Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCLR
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-05-2021
Mijn schoonouders zoeken een compleet nieuwe audio/video-set, alleen hun huidige stereospeakers willen ze houden. Het tv- en radiosignaal komt binnen via een kastje voor digitale televisie. Films kijken en naar cd's luisteren willen ze doen via een blu-rayspeler.

Vanwege de ruimte en indeling van de kamer kan het geluid van de tv alleen over een soundbase (zelfs een soundbar is te breed). De huidige speakers staan in de kamer zo opgesteld dat die niet gebruikt kunnen worden voor tv of films kijken. Voor radio en cd luisteren willen ze juist wél graag het (stereo)geluid via de speakers, de soundbase en tv moeten dan uit. Ze hebben geen behoefte aan surroundgeluid.

Ik dacht aan de volgende opstelling. Het kastje voor digitale tv en de blu-rayspeler gaan met HDMI in een A/V-receiver, waarop ik ook de twee speakers aansluit. De tv sluit ik met een HDMI-kabel aan op de tv. De soundbase sluit ik aan op de tv (waarschijnlijk met een optische kabel, want veel soundbases hebben geen HDMI-aansluiting zag ik).

Nou is mijn vraag: zou dat werken? Zijn er dingen waarop ik nog speciaal op moet letten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-06 08:14

CeesKees

I rest my Kees

Ik weet niet wat je doel is. Maar op deze manier komt dus het geluid van de digitale tv en blu-ray uit de twee speakers.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCLR
Het doel is geluid uit de soundbase als ze tv of film kijken, en geluid uit de speakers als ze radio of een cd luisteren. Maar begrijp ik uit je reactie dat dat op deze manier niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou je moet de receiver aanzetten om beeld en geluid door te geven, dus dan moet je die zachter zetten. Ik zou er gewoon twee sets van maken:

1. De TV ontvanger en de BR speler met HDMI op de TV aansluiten en de TV met de optische audio uit op de soundase aansluiten. Dat werkt dan gewoon als het aan staat onafhankelijk van de receiver.
2. De Bluray speler met de analoge uitgang gewoon op een simpele versterker aansluiten(waar de speakers op zitten), voor het afspelen van cd's.

Dan maak je twee onafhankelijk werkende sets. Eigenlijk heb je gewoon een TV met beter geluid neergezet. Ik denk dat je schoonouders al een versterker en cd speler hebben, niet? Die kunnen ze ook gewoon houden en het helemaal als losse systemen beschouwen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCLR
Ah top, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. En voor de radio dan een kabeltje van de tv-ontvanger naar de versterker?

Nee ook hun oude versterker en cd-speler zijn op. Maar zoals jij het voorstelt voldoet het precies aan de voorwaarden