Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:03
Na aanhoudende problemen met verschillende builds rond 33525 lager en vooral hoger op mijn Netgear R7000 op Xwrt-Vortex / Asuswrt Merlin uitgekomen.

Nu had ik zo'n beetje alles ingesteld om er vervolgens achter te komen dat de 5Ghz het helemaal niet doet, ik zie het SSID niet en als ik deze zie kan ik niet connecten.
Als ik vervolgens een Site Survey doe zie ik wel andere 5Ghz SSID's om me heen.
Dit is met build R7000_380.69_0

Vervolgens gedowngrade naar build R7000_380.68_4, precies het zelfde, geen 5Ghz WiFi

Terug naar Stock en daar is ie weer.

Wilde graag Xwrt-Vortex om de WiFi een boost te kunnen geven.

In een Tweakers news item wordt weer AdvancedTomato geadviseerd maar daar lees ik weer van dat de WiFi instabiel is.

Iemand een idee of tips?

Beste antwoord (via rens-br op 25-01-2018 09:49)

• schumi2004
dion_b schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:12:
Komt bij: hoe lang heb je gewacht na instellen 5GHz voordat je keek of een netwerk uitgezonden werd?

Voor 15 van de 19 5GHz-kanalen die in EU toegestaan zijn moet je DFS gebruiken. Dat is een mechanisme dat inhoudt dat je controleert of er geen luchtvaart/weerradarsignalen in het kanaal aanwezig zijn en zo ja ogenblikkelijk naar een ander kanaal gaat. Onderdeel van dat mechanisme is (afhankelijk van het kanaal) 1 of zelfs 10 minuten te moeten luisteren voordat je zelf mag gaan zenden. Als je dus een van die kanalen pakt kan het zijn dat het 1 of 10 minuten duurt voordat je ziet dat het netwerk uitgezonden wordt.

Kanalen met 1 min CAC ivm DFS: 52-64, 100-116, 132-140
Kanalen met 10min CAC ivm DFS: 120-128

De niet in EU gebruikte kanalen waar hierboven naar gerefereerd werd zijn alle kanalen boven de 140, dus 144-165. Als je een van die kanalen kiest wordt er allicht wel een netwerk uitgezonden, maar kunnen je client devices er niets mee.
De router heeft zeker een half uur gedraaid. Sommige devices zagen hem wel maar andere weer niet.
Als ik vervolgens naar de channel assignement keek was dit een allowed EU kanaal (weet even niet meer welke).
Uiteindelijk was het disablen van AUTO en betreffende channel hard configureren de oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

welk kanaal gebruik je voor 5Ghz band?
Mijn laptop ziet het signaal niet als ik een kanaal boven de 64 kies.

xwrt bevalt me verder prima, alleen de download snelheid zakt terug naar rond de 90 Mb/s na verloop van tijd.Ik heb vanmorgen de netgear firmware er weer opgezet en nu is het wel weer volle bak (200 Mb/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier64
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-05 19:54
XWRT-Vortex heft enkele regiobeperkingen op. Je kunt kanalen instellen die normaal niet voor jou regio zijn. Tevens is het zendvermogen (TX-power) aan te passen. Enable 5GHz en selecteer eens kanaal 44 met 20 of 40 MHz breedte en wireless mode op Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40
Komt bij: hoe lang heb je gewacht na instellen 5GHz voordat je keek of een netwerk uitgezonden werd?

Voor 15 van de 19 5GHz-kanalen die in EU toegestaan zijn moet je DFS gebruiken. Dat is een mechanisme dat inhoudt dat je controleert of er geen luchtvaart/weerradarsignalen in het kanaal aanwezig zijn en zo ja ogenblikkelijk naar een ander kanaal gaat. Onderdeel van dat mechanisme is (afhankelijk van het kanaal) 1 of zelfs 10 minuten te moeten luisteren voordat je zelf mag gaan zenden. Als je dus een van die kanalen pakt kan het zijn dat het 1 of 10 minuten duurt voordat je ziet dat het netwerk uitgezonden wordt.

De niet in EU gebruikte kanalen waar hierboven naar gerefereerd werd zijn alle kanalen boven de 140, dus 144-165. Als je een van die kanalen kiest wordt er allicht wel een netwerk uitgezonden, maar kunnen je client devices er niets mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
Ondertussen ben ik erachter dat in de laatste builds er zaken niet helemaal lekker gaan. Uiteindelijk nog het 1 en ander losgemaakt in het Vortex support forum:
To be honest, there ARE problems with regions on this firmware, which have never been fully addressed for whatever reason, and expecting every user to be able to go in to the router and change WiFi regions is quite a lot to ask of some.

Schumi2004, try going to your 5GHz settings, and manually set a low channel number, this may help. The default auto setting is to be avoided, as this is what often causes this issue.
De oplossing was dus auto vermijden en laagmogelijk channel instellen en voila het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Was ook op zoek naar 380.68_2 om die terug te zetten, kon hem alleen niet vinden :(
Iemand hem nog toevallig?

[edit]
gevonden op softpedia

[ Voor 13% gewijzigd door hjs op 22-01-2018 10:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
dion_b schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:12:

De router heeft zeker een half uur gedraaid. Sommige devices zagen hem wel maar andere weer niet.
Als ik vervolgens naar de channel assignement keek was dit een allowed EU kanaal (weet even niet meer welke).
Uiteindelijk was het disablen van AUTO en betreffende channel hard configureren de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Allen bedankt voor meedenken ;)

[ Voor 22% gewijzigd door schumi2004 op 25-01-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40
schumi2004 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:15:
[...]

Op welk kanaal zat je dan? Ben ondertussen benieuwd...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Hij zat op channel 64 maar de config stond allemaal op AUTO (Default)
Gekke destijds was dat mijn laptop hem wel zag maar niet kon connecten en mijn mobiel zag hem helemaal niet.
Ondertussen ligt de r7000 weer even op de plank tot ik de tijd gevonden heb alles weer opnieuw in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Blackadder
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 05:34
Dankzij de tips in dit forum _/-\o_ om het kanaal aan te passen werkt onze extender (E7000) nu ook weer perfect op de 5GHz.

Kanaal 44 (control channel) 80MHz (channel bandwith) zorgde voor de beste verbinding op het 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 12:37
Ik heb de laatste merlin 380 versie al een tijdje draaien en probeer nu te upgraden naar de 384 merlin op de r7000. Bij beide r7000 routers (zowel bedraad als ook draadloos) lukt dit kennelijk niet (meerdere keren gedownload). Na de upgrade (die verder volgens mij goed verloopt) is de firmware toch volgens de r7000 weer de 380 versie. Zelf factory reset heeft hetzelfde resultaat. Iemand een tip?

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Moest toch via een .70 versie?
Dus in twee stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009