte 1 - een kleine installateur
9x275 = 2475 = 1,85 euro per kwh
wellicht wordt dit dus nog 1 paneel minder. dan gaat er nog 205 euro van de offerte af.
Offerte 2 - van grotere partij, die met de zon
8 x 300 = 2400 = 1,66 euro per kwh
Overigens, als het rendabel is dan vindt ik het ook prima om de andere kant van het dak, die precies dezelfde indeling heeft maar dan op NW, ook panelen neer te leggen. maar omdat er lichtelijk Noord in zit, zal dat wel niet rendabel zijn. Het overschot aan opgewekte stroom zou dan ingezet worden voor luchtwarmtepomp.
Zijn dit prima offertes voor deze prijs?
en is deze combinatie van apparatuur okay?
Is 1 van de 2 beduidend aantrekkelijker? Of beide niet en verder zoeken?
situatie
verbruik van 2500kwh per jaar
ferrarismeter
1 fase
dakligging: ZW. vrije ligging, geen schaduw.
Maar wel een dakkapel over zo goed als de gehele breedte (beide kanten 60cm over). Onder het dakkapel 5 dakpannen, dus meer dan 1m. Ze denken er 8 of 9 kwijt te kunnen, door er ook 2 op het dakkapel neer te leggen.
Offerte 1 - een kleine installateur
wat | aantal | prijs |
panelen SolarWatt 275-60P glas-glas | 9 | 1850 |
Omvormer SMA SB 2.5 | 1 | 730 |
montagemateriaal | 350 | |
bekabeling etc | 1 | 80 |
installatie | 1 | 750 |
transport | 1 | 70 |
TOTAAL | 4600 inclusief BTW |
9x275 = 2475 = 1,85 euro per kwh
wellicht wordt dit dus nog 1 paneel minder. dan gaat er nog 205 euro van de offerte af.
Offerte 2 - van grotere partij, die met de zon
wat | aantal | prijs |
high performance zonnepanelen JASolar 300 Wp Percium | 8 | |
SMA SB 2.5 VL40 Omvormer | 1 | |
montagesysteem | ||
installatie | ||
TOTAAL | 4000 incl BTW |
8 x 300 = 2400 = 1,66 euro per kwh
Overigens, als het rendabel is dan vindt ik het ook prima om de andere kant van het dak, die precies dezelfde indeling heeft maar dan op NW, ook panelen neer te leggen. maar omdat er lichtelijk Noord in zit, zal dat wel niet rendabel zijn. Het overschot aan opgewekte stroom zou dan ingezet worden voor luchtwarmtepomp.
Zijn dit prima offertes voor deze prijs?
en is deze combinatie van apparatuur okay?
Is 1 van de 2 beduidend aantrekkelijker? Of beide niet en verder zoeken?